• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • Всичко за еврото
    • Всичко за еврото (част 2)
    • Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
    • Двойното обозначаване на цените- част 1
    • Kакво се случва с небанковите финансови услуги?
    • Конкуренция в действие - турската платформа за сравнение на цени
    • Двойното обозначаване при банки и финансови институции
    • Двойното обозначаване на цените- част 2
    • Какво трябва да знаем за прехода към новата валута?
    • Как да обменяме левове в евро?
    • Право на основна банкова сметка
    • Печалби или загуби?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

  • Седмичен бюлетин брой 1 (525)
  • Седмичен бюлетин брой 2 (526)
  • Седмичен бюлетин брой 3 (527)
  • Седмичен бюлетин брой 4 (528)
  • Седмичен бюлетин брой 5 (529)
  • Седмичен бюлетин брой 6 (530)
  • Седмичен бюлетин брой 7 (531)
  • Седмичен бюлетин брой 8 (532)
  • Седмичен бюлетин брой 9 (535)
  • Седмичен бюлетин брой 10 (536)
  • Седмичен бюлетин брой 11 (537)
  • Седмичен бюлетин брой 12 (538)
  • Седмичен бюлетин брой 13 (539)
  • Седмичен бюлетин брой 14 (540)
  • Седмичен бюлетин брой 15 (541)
  • Седмичен бюлетин брой 16 (542)
  • Седмичен бюлетин брой 17 (543)
  • Седмичен бюлетин брой 18 (544)
  • Седмичен бюлетин брой 19 (545)
  • Седмичен бюлетин брой 20 (546)
  • Седмичен бюлетин брой 21 (547)
  • Седмичн бюлетин брой 22 (548)
  • Седмичен бюлетин брой 23 (549)
  • Седмичен бюлетин брой 24 (550)
  • Седмичен бюлетин брой 25 (551)
  • Седмичен бюлетин брой 26 (552)
  • Седмичен бюлетин брой 27 (553)
  • Седмичен бюлетин брой 28 (554)
  • Седмичен бюлетин брой 29 (555)
  • Седмичен бюлетин брой 30 (556)
  • Седмичен бюлетин брой 31 (557)
  • Седмичен бюлетин брой 32 (558)
  • Седмичен бюлетин брой 33 (559)
  • Седмичен бюлетин брой 34 (560)
  • Седмичен бюлетин брой 35 (561)
  • Седмичен бюлетин брой 36 (562)
  • Седмичен бюлетин брой 37 (563)
  • Седмичен бюлетин брой 38 (564)
  • Седмичен бюлетин брой 39 (565)
  • Седмичен бюлетин брой 40 (566)
  • Седмичен бюлетин брой 41 (567)
  • Седмичен бюлетин брой 42 (568)
  • Седмичен бюлетин брой 43 (569)
  • Седмичен бюлетин брой 44 (570)
  • Седмичен бюлетин брой 45 (571)
  • Седмичен бюлетин брой 46 (572)
  • Седмичен бюлетин брой 47 (573)
  • Седмичен бюлетин брой 48 (574)
  • Седмичен бюлетин брой 49 (575)
  • Седмичен бюлетин брой 50 (576)

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2025 > Седмичен бюлетин брой 50 (576)

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?
ТЕСТ Спирали за очи (2012)
Има ли безвредна козметика?

Кампания

Седмичен бюлетин брой 50 (576)

Публикуван на: 15/12/2025
Tweet
photo

 Еднократните кутии за храна – война с природата и наказание за потребителите  

       Директива 2019/904 си постави за цел да намали негативното въздействие върху околната среда на пластмасовите опаковки, като се насърчат по-устойчиви алтернативи. Амбицията ѝ е да се постигне измеримо количествено намаление на потреблението до 2026 г. спрямо 2022 г.

       България транспонира Директивата с Наредба за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда от 26.10.2021г. В нея се съдържат няколко мерки за намаляване използването на вредните пластмасови съдове за храна в сила от началото на 2023г.

 

Как търговците прилагат мерките за намаляване на отпадъците?

       За да проверим как се прилагат мерките предвидени в наредбата и за да оценим ефектите от нейното прилагане посетихме 15 супермаркета с щандове за насипна храна и 10 заведения за бързо хранене, където можете да си вземете храна за вкъщи и закупихме храна в опаковки за еднократна употреба. Резултатите са отчайващи!

Към пълните резултати

 

   С вашите въпроси за еврото: Как ще се разплащаме по празниците?   

       Запознахме ви с много аспекти на преминаването към единната европейска валута. И все пак, съвпадането на присъединяването на България към еврозоната в празничните дни има и своята техническа страна. Търговските банки имат отговорността да са подготвят и поемат обслужването вече в евро на своите клиенти. Но как ще стане това точно по празниците? Какво трябва да знаем за предстоящите дни, за да можем да пазаруваме и се разплащаме без проблеми? Ето съветите на Асоциацията на банките в България.

  • Преминаването на банковите системи към еврото е планирано за периода 31 декември – 2 януари. Всяка банка ще информира клиентите си за достъпността на своите дигитални канали в този период.
  • През почивните дни клиентите ще могат да използват картите си за плащания на ПОС терминали и в интернет.
  • В интервала между 21:00 часа на 31 декември и 01:00 часа на 1 януари ще се случи техническото пренастройване на системите (карти, ПОС терминали, банкомати) с временни прекъсвания на системите.
  • Всички услуги ще бъдат възстановени поетапно до 1 час след полунощ. Всяка банка ще информира своите клиенти с конкретни детайли за този времеви период за пренастройка на системите.
  • След този час картовите системи ще преминат към стандартен режим, като всички плащания ще се извършват в евро.
  • От 1 януари 2026 г. банкоматната мрежа ще започне да разпространява евро банкноти.

 

Търговските банки препоръчват:

- Да си осигурите достатъчна наличност по картите преди празничните дни.

- Да предвидите и известна сума в брой в лева за новогодишната нощ. Левови банкноти и монети ще могат да се използват през целия месец януари, в периода на двойно обращение.

 

Да напомним важните стъпки

Двойно обращение: през първия един месец от датата на въвеждането на единната европейска валута в Република България левът и еврото ще бъдат в обращение едновременно, като и двете валути ще бъдат със статут на законно платежно средство. След изтичането на този един месец, еврото ще остане единственото законно платежно средство в България.

Двойна визуализация: периодът на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите в евро и в левове е една година и ще приключи на 8 август 2026 г.

Безпроблемна обмяна на наличните пари в обращение: Банковите институции ще гарантират, че всеки гражданин и бизнес ще има лесен и бърз достъп до обмяната на наличните пари в евро, без излишни забавяния, за да се осигури нормалното функциониране на обществото.

Автоматично превалутиране: преобразуването на банковите сметки от левове в евро ще се извърши в деня на въвеждането на еврото. Всички средства в левове по текущи, депозитни, спестовни и други сметки в местни банки ще бъдат преобразувани в евро безплатно в деня на въвеждането на еврото.

 

Внимание! Измами!

       От УниКредит Булбанк предупреждават през тези дни, че измамници се представят за служители на банки или други платежни финансова институции  и твърдят, че е необходимо клиентът да даде потвърждение/оторизация за обновяване на сметки и карти с цел превалутиране от лева в евро.  Това е опит за измама, защото превалутирането от лева в евро ще се извърши автоматично от банките по официалния фиксиран курс. От банката напомнят на всички потребители, че от търговските банки никога няма да ви поискат в телефонен разговор, по имейл или чрез линк в интернет сайт: 

  • Номер на карта;
  • Дата на валидността й;
  • CVC2 код;
  • Динамична парола (3DS);
  • ПИН код;
  • Потребителско име и парола за достъп до онлайн/мобилно банкиране;
  • Код от М-token.


       Същият сценарий може да бъде представен и чрез фалшиви сайтове, които имитират официалния сайт на банката, както и чрез изпращане на съобщения по различни канали като имейл, социални мрежи или чат платформи.

 

Как да се предпазите? 

  • Никога не споделяйте данните за платежните ви инструменти по телефон, имейл или други канали.
  • Винаги проверявайте дали сте в официалния сайт на банката, ако се налага да направите дадена банкова операция.
  • При получаване на съмнителни съобщения не предприемайте описаните в тях действия, не отваряйте линковете, към които ви насочват, както и не отговаряйте на подателя.

       При съмнения за измама, загуба или кражба на карта, веднага се свържете с вашата търговска банка.

 

   Зимните празници: Правата ви на информация   

       Макар вълненията около „черния“ ноември да се поуспокояват, градусът на предпразничната търговия тепърва ще се повишава. Проучванията сочат, че българинът обича да купува трайни стоки за дома и за лично ползване точно в предстоящия период. Коледните и Новогодишните празници, имените дни през януари, зимните почивки ще изправят потребителите пред предизвикателства – на избора на стоки и услуги, взаимоотношенията с доставчици и търговци, транспортиране, настаняване и забавления и т.н.  Независимо дали става дума за покупки в магазина или онлайн, туристически пътувания или настаняване в хотела, потребителите трябва да бъдат добре информирани за какво ще дават парите си. Дори в предпразничната търговия те трябва да помнят и търсят своите права, а ако не ги срещат на пазара на стоки и услуги – да ги отстояват. И не на последно място: в предпразничната търговия често се предлагат на промоция храни с изтичащ срок на годност, стоки със съмнителни качества, произход и ефект – особено при ползване от деца. Затова не забравяйте важната си отговорност: четете етикетите внимателно и не пренебрегвайте написаното в тях. Ако няма етикет на български, по-добре се откажете от покупката. Ако уредът няма нов етикет за енергийна ефективност, вижте и друг модел. Ако онлайн търговец предпочита да остане нелегален, не се доверявайте. 

 

Защо информацията има значение за потребителите?

- Това им позволява да направят информиран избор, преди да бъдат обвързани от договор (както онлайн, така и офлайн) - на потребителя ще бъде предоставен набор от важна информация.

- Онлайн пазаруването нараства експоненциално. Следователно е от съществено значение за доверието на потребителите в единния пазар информацията да се предоставя преди дистанционна покупка.

- Правото на преддоговорна информация е едно от основните права на потребителите.

Правилата са ясни за всички видове договори (посочване на пълната цена на услугата/продукта, самоличност на търговците и др.) Многобройни проучвания и решения на национални и европейски съдилища подчертават обаче, че много търговци не спазват задълженията си да предоставят преддоговорна информация. На това се дължат и голяма част от жалбите на ощетени потребители до различни национални и европейски институции.

 

Задължения относно предоставянето на информация 

       Преди да сключат договор, търговците трябва да предоставят на потребителите на ясен, разбираем език информация, свързана например с:

  • тяхната самоличност и информация за връзка, вкл. име, седалище и адрес на управление, телефон, е-поща и/или интернет страница;
  • основните характеристики на продукта;
  • условията, които се прилагат, включително условията за плащане, времето за доставка, изпълнение, продължителността на договора и условията за прекратяване на договора;
  • крайната цена (вкл. всички данъци и такси) или когато не може да бъде изчислена предварително – начина на изчисляване;
  • наличност;
  • опасностите, свързани с обичайната употреба или поддръжка; условията за употреба и влиянието, което стоката оказва върху други стоки и услуги;
  • напомняне за наличието на законова гаранция (извънгаранционно обслужване и на търговски гаранции);
  • срока на договора, подновяване и прекратяване;
  • срока на годност на стоката.

 

       Потребителят трябва ясно да бъде информиран, че доставката на стоката не е включена в цената или при заплащане с карта не се начисляват допълнителни такси. Той е нужно да знае какво е необходимо да направи в случай, че желае да се оплаче и как да подаде жалбата си.

       Тези въпроси са изяснени и задължителни от регламентите на ЕС, въпреки честите констатации и оплаквания от потребители, че, например, им се предлагат онлайн скъпи стоки и услуги от напълно анонимни търговци, а какво да кажем за правото на отказ или връщане на покупките?

       В магазините трябва да се предоставя единствено информация, която не е очевидна. Изискванията относно информацията, по-специално във връзка с правото на отказ, са по-подробни за договорите, сключени от разстояние (напр. онлайн, по телефона или при поръчка по пощата), и за договорите, сключени извън търговски обект (напр. когато търговецът посещава потребителя в дома му).

       За договорите, сключени на онлайн пазари, съществуват специфични изисквания за предоставяне на информация. Онлайн пазарите трябва:

  • да информират потребителите дали доставчик трета страна е търговец или лице, различно от търговец (т.е. друг потребител);
  • да предупредят потребителя, че правилата на ЕС за защита на потребителите не се прилагат за договори, сключени с лица, които не са търговци;
  • да обяснят кой е отговорен за изпълнението на договора: търговецът трета страна или самият онлайн пазар.

 

Още права на потребителите 

       С Директива (ЕС) 2024/825 се въвеждат нови правила, за да се гарантира, че на мястото на продажбата потребителите са информирани за издръжливостта и възможността за поправка на продуктите, които възнамеряват да купят. Тази информация има за цел да им помогне да направят по-устойчив избор при покупка. От търговците се изисква да предоставят на потребителите следната информация, преди да направят покупка:

  • напомняне за правната гаранция за съответствие на стоките и нейните основни аспекти, включително, че минималната ѝ продължителност е две години, ясно показана с помощта на хармонизирано известие,
  • когато производителят предлага търговска гаранция за дълготрайност без допълнителни разходи, която обхваща цялата стока и е с продължителност най-малко две години, търговецът трябва да информира потребителя, като използва хармонизирания етикет;
  • в случай на цифрово съдържание и цифрови услуги — напомняне за наличието на правна гаранция за съответствие;
  • напомняне за съществуването и условията на следпродажбените услуги и търговските гаранции;
  • в случай на стоки с цифрови елементи или на цифрово съдържание и цифрови услуги — минималният срок, през който производителят или доставчикът ще предоставя актуализации на софтуера.

       В случай на договори от разстояние, Директива на ЕС изисква от търговците да информират потребителите за условията на плащане и доставка, включително за екологосъобразни варианти на доставка, и, когато е приложимо, за начина на разглеждане на жалби.

 

Право на отказ

       Потребителите могат да се откажат от договорите от разстояние и извън търговския обект в рамките на 14 дни от доставката на стоките или при сключването на договора за услуги, с някои изключения, без никакви обяснения или разходи. Достатъчен е стандартен формуляр за отказ, предоставен от продавача. Ако потребителите не са уведомени за своите права, периодът за отказ се удължава с 12 месеца.

       Изключения се прилагат при няколко обстоятелства, например: за бързо развалящи се стоки, запечатани стоки, отворени от потребителя, които не могат да бъдат върнати по здравословни или хигиенни причини, както и за хотелски резервации или наеми на автомобили, които са обвързани с конкретни дати. При определени обстоятелства изключенията се прилагат и за договори за доставка на цифрово съдържание, което не се доставя на материален носител, ако изпълнението е започнало. Когато потребителите се откажат от даден договор, те не използват цифровото съдържание или цифровата услуга и не ги предоставят на трети лица.

       Директива за изменение на Директива (ЕС) 2023/2673 позволява на потребителите да упражняват правото си на отказ от всички договори, сключени от разстояние, като изисква от доставчиците им да гарантират, че техните интерфейси предлагат лесна за намиране функция за отказ.

 

   Вашите права – обезщетения при пътуване   

       Приготвили сте багажа и сте готови да потеглите? Надяваме се, че плановете на тези от вас, които отиват на ваканция, гостуване или обучение в друга страна няма да се объркат, но ако това се случи, добре е да знаете, че в ЕС има правила относно редица ситуации, свързани с пътувания. Независимо дали полетът ви е отменен, влакът ви е закъснял или багажът ви е изгубен на борда на круизен кораб, имате право да поискате обезщетение съгласно законодателството на ЕС за правата на пътниците. 

 

Процедурата

       Обезщетението, на което имате право, се различава в зависимост от вида на използвания транспорт (въздушен, железопътен, автобусен или корабен) и от това дали пътуването ви е до, от или в рамките на ЕС. В повечето случаи има стандартна процедура, която трябва да следвате, за да поискате обезщетение във връзка със закъснение, анулиране или проблеми с багажа. 

       Първо, свържете се с пътническата компания, от която сте закупили билета, като използвате предоставяния от нея формуляр за жалби. Ако не получите отговор от компанията в срок от 1 до 3 месеца в зависимост от вида на транспорта или ако не сте доволни от отговора, можете да подадете жалба до съответния национален орган в страната, в която е възникнал проблемът. Също така винаги можете да се обърнете към вашия местен европейски потребителски център, за да потърсите помощ или съвет относно проблеми, свързани с правата на пътниците. 

       Ако и след това продължавате да имате проблеми с вашето искане за обезщетение, можете да използвате извънсъдебни процедури или структура за алтернативно разрешаване на спорове.

       Ако сте купили билета си по интернет, можете да подадете жалбата си чрез платформата за онлайн решаване на спорове. Тези две форми на разрешаване на спорове са достъпни само за хората, пребиваващи в ЕС.  

       Ако имате увреждане или намалена подвижност, имате право на достъп до самолет, влак, автобус или кораб както всеки друг и право на безплатна помощ на терминалите и на борда на превозните средства.

       Ако смятате, че правата ви са били нарушени, следвайте дадените насоки, за да подадете искане за обезщетение.  

 

Моят полет е отменен. Какви са моите права? 

       Исландската авиокомпания Play обявява внезапното си закриване, като всички полети са отменени. На своя уебсайт компанията съобщи, че е "прекратила дейността си, а всички полети са отменени". Пътниците са посъветвани да потърсят алтернативни полети с други авиокомпании. Какво трябва да знаят потребителите при фалит на авиокомпания? 

       Обикновено при отменен полет авиокомпанията трябва да предложи алтернативен транспорт или да върне стойността на билета. В случай на фалит обаче компанията обикновено не може да подкрепи пътниците. Добрата новина е, че други авиокомпании често предлагат специални евтини билети за пътници, които могат да докажат, че имат резервация.

       Някои застраховки покриват сумата при фалит на авиокомпания, което може да помогне за възстановяване на стойността на полета. Застраховката вероятно ще покрие разходи, направени докато чакате алтернативен полет. В зависимост от полицата, това може да включва: възстановяване на разходи за допълнителен хотел или храна, покриване на разходите за алтернативен транспорт, ако полетът не се изпълнява, възстановяване на предварително платени услуги, като хотел или екскурзии, ако пътуването вече не може да се осъществи.

 

   „Активни потребители“ и в медиите    

Естествените елхи остават предпочитани преди Коледа, при цените няма голяма промяна

Социална мрежа (10.12.2025) 

Защо от КЗК отчитат драстични завишения при някои стоки от първа необходимост

 

   Пазарът в цифри    

  • Българската икономика продължава да расте със сравнително бърз темп.
  • Реалният ръст на БВП през третото тримесечие е 3,2% на годишна база, или трети най-висок в ЕС след Кипър и Полша.
  • Основен фактор продължава да бъде вътрешното търсене, като крайното потребление нараства с 9,5% спрямо същия период на миналата година.
  • Заедно с това реалният индекс на продажбите на дребно в България отчита трети най-висок ръст в ЕС за септември (след Малта и Кипър) от 5,7%.
  • Потреблението се подхранва от продължаващото нарастване на заплатите при висока заетост и особено от политическите решения за наетите в обществения сектор – към септември разходите за персонал в бюджета са с над 21% повече от деветмесечието на 2024 година.
  • В макроикономическо измерение ефект има и кредитната експанзия, която никак не се забавя, след като към септември ръстът на банковия кредит към домакинствата е 20,9% и още по-висок при жилищните заеми  – 27,6%.

 

   Календар на потребителя   

От 1 декември започна прилагането на Регламент (ЕС) 2023/2411, с което географските указания за занаятчийски и промишлени продукти ще могат да се регистрират само на европейско ниво, като възможността за национална закрила следва да отпадне. Процедурата по регистрация на географски указания за занаятчийски и промишлени продукти с действие на територията на Европейския съюз, съгласно изискванията на регламента, ще преминава през две фази – национална и европейска. Националният етап включва процедурите по регистрация, измененията на спецификациите и заличаването на регистрация, както и дейностите по контрол и правоприлагане. От сайта на Патентното ведомство можете да се запознаете с пълния текст на регламента –  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/?uri=CELEX:32023R2411

 

На 16 декември Master Events организира онлайн обучение: „Електронни ваучери за храна“.

На 18 декември в клуб Перото на НДК от 19 часа Българска Е-комерс Асоциация (БЕА) ще проведе безплатно вечерно събитие на живо от поредицата E-commerce Talk Night на тема "AI & Е-сommerce”, фокусирано върху най-важните тенденции и развитието на иновациите в електронната търговия и дигиталното пазаруване с използването на изкуствен интелект (Artificial Intelligence – AI).

 

Декември е официален период (от 1 до 31 декември) за смяна на личен лекар за всички здравноосигурени лица, като можете да го направите два пъти годишно (другият период е юни) или по-често при смяна на адрес. За да смените лекаря си, просто трябва да изберете нов (който има договор с НЗОК) и да го уведомите, като отписването и записването стават служебно чрез РЗОК. 

 

Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/ извърши междинен секторен анализ за състоянието на конкуренцията на пазара на хранителни продукти. Той показва сериозни структурни деформации по цялата верига на доставки. Широкомащабното проучване на хранителните стоки  изследва цялата верига на доставки – от производителя до търговеца на дребно. Целта е изводите и препоръките да послужат за обществени консултации, след които да бъдат предложени административни и нормативни мерки за подобряване на конкурентната среда. Проучването показва, че най-сериозни деформации се наблюдават по веригата на доставки при млякото и млечните продукти. За периода 2020–2024 г. производството на сурово краве мляко спада с 25%, на прясно мляко - с 8%, на сирене - с 9%, на кашкавал - с 14%, на яйца - със 17%, докато вносът на мляко и млечни продукти нараства с 43%. Секторът е силно концентриран, поради което предстои преглед на разрешените концентрации през последните години. Анализът посочва, че липсата на национални стандарти за качество, недостатъчният институционален контрол, високите производствени разходи и недостигът на работна ръка задълбочават проблемите в производството и преработката.

Предмет на анализ е и регионалното покритие и ценовата политика на големите търговски вериги. Анализът показва, че ценовите нива са сравнително едни и същи при повечето търговски вериги в страната при различна покупателна способност на населението. Например в София приходът на човек е 55 000 евро на година, а във Видин – 7 122 евро. КЗК изследва ценовата политика на десет големи търговски вериги за юни, юли и август т.г. Изводът е, че няма данни за съгласувано спекулативно повишаване на цените във връзка с въвеждането на еврото. В същото време се отчитат изключително високи търговски надценки. При млякото най-високите регистрирани надценки достигат до 77%, при сиренето - до 82%, а при кашкавала - до 91%. Сред препоръките от междинния доклад са насърчаване на кооперирането, създаване на къси вериги на доставки, въвеждане на национални стандарти за качество, засилен институционален контрол, целево финансиране на преработвателния сектор и по-голяма прозрачност в търговските практики на веригите.

 

ЕК представи пакет от документи в подкрепа на държавите от ЕС при прилагането на Директивата относно енергийните характеристики на сградите (ДЕХС). Ефективното прилагане ще спомогне за укрепване на енергийната независимост, за намаляване на сметките за енергия и за намаляване на нуждите от инвестиции в мрежата. Също така ще помогне на ЕС да постигне целта за енергийна ефективност за намаляване на потреблението на енергия с 11,7 % до 2030 г. и ще стимулира внедряването на възобновяеми енергийни източници в сградите. Наред с това има за цел да създаде стабилна среда за инвестиционни решения и да направи строителната промишленост и дружествата в областта на чистите технологии в ЕС по-конкурентоспособни. Преразгледаната Директива относно енергийните характеристики на сградите (ДЕХС) насочва сградния сектор по пътя към пълна декарбонизация до 2050 г. Това се постига чрез набор от мерки — от стандарти за енергийните характеристики през по-добри информационни инструменти до ефективно финансиране, като се поставя специален акцент върху започването на саниране на сгради. Данните на Евростат за 2023 г. показват, че 85% от сградите в ЕС са построени преди 2000 г., а 75% имат лоши енергийни характеристики.

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia