Кампания
Седмичен бюлетин брой 51 (577)

Уважаеми потребители,
читатели на сайта на Асоциация Активни потребители,
приятели и колеги,
Най-искрено ви поздравяваме с настъпващите Рождественски и Новогодишни празници! Желаем ви от сърце мирна година, светли дни, много топлина и обич във вашите домове, здраве и берекет, безпроблемни разплащания с новата европейска валута, заслужена почивка и още сили за нови идеи в защита правата на потребителите в Република България!
И в тези предпразнични и празнични дни да не забравяме основните права на потребителите: - право на информация за стоките и услугите, за цените - особено в процеса на въвеждане на еврото в България;
- право на защита срещу рискове от придобиването на стоки и услуги, които могат да застрашат живота, здравето или имуществото им;
- право на защита на икономическите им интереси при придобиването на стоки и услуги при нелоялни търговски практики и способи за продажба, неравноправни договорни условия и предоставянето на гаранции за стоките;
- право на защита при нерегламентирани случаи в процеса на превалутиране, заплащане на стоки и услуги при внедряване на новата за нас европейска валута;
- право на обезщетение за вреди, причинени от дефект на стоки.
За правата ни няма празничен и почивен ден. Да ги познаваме и отстояваме!
Но наред с това да мислим и работим за развитието и благосъстоянието на нашето населено място, за просперитета на нашето общество и държава, за защитата и бъдещето на нашия общ дом – Земята!
Щастливи празници на всички!
2025-та: Какво направихме за вас през отиващата си година
Дойде време пак за равносметка. По традиция всеки от нас, семействата, предприятията и институциите си правят оценка на постигнатото през годината, на пропуснатото и на грешките, които трябва да се поправят през Новата година.
Отиващата си 2025 г. започна с дългоочакваната новина „България – в Шенген“! Усетиха го още първите потребители, тръгнали на почивка или гости в европейски държави. Няма бариери, няма унизителното преди отношение „под око“ към нашите съграждани, няма ги дългите опашки по границите. Спечелиха потребителите, спечели бизнесът, спечели и държавата чрез тази важна стъпка в европейската ни интеграция.
Но с това не се изчерпи годината ни по темата „Европа“. Навлязохме в решителната битка за въвеждане на европейската валута и приемането ни в еврозоната. Битка, която продължава и в която място и роля има всеки потребител, всеки търговец и производител, всяка институция, всеки гражданин на България. Битка, която сме призвани да спечелим – заради бъдещето на децата ни, на поколенията след нас, на държавата ни. В тези важни за страната ни и на всеки от нас месеци асоциация Активни потребители намери своето място – да бъде близо до потребителите, да им помага в процеса на „сближаване“ с новата валута, да ги предпазва от грешки и загуби.
Кампанията на асоциацията
През 2025 г. асоциацията организира и проведе своята кампания за колективна покупка на климатици – първа подобна проява в България и с големи предимства за потребителите. В рамките на кампанията асоциацията проведе втори тест на климатици. В него бяха включени 48 сплит системи. Резултатите показват, че закупуването на качествен уред е оправдан разход, тъй като подобен избор може да намали сметките за енергия и да осигури надежден комфорт през всички сезони.
Паралелно с теста асоциацията реализира и втората си кампания за колективна покупка на климатици. В нея участваха близо 1400 домакинства, които се възползваха от предоставените отстъпки и закупиха уреди при по-благоприятни условия.
Освен тези дейности организацията проведе и поредица от семинари, посветени на енергийната ефективност и намаляването на енергийното потребление. Семинарите се състояха в София, Велико Търново, Пазарджик, Варна и Сливен, както и онлайн срещи с потребителите по актуални енергийни въпроси.
Климатик за всеки дом – изводите на Активни потребители
Кампанията за колективна покупка на климатици през 2025 година беше част от нашите усилия да улесним потребителите в избора на надеждна, енергийно ефективна и достъпна техника. Тя стъпи върху принципа, че когато хората действат заедно, могат да получат условия, които пазарът не им предлага индивидуално. Чрез прозрачни процедури, независими тестове и ясна информация целта ни беше да премахнем объркването, което често съпътства покупката на климатик. Тази кампания се превърна в още един пример как потребителската солидарност може да доведе до по-добри цени, по-високо качество и по-голяма увереност в избора.
Кампанията беше отворена за всички потребители без каквито и да е ограничения. Всеки, който се регистрира, получаваше достъп до офертите и можеше да реши дали да купи климатик. Идеята беше да се обединят потребители с общ интерес, за да се договорят по-добри условия, които поотделно не биха получили. Кампанията приключи на 31 октомври и за нас тя беше ясен знак, че качествената информация и достъпните оферти могат да мобилизират широк обществен интерес.
През целия период телефонната ни линия беше изключително натоварена. Потребителите се обаждаха от всички точки на страната и най-често питаха дали инициативата обхваща и малките населени места. Потвърждавахме, че кампанията и тази година е национална и включва абсолютно всяко село и град, без изключения.
Получихме и много запитвания за избор на подходящ модел. Колегите консултираха индивидуално всеки потребител, като съобразяваха спецификите на жилището, нуждите за отопление, изолацията и разположението на стаите. Тази персонализирана помощ беше ключова, особено за хора, които никога не бяха купували климатик и търсеха увереност в избора, която да не е зависима от търговските интереси.
До края на кампанията се записаха 1409 потребители. Те получиха възможност да закупят качествен климатик, с който да осигурят по-комфортен зимен сезон за себе си и семействата си. Преминаването към климатици намалява замърсяването, свързано с изгарянето на дърва, въглища и други горива, които отделят фини прахови частици и въглеродни емисии.
Кампанията показа и още един съществен ефект, който наблюдаваме при всяка наша колективна покупка. Намалените цени, договорени с търговеца партньор, доведоха до видима реакция на пазара като цяло. Други търговци започнаха да свалят цените на сходни модели в опит да останат конкурентни. Това е нормален, но важен механизъм – когато много потребители се обединят и търсят по-честни условия, пазарът е принуден да реагира. Така нашата инициатива не само осигури по-добри оферти за участниците, но и повлия положително върху ценовите нива в сектора като цяло.
Дадохме възможност покупката да се извърши както онлайн, така и във физически магазин, за да бъде удобна за всички. За нас беше особено впечатляващ интересът от хора в пенсионна възраст. Много от тях търсеха подробна консултация, преди да вземат окончателно решение, а някои питаха и дали могат да закупят повече от един уред.
Кампанията показа, че когато осигурим надеждна информация, експертна подкрепа и проверено качество, потребителите са активни, уверени и склонни да подобрят условията си на живот по устойчив начин.
Паралелно с колективната покупка проведохме и мащабна информационна кампания в онлайн средата, по телевизията и радиото. Целта беше да достигнем до максимално широк кръг хора и да обясним по ясен и разбираем начин как се избира ефективен климатик, какво означават техническите показатели и как да се избегнат нискокачествени продукти. За да улесним потребителите дългосрочно, създадохме в нашия сайт специална секция, посветена изцяло на съвети за климатици. В нея събрахме проверена информация, препоръки, анализи и резултати от тестове. Тази секция остана достъпна и след края на кампанията, за да може всеки потребител да направи информиран избор независимо от момента на покупката.
Кампанията остави трайни резултати и потвърди нуждата от независима потребителска подкрепа в процеса на избора на домашна техника. Обединяването на хора с общ интерес, предоставянето на експертни съвети и гарантиран достъп до качествени уреди показаха, че моделът на колективната покупка работи ефективно и носи реални ползи. За нас най-важното постижение е, че хиляди потребители успяха да направят информиран избор, да подобрят условията в дома си и да намалят разходите си, без да се влияят от непрозрачни търговски практики. Резултатите ни мотивират да продължим да развиваме инициативи, които поставят интересите на потребителите на първо място и им осигуряват достъп до надеждна, независима и експертна информация.
Помощ на потребителите с бързи кредити
През 2025 г. асоциацията постави и още един акцент върху защитата на потребителите, а именно помощ на потребители на бързи кредити. Асоциацията работи с множество граждани, пострадали от незаконно оскъпяване на кредити. Юристите на организацията подготвиха и заведоха дела срещу компании за бързи кредити, включително безплатно за материално затруднени лица. Благодарение на нашите усилия на множество потребители бяха върнати средства, на които са начислявани такси за задължително поръчителство или гаранция.
Освен правната защита, асоциацията проведе информационна кампания, посветена на манипулативните техники, използвани от кредиторите – изкуствен контраст между „трудни“ и „лесни“ опции за обезпечение, натиск чрез кратки срокове и подвеждащи обещания за одобрение „до минути“. Кампанията разясни как тези практики водят до многократно оскъпяване на кредитите и как потребителите могат да се предпазят.
Заедно по пътя към еврозоната
През 2025 година асоциация Активни потребители продължи да развива информационната си кампания за еврото. В поддържаната повече от две години рубрика „Евро“ бяха публикувани множество информационни материали – както в сайта, както и в седмичния бюлетин на асоциацията. Основните теми са свързани с потребителските въпроси, които асоциацията е получила по имейл, по телефон и в своите физически приемни в страната. А те са: обмяна на левове в евро, двойно обозначаване, цифрово евро, сметки и договори.
Асоциацията предприе още стъпки в информирането на потребителите. Освен статии и бюлетини, бяха предприети и участия в различни медии, като телевизии и радиа. С цел по-добра информираност се организираха и семинари в страната, които се проведоха в София, Велико Търново, Варна, Пазарджик, Сливен, Казанлък, Русе, Карлово и Свищов. Експерти на асоциацията участваха в семинари за запознаване с еврото в цялата страна, организирани от БНБ, МФ, КЗП и др. Също така асоциацията засне информативно видео на тема „Как да различим монетите на двете валути - евро и лев“, което е налично в YouTube канала на асоциацията.
Още един информационен материал, който беше разработен през тази година и предоставен на потребителите, е печатната брошура на тема „Евро. Какво трябва да знаем за прехода към новата валута?“ Убедени в предимствата й, експертите на асоциацията се включиха активно в „превода“ на различните аспекти на еврозоната на достъпен потребителски език, на съвети и сигнали за измами и предпазване от тях. Чрез брошурата хиляди българи се запознаха с европейските банкноти и монети, някои от които виждаха за първи път, с отличителните им белези, средства за разпознаване и сигурност, че не са фалшификати.
И сега – броени дни до фактическото ни влизане в еврозоната, да си припомним някои от най-важните въпроси на потребители и техните отговори от експертите на асоциацията.
Къде да подаваме сигнали за еврото, ако са нарушили правата ни?
• Националната агенция за приходите – когато нарушенията са свързани с издадени разплащателни документи на граждани, или когато търговец е увеличил цените на предлаганите от него стоки и услуги без това да е обосновано от обективни икономически фактори;
• Комисията за защита на потребителите – когато нарушенията са свързани с двойното обозначаване на цените или с друго подвеждане на потребителите, или когато търговец е увеличил цените на предлаганите от него стоки и услуги без това да е обосновано от обективни икономически фактори;
• Българската народна банка – при нарушения на поднадзорните на БНБ кредитни институции;
• Комисията за финансов надзор – при нарушения на поднадзорните на КФН банки и инвестиционни посредници, изпълняващи функциите на депозитари, лица, управляващи алтернативни инвестиционни фондове, организирани пазари на ценни книжа; за нарушения в застрахователния сектор и в този на допълнителното пенсионно осигуряване;
• Министърът на електронното управление – когато административните органи, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, не са привели информационните си системи, обработващи финансова информация, в съответствие с изискванията на Закона за въвеждане на еврото в Република България и на Закона за електронното управление.
Полезни съвети
• Не обменяйте левове преди 1 януари 2026, защото може да заплатите курсова разлика или такси!
• Не обменяйте пари извън банките, пощите или обменните бюра (работят с комисиона), за да избегнете измами!
• Не откликвайте на никакви покани за смяна на пари у дома. Възможно е да ви пласират фалшиви купюри, неточни суми или просто да ви ограбят!
• Не се презапасявайте! Не са налице никакви условия за резки промени на цени на пазара.
• Не подписвайте никакви анекси към текущи договори или каквото и да е във връзка с въвеждането на еврото! Не откликвайте на имейли или съобщения в социалните мрежи във връзка с промени в договори!
• Ако имате пощенски марки, лотарийни билети, купони за отстъпка, купони за стойността на върнати стоки, ваучери, ваучери за храна или подарък в левове, ще могат да се използват и
след датата на въвеждане на еврото до изтичане на срока им или до изчерпване на наличностите.
• При намаляване на цените обозначение в две валути може да се постави само на крайната цена.
• Ако имате налични левове през януари 2026 година, е по-добре да ги обмените в банка и да пазарувате в евро, отколкото да ги харчите в магазина. Така ще избегнете рисковете при превалутиране на рестото.
• При връщане на ресто в евро обърнете специално внимание на монетите от 1 и 2 евро. Поради визуалната си прилика е възможно да ви върнат лев вместо евро.
• Ако имате възрастни родители или трудно подвижни близки, можете да им помогнете, като смените пари в банката вместо тях.
• Още информация за защитните механизми на банкнотите можете да намерите: в сайта на БНБ, evroto.bg или ecb.europa.eu.
• Можете да сравнявате цените в търговските вериги ежедневно на платформата kolkostruva.bg.
Зимните празници: Рисковете на пазара
Инфлуенсърите – нова ера на маркетинга
Как избрахте новата си покупка? Видяхте я по телевизията, препоръча ви я приятел или може би ви попадна онлайн? Инфлуенсър маркетингът е широко разпространен и неизбежен за всеки потребител на социални медии, благодарение на огромния обем съдържание и безграничната креативност на създателите на съдържание. Новият доклад на Европейската потребителска организация BEUC „Инфлуенсър маркетингът разопакован“ (Influencer Marketing Unboxed) разкрива ролята в рекламите на дрехи бърза мода и на нездравословните храни. Между март и септември 2025 г. 14 потребителски организации членове на BEUC, сред които и асоциация „Активни потребители“, от 12 държави са наблюдавали около 650 публикации и видеа на инфлуенсъри в TikTok, Instagram, YouTube и Snapchat. Основният фокус е върху нездравословните храни и бързата мода, тъй като тези сектори са най-рискови за младите потребители.
Инфлуенсър маркетингът е една от най-често срещаните онлайн рекламни техники днес. Направеното проучване обаче показва, че този тип маркетинг продължава да се осъществява непрозрачно – рекламите често се представят като лично мнение, а това затруднява потребителите при разграничаване между платени и искрени препоръки. При някои инфлуенсъри рекламите не се оповестяват, или пък когато са обозначени, използваната терминология е неясна и подвеждаща.
Най-често използвани са няколко трика: 1) Потребителите биват примамвани с игри, конкурси и други предизвикателства, които насърчават свръхпотреблението и ги карат да прекарват повече време в платформите. 2) Създава се страх от пропускане (FOMO) чрез временни постове като истории, които изчезват след 24 часа. 3) За някои търговци и марки от бързата мода инфлуенсър маркетингът е начин да подобрят репутацията си в очите на най-младите потребители.
Защо бързата мода е проблем?
Индустрията за бърза мода разчита на масово производство, ниски цени и многобройни продажби, което води до сериозни социални и екологични последици. Някои инфлуенсъри промотират подобен тип пазаруване чрез определен тип видеа.
"Hauls" и "try-on hauls" са видеа или публикации, в които инфлуенсъри показват как разопаковат или пробват различни облекла, като акцентът е върху броя на дрехите и ниските цени, за да убедят аудиторията в предимствата на бързата мода пред качеството. Има и "Dupe" видеа, в които се показват нискокачествени имитации на дизайнерски облекла и се представят като „бюджетна“ алтернатива. Друг вариант са видеа, в които се обяснява как пазаруването е грижа към себе си или начин да утвърдиш идентичността си, като бъдат промотирани ненужни и импулсивни покупки. Често се предоставят кодове за отстъпка или се показват промоционални материали без да се дава информация за търговеца, който е платил за видеото. С цел подобряване на имиджа, марки като SHEIN дори са плащали на инфлуенсъри да рекламират бизнес модела на бранда, например чрез обиколки на китайски фабрики.
Какъв е проблемът с нездравословните храни?
Маркетингът на нездравословни храни, особено тези с високо съдържание на мазнини, сол и захар (HFSS), залива ежедневно социалните мрежи и по този начин достига до деца и тийнейджъри. При този тип маркетинг често се използват ярки цветове или разговори с анимационни образи, за да се създаде емоционална привързаност към марката. Хранителните продукти се вграждат в рецепти или се асоциират с ежедневни ситуации (като семейна вечеря), и така промотират консумацията им.
Бизнесите се стремят и към „социално изпиране на репутацията“, като използват инфлуенсъри, за да информират потребителите относно „добри каузи“, които да се асоциират с марката им. Бяха открити и колаборации между хранителни марки и игри или други развлекателни продукти, като например филма "Minecraft". Това насърчава консумацията на нездравословни храни чрез асоцииране с любима игра или франчайз. Въпреки че етикетът за реклама или платено партньорство следва да предупреди потребителите, проучванията показват, че дори когато се знае, че видеото е реклама, децата консумират нездравословни храни, след като са попаднали на видеа за това.
Какви са нашите препоръки?
Макар вече да съществува една стабилна регулаторна рамка на европейско и национално ниво, включваща Директивата за нелоялните търговски практики, Директивата за аудиовизуалните медийни услуги (AVMSD), както и Законът за защита на потребителите, тази рамка обаче е фрагментирана и частично неспособна да се справи с проблемите, свързани с инфлуенсър маркетинга. Необходими са и промени. Следва ясно да се определи какво точно е „инфлуенсър маркетинг“, като се забрани за специфични рискови области, като например рекламиране на нездравословни храни на деца.
Прочетете повече на: https://aktivnipotrebiteli.bg
„Активни потребители“ и в медиите
Съвети към потребителя от Богомил Николов в навечерието на влизането на еврото
Празници с две валути: Внимавайте с плащанията и обмяната на пари!
Богомил Николов от асоциация „Активни потребители“ пред „Телеграф“: Еврото вади на светло картелите!
Еднократните кутии за храна у нас - война с природата и наказание за потребителите
Пазарът в цифри
- Потреблението на основни хранителни продукти средно на лице от домакинство през второто тримесечие на 2025 г. се променя в сравнение със същия период на 2024 г.
- Най-голямо е увеличението в потреблението на зеленчуци - от 20.2 на 21.0 кг, на месо - от 10.1 на 10.7 кг, на плодове - от 12.0 на 12.4 кг, и на кисело мляко - от 7.2 на 7.6 килограма.
- Намаление има при потреблението на сирене - от 2.9 на 2.7 кг, и на олио - от 2.5 на 2.3 литра.
- Без промяна остава потреблението на месни произведения и картофи.
Календар на потребителя
На 15 декември официално бе открит първият щанд от националната инициатива "Магазин за хората" в град Куклен. Проектът има за цел да осигури достъп до добри български храни на постоянно ниски цени и да подкрепи родните производители предимно в малките населени места. Пилотният проект тръгва в 70 стационарни и един мобилен обект на търговска верига КООП в Пловдивска област. Асортиментът включва над 45 артикула от базовата потребителска кошница и най-търсените продукти от български производители, сред които олио, боб, ориз, брашно, кисело мляко, сирене, кашкавал, хляб, масло, консерви, колбаси, лютеница и други стоки от първа необходимост. В началото на декември "Магазин за хората" ЕАД, Централен кооперативен съюз и Кооперативен съюз - Пловдив са подписали договор за стратегическо партньорство. Благодарение на него повече от 100 000 жители на 55 по-малки населени места в Пловдивска област ще получат достъп до български продукти на изгодни цени. Концепцията на националната инициатива "Магазин за хората" е да се предлагат стоки от български производители с търговска надценка в размер до 10 процента. Амбицията е до края на следващата година "Магазин за хората" да обхване цялата страна. Вече са готови 70 стационарни магазина, както и пътуващ магазин, който обслужва седем населени места в Пловдивска област по предварително изготвен седмичен график.
Oт началото на 2026 г. Единният портал за електронни услуги (ЕПЕУ) на Националния осигурителен институт (НОИ) се превръща в единна точка за предоставяне на административни и справочни услуги за парични обезщетения, помощи, пенсии и гарантирани вземания през интернет. Чрез портала се осигурява: Достъп до Електронно осигурително досие, в три тематични части, съдържащо справочна информация за осигурени лица, осигурители, самоосигуряващи се, получавани обезщетения и пенсии. Заявяване на електронни услуги от страна на потребители в различно качество, организирани в Каталог на услугите на НОИ. Достъп до портали за подаване на данни от задължени лица. Това включва: Интегрирана система за електронен обмен на документи и данни с НОИ (подаване на данни с удостоверения №9, 10 и 11 по Наредба за паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване); Електронен регистър на болничните листове и решенията по обжалването им и Е-протокол за профилактика и рехабилитация.
До 8 януари се приемат мнения и предложения по проекта на Постановление за Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги (НОИИСРЕАУ), с който се предвижда гражданите да получават електронни документи без да имат Квалифициран електронен подпис. 1. Освен по реда на чл. 26 от ЗЕУ, връчване на електронни документи по чл. 27, ал. 4 от НОИИСРЕАУ, за които връчване или съобщаване се изисква от нормативен акт, да може да се извърши и чрез осигуряване на възможност за достъп до Системата за сигурно електронно връчване, поддържана от Министерство на електронното управление, и с облекчен метод – чрез еднократен код за достъп до системата; 2. Нормативно уреждане на улеснен способ за електронна идентификация на физически лица при връчване на електронни документи – резултат от изпълнение на електронни административни услуги, както и на други документи или актове, при които връчване или съобщаване се изисква от закон. Такъв способ ще е именно еднократният код за достъп до ССЕВ в комбинация с определена категория данни, посочвани от лицето при заявяване на административна услуга; 3. Прецизиране на нормативната уредба, регламентираща процесите по планиране, вписване, утвърждаване и контрол на дейностите, проектните предложения и техническите спецификации в областта на електронното управление. За контакти: [email protected]
От 27 до 30 януари в Интер Експо Център ще се проведе международното изложение СИХРЕ. Освен до СИХРЕ 2026, билетът дава достъп и до GastronomiX – българския форум за висша кулинария, изложението за вино и спиртни напитки Wine&Spirits Show SPECIAL EDITION и изложение #Retail Show. Отново се разгръща и платформата DIGITAL BOX, с фокус върху ИИ и дигиталните решения за хорека сектора – маркетиране, брандинг, онлайн реклама, софтуер, анализ на данни и др.
От 1 юли 2026 г. Европейският съюз ще въведе такса от 3 евро (3,52 долара) върху вноса на пратки на стойност до 150 евро. Таксата е договорена в опит държавите да се справят с големия наплив на евтини онлайн поръчки. Мярката е временна и ще остане в сила до 2028 г., когато всички стоки, внасяни в ЕС, независимо от стойността им, ще подлежат на митнически такси.
По данни на ЕК през 2024 г. в ЕС са внесени 4,6 милиарда малки пратки на стойност под 150 евро, равняващо се на над 12 милиона дневно. Броят на малките пратки, пристигащи в ЕС, се е удвоявал през всяка от последните години. В момента тези пратки на стойност до 150 евро могат да бъдат внасяни в ЕС без да подлежат на облагане с мита. Новата такса вероятно ще засегне основно онлайн търговци от китайски електронни магазини като „Шейн“ (Shein), „Тему“ (Temu) и „АлиЕкспрес“ (AliExpress), тъй като през 2024 г. 91% от всички пратки до 150 евро са били изпратени именно от тези платформи.
ЕК изпрати становище на България за това, че не е приложила правилно Директивата относно депонирането на отпадъци (Директива 1999/31/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2018/850 и Рамковата директива за отпадъците (Директива 2008/98/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2018/851). Съгласно тази директива държавите членки трябва да предприемат мерки, за да гарантират, че се депонират само отпадъци, които са били подложени на третиране. Процентът на разделно събиране на битови отпадъци в България все още е нисък, в резултат на което по-голямата част от генерираните отпадъци се депонират. По данни на НСИ, през 2023 г. 24% от генерираните отпадъци, възлизащи на 757 000 тона, са били директно депонирани без предварителна обработка. Това е само леко подобрение спрямо данните за 2018 г. и на ситуацията все още не е обърнато достатъчно внимание. Също така капацитетът на инсталациите за третиране на отпадъци преди депониране все още е недостатъчен.