Кампания
Седмичен бюлетин брой 11 (433)
Вече и в България – стартира първата кампания за колективно пазаруване
За първи път в България Асоциация Активни потребители провежда кампания за колективно пазаруване. Нашата пилотна акция е за закупуване на качествени климатици с изгодна отстъпка от цената. Какви са предимствата при колективна покупка на климатик? Какви са стъпките и кога ще е възможно да направите покупката? С Активни Потребители ще получите УНИКАЛНА оферта за сертифицирано устройство с ВКЛЮЧЕН МОНТАЖ. За подробна информация можете да посетите уебсайта на кампанията - https://obstapokupka.online. Побързайте! Кампанията е ограничена във времето.
SOS! Опасни стоки
Европейската комисия публикува своя годишен доклад за 2022 г. за Safety Gate, Европейската система за бързо предупреждение за опасни нехранителни продукти. Рисковете за здравето, свързани с химическите вещества, са най-честият тип риск, за който се съобщава от националните органи и който се открива в по-голямо разнообразие от продукти. За втора поредна година играчките и колите оглавяват списъка на най-нотифицираните продуктови категории.
Основни констатации
През 2022 г. властите от 30-те участващи държави в мрежата Safety Gate (държави-членки на ЕС, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн) са реагирали на 2117 сигнала с 3932 последващи действия. Във всяка държава-членка органите за надзор на пазара редовно проследяват сигналите и обменят допълнителна информация. 84% от последващите действия включват допълнителни национални мерки. Например, австрийските органи за надзор на пазара откриха играчка, съдържаща лесно отделящи се части, което представлява риск от задавяне за децата. След уведомление от австрийските власти в Safety Gate, словенските власти идентифицираха играчката на своя пазар и търговците на дребно успяха бързо да изтеглят продукта.
- През 2022 г. рисковете, свързани с химически вещества, наранявания и задушаване, са били най-многобройни - 35% от сигналите.
- Най-честите продуктови категории са: детски играчки, следвани от моторни превозни средства, козметика, дрехи и електрически уреди.
- Миналата година козметичните продукти са имали значително по-голям брой сигнали, свързани с наличието на забранени напоследък химически вещества в парфюми и кремове.
- Въпреки това рязкото нарастване на сигналите, свързани с химически рискове, не се дължи само на козметиката, тъй като химическите рискове са идентифицирани в по-широка гама от продукти. Някои играчки например имат прекомерна концентрация на фталати, което крие риск за репродуктивната система.
А ние?
66 сигнала за опасни стоки са подадени в България за миналата година, като са предприети 325 действия. Най-много те са били за химически продукти – 39%, след това за автомобили – 18% и за детски дрехи и стоки, свързани с грижи за детето – 15%. В това отношение страната ни е по средата сред общо 30-те останали. Най-малко сигнали са подадени в Гърция - 7, а най-много в Германия – 430. У нас сигналите се подават чрез КЗП, но освен нея трябва да докладват ДАМТН (напр. за опасни детски играчки, електроуреди, уреди под налягане, асансьори и др.) и Министерството на здравеопазването (напр. за опасна козметика), но в доклада липсват сигнали от България, нико за козметика, нито за играчки или електроуреди.
На 30 юни 2021 г. ЕК предложи нов регламент за обща безопасност на продуктите, който ще замени настоящата директива за обща безопасност на продуктите. Регламентът ще модернизира общата рамка за безопасност на нехранителни потребителски продукти, като запази ролята си на предпазна мрежа за потребителите и гарантира, че предизвикателствата пред безопасността, породени от новите технологии и от растежа на онлайн продажбите, са посрещнати. Общият регламент за безопасност на продуктите ще помогне да се гарантира, че в ЕС се продават само безопасни продукти, както онлайн, така и в магазини.
За да улесни разпространението на информация сред обществеността, ЕК управлява публичния уебсайт на Safety Gate, който има модерен и удобен за потребителя интерфейс за улесняване на процеса на уведомяване. Страниците се превеждат на всички езици на ЕС. Фирмите могат също така да използват Business Gateway, за да информират националните органи бързо и ефикасно за проблеми със сигурността по отношение на продукт, който са пуснали на пазара. Обещанието за безопасност на продуктите също така определя конкретни доброволни действия за пазарите за премахване на предложения за опасни продукти от техните платформи. 11 онлайн платформи вече са подписали това споразумение: bol.com, eMAG, Wish.com, AliExpress, Amazon, eBay, Rakuten France, Allegro, Cdiscount, Etsy и Joom. Последният доклад за напредъка на Обещанието за безопасност на продукта е достъпен онлайн.
Миналата година Комисията стартира и нов инструмент за електронно наблюдение, наречен „уеб робот“. Той има за цел допълнително да подпомогне националните органи при откриването на онлайн оферти на опасни продукти, сигнализирани в Safety Gate. Той идентифицира и автоматично изброява всяка от тези оферти, позволявайки на правоприлагащите органи да проследят доставчика и да разпоредят ефективното оттегляне на тези оферти, помагайки за хармонизиране на действията и справяне с предизвикателствата на наблюдението на онлайн продажбите на опасни продукти. През последните 6 месеца инструментът е помогнал за обработката на 939 сигнала, което доведе до анализ на почти 616 000 уебсайта.
Великден наближава – едно наум с офертите
Празничният календар се следи най-лесно чрез активността на предлагащите услуги. Туристически компании и агенти вече публикуват оферти за Великденските празници, рекламите им излизат на челно място в средствата за информация. Предлагането е голямо, но прави впечатление нарастването на цените му. Експерти прогнозират, че тазгодишният Великден ще струва на семейния бюджет 25-30% повече. От друга страна, трябва да обърнем внимание на зачестилите измами за записвания и плащане през Интернет и жалбите на потребителите на основните услуги при пътуване: настаняване и хранене.
Недоволните потребители
Около 5% от жалбите и сигналите, върху които е работил екипът на Европейски потребителски център - България /ЕПЦ/ през 2022 г., са свързани с проблеми при настаняване и почивка, съобщи директорът на центъра Соня Спасова. За сравнение, през 2020 г., в разгара на пандемията от коронавирус, жалбите, свързани с почивките и настаняване, са били двойно повече. Основните оплаквания в този сектор, за които ЕПЦ - България е сезиран, са свързани с несъответствие между обещания и снимки от една страна, и реалността от друга, както и за невърнати депозити или допълнително таксуване, без да има основание за това.
Един от последните казуси, по които са работили експертите на ЕПЦ, е свързан с оплакване от потребител от Румъния, който е направил резервация за 2 вили през септември 2022 г. и плаща предварително за нощувките. Когато пристига в България се оказва, че действителността не отговаря на снимките – счупени мебели, празен басейн, занемарена градина. Парите за нощувките са възстановени с помощта на центъра. От Комисията за защита на потребителите определят основните причини за жалбите по отношение на туристическите продукти. Потребителите се оплакват най-вече от неточно изпълнение на програмите в туристическите пакети, от лоши условия и от качеството на предоставяните услуги в местата за настаняване или заведенията за хранене. Има оплаквания и за подвеждаща информация по отношение на категорията и вида на хотела и предлаганите услуги.
Внимавайте с е-услугите
Неотдавна се отбеляза Денят за безопасен интернет, чиято цел е да се насърчи безопасността в цифровата среда, да се обърне внимание и на по-малки, и на по-големи потребители към това как да защитават личните си данни в интернет. По този повод ЕПЦ - България и мрежата от Европейски потребителски центрове предлагат съвети за дигитален детокс и как да се използват онлайн технологиите възможно най-безопасно.
Използвайте сигурна WI-FI връзка
По възможност избягвайте да използвате незащитени Wi-Fi мрежи без парола и криптиране. Ако изключите Wi-Fi връзката на телефона си при посещение на различни обществени места, вие намалявате риска устройството ви автоматично да се свърже с мрежа, която събира данни за вашето местоположение. И най-важното - не влизайте във вашето интернет банкиране или други чувствителни профили, ако ползвате обществен интернет достъп на бензиностанции, хотели, паркове, летища.
Намислете силни пароли
Когато се регистрирате в електронен магазин или друго място, където е възможно да запаметите данните от банковата си карта, използвайте достатъчно силна парола. В идеалния случай тя трябва да съдържа повече от 10 знака, главни и малки букви, цифри и специални знаци. Такива пароли са по-трудни за разбиване от обикновеното изписване на вашето име или проста парола от една дума. Не използвайте една и съща парола за множество уебсайтове или услуги. Ако уеб услугата (например при абонамент за курс, достъп до онлайн платформа, поща, социална мрежа) го позволява, използвайте влизане в две стъпки - така, за да влезете, което освен паролата изисква и допълнително потвърждение (SMS код или друго).
Премахнете неизползваните приложения
Изтрийте приложенията, които не използвате. Даже да не влизате активно в дадени апове, те събират данни за вас. Осигурете си малък дигитален детокс. Не забравяйте редовно да обновявате антивирусните програми на телефона или лаптопа си.
Плащайте сигурно
Най-сигурният начин за плащане в Интернет е плащането с карта чрез платежни системи, които осигуряват защита на купувача. Ако стоката не дойде, например, е възможно да поискате оспорване на плащането от вашата банка. Преди да натиснете бутона "Купи" или "Плати", проверете и самия търговец - вижте дали има отзиви за него във форумите в интернет, проверете дали сайтът му е защитен и в адреса има изписване на буква S (https), вижте и дали има информация за фирмата и контакти с нея. Ако пазарувате през платформа и получите линк за "извеждане" от нея с искане за данни и плащане, уверете се, че не става дума за злоупотреба, като прочетете условията за покупко-продажбите там или директно се свържете с маркетплейса.
Внимавайте с имейлите и SMS-съобщенията
За да не станете жертва на фишинг или измама и да загубите пари, не отговаряйте на имейли или SMS съобщения, които искат от вас пароли и данни за кредитни карти или друга банкова и лична информация. Не забравяйте, че вашата банка няма да поиска подобна информация чрез електронната поща. Ако имате съмнения, свържете се с кол центъра и направете проверка.
С вашите въпроси: Всичко за еврото /продължение/
Още не се знае кога точно ще ни приемат в Еврозоната. Но независимо кога ще кажем „сбогом“ на българския лев, най-важното в подготвителния за нас период е потребителите да разберат истината за него, да получат коректна и разбираема информация, както и отговори на всички въпроси, които ги вълнуват. Предварителната подготовка е гаранция за правилно поведение след това на пазара.
Вярна на мисията си да информира навреме и компетентно потребителите, асоциация Активни потребители ви предоставя информация за актуалните въпроси, свързани с еврото. На нашия сайт ще намирате навременни и експертни материали за неговата същност, предимства, плюсове и възможни спекулации, за вашето поведение при внедряването му. Днес продължаваме с отговори на най-често задаваните от вас въпроси, подготвени от експертите на БНБ.
Кой ще следи за измами и ще санкционира за злоупотреби?
Българската народна банка и Комисията за финансов надзор, в съответствие с правомощията им, ще осъществяват контрол за спазване изискванията от поднадзорните им лица – банки, застрахователни и пенсионни дружества и др.
Основни органи по отношение контрола и санкционирането на злоупотребите от страна на търговците, свързани с въвеждането на еврото, ще бъдат: Комисията за защита на потребителите (КЗП), Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), Националната агенция за приходите (НАП) и сектор „Икономическа полиция“ към МВР. Всеки гражданин ще има право да подаде сигнал за нарушения до КЗП или до съответния контролен орган.
Търговците, които умишлено нарушават правилата за преобразуване или закръгляване, ще бъдат санкционирани съгласно действащото законодателство.
Къде ще мога да сигнализирам, ако се сблъскам с некоректни търговци?
Сигналите ще могат да се подават чрез интернет страницата на Комисията за защита на потребителите, на страницата за еврото, както и чрез безплатната телефонна линия за еврото, която ще бъде открита 6 месеца преди датата на въвеждането му.
Πpи зaмянaтa нa лeвa c eвpo заплатата ми, ако е 1500 лв., ще стане ли автоматично 1500 евро?
Заплатите ще се изплащат в евро след датата на въвеждане на еврото. Сумите в трудовите договори следва да бъдат превалутирани в полза на служителя, като се закръгли сумата до най-близкия евроцент. Ако знакът, който следва последния знак, до който се прави закръгляването, е по-голям от 0, една единица следва да се добави към последния знак или ще бъде определена нова сума, чиято стойност не е по-ниска от тази в левове. Така при превалутирането сумата от 1500 лв. ще стане 766,94 евро и е възможно да бъде закръглена от работодателя на 767 евро.
Какво ще стане със спестяванията ми в банката, които са в левове?
От датата на членство на България в еврозоната всички сметки – разплащателни, депозитни, спестовни и други сметки в местни банки, ще бъдат еднократно, автоматично и безплатно превалутирани в евро.
За тези сметки няма да действа преходен период. Това означава, че още от първия ден на приемане на еврото титулярите на сметки ще могат да теглят от левовите си сметки само евро, независимо дали тегленето ще става чрез АТМ/ПОС устройство или в офиса на банка, платежна институция или дружество за електронни пари.
Това е един бърз и изключително удобен начин за смяна на левовете с евро без специален ангажимент за самия титуляр на сметката.
От първия ден на въвеждането на еврото безкасовите плащания ще се извършват единствено в евро.
Ако имам спестени над 10 000 лв. и те не са в банка, как мога да ги обменя в евро след въвеждането му?
В месеците преди въвеждането на еврото гражданите ще бъдат насърчавани да депозират възможно най-много левови банкноти и монети в банкови сметки. Като се има предвид, че всички средства в левове по сметките ще бъдат превалутирани безплатно в евро на датата на въвеждане на еврото, считано от този ден, трансакциите за безкасово плащане ще се извършват само в евро.
От датата на въвеждане на еврото Българската народна банка ще обменя безплатно, в неограничено количество и без ограничение във времето банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс 1,95583 лв. зa 1 eвpo. През първите шест месеца от датата на въвеждане на еврото в България банките и „Български пощи“ ЕАД ще обменят безплатно на каса банкноти и монети от левове в евро по официалния валутен курс.
През следващите шест месеца банките ще продължат да обменят банкноти и монети от левове в евро, но ще имат право да налагат такса за тази услуга. След изтичането на първите 12 месеца от въвеждане на еврото банките и „Български пощи“ ЕАД могат да преустановят услугата за обмяна на банкноти и монети от левове в евро в брой.
Как ще се плащат данъците след въвеждане на еврото в България?
С въвеждането на еврото всички данъци, такси и други плащания към държавата и общините трябва да се извършват в евро. Изключение от това правило ще се прави в периода на двойното обращение на лева и еврото, т.е. един месец от датата на въвеждане на еврото.
След датата на въвеждане на еврото в България възстановяването на недължимо платени или събрани преди въвеждането на еврото суми за данъци, държавни или общински такси, задължителни осигурителни вноски, глоби и имуществени санкции, и други публични задължения, ще се извършва в евро.
Сумите в данъчните декларации ще се посочват във валутата, която е била законно платежно средство в края на данъчния период, за който се подава данъчната декларация. Когато данъчният период, за който се подава декларацията, приключва в периода на двойно обращение на лева и евро, паричните стойности в данъчната декларация следва да се посочват в евро.
С приемането на еврото ще се променят ли договорите?
В процеса на въвеждането на еврото ще се прилага принципът на приемственост на договорите. Това означава, че:
• въвеждането на еврото не следва да засяга действието на съществуващите договори с позовавания на лева или с препратки към лева;
• всички стойности, посочени в левове, в съществуващите договори ще се считат за стойности в евро при прилагане на официалния валутен курс и правилата за закръгляване, разписани в Закона за въвеждане на еврото;
• въвеждането на еврото не води до промяна на никой от сроковете в договор или освобождаване от задължение или изпълнение, съгласно който и да е договор, нито дава право на страна едностранно да измени или прекрати такъв договор освен ако между страните изрично е уговорено друго;
• позоваването в договорите на лева без посочване на стойността се счита за позоваване на еврото.
Имам кредит за жилище в евро. Може ли банката да иска предоговаряне на условията по него след въвеждане на еврото?
От датата на въвеждането на еврото всички заеми, първоначално отпуснати в левове или заеми с валутна клауза в евро, ще се считат за заеми в евро. Няма да се допуска въвеждането на еврото да се използва като условие за предоговаряне на клаузи по вече сключени договори между банките и техните клиенти или като основание за други подобни действия от банките по отношение на техните клиенти, които биха ги поставили в по-неблагоприятна финансова позиция спрямо позицията им преди превалутирането.
Това ще важи и за небанковите финансови институции, които предоставят кредити на клиенти.
Ако закупя ваучер за подарък малко преди датата на въвеждане на еврото и той остане неизползван до тази дата, ще бъде ли загубен?
Пощенските марки, лотарийните игри с предварително определен резултат, купоните за отстъпка, купоните за стойността на върнатите стоки, ваучерите, включително и ваучерите за храна и други ценни книжа на приносител, които са били в продажба или в обращение преди датата на въвеждане на еврото и на които стойностите са изразени в левове, ще могат да се използват и след датата на въвеждане на еврото до изтичане на срока им или до изчерпване на наличностите.
„Активни потребители“ и в медиите
Какво се крие зад скъпотията в България – DW – 16.03.2023
Защо няма българско производство и се допуска търговските вериги да изкривяват пазара? - Bgonair\
Как излиза най-евтино да изпратим пари - Пари - www.pariteni.bg
Козунакът за Великден: Прогноза за 50% поскъпване - bTV Новините (btvnovinite.bg)
Какво се крие зад скъпотията в България - Mediapool.bg
Отбелязваме световния ден на потребителя - Регионални новини (bnr.bg)
Богомил Николов: Инфлацията започва да затихва, опасността е да не влезем в рецесия (24chasa.bg)
Активни потребители: Опасността е да не влезем в рецесия - Последни Новини от DNES.BG
Пазарът в цифри
- НСИ отчете, че през четвъртото тримесечие на 2022 г., както и през предходните три тримесечия, делът на лицата, които изпитват затруднения да покриват ежедневните си разходи, е над 75%.
- С известни затруднения са 38.4% от лицата, 26.1% определят покриването на ежедневните разходи като трудно, а 12.3% - като много трудно.
- Делът на лицата, които се справят много трудно, намалява в сравнение с първото и второто тримесечие, но се увеличава с 1.5 процентни пункта спрямо третото тримесечие на 2022 година.
- Относително лесно могат да покрият ежедневните си разходи 19.2% от лицата, а едва 4.0% не изпитват никакви затруднения.
- Общо делът на лицата без затруднения през четвъртото тримесечие се увеличава с 0.8 процентни пункта спрямо третото тримесечие и с 1.5 процентни пункта спрямо първото тримесечие на 2022 година.
Календар на потребителя
В началото на март Националната агенция за приходите публикува предварително попълнените данъчни декларации за физическите лица. Те са достъпни чрез персонален идентификационен код или електронен подпис. До края на март се ползва 5% отстъпка от данъка за довнасяне.
На 24 март Diteramb Consult ще проведе обучение на тема „Практически умения за обслужване и продажби по телефона“.
На 25 март в Sofia Ring Mall ще се проведе Форум за ранна професионална ориентация „Какъв да стана, когато порасна?“. Той е насочен към ученици от 7-ми до 12-ти клас, както и към техните родители и учители и всички, които търсят ново начало и нова професия.
На 30 март „Проджекта“ ще проведе обучението "Как да изготвим успешен проект по програмите на ЕС" със следните акценти: Технологична модернизация (включително закупуване на оборудване); Подобряване на енергийната ефективност на сгради и производствени системи; Изграждане на съоръжения за производство на енергия от възобновяеми източници за собствено потреблениe; Развитие на човешките ресурси (подкрепа за осигуряване на заетост, обучение, подобряване на условията на труд); Иновации и въвеждане на нови продукти, процеси и услуги.
На 31 март във ВУАРР - Пловдив, бул. „Дунав“ 78, Институтът за икономически изследвания (ИИИ) при БАН, Българската търговско-промишлена палата и Висшето училище по агробизнес и развитие на регионите (ВУАРР) организират кръгла маса „Реалности и перспективи за българската кръгова икономика”.