Кампания
Седмичен бюлетинброй 48 (470)
Кога са най-изгодните намаления
Надали има разумен човек, който не предпочита да купи стока или услуга, която е с намалена цена. Търговците предлагат най-различни намаления, акции и промоции, но средния потребител не може да следи всичко. В същото време голяма част от промоциите са типични за определени стоки и периоди от годината. Затова е добре да знаем, в кои периоди е най-изгодно да се купуват определени продукти.
Постарахме се да групираме възможностите, така че да посочим изгодни времеви периоди, както и най-типичните процентни отстъпки, от които можем да се възползваме. И докато може би е интуитивно, че зимните дрехи са по-евтини през лятото, а летните през зимата, то не е излишно да си имаме малък наръчник под ръка кога и какво да купуваме възможно най-евтино.
Прочетете цялата статия
Енергия за всеки дом
Приключва проектът на асоциация Активни потребители CLEAR-Х, чиято цел е да се помогне на потребителите да намалят сметките си за енергия чрез подобряване на енергийната ефективност и комфорта на домовете им като инвестират във възобновяема енергия и устойчива енергия (ВЕИ), както и в енергийно ефективни технологии. Участници в проекта са независими потребителски организации от Литва, България, Кипър, Португалия, Северна Македония, Словакия, Словения, водени от BEUC, Европейската потребителска организация, в партньорство с Международната организация за потребителски изследвания и тестове (ICRT).
В рамките на проекта асоциация Активни потребители за първи път у нас проведе кампания за колективна покупка на климатици. Те са алтернативен вариант на скъпата енергия, осигуряват икономии за домакинския бюджет и инвестицията в тях може да се възвърне за 2-3 години. Освен това асоциацията осигури безплатни тестове на предлаганите уреди, допълнителна информация за тяхната поддръжка и експлоатация. Всички партньори създадоха дигитални инструменти, за да помогнат на потребителите да разберат потенциалните спестявания от участието си в колективната покупка. През цялото времетраене на проекта се разпространяваше активно информация сред потребителите за ползите от ВЕИ и енергийната ефективност.
Активни клиенти
В дискусията, организирана по повод на приключването на проекта, взеха участие представители на Министерството на енергетиката, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Икономическия и социален съвет, на Черноморски изследователски енергиен център, Habitat for Humanity Bulgaria, Сдружение За земята, Софийска енергийна агенция СОФЕНА, работещи по проблемите на енергийната ефективност в домовете, енергийните общности, системата „едно гише“ и др. Общо е мнението, че социалните помощи за енергийни разходи на домакинствата не са достатъчно ефективни. Домакинствата в положение на енергийна следва да получават подкрепа, която да е насочена към преодоляване на това състояние. А енергийната ефективност да се насочи към декарбонизация, децентрализация и демократизация, като се изведе на първо място и участва в трансформацията на потребителите и превръщането им в активни клиенти.
Какво свърши проектът
Целта на CLEAR-Х беше първо, да улесни достъпа на потребителите до климатици, като ги придружава по време на целия път на покупка и като се справя с финансовите и регулаторни бариери. Второ, да популяризира сред потребителите и ги овласти да ръководят прехода към чиста енергия, като подобрят енергийните характеристики и комфорта на домовете си и намалят сметките си за енергия. Това бе направено чрез:
- Предоставяне на информация на потребителите относно качеството и пригодността на климатиците за техните домове.
- Анализиране и идентифициране на наличните възможности за финансиране на потребителите, подобряване на достъпа им до нови технологии.
- Проучване и развитие на партньорства с доставчици и монтажници на климатици на национално и европейско ниво.
- Стартиране на колективни схеми за покупка, базирани на пакети „купуване и инсталиране“, които гарантират качеството на предлагания продукт и опростяват процеса на покупка за потребителите, както и предлагане на постоянни съвети и поддръжка.
- Комуникация с потребителите за общите предимства на климатиците спрямо традиционните технологии за насърчаване на нови и бъдещи инвестиции и интерес.
Кампании за колективно закупуване
Кампаниите за колективно закупуване са централен аспект на проекта, целящ да преодолее основните бариери, които спират потребителите да инвестират във ВЕИ и технологии за енергийна ефективност /ЕЕ/ (напр. високи първоначални инвестиционни разходи, неудобство, липса на доверие и т.н.) чрез организиране на схеми за колективно закупуване. Как става това?
- Тествана е селекция от климатици и идентифициране на най-добрия продукт на пазара за потребителите;
- Идентифициране на производители и/или доставчици, за да се осигури добра пакетна сделка за потребителите, включително пълна инсталация на продукта и гаранции след продажбата;
- Информиране на потребителите за възможността да се включат в групова покупка за конкретен продукт. Това става чрез комуникационни кампании за всяка групова покупка.
Право на ремонт
Един от крайъгълните камъни на кръговата икономика е правото на поправка на уредите, които купуват и използват потребителите, за да се икономисат ресурси, да се опази околната среда и се намали въздействието на масовото потребление върху нея, както и да се намалят разходите за потребителите. На 21 ноември Европейският парламент прие правила, които ще дадат на потребителите нови права, позволяващи им да използват продуктите си по-дълго.
Най-важното от гласуваните текстове е, че потребителите биха могли да поправят своите дефектни продукти директно от производителя, а не само от продавача, както е в момента. Позицията на парламента прави следните промени спрямо първоначално внесеният вариант:
В рамките на двугодишната законова гаранция:
- Потребителите ще могат директно да поискат от производителя да поправи продуктите им, а не само от продавача.
- Приоритет на ремонта пред замяната: ако е по-евтин или еднакво скъп, освен ако ремонтът е невъзможен или причинява значително неудобство на потребителя.
- Ще бъде предоставена допълнителна година гаранция след ремонт на продукта.
Извън двугодишната законова гаранция:
- Обхватът на новото задължение на производителя за ремонт ще бъде разширен, за да включи велосипеди, в допълнение към други вече включени продукти като прахосмукачки и перални машини.
- Производителите ще бъдат задължени да предоставят резервни части и информация за ремонт през целия очакван живот на продуктите.
- Производителите не трябва да възпрепятстват ремонта чрез договорни, хардуерни или софтуерни техники.
- Държавите-членки ще трябва да приемат мерки за насърчаване на ремонта за потребителите, като средства за ремонт или ваучери.
- Производителите не трябва да отказват да ремонтират продукти, които преди това са били ремонтирани извън тяхната оторизирана мрежа.
- Европейски информационен формуляр за ремонт с ключова информация за условията и разходите за ремонт ще бъде само доброволен.
- Във всяка държава-членка ще трябва да съществуват онлайн платформи за ремонт, които позволяват на потребителите лесно да намерят най-близкия сервиз.
„Активни потребители“ и в медиите
Енергийна ефективност – от грантове към субсидии - Общество - БНР Новини (bnr.bg)
Как да потърсим обезщетение при продължително спиране на тока? - Bgonair
След обилния снеговалеж през уикенда: 27 000 домакинства все още са без ток - bTV Новините (btvnovinite.bg)
Истински ли са намаленията в „Черния петък”? - Новините на Нова – емисии - Още от Nova - Новините на NOVA - Nova.bg
Празнична почивка и новогодишни куверти - колко по-скъпи ще са тази година? - bTV Новините (btvnovinite.bg)
Пазарът в цифри
- Евростат съобщава, че крайните потребителски разходи на домакинствата в ЕС са се увеличили с 4,7 процента през 2022 г. в сравнение с предходната година, като са били с 1 процент по-високи и от нивата през предпандемичната 2019 г.
- През миналата година се е наблюдавал значителен ръст на потреблението на стоки и услуги след безпрецедентното им намаление през 2020 г., свързано с пандемията от КОВИД-19.
- В сравнение с 2021 г. през 2022 г. разходите на домакинствата от ЕС за ресторанти и хотели нарастват като обем с 33,8 процента; за отдих и култура с 14,7 процента; за облекло и обувки с 11,5 процента; за транспорт - с 4,7 процента.
- Потреблението на домакинствата през предходната година спрямо 2021 г. расте във всички категории с изключение на хранителни стоки и безалкохолни напитки (-3,1 процента) и алкохолни напитки, тютюн и наркотични вещества (-1 процент).
- Потреблението на домакинствата през миналата година все още е било под обемите от 2019 г. в транспортния сектор (-7,8 процента), сектор "ресторанти и хотели" (-2,4 процента) и в образователната сфера (-1,5 процента).
Календар на потребителя
От 8 декември влиза в сила Регламент (ЕС) 2021/2117, който обхваща новите изисквания за електронни етикети и генериране на QR код за алкохолните напитки. GS1 България предлага отговори на въпроси и съдействие. Регламентът поставя изискване при ароматизираните лозаро-винарски продукти да се обявяват хранителната стойност и списък на съставките, а целта на мерките е по-добра информираност на крайните потребители.
На 12 декември Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: Електронни ваучери за храна през 2024 г.