• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2023-2024 > Бюлетин 2023 > Седмичен бюлетинброй 48 (470)

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Седмичен бюлетинброй 48 (470)

Публикуван на: 01/12/2023
Tweet
photo

   Кога са най-изгодните намаления   

      Надали има разумен човек, който не предпочита да купи стока или услуга, която е с намалена цена. Търговците предлагат най-различни намаления, акции и промоции, но средния потребител не може да следи всичко. В същото време голяма част от промоциите са типични за определени стоки и периоди от годината. Затова е добре да знаем, в кои периоди е най-изгодно да се купуват определени продукти.

     Постарахме се да групираме възможностите, така че да посочим изгодни времеви периоди, както и най-типичните процентни отстъпки, от които можем да се възползваме. И докато може би е интуитивно, че зимните дрехи са по-евтини през лятото, а летните през зимата, то не е излишно да си имаме малък наръчник под ръка кога и какво да купуваме възможно най-евтино.

Прочетете цялата статия

 

   Енергия за всеки дом   

Приключва проектът на асоциация Активни потребители CLEAR-Х, чиято цел е да се помогне на потребителите да намалят сметките си за енергия чрез подобряване на енергийната ефективност и комфорта на домовете им като инвестират във възобновяема енергия и устойчива енергия (ВЕИ), както и в енергийно ефективни технологии. Участници в проекта са независими потребителски организации от Литва, България, Кипър, Португалия, Северна Македония, Словакия, Словения, водени от BEUC, Европейската потребителска организация, в партньорство с Международната организация за потребителски изследвания и тестове (ICRT).

В рамките на проекта асоциация Активни потребители за първи път у нас проведе кампания за колективна покупка на климатици. Те са алтернативен вариант на скъпата енергия, осигуряват икономии за домакинския бюджет и инвестицията в тях може да се възвърне за 2-3 години. Освен това асоциацията осигури безплатни тестове на предлаганите уреди, допълнителна информация за тяхната поддръжка и експлоатация. Всички партньори създадоха дигитални инструменти, за да помогнат на потребителите да разберат потенциалните спестявания от участието си в колективната покупка. През цялото времетраене на проекта се разпространяваше активно информация сред потребителите за ползите от ВЕИ и енергийната ефективност.

 

Активни клиенти

В дискусията, организирана по повод на приключването на проекта, взеха участие представители на Министерството на енергетиката, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Икономическия и социален съвет, на Черноморски изследователски енергиен център, Habitat for Humanity Bulgaria, Сдружение За земята, Софийска енергийна агенция СОФЕНА, работещи по проблемите на енергийната ефективност в домовете, енергийните общности, системата „едно гише“ и др. Общо е мнението, че социалните помощи за енергийни разходи на домакинствата не са достатъчно ефективни. Домакинствата в положение на енергийна следва да получават подкрепа, която да е насочена към преодоляване на това състояние. А енергийната ефективност да се насочи към декарбонизация, децентрализация и демократизация, като се изведе на първо място и участва в трансформацията на потребителите и превръщането им в активни клиенти.

 

Какво свърши проектът

Целта на CLEAR-Х беше първо, да улесни достъпа на потребителите до климатици, като ги придружава по време на целия път на покупка и като се справя с финансовите и регулаторни бариери. Второ, да популяризира сред потребителите и ги овласти да ръководят прехода към чиста енергия, като подобрят енергийните характеристики и комфорта на домовете си и намалят сметките си за енергия. Това бе направено чрез:

  • Предоставяне на информация на потребителите относно качеството и пригодността на климатиците за техните домове.
  • Анализиране и идентифициране на наличните възможности за финансиране на потребителите, подобряване на достъпа им до нови технологии.
  • Проучване и развитие на партньорства с доставчици и монтажници на климатици на национално и европейско ниво.
  • Стартиране на колективни схеми за покупка, базирани на пакети „купуване и инсталиране“, които гарантират качеството на предлагания продукт и опростяват процеса на покупка за потребителите, както и предлагане на постоянни съвети и поддръжка.
  • Комуникация с потребителите за общите предимства на климатиците спрямо традиционните технологии за насърчаване на нови и бъдещи инвестиции и интерес.

 

Кампании за колективно закупуване

Кампаниите за колективно закупуване са централен аспект на проекта, целящ да преодолее основните бариери, които спират потребителите да инвестират във ВЕИ и технологии за енергийна ефективност /ЕЕ/ (напр. високи първоначални инвестиционни разходи, неудобство, липса на доверие и т.н.) чрез организиране на схеми за колективно закупуване. Как става това?

  • Тествана е селекция от климатици и идентифициране на най-добрия продукт на пазара за потребителите;
  • Идентифициране на производители и/или доставчици, за да се осигури добра пакетна сделка за потребителите, включително пълна инсталация на продукта и гаранции след продажбата;
  • Информиране на потребителите за възможността да се включат в групова покупка за конкретен продукт. Това става чрез комуникационни кампании за всяка групова покупка.

 

   Право на ремонт    

Един от крайъгълните камъни на кръговата икономика е правото на поправка на уредите, които купуват и използват потребителите, за да се икономисат ресурси, да се опази околната среда и се намали въздействието на масовото потребление върху нея, както и да се намалят разходите за потребителите. На 21 ноември Европейският парламент прие правила, които ще дадат на потребителите нови права, позволяващи им да използват продуктите си по-дълго.

Най-важното от гласуваните текстове е, че потребителите биха могли да поправят своите дефектни продукти директно от производителя, а не само от продавача, както е в момента. Позицията на парламента прави следните промени спрямо първоначално внесеният вариант:

В рамките на двугодишната законова гаранция:

  • Потребителите ще могат директно да поискат от производителя да поправи продуктите им, а не само от продавача.
  • Приоритет на ремонта пред замяната: ако е по-евтин или еднакво скъп, освен ако ремонтът е невъзможен или причинява значително неудобство на потребителя.
  • Ще бъде предоставена допълнителна година гаранция след ремонт на продукта.

Извън двугодишната законова гаранция:

  • Обхватът на новото задължение на производителя за ремонт ще бъде разширен, за да включи велосипеди, в допълнение към други вече включени продукти като прахосмукачки и перални машини.
  • Производителите ще бъдат задължени да предоставят резервни части и информация за ремонт през целия очакван живот на продуктите.
  • Производителите не трябва да възпрепятстват ремонта чрез договорни, хардуерни или софтуерни техники.
  • Държавите-членки ще трябва да приемат мерки за насърчаване на ремонта за потребителите, като средства за ремонт или ваучери.
  • Производителите не трябва да отказват да ремонтират продукти, които преди това са били ремонтирани извън тяхната оторизирана мрежа.
  • Европейски информационен формуляр за ремонт с ключова информация за условията и разходите за ремонт ще бъде само доброволен.
  • Във всяка държава-членка ще трябва да съществуват онлайн платформи за ремонт, които позволяват на потребителите лесно да намерят най-близкия сервиз.

 

   „Активни потребители“ и в медиите    

 Енергийна ефективност – от грантове към субсидии - Общество - БНР Новини (bnr.bg)

Как да потърсим обезщетение при продължително спиране на тока? - Bgonair

След обилния снеговалеж през уикенда: 27 000 домакинства все още са без ток - bTV Новините (btvnovinite.bg)

Истински ли са намаленията в „Черния петък”? - Новините на Нова – емисии - Още от Nova - Новините на NOVA - Nova.bg

Празнична почивка и новогодишни куверти - колко по-скъпи ще са тази година? - bTV Новините (btvnovinite.bg)

 

   Пазарът в цифри   

  • Евростат съобщава, че крайните потребителски разходи на домакинствата в ЕС са се увеличили с 4,7 процента през 2022 г. в сравнение с предходната година, като са били с 1 процент по-високи и от нивата през предпандемичната 2019 г.
  • През миналата година се е наблюдавал значителен ръст на потреблението на стоки и услуги след безпрецедентното им намаление през 2020 г., свързано с пандемията от КОВИД-19.
  • В сравнение с 2021 г. през 2022 г. разходите на домакинствата от ЕС за ресторанти и хотели нарастват като обем с 33,8 процента; за отдих и култура с 14,7 процента; за облекло и обувки с 11,5 процента; за транспорт - с 4,7 процента.
  • Потреблението на домакинствата през предходната година спрямо 2021 г. расте във всички категории с изключение на хранителни стоки и безалкохолни напитки (-3,1 процента) и алкохолни напитки, тютюн и наркотични вещества (-1 процент).
  • Потреблението на домакинствата през миналата година все още е било под обемите от 2019 г. в транспортния сектор (-7,8 процента), сектор "ресторанти и хотели" (-2,4 процента) и в образователната сфера (-1,5 процента).


   Календар на потребителя   

От 8 декември влиза в сила Регламент (ЕС) 2021/2117, който обхваща новите изисквания за електронни етикети и генериране на QR код за алкохолните напитки. GS1 България предлага отговори на въпроси и съдействие. Регламентът поставя изискване при ароматизираните лозаро-винарски продукти да се обявяват хранителната стойност и списък на съставките, а целта на мерките е по-добра информираност на крайните потребители.

На 12 декември Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: Електронни ваучери за храна през 2024 г. 

 

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia