• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги

    • Транспорт
    • Спорт и отдих

    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • На ски
  • Авто гуми
  • Автомобили
  • Екскурзии

  • Спорт

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Услуги > Спорт и отдих > Екскурзии > Статии > Компенсации по време на почивка

Още по темата:

ПРОУЧВАНЕ Мисия: жалба до авиокомпания

Идеалната почивка

Пътуване в Европа 2013-2014 г.

Статия

Компенсации по време на почивка

Публикуван на: 10/10/2006 Последна редакция: 13/04/2011
Tweet
photo

Договорът за туристическо пътуване с обща цена придобива все по-голяма популярност в България. В страните от Европейския съюз той отдавна се е превърнал в основната юридическа форма за предоставяне на туристически услуги. Отчитайки неговото голямо значение за развитието на Общия пазар и немалкото специфични проблеми, които той поражда, Европейският съюз е приел специална Директива 90/314 за пакетните пътувания. Изискванията на Директивата са въведени в българското законодателство от чл. 27 – 42 на Закона за туризма.

За потребителите най-важните въпроси, свързани с договора за туристическо пътуване с обща цена, са тези, свързани с различните форми на неизпълнение и правата и задълженията на страните в тези случаи.  За разлика от повечето европейски страни, в България липсва съдебна практика в тази насока, поради което с този материал ви представяме добилите популярност в Европа “Франкфуртски таблици”.

Те представляват обобщение на практиката на провинциалния съд във Франкфурт на Майн и са есенция от голям брой разгледани от този съд казуси по повод на рекламации на туристически пътувания. Придобили са популярност и служат като ориентир за определяне на обезщетенията при неточно изпълнение на договори за пакетни туристически пътувания.

Таблиците третират единствено пакетните пътувания, като свързват обезщетението за типични случаи на неизпълнение с процент от заплатената обща цена за пътуването. Те не са нито правна норма, нито търговски обичай – те не са задължителни и нямат никаква юридическа стойност. Таблиците имат характер на обективен и безпристрастен ориентир относно размера на справедливото обезщетение, но не изключват възможността той да бъде изчислен и по друг начин. Голямото значение на таблиците е в това, че те са в състояние да допринесат за създаването на трайна и стабилна практика най-вече при определянето на отговорността за неимуществените вреди. В България съгласно чл. 52 от Закона за задълженията и договорите, размерът на обезщетението на този вид вреди се определя от съда по справедливост, което е твърде субективно понятие и особено при липсата на трайна практика може да доведе до сериозни разминавания във вижданията, а от там и в решенията на различните съдилища.

Представените в таблиците компенсации са в проценти от общата цена на пакетното туристическо пътуване.

Нощувка

1. Отклонения от резервирания обект 10 – 25% (В зависимост от разстоянието)

2. Отклонение в местонахождението 5 – 15%

3. Отклонение във вида на средството за подслон (Хотел вместо бунгало) 5 – 10%

4. Отклонение във вида на стаята (Решаващо е дали са настанени заедно хора с една и съща резервация или непознати):
а) двойна вместо единична – 20%
б) тройна вместо двойна – 25%
в) тройна вместо двойна – 20-25%
г) четворна вместо двойна – 20-30%

5. Недостатъци в оборудването на стаята:
а) твърде малка площ – 5-10%
б) липсващ балкон – 5-10% (При обещание/според сезона)
в) липсващ изглед към морето – 5-10% (При обещание)
г) липсваща (собствена) баня – 15-25% (При резервация)
д) липсваща (собствена) тоалетна – 15%
е) липсващ (собствен) душ – 10%
ж) липсващ климатик – 10-20% (При обещание/според сезона)
з) липсващ телевизор/радио – 5% (При обещание)
и) твърде оскъдна мебелировка – 5-15%
к) повреди (Разкъсвания, влага и др.) – 10-50%
л) паразити – 10-50%

6. Повреди в обслужващите съоръжения и инсталации:
а) тоалетна – 15%
б) баня/бойлер – 15%
в) ток/газ – 10-20%
г) вода – 10%
д) климатик – 10-20%
е) асансьор – 5-10% (В зависимост от етажа)

7. Обслужване:
а) пълна липса – 25%
б) лошо почистване – 10-20%
в) нерегулярна смяна на бельото (спално бельо, кърпи) – 5-10%

8. Неудобства:
а) дневен шум – 5-25%
б) нощен шум – 10-40%
в) миризми – 5-15%

9. Липса на (обещани) условия за релаксиране (термална баня, масаж) – 20-40% (В зависимост от вида на обещаното)

Хранене

1. Пълна липса – 50%

2. Недостатъци в качеството:
а) еднообразно предлагане – 5%
б) не достатъчно топли ястия – 10%
в) развалени (негодни за консумирани) ястия – 20-30%

3. Обслужване:
а) самообслужване (вместо сервитьор) – 10-15%
б) дълго чакане – 5-5%
в) хранене на смени – 10%
г) мръсни маси – 5-10%
д) замърсени прибори/съдове – 10-15%

4. Липсващ климатик в залата за хранене – 5-10% (При обещание)

Други услуги

1. Липсващ или замърсен басейн – 10-20% (При обещание)

2. Липсващ закрит басейн (При обещание):
а) при наличие на открит басейн – 10% (Доколкото сезонът позволява използване)
б) при липса на открит басейн – 20% (Доколкото сезонът позволява използване)

3. Липсваща сауна – 5% (При обещание)

4. Липсващ тенис корт – 5-10% (При обещание)

5. Липсващ миниголф – 3-5% (При обещание)

6. Лисващо яхт-, сърф- или водолазно училище – 5-10% (При обещание)

7. Липсваща възможност за езда – 5-10% (При обещание)

8. Липсващи грижи за деца – 5-10% (При обещание)

9. Невъзможност за къпане в море – 10-20% (В зависимост от описанието в брошурата и алтернативните възможности)

10. Замърсен плаж – 10-20%

11. Липсващи шезлонги и чадъри за слънце – 5-10% (При обещание)

12. Липсващ бар на плажа – 0-5% (Според наличните заместители)

13. Липсващ нудистки плаж – 10-20% (При обещание)

14. Липсващ ресторант или супермаркет:
а) при осигурено хранене в хотела – 0-5% (При обещание и с оглед наличните алтернативи)

15. Липсващи развлечения (дискотека, нощен клуб, кино, анимации) – 5-15% (При обещание)

16. Липсващ бутик, търговска улица – 0-5% (В зависимост от алтернативите)

17. Отпадане на сухоземни екскурзии при круизи – 20-30% (От съответната  цена на пътуването за всеки екскурзионен ден)

18. Липсващо ръководство на пътуването:
а)  само организация – 0-5% (При обещание)
б) при опознавателни екскурзии – 10-20% (При обещание)
в) при обучителни екскурзии с научно ръководство – 20-30% (При обещание)

19. Загуба на време поради наложително преместване (От дневната цена):
а)  в същия хотел – (За ? ден)
б) в друг хотел  - (За 1 ден)

Транспорт

1. Закъснение в полета над 4 часа – 5% (От дневната цена за всеки следващ час)

2. Недостатъци в комфорта:
а)  по-писка категория – 10-15%
б) сериозни отклонения от обичайния стандарт – 5-10%

3. Обслужване
а) хранене – 5%
б) липса на обичайните за класата на полета развлечения (радио, филм) – 5%

4. Смяна в транспортните средства – Съответстващата на забавянето цена на пътуването

5. Липса на трансфер от летището или гарата  до хотела – Разходите за заместващо транспортно средство

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia