• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси

    • Банки

    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Тест
  • Статии

  • Контролен орган

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Финанси > Банки > Статии > Правила за банките

Още по темата:

Колко достъпна е информацията за ипотечните кредити?

Накъде ще плават лихвите по ипотечните заеми

Защо да плащаме с банкова карта

Статия

Правила за банките

Публикуван на: 15/07/2009
Tweet

Световната банка призовава да се подобрят правилата за дейността на банките и другите финансови институции, за да се намалят измамите и укрепи доверието на потребителите.

Етичните кодекси

Етичните кодекси (или кодексите за поведение) подготвени на ниво браншови асоциации, трябва да се разпространят широко и тяхното прилагане да се следи редовно. Въпреки че Асоциацията на банките в България е приела етичен кодекс за банките, но при проучване се установи, че само една от 12 банки е публикувала етичния кодекс на своя уебсайт. Това ясно говори за отношението иа нгажимента н абанките към прилагането му на практика. Освен в интернет, етичният кодекс трябва да е на разположение и във всеки банков клон и да се дава на всички нови клиенти. Също така може да се разработи "Харта на правата на потребителите". Тази харта би могла да бъде изложена на видно място на стените във всеки банков клон.

По подобен начин Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване (БАДДПО) и Асоциацията на българските застрахователи (AБЗ) могат да предприемат мерки за ефективно прилагане на кодекси за поведение в техните области.  Аналогични изисквания би трябвало да важат за инвестиционните и застрахователните посредници.

КЗП би могла да проверява дали даден финансов субект спазва кодекса си за  поведение. Случаите на неспазване на кодексите за поведение от страна на финансовите институции би следвало да се публикуват на уебсайтовете на професионалните асоциации или u на КЗП.

Ефективен контрол

Всички доставчици на потребителски финансови услуги трябва да да се регистрират и тяхното бизнес поведение да подлежи на наблюдение от агенция за финансов надзор. Понастоящем много доставчици на финансови услуги не се лицензират, нито подлежат на наблюдение от страна на какъвто и да е финансов регулатор. Сега БНБ отговаря за надзора над доставчиците на потребителски кредит (в т.ч. лизингодателите), но други доставчици на потребителски финансови услуги, като напр., бюрата за събиране на просрочени дългове, не се контролират от никой. Практиките за събиране на задължения също трябва да се наблюдават. По закон е възможно кредиторите да задържат обезпечение за непогасен дълг, дори ако то не е било заложено. Въпреки това, сумата, подлежаща на събиране, се ограничава с размера на дълга. В някои, случаи постъпленията от продажбата на обезпечението превишават сумата на непогасения дълг и кредиторът задържа излишната сума.

Дейността на финансовите посредници, като брокери и агенти трябва да се контролира. Застрахователните и пенсионните дружества често използват представители и агенти за продаването на финансови продукти от тяхно име и трябва да носят отговорност за действията им, особено по отношение на твърденията, направени от името на застрахователното или пенсионното дружество. Желателно е публикуването на списък на финансови посредници, които използват некоректни търговски методи.

Обучение и сертифициране

Обучението и сертифицирането на продавачите на финансови услуги е друга препоръчвана мярка.

В сектора на ценните книжа,  нвестиционните консултанти са задължени да покриват специфични изисквания и да полагат квалификационен изпит пред изпитна комисия, назначавана от КФН. При продажбите на застрахователни продукти също има изисквания към обучението на лицата, които ги продават. Аналогичен подход може да се възприеме и за частните пенсии. В банковия сектор, самите банки определят необходимото обучение на продаващите финансови услуги, но е възможно Асоциацията на банките да се наеме с определяне на програми и минималните изисквания към обучението. Характерът на обучението би трябвало да зависи от продукта, а за сложни финансови сделки, като напр., продажбата на финансови деривати, е необходимо разширено обучение, така че продавачите да са напълно запознати с рисковете и доходността на продуктите. Професионалните финансови консултанти също се очертават като източник на информация за потребителите и агенциите за финансов надзор би трябвало да изискват обучение и сертифициране.

Период за размисъл

Периодът на изчакване за спокойно обмисляне е ценен механизъм за защита на потребителите от много агресивните тактики за продажба, каквито понякога се използват при продажбата на банкови, застрахователни и пенсионни продукти. Българското законодателство установява 14-дневен период на изчакване за обмисляне (в който потребителят може да се откаже от договора) за потребителските кредити и за финансови продукти, продавани чрез телемаркетинг и извън служебните помещения на доставчика на финансови услуги. Необходимо е, да се наложат „периоди за спокойно обмисляне" и при продажбите на дългосрочни финансови продукти като ипотечните заеми. Разпоредбите за спокойно обмисляне позволяват на потребителите да преосмислят покупката на финансовия продукт и да решат дали той отговаря на техните потребности, финансови цели и задачи.

Кредитен регистър

При липса на надеждни кредитни рейтинги доставчиците на потребителски u кредит са принудени да разчитат било на обезпечението, било на поръчителите при вземането на решенията си за отпускане на кредит. Системата за кредитна информация може да бъде подобрена. Дори и при използването на добре изпитани методологии, кредитният скоринг може само да предостави груб анализ на кредитоспособността на индивидуалните потребители. Кредиторите ще трябва така или иначе да извършат свой анализ на  кредитоспособността на даден кредитополучател, но кредитният скоринг може да даде полезна допълнителна информация към този анализ. Кредитните бюра трябва да бъдат насърчавани в разработването на системи за кредитен рейтинг и да разширят източниците си за данни, като включат погасяването на задълженията към фирмите за комунално-битови услуги (телекомуникации, електроенергия, газ и т.н.), и бъдат задължени да уведомяват редовно потребителите за техния личен кредитен рейтинг. Важно е и да се провеждат разяснителни кампании, информиращи потребителите за техните права да получават копия от своите досиета в кредитния регистър и да се насърчават потребителите да проверяват своите кредитни истории и да подават възражения до съответния кредитен доставчик, за да коригира грешките в кредитния регистър.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia