• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни

    • Кисело мляко

    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Тестове
  • Контролен орган
  • Статии

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Храни > Кисело мляко > Статии > Българско кисело мляко - голямата заблуда

Още по темата:

Българското кисело мляко и сирене със защитени наименования за произход

Какво живее в българското кисело мляко

Мляко и млечни продукти

Статия

Българско кисело мляко - голямата заблуда

Публикуван на: 27/04/2009 Последна редакция: 07/04/2011
Tweet
photo

Има ли надежда отново да се храним с "истинско" кисело мляко или това ще си остане само спомен и рекламен слоган на производителите? Кое се промени - вкусовите ни предпочитания или пазарната стратегия?

Какво се случи с нашето кисело мляко?

Много от нас си спомнят с носталгия не толкова далечното минало, когато баба приготвяше домашно кисело мляко. Няма как да не се запитаме защо съвременният продукт, наричан кисело мляко или йогурт, се различава осезаемо от онова кисело мляко. Вкусът и ароматът сега са чувствително променени, понякога аромат изобщо липсва, в повечето случаи млякото не може да се нарече кисело, защото всъщност сладни, а най-странното е, че може да издържи в хладилника много по-дълго нормалното.

Отговорът на въпроса е съвсем прост, той се крие в начина на производство, в закваската, а също и в съчетанието на бактериите в нея. От друга страна, пазарът, производителите и потребителите изискват производството на кисело мляко с дълъг срок на годност.

Млечно-кисела ферментация при производството на кисело мляко се предизвиква основно от две бактерии Lactobacilus bulgaricus и Streptococcus thermophilus, а според БДС за българското кисело мляко, съотношението им трябва да е 1:2 през зимата и 1:4 през лятото. Ако обаче се използва замърсено мляко за закваска, киселото мляко ще прокисне. За да се разреши проблемът, идват сладките закваски, при които съотношението между двата бацила е 1:9 в полза на стрептококовия бацил. Развитието на лактобацилус се потиска, киселинността намалява и се получава сладникаво мляко с удължен срок на годност.

Не на последно място се прибавят и добавките като витамини, соли и плодове, които допълнително променят вкуса. Така под едно и също название „кисело мляко" може да си купим съвсем различни продукти, без да има ясно и точно означение какво точно купуваме.

БДС и качество

БДС 12-82 (Мляко кисело българско) има доброволен характер. Това означава, че на нашия пазар се допуска производството и продажбата на млечни продукти, които носят названието „кисело мляко", но притежават различни характеристики. В това няма нищо лошо, стига да се даде възможност на потребителя да знае какво точно купува, а не да го заблуждават с названия като „натурално кисело мляко". Информацията на кофичката кисело мляко трябва да е по-изчерпателна, след като зад името „кисело мляко" се крият толкова различни рецептури.

Не е лоша идея и България най-накрая да се възползва от възможността си и да регистрира нашето кисело мляко с европейския знак за храни с традиционно специфичен характер, като по този начин защити специфичните му характеристики, начина на производство и не на последно място името му. Така продукти, които не отговарят на посочените характеристики, няма да могат да използват името „кисело мляко".

Контролът

На кофичката кисело мляко може да пише всичко и да се предоставя много подробна информация, но ако контролът по качеството е оставен само в ръцете на производителите и няма регулярни проверки, етикетът се обезсмисля. От друга страна постоянния контрол на цялата продукция е невъзможен. За да реши проблема, държавата би могла да си сътрудничи с потребителските организации. Една от техните роли е надзорната, т.е. наблюдение на пазара и информиране на потребителя преди покупката. Потребителските организации са независими сдружения и техен основен интерес е да предоставя на потребителите информация за това какво консумират. Затова по цял свят потребителски сдружения, изградили име и доверие, провеждат периодични тестове и изследвания на продукти и храни. Резултатите от тези проучвания често са в състояние да преобърнат пазара и да пренасочат потребителското търсене.

Знаете ли, че?

§       През 1905 г. се изследва за първи път микрофлората на лактобацилус от българина Стамен Григоров в Женева. Той констатира наличието на една пръчковидна и една кълбовидна млечнокисела бактерия.

§       През 1907г. пръчковидната бактерия е кръстена лактобацилус булгарикус.

§       Кълбовидната бактерия получава името стрептококус термофилус.

§       Лактобацилус булгарикус е сред причинителите на естествената млечнокисела ферментация.

§       Лактобацилус булгарикус има доказан пробиотичен ефект, регулиращ стомашно-чревната микрофлора и засилващ имунната система на човешкия организъм.

§       Според изследване на нобеловият лауреат Иля Мечников, от началото на XX век направено в 36 държави, най-много столетници има в България - четирима на 1000 души. Така той става авторът на твърдението, че дълголетието се дължи на киселото мляко.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia