• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.

  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2018 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.24, 22.06.2018 г.

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.24, 22.06.2018 г.

Публикуван на: 22/06/2018 Последна редакция: 14/09/2018
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 24.2018 (192)

Етикетите на храните могат да ви заблудят

Европейската организация на потребителите BEUC публикува доклад, разкриващ много подвеждащи трикове, които производителите на храни обикновено използват на етикети в ЕС.

Заблудите:

• Промишлените продукти се етикетират като „традиционни“, „домашни“ и „занаятчийски“;
• Напитки и млечни продукти с малко или никакви плодове използват снимки на плодове;
• Хляб, бисквити, макаронени изделия и т.н., означени като „пълнозърнести“.

Проблемът произтича от липсата на правила на ЕС, определящи в кои случаи производители-те могат да използват такива термини. Моник Гоайенс - генерален директор на BEUC: „Законодателството на ЕС ясно посочва, че етикетирането и опаковането на хранителните продукти не трябва да заблуждават потребителя. Неотложно е институциите на ЕС да предложат рецепта за прекратяване на тези измамни практики и държавите-членки да гарантират, че производителите на храна спазват правилата“.
Какво иска BEUC:
• Дефиниции на ЕС за термините, които обикновено се използват на етикетите, като "традиционни", "занаятчийски" или "естествени";
• Минимални нива на съдържание на брашната за претенциите "цели зърна";
• Минимални правила за съдържание за продукти, които показват на опаковката определени съставки като плодове;
• Процент на рекламираните съставки (като плодове), показани на етикета.

В отговор на потребителските интереси

След многобройните сигнали и на българските потребители за разликата в предлаганите на пазара европейски храни, ЕК представи обща методика за тестване на качеството на храните в ЕС, разработени от Съвместния изследователски център в областта на науката и знанието. Тя ще позволи на националните органи за защита на потребителите да тестват и да сравняват състава и характеристиките на храните, продавани със сходни опаковки в целия ЕС. Тази методика допълва действията, обявени в инициативата на ЕК за нов търговски механизъм за потребителите.

Гаранции за потребителите:

  • Всички храни, продавани в ЕС, трябва да отговарят на строги правила за безопасност.
  •  Методиката за тестване включва ключови принципи: прозрачност, сравнимост, подобен подбор, вземане на проби и тестване на продуктите.
  • Лабораториите в редица държави ще приложат методиката в рамките на паневропейска кампания за тестване с цел събиране на данни относно обхвата на проблема с разликите в качеството, като първите резултати ще са налице до края на 2018 г.

Нашият коментар:

Надяваме се всички бъдещи проучвания, осъществени по новата методика, да разкриват имената на изследваните продукти и техните производители. В противен случай, ефектът от тях ще остане минимален.

Вашите права и личните данни

        В няколко поредни броя на бюлетина ви запознаваме с новия Регламент за защита на личните данни на ЕС, известен още като GDPR.

Защо да се грижите за вашите данни?

• Защитата на данните и неприкосновеността на личния живот са основни права в ЕС. Те ви позволяват да решите сами дали, кога и при какви условия те могат да бъдат на разположение и използвани от други хора.
• Вашите лични данни са от голяма полза за фирмите, които ги използват да печелят пари.
• Компаниите могат да знаят много за вас, като събират и анализират данните ви. Това може да бъде полезно, например, когато ви дава изгодни персонализирани оферти. Но можесъщо така да се използва за дискриминация срещу вас или за манипулиране на вашето поведение. Това може да доведе до: 1) Заплащане на повече средства за конкретни услуги. 2) Закупуване на ненужни в момента стоки и услуги, като фирмите следят кога вие сте най-възприемчиви.
• Интернет не забравя (по свое усмотрение). Последствията от неправилното използване на данни могат да бъдат много сериозни за вас и за обществото като цяло. Например, вашите данни могат да се използват, за да се повлияе на резултата в изборите. Или могат да ви създадат проблеми, когато кандидатствате за работа.

Етикет за качество? Да, но с участието на потребителите

Асоциация „Активни потребители“ представи свое становище на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за туризма. Един от основните акценти в него е по повод на предлагания от МТ „Етикет за качество”, който да е доброволен и да се издава за тригодишен период на регистрираните туроператори и/или туристически агенти, на категоризираните туристически обекти и на сертифицираните туристически обекти, които прилагат съответните стандарти за качество на предлаганите от тях туристически услуги. Асоциацията изразява опасението си, че законовото регламентиране на подобен знак, който да се разработи и връчва от МТ, може да провокира корупционни практики и обвързаности между администрацията и бъдещите му носители и така да се превърне в лоша и даже опасна за сектора практика.

„В този смисъл - се посочва в становището, считаме, че предложението за създаване на нова глава 9а „Издаване на сертификат „Етикет за качество” следва да отпадне от проекта за изменение и допълнение на ЗТ. Вместо това, министерството може да насърчи и подпомогне създаването на независима схема за качество в тясно сътрудничество и със заинтересованите страни. Ролята на МТ следва да бъде само подкрепяща и гарантираща, че подобна схема ще прилага описаните принципи“.

Научете повече за практиката на асоциацията и за знака за доверие Е надежден: https://e-nadejden.bg

ЕС в цифри

  • Според новото проучване на Евробарометър, мнозинството европейци смятат, че икономическото положение е добро и те са оптимистично настроени за бъдещето.
  • Доверието в ЕС расте, а подкрепата за Икономическия и паричен съюз е на най-високото си равнище.
  • Все повече граждани чувстват, че са се възползвали от възлови политики на ЕС.
  • За първи път от 2007 г. положителните мнения за състоянието на националната икономика са повече от отрицателните.
  • 74% от анкетираните подкрепят единната валута на ЕС.
  • Доверието в ЕС е най-голямо в Литва (66%), Португалия и Дания (57%), Люксембург и България (56%).

Календар на потребителя

От 18 юни над 3.5 млн. осигурени лица в България могат сами и изцяло онлайн да сменят пенсионния си фонд. Пилотната услуга се предоставя от „ПОД-Бъдеще“ АД и благодарение на стартиращата високотехнологична българска компания „Евротръст Технолоджис“ АД.
На 23 юни от 11 ч. пред Институт Сервантес в София ще се отбележи Денят на испанския език. Освен музика и танци, домакините ще представят традиционни храни, ще организират безплатни курсове за деца и възрастни.

На 26 и 27 юни в София ще се проведе Webit. Festival Europe като част от Европейската седмица на цифровите технологии и иновациите - водещото събитие на българското предсе-дателство на Съвета на ЕС. Мотото му е "Преоткриване бъдещето на Европа".

На 29 юни от 9.30 ч. в хотел „Арена ди Сердика“- зала „София“, ще се проведе дискусията: „Проучване на развитието на трансграничната електронна търговия чрез ефективно предоставяне на услуги по доставка на пратки“.

Научете повече за знака за доверие Е-надежден

http://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia