• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.

  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2018 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.32, 17.08.2018 г.

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.32, 17.08.2018 г.

Публикуван на: 17/08/2018 Последна редакция: 14/09/2018
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 32.2018 (200)

Как 250 000 потребители в един ден станаха „нарушители”

Фалитът на застрахователната компания „Олимпик” разкри огромна несправедливост в задължителното застраховане.

Тази седмица поднесе огромна изненада за над 200 000 добросъвестни потребители, които следвайки закона са сключили задължителната застраховка „Гражданска отговорност” – фалира четвъртата по пазарен дял при автозастраховките в страната компания. Какво следва от това?

  1. Всеки застрахован в „Олимпик” губи валидността на застраховката си до края на нейния период и автоматично става незастрахован.
  2. Ощетените ще трябва да платят за нови застраховки, а вече дадените суми най-вероятно ще бъдат безвъзвратно загубени.
  3. Ако не сключи нова застраховка в друго дружество се превръвща и в закононарушител.
  4. Ако КАТ прилага стриктно закона, в рамките на седмица трябва служебно да дерегистрира автомобилите без валидна застраховка.
  5. Ако водач с невалидна застраховка бъде спрян на пътя, трябва да бъде глобен с 250 лева (за юридическите лица – 2000 лева).
  6. Ако водач с невалидна застраховка претърпи произшествие, няма да има кой да покрие нанесените щети. Много потребители ще трябва да се бръкнат дълбоко за изплакането им.
  7. Съществен е рискът голяма част от вече заведените щети пред застрахователя, да не бъдат покрити.

Нашият коментар

Редно е спешно да се инициират законодателни промени, с които да се обезпечи рискът от фалит на застрахователно дружество (напр. чрез създаването на гаранционен фонд или задължителна застраховка срещу фалит, каквато от години се прилага при туроператорите). Не е справедливо гражданите, които добросъвестно изпълняват законовите си задължения да бъдат наказвани за чужди грешки или безотговорност.

В защита на потребителите

ЕП предложи на ЕК да се въведе общоевропейска система за защита срещу злоупотребите с подправянето на показателите за пробега на автомобилите.

Фактите:

  • делът на подправените километражи е между 5 и 12% при препродаваните употребявани автомобили в една държава от ЕС;
  • той е между 30 и 50% при продажби през граница;
  • общите икономически вреди са за 5,6 - 9,6 млрд. евро.

Икономическата печалба от подправянето на километражите може да бъде значителна предвид ниските цени на необходимото оборудване и изкуственото увеличение на стойността на употребяваните автомобили, се посочва в доклад на ЕС. Той отчита, че пазарът на употребявани автомобили в ЕС е два до три пъти по-голям от пазара на нови превозни средства, като същевременно е на последно място по потребителско доверие. ЕП дава за пример Холандия и Белгия, въвели национални бази данни за пробега на автомобилите. Двете държави събират данни от показанията на километражите при всяко представяне на автомобила в гараж за поддръжка, ремонт или технически преглед. Това доведе и в двете държави до почти пълно и бързо премахване на измамите, отбелязва ЕП. Подправянето на данните за пробега е забранено в 26 държави от ЕС, но само в 10 страни съществуват възможности за проверка, а едва шест признават промяната в тези данни за престъпление. ЕП очаква ЕК да вземе мерки, включително с налагането на нови защити за новопроизведените автомобили, до лятото на идната година.

В България се карат едни от най-старите автомобили в ЕС, показват данни на Европейската асоциация на вносителите на автомобили, като около 37% от колите у нас са на възраст над 20 години. 

По пътя на цифровизацията

Продължаваме да ви запознаваме с Доклада за навлизането на цифровите технологии в икономиката и обществото DESI за 2018 г. Той проследява напредъка на държавите-членки на ЕС по пътя към цифровизацията.

По отношение на човешкия капитал

България отбелязва бавен напредък. Общото равнище на уменията в областта на цифровите технологии е сред най-ниското в ЕС, като то варира в големи граници при различните социално-икономически групи.

  • Въпреки увеличението на броя лица с поне основни умения в областта на цифровите технологии от 26% през 2017 г. до 29% през 2018 г., България остава сред държавите в ЕС с най-ниски резултати.
  • Това също така е свързано с ниския брой лица, които използват интернет, съставляващи 62% от всички лица на възраст 16—74 години.
  • Специалистите по ИКТ са 2,7% от общия брой заети лица (1 пункт по-малко от средното за ЕС).

През 2014 г. бе разработена стратегия за умения в областта на цифровите технологии, включваща модернизацията на образователната система, подобряване на достъпа до качествено образование и увеличаване на обема на обучението по информационни технологии във формалното и неформалното образование. По-конкретни мерки бяха определени в плана за прилагането на стратегията за 2015—2017 г. От 2015 г. насам

училищното обучение

по информационни технологии се регламентира със закон. Първите обучения по информационни технологии се проведоха в първи и пети клас през 2016—2017 г. Те ще продължат в седми клас през 2017—2018 г., след което постепенно ще обхванат и следващите години.

Тече реформа в системата на

висшето образование,

която има за цел увеличаване на съответствието между резултатите и изискванията на пазара на труда. Съставен бе списък от 32 приоритетни професионални области с цел разпределяне на приоритетно финансиране в държавните университети. Това включва области, свързани с точните науки, технологиите, инженерството и математиката. През 2018 г. броят на дипломираните специалисти в областта на ТНТИМ леко е намалял в сравнение с 2017 г., но този показател продължава да бъде положителен елемент в сравнение с останалите измерения на индекса за човешкия капитал. Европейският център за развитие на професионалното обучение Cedefop установи разминаване между растящото търсене на висококвалифицирани специалисти в областта на инженерните науки в нововъзникващите отрасли и намаляване на осигуряването на такива специалисти, тъй като броят на студентите в областта на ТНТИМ намалява, а завършващите често не разполагат със специализирани работни умения. Заслужава да се отбележи, че българската организация Дигитална национална коалиция продължава да осъществява редица дейности за повишаване на нивото на уменията в областта на цифровите технологии. Те са насочени към различни групи от населението, като например малки деца, момичета, възрастни хора и се провеждат в партньорство с частния сектор, доставчици на услуги в областта на образованието и международни заинтересовани страни.

В същото време няколко дружества в областта на ИТ създадоха корпоративни академии, в които се предлагат обучения в областта на цифровите технологии с цел справяне с недостига на специализирани умения в тази област в България.

Пазарът в цифри

  • Най-купуваната марка втора ръка у нас през 2017 г. е “Фолксваген” с 28 895 регистрации в КАТ, сочи проучване на в. „Труд“;
  • 22 790 българи са се сдобили с “Мерцедес” втора употреба;
  • Марката “Опел” държи дял от 18 532 броя коли втора ръка у нас. Това са близо 6 хиляди по-малко от регистрираните през предходната година;
  • Българите, предпочели “Ауди” на старо, са 18 532 души.

Научете повече за знака за доверие Е-надежден

http://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia