• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.14, 05.04.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр.14, 05.04.2019

Публикуван на: 05/04/2019 Последна редакция: 11/04/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 14.2019 (232)

Нови разширени права за потребителите

Европейският парламент и Съветът постигнаха споразумение за по-добро прилагане на законодателството за защита на потребителите. Основните подобрения ще бъдат повече прозрачност за потребителите, когато купуват онлайн, ефективни санкции и ясни правила за справяне с проблема с разликите в качеството на продуктите, т.нар. „двоен стандарт“.  

  • Ефективни санкции за нарушения на законодателството на ЕС: националните органи за защита на потребителите ще могат да налагат ефективни, пропорционални и възпиращи санкции по координиран начин. За широко разпространени нарушения, които засягат потребителите в няколко държави, и които подлежат на координираното прилагане на законодателството, максималната глоба във всяка държава членка може да бъде до 4% от годишния оборот на търговеца. 
  • Премахване на разликите в качеството на потребителските стоки: предлагането на пазара на продукт с претенцията, че е еднакъв със същия продукт в други държави, когато в действителност тези стоки неоснователно и значително се различават по състав или характеристики, ще представлява заблуждаваща практика. 
  • Засилване на правата на потребителите онлайн: когато пазаруват онлайн, потребителите ще трябва да бъдат ясно информирани за това дали купуват стоки или услуги от търговец или от частно лице, така че да знаят с каква защита ще се ползват в случай на нередност. Когато търсят онлайн, потребителите ще бъдат ясно осведомени, когато даден резултат от търсенето е платен от търговец. Те също така ще бъдат информирани за основните параметри, които определят класирането на резултатите от търсенето.

Защита на правата в интернет

Европейският парламент одобри Директива за авторското право в цифровия единен пазар. Тя има за цел да гарантира, че интернет ще остане пространство за свободно изразяване, а правата и задълженията в закона за авторското право ще се отнасят също и за него. Ето някои правила:

- Интернет платформите са отговорни за качваното съдържание от потребители.  

- Някои от качените материали, напр. "memes" или "GIFs", са изключени от директивата.  

- Връзките към новинарски статии, придружени от „отделни думи или много кратки извлечения“, могат да бъдат споделяни свободно.  

- Журналистите ще получават дял от всяко възнаграждение, свързано с авторското право, което получават от новинарските издателства.  

- Стартъп платформите ще се възползват от по-леки задължения. 

Ще засегне ли директивата обикновените потребители?

Тя не е насочена към обикновения ползвател. За сметка на това, ще окаже въздействие върху големите онлайн платформи и новинарските сайтове YouTube на Google, Google News или Facebook, на които ще бъде наложено задължение за адекватно възнаграждение на творците и журналистите, от чийто труд те извличат печалба. Всяка платформа ще бъде допълнително стимулирана да сключва споразумения, тъй като, при липса на такива, тя ще бъде пряко отговорна, ако уеб хоства дадено произведение без платена лицензионна такса.

Ще засегне ли директивата интернет свободата или ще доведе до интернет цензура?

Свободата в интернет, както и в реалния свят, ще продължи да съществува, при положение, че упражняването й не ограничава правата на другите или не е незаконно. Това означава, че даден потребител ще може да продължи да качва съдържание в интернет платформите и че те ще продължат да хостват такова съдържание, при условие че зачитат правото на създателите да получават справедливо възнаграждение. Понастоящем онлайн платформите плащат на създателите на доброволен принцип и в много ограничена степен, тъй като не носят отговорност за съдържанието, което хостват, и следователно имат много малки или никакви стимули да сключват споразумения с носителите на права. Директивата няма да бъде източник на цензура.

Европейският съд взе страната на потребителите

Съдът на Европейския съюз се произнесе в полза на потребител, на когото отказали да приемат обратно матрак за близо 1095 евро, който си поръчал онлайн.

Казусът

Немски гражданин си поръчал матрак онлайн, върнал го преди да изтекат 14 дни, но отстранил защитното фолио на опаковката. Фирмата не приела обратно матрака, като се позовала на Директивата за правата на потребителите, която изключва правото на отказ, когато става дума за „запечатани стоки, които не могат да бъдат върнати поради съображения, свързани със защитата на здравето или по хигиенни причини и които са разпечатани след доставката им“. Делото стига до Федералния върховен съд на Германия, който сезира Съда в Люксембург.

Тежката дума на съда

С решение на съда се заявява, че ако потребителят махне защитното фолио на матрак, купен по интернет, това не е пречка да го върне: „Макар потенциално да е бил използван, такъв матрак не се явява само поради това окончателно негоден за нова употреба от трето лице или за ново пускане в продажба. В това отношение е достатъчно например да се припомни, че в хотелите един и същ матрак служи на поредица от клиенти, че съществува пазар на употребявани матраци и че е възможно основно почистване на използваните матраци. От друга страна, от гледна точка на правото на отказ матракът може да се приравни на дреха – категория стоки, за която Директивата изрично предвижда възможност да се връщат след пробването им“. Потребителят може да върне матрак, купен от интернет, дори ако е отстранил защитната му опаковка след доставката. Както и при дрехите, може да се приеме, че търговецът е в състояние да възстанови продажбената му годност чрез почистване или дезинфекция, без да наруши здравните или хигиенните изисквания.

Съдът обаче подчертава, че според директивата потребителят отговаря за всяко евентуално намаляване на стойността на стоката, причинено от боравене с нея, за да се установят естеството, характеристиките и доброто функциониране на стоката, без обаче да губи правото си на отказ.

„ДА“ на касовата бележка

От 1 април всички търговци, регистрирани по ДДС с изключение на тези, които използват софтуер за управление на продажбите, трябва да издават касови бележки с QR код. Нова версия на мобилното приложение на НАП позволява на потребителите да проверят дали дадената им касова бележка е истинска или фалшива. Проверката става със сканиране на QR кода, а мобилното приложение на НАП може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play - за  Android устройства. Ако установите, че покупката не е отчетена при данъчните, можете веднага да сигнализирате на НАП. Юридическите лица без регистрация ще трябва да ги въведат до края на месец юни. А търговците, които използват софтуер за продажби - до края на септември.

Как става?

Проверката става на 2 фази – първо се сканира отпечатаният на бележката QR код, като приложението показва кодираните в него стойност на покупката, дата, час и номерата на касовата бележка и фискалната памет на касовия апарат. Потребителят може да сравни дали данните в хартиената бележка и мобилното приложение съвпадат или се различават. Ако данните съвпадат, потребителят може да направи справка чрез приложението дали конкретната касова бележка е получена в НАП. Ако всичко с бележката е наред, приложението показва в зелено, но ако има разлика в данните или бележката не е изпратена в приходната агенция, приложението дава възможност за подаване на сигнал по телефона. Ако изобщо не сте получили касова бележка, може да сигнализирате в НАП на телефона на Информационния център 070018 700 в работно време или на имейл [email protected] . От НАП започват проверки за спазването на правилата. Нарушителите са заплашени от запечатване на търговски обекти и глоби до 10 000 лева.

Пазарът в цифри

  • През четвъртото тримесечие на 2018 г. брутният вътрешен продукт нараства с 3.2% спрямо същия период на предходната година, съобщи НСИ.
  • Спрямо ІІІ-то тримесечие растежът е с 0.8%. Най-висок е бил растежът през І-то тримесечие - 3.6%, през ІІ-то той се забавя до 3.4%, а през ІІІ-то - до 3.1%.
  • През 2017 г. годишният растеж е бил 3.6%.

Календар на потребителя

От 27 март действа Е-услугата „Справка за изплатени доходи (различни от трудови) на физически лица“. Тя е публикувана в Портала на НАП за електронни услуги - https://inetdec.nra.bg/ и  е  достъпна с  ПИК или КЕП.

До 30 април се подават декларациите за облагане на доходите от 2018 г., като до тогава трябва да се плати и данъкът за довнасяне.

От 2021 г. ще се преустанови смяната на времето с един час през пролетта и есента.

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се”:

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia