• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 18, 10.05.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 18, 10.05.2019

Публикуван на: 10/05/2019 Последна редакция: 17/05/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 18.2019 (236)

Помощ и за хората с проблеми

Над 80 милиона граждани на ЕС, които имат увреждания (медицински или поради възраст), са възпрепятствани да получат достъп до данни и услуги в интернет. На много уебсайтове липсва адекватно адаптирано съдържание за слепите, глухите и хората с увреден слух, както и за хората с ниско зрение и функционални увреждания. За да посрещнат нуждите на тези потребители на ЕС, законодателите се споразумяха през 2016 г. за първите правила за целия ЕС, които да направят уебсайтовете и мобилните приложения на публичните органи достъпни за хора с увреждания.

Облекчения

Директивата определя минимални условия за достъпност и изисква редовен мониторинг и докладване за достъпността на обектите и приложенията от държавите-членки. Приложното й поле обхваща по-специално мобилните приложения и се разширява, за да обхване всички органи от публичния сектор. Държавите-членки трябва да подготвят „декларация за достъпност“ относно тяхното съответствие с директивата, като обяснят кои части от уебсайта или приложението им не са достъпни. Директивата също така дава възможност на лицата да изискват специфична информация "по заявка", ако съдържанието е недостъпно. Потребителите могат да уведомяват за всяко неизпълнение на изискванията чрез механизъм за обратна връзка. Държавите-членки трябва да определят орган, натоварен с мониторинга и прилагането на тези правила.

Срокове

  • Крайният срок за държавите-членки да транспонират директивата в националното си законодателство е изтекъл на 23.09.2018 г.
  • До 23.09.2019 г. разпоредбите трябва да се въведат за новите уебсайтове,
  • До 23.09.2020 г. те трябва да се приложат към съществуващите уебсайтове,
  • До 23.06.2021 г. - да се приложат към мобилните приложения на органите от публичния сектор.

С вашите въпроси: Имам ли право да върна закупена стока?

Б. Петрова от София се обърна към нас с проблем, с който се е сблъсквала няколко пъти на пазара. Тя споделя, че същия проблем имат и нейни близки.

Казус

От няколко години набра скорост практика да се канят потребители, основно – пенсионери, с атрактивни примамки – подаръци, евтини екскурзии и обеди в ресторант. На тях се рекламират и продават на място различни изделия – най-вече „целебни“ магнитни постелки, завивки и възглавници, които хич не са евтини. Нашата активна потребителка е капарирала такова скъпо изделие, но по-късно се консултирала със специалист-физиотерапевт, който й обяснил, че толкова малко намагнетизирани тъкани не могат с нищо да й помогнат. Тя поискала разваляне на сделката, което й е отказано. Нейна близка заплатила изцяло покупката, но вкъщи видяла, че качеството не е особено добро и също поискала да я върне, но не знае как.

Нашият коментар

С промените в ЗЗП от 2014 г., като резултат от Директива на ЕС, продажбите от разстояние и извън търговския обект гарантират нови права за защита на потребителите. Едно от най-важните от тях е за отказ от сключен договор от разстояние или извън търговския обект и то без потребителят да е длъжен да посочи каквато и да е причина, основание, дефект или недостатък в получената стока или услуга. Освен това, той не дължи неустойка и не заплаща каквито и да било разходи. Но запомнете! Първо, срокът, в който можете да върнете дадена стока или да развалите сделка е 14 дни. Второ, търговецът е длъжен да ви информира предварително за това ваше право.

Как се връща стока?

- Вие имате право в 14-дневен срок да уведомите търговеца, че искате да върнете закупена онлайн или извън търговския обект стока, без да посочвате причини за това. Този срок започва да тече от датата на доставката, а ако поръчаната стока се доставя на отделни части - от датата на последно доставената партида.
- Цената на доставката при връщане на стока обикновено е за сметка на купувача. Изключения от това правило са два случая - ако търговецът доброволно е решил да покрие разходите за обратна доставка или ако в общите си условия за поръчка не ви е информирал, че при случай на отказ от стоката след получаването й вие трябва да заплатите преките разходи за връщането й.
- Търговецът има 14-дневен срок да възстанови заплатената от вас сума за върнатия продукт, който започва да тече от деня, в който сте го уведомили за решението си да върнете стоката. Същевременно обаче той има право да отложи това плащане, докато не получи обратно стоката. Но ако вие изпратите документи, доказващи, че сте върнали стоката, търговецът не може да изчаква да я получи, а трябва да възстанови плащането.

За етикетите на храните: прочетено за вас

На книжния пазар у нас се появи книгата на д-р Мехмет Оз „Храната може да ви излекува“. Д-р Оз е включен в класацията на списание „Тайм“ за стоте най-влиятелни хора, обявен е от „Форбс“ за най-влиятелната публична личност в сферата на здравната грижа, а списание „Ескуайър“ го е наредил сред 75-те най-влиятелни хора на 21 век. Той е автор на редица книги, а здравното му телевизионно шоу /Тhe Dr. Oz Show/ е едно от най-рейтинговите предавания в редица страни.

В книгата си известният лекар обръща внимание на навиците да се четат етикетите на храните преди да ги купим. Ето няколко лесни и прости наглед съвета при пазаруване:

Общото правило гласи:

колкото по-малко съставки, толкова по-добре. Ако не познавате някоя от съставките, има голяма вероятност тя да не се среща в природата.

Недейте да гледате

само калориите; пресметнете и размера на порцията. Ако една кутия с консервирана храна съдържа 100 ккал на порция, това може да не ви се струва много – докато не установите, че съдържа 3,5 порции, а вие сте възнамерявали да изядете цялата кутия наведнъж.

Консумирайте

не повече от 4 г захар на хранене, особено ако става дума за добавена захар.

Проверявайте

за сол и общи въглехидрати (особено ако източникът им е захар). Потърсете каква част от препоръчителната дневна доза на тези вещества се съдържа в една порция.

Внимавайте

за надписи като „100% натурално“. Това звучи добре, докато не си дадете сметка, че и захарта е напълно натурална.

В очакване на изборите – Какво направи ЕП за потребителите

Изтича мандатът на сегашния Европейски парламент и в навечерието на новите избори неговите основни комисии отчитат какво са направили през годините за европейските граждани. През целия мандат Комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите (IMCO) търсеше решения на най-сериозните проблеми на пазара на стоки и услуги. Директивата за услугите, която се прилага за сектора на търговията на дребно, съдържа недвусмислени задължения за държавите-членки по отношение на достъпа и упражняването на дейности на дребно, включително задължение за премахване на изисквания, като например анализ на икономическите нужди. В усилията си да преодолее бариерите в сектора на търговията на дребно, IMCO подготви две парламентарни резолюции: за по-ефективен и по-справедлив пазар на дребно и за европейския план за действие за търговия на дребно в полза на всички участници. През законодателния период 2014—2019 г. е изготвен доклад за функционирането на франчайзинга в сектора на търговията на дребно. Той разглежда проблемите с франчайзинговия модел в ЕС, чийто потенциал остава неизползван, и прави предложения за подобрение, както и настоява за разпространение на най-добрите практики за неговото функциониране в сектора на търговията на дребно. IMCO започна диалог със заинтересованите страни по цялата верига на доставки за по-ефективен и по-справедлив пазар на дребно.

Пазарът в цифри

  • Около една трета от столичани не си плащат редовно сметките за парно и топла вода, съобщиха от „Топлофикация София“.
  • До юни задълженията трябва бъдат сведени до около 30 милиона лева.
  • Малко под 200 милиона лв. са задълженията на битовите потребители към момента.

Календар на потребителя

На 14 май в София - Бизнес център "Доверие", се организира семинар "Новата Директива за авторското право в цифровия единен пазар".

От 14 до 17 май в Университета по хранителни технологии, Пловдив, ще се проведе обучителен семинар “Осигуряване на качеството и безопасността на храни, напитки и фуражи”.

На 16 май от 10.30 ч. в Дома на Европа в София ще се проведе дискусия на тема „Водещите кандидати в Европейските избори 2019: сблъсък на идеи за бъдещето на Европа“.

До 16 май всички 18-годишни младежи в ЕС могат да кандидатстват за възможността да опознаят Европа в периода 1 август 2019 г. — 31 януари 2020 г. чрез безплатно пътуване с влак.

До 19 май в изложбената зала в ЦУМ продължава търговското изложение на български стоки „Доверете се на българското“.

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се”:

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia