• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 27, 12.07.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 27, 12.07.2019

Публикуван на: 12/07/2019 Последна редакция: 18/07/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 27.2019 (245)

„Имаш право“ и за българските потребители

Европейската комисия започва мащабната международна кампания „Имаш право“, свързана с правата на потребителите. Тя се фокусира върху основни потребителски права за пакетни туристически услуги, достоверност на рекламата, продуктова безопасност, прозрачни и достъпни банкови услуги и цели да информира потребителите за правата, които ЕС им гарантира, за най-често срещаните нелоялни практики и как да реагират при такива ситуации. Голяма част от българските потребители не са запознати с правата си, като разликата в информираността в малките и големите градове е двойна – едва 30% от хората в малките населени места ги познават. Чрез серия дигитални и офлайн активности, както и със създаването на специализиран уебсайт по темата, кампанията се стреми да промени това.

„Нивото на осведоменост на българските потребители за основните им права като европейски граждани все още е доста ниско. Кампанията „Имаш право“ е част именно от усилията за предоставяне на повече информация на потребителите, за да пазаруват по-уверено в целия ЕС. Разбира се, важно е не само да познават правата си, но и да знаят как да ги прилагат, за да се предпазят от нелоялни търговски практики. Това е не по-малко валидно през летния сезон, когато потребителите трябва да са още по-внимателни за проблеми, свързани с пакетни пътувания и пътнически услуги“ – коментира Богомил Николов, изпълнителен директор на асоциация „Активни потребители“.

Потребителските групи са активни при информирането и оказването на съдействие на потребители в ЕС. Европейската потребителска организация (BEUC) защитава интересите на всички европейци и представлява 45 независими национални потребителски организации от 32 страни. Те представят гледните точки на потребители от цяла Европа на политическата арена на ЕС. Нейните организации-членки повишават осведомеността ви по отношение на вашите права и могат да ви помогнат при погрешна стъпка на пазара.

В следващия брой: Как ще помогне кампанията на българските потребители през активния летен сезон.

С вашите въпроси: Имаме ли права зад граница?

Към нас се обърнаха активни потребители, участвали в групово пътуване в Италия.

Казусът

Гражданите са избрали офертата на фирма „Оданс Травел“ за пакетно туристическо пътуване, тъй като предлага важното за много туристи вечерно хранене в хотелите. Те, обаче, били дълбоко разочаровани. Българският туроператор, в желанието си да намали разходите до минимум и си гарантира по-голяма печалба, е поставил родните туристи в унизителното положение на „второ качество“ - да закусват на малка маса с каквото остане, докато за „белите“ туристи е имало голямо разнообразие и специално подготвена закуска. Българите дори не са допуснати до кафе машината, а за тях е била сложена отделно кафеварка от миналия век. В друг хотел се оказало, че дори няма ресторант, а след дългото пътуване хората трябва да търсят някаква квартална кръчма, която се открива само с GPS. В неведение била и самата екскурзоводка. И ред още оплаквания.

Нашият коментар

Жалбата е повод отново да напомним за правата на потребителите на пакетни туристически пътувания, още повече, че активният сезон тепърва започва и „иновацията“ на фирма „Оданс“ едва ли ще е единствената. От 1 юли 2018 г. в Закона за туризма се въведе Директива (ЕС) 2015/2302 — Пакетни туристически пътувания и свързани пътнически услуги. Тя има за цел да въведе високо, единно равнище на защита на потребителите, като взема под внимание увеличаващото се използване на резервациите по интернет.

Организаторът на туристическия пакет носи отговорност за изпълнението на услугите по договора, дори ако те се извършват от други доставчици. Има правила за неспазване на изискванията и обезщетение:

  • Ако някоя от пътническите услуги не се изпълнява съгласно договора, организаторът коригира липсата на несъответствие.

  • Когато значителна част от пътническите услуги не може да бъде изпълнена съгласно уговореното, трябва да бъдат предложени подходящи алтернативни услуги със същото или по-високо качество без допълнителни разходи за пътуващия.

  • Ако не е възможно да се гарантира завръщането на пътуващия поради „непредотвратими и извънредни обстоятелства“, организаторът поема разходите за настаняване за до 3 нощувки.

  • Пътуващият може да прекрати договора, без да заплаща такса за прекратяване, ако липсата на съответствие засяга изпълнението на туристическия пакет и организаторът не успее да поправи тази липса.

Държавите от ЕС гарантират възможността съобщения, искания или жалби да се отправят пряко до търговеца на дребно, а той да ги препраща на организатора без забавяне. Предвидена е увеличена защита за пътуващите в случай на несъстоятелност на организатора. Ще бъде създадена мрежа от централни звена за контакт в държавите от ЕС, за да се подобри международното сътрудничество. Директивата не се прилага за услуги:

  • обхващащи период, по-кратък от 24 часа, освен ако в тях е включена нощувка;

  • предлагани с нестопанска цел и единствено за ограничена група пътуващи;

  • закупени въз основа на общо споразумение за пътуване, свързано със стопанска дейност или професия.

За повече сигурност в Европа

Влезе в сила новият регламент за киберсигурността, който включва нов, постоянен мандат с разширени правомощия и ресурси на Европейската агенция за киберсигурност ENISA. Целта е тя да осигурява по-добра подкрепа на държавите членки за справяне с кибератаките. В същото време, новата европейска рамка за сертифициране на продукти и услуги ще засили киберсигурността на онлайн услугите и устройствата. Тези нови правила на ЕС за сертифициране ще помогнат на потребителите да проверят предварително на какво ниво на сигурност отговаря даден продукт по отношение на киберзаплахите и така да направят информиран избор. Що се отнася до предприятията, рамката за сертифициране ще им даде възможност да сертифицират своите продукти и услуги само веднъж и да получат удостоверения, валидни в целия ЕС. Така ще намалят съществено времето и разходите за получаване на тези документи. Рамката за сертифициране ще засили устойчивостта и конкурентоспособността на единния пазар в областта на киберсигурността.  

Предстои Европейската комисия да отправи покана към всички заинтересовани страни за създаването на експертна група за сертифициране. Наред с това се работи за създаване на Европейски експертен център за киберсигурност, който също ще допринесе за повишаване на доверието на гражданите и предприятията в цифровото общество на ЕС.

Срещу дискриминацията на потребителите

Ново проучване на Евробарометър сочи, че едва шест месеца след въвеждане на регламента за блокирането на географски принцип, 50% отгражданите на ЕС са като цяло запознати с мерките на ЕС за прекратяване на неоправданата дискриминация от страна на търговците, но едва 29% от анкетираните знаят кои права се отнасят до самите тях.

Какво да научим

  • Европейците се ползват в голяма степен от своето ново цифрово право, което е част от общо 35 цифрови права и свободи, които са следствие от цифровия единен пазар и от въведената нова правна среда.

  • Новите правила за прекратяване на необоснованото блокиране на географски принцип са в услуга както на потребителите, така и на търговците, тъй като предлагат по-справедлив достъп до продукти и услуги в рамките на единния пазар на ЕС. Дружествата, които продължават да ограничават достъпа на потребителите просто извършват нарушение.

Регламентът относно блокирането на географски принцип е в сила от 3 декември 2018 г. и цели прекратяването на необоснованата дискриминация при продажбите онлайн въз основа на националността, мястото на пребиваване или мястото на установяване на потребителите в рамките на вътрешния пазар. Той не задължава търговците да осигуряват достъп до предлаганото от тях съдържание, нито да продават или доставят в целия ЕС, а по-скоро забранява на търговците, които вече доставят съдържание в дадена държава членка, да дискриминират клиентите от тази държава въз основа на тяхната националност, място на пребиваване или на установяване. Регламентът е част от поредица от правила за електронната търговия, предназначени да стимулират трансграничните онлайн продажби в ЕС, което е в интерес както на потребителите, които ще имат по-богат избор и повече гаранции, така и на онлайн търговците.

  • вече са в сила преразгледаната Директива за платежните услуги и новите правила при услугите за трансгранична доставка на колетни пратки, които осигуряват по-голяма прозрачност при цените и разплащанията в ЕС;

  • преразгледани са правилата за по-голяма защита за потребителите при пазаруване онлайн;

  • през януари 2021 г. ще влязат в сила нови правила за ДДС при онлайн продажбите на стоки и услуги;

  • от април 2018 г. европейските граждани, които пътуват до друга държава членка, запазват достъп до своите онлайн абонаменти за филми, спортни събития, електронни книги, видеоигри и музикални услуги.

Пазарът в цифри

  • Над 50% от българите предпочитат да плащат с карта, показва проучване на А1 България.

  • 67% от хората пазаруват в магазини за хранителни стоки с карта, а пазаруващите онлайн са 54%. 51% плащат с карта в магазини за техника.

  • Голяма част от картовите плащания са свързани с туристически услуги, като запазване на самолетни билети, нощувки в хотел и други.

  • Резултатите от проучването показват, че 43% от хората използват банковата си карта няколко пъти седмично. 55% използват дебитна карта, 33% имат и използват дебитна и кредитна карта и над 60% са ползвателите на безконтактни карти.

  • Като мотивация за разплащането с карта 33% от анкетираните посочват, че тя им дава сигурност. 18% посочват като техен недостатък високите такси за обслужване, а 16% - таксите за теглене от банкомат. С таксите при използване на кредитни карти са запознати 74% от потребителите.

Календар на потребителя

От 26 юни до 1 декември продължават тестовете за съответствието на новите етични насоки за развитие и внедряване на изкуствен интелект. Могат да се включат всички заинтересовани. След тази пилотна фаза ЕК ще прецени какви да бъдат следващите стъпки.

От 27 до 29 юли в изложбената зала на ЦУМ се организира специализирано изложение на традиционни храни и напитки от Ливан. Предвидени са и много дегустации.

На 5 ноември ще се проведе семинарът залични финанси и инвестиране "Решение за 1 млн. долара". Вече може да се направи безплатна регистрация за участие на:www.seminari.bg.

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се”:

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia