• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 28, 19.07.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 28, 19.07.2019

Публикуван на: 18/07/2019 Последна редакция: 03/08/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 28.2019 (246)

Колко чист сладолед купуваме?

Нашето проучване установява наличие на колиформи в 73% и Escherichia сoli в 36% от насипните сладоледи!

През лятото консумацията на сладолед нараства многократно. Сладоледът в жегите е предпочитано удоволствие за хора от всички възрасти и най-вече за децата. На българския пазар присъстват десетки производители. В летния сезон много от тях откриват павилиони за продажба на насипен сладолед. Този вид ледено удоволствие е най-оборотен и заема значителен дял от търговския оборот.

Сладоледът обаче има и друга страна, за която малко хора се досещат. Продуктът съдържа концентрирани мазнини, протеини и въглехидрати, които са идеална среда за развитието на различни микроорганизми. На теория ниската отрицателна температура, при която се съхранява сладоледът, би трябвало да спира растежа на бактериите. За съжаление това не е достатъчно. В летните жеги, в обектите за продажба на насипен сладолед често ниско-температурният режим не се спазва, а постоянното нарушение на елементарни хигиенни правила води до замърсяване с бактерии. Повечето са безобидни, но има и видове, които могат да представляват съществен проблем за здравето на хората. От интерес са колиформите, които са общ индикатор за пропуски в хигиената и Escherichia coli. Този вид микробиологични анализи са стандартни и най-често използвани за тестване на храните. Присъствието на E. coli и колиформи е свидетелство за замърсяване на продукта, както и сигнал за повишен риск за наличие и на други, често по-опасни инфекциозни причинители.

  • В САЩ за последните 10 години са установени 25 епидемии свързани с консумацията на сладолед. Заболелите са над 250, а смъртните случаи са 5, включително един причинен от шига токсин продуциращ щам на Escherichia coli.
  • В България липсва статистика, както и каквито и да е било изследвания на хигиената на сладоледите.

От 11 търговски обекти в София закупихме чрез „таен клиент“ общо 11 проби сладолед, които занесохме в лаборатория за микробиологичен анализ. Допълнително тайният клиент описа видимият хигиенен статус и процедурите на опериране със сладоледа в съответния търговски обект.

Вижте пълните резултати от проучването на: https://aktivnipotrebiteli.bg

Ваканция с права

Миналата седмица ви представихме „Имаш право“ - кампания на Европейската комисия за повишаване информираността на европейските граждани за правата им като потребители. Тя се фокусира върху основни права за пакетни туристически услуги, достоверност на рекламата, продуктова безопасност, прозрачни и достъпни банкови услуги.

В разгара на летния сезон в България кампанията стартира с фокус върху пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги. Според данни на НСИ броят на българите, пътуващи в чужбина, продължава да бележи ръст и тази година – само през месец май пътуващите зад граница са били с 4.6% повече спрямо същия период на миналата година. Това прави нуждата от информираност сред потребителите все по-голяма. Допълнителните права, резултат от промените в Директивата на ЕС за пакетните пътувания, влезли в сила в България през 2018 г., дават по-голяма сигурност на пътуващите.

  • Те включват гаранция за застраховка и връщане на пари, ако организаторът обяви фалит, както и ясни правила относно увеличение в цените. Установените в договора цени не подлежат на промяна освен ако изрично не е предвидена такава възможност.
  • Промяна е възможна до 20 дни преди пътуването, а увеличение над 8% от общата цена на пакета дава на потребителите същите права като при значителна промяна.
  • При невъзможност за пътуване е възможно прехвърлянето на туристическия пакет на друг потребител, стига това да е в разумен срок.

Директивата осигурява по-големи права, свързани и с анулирането на резервация, и очертава ясната отговорност на организатора за извършване на пътническите услуги, представляващи част от пакета. Тя предоставя също частична защита за свързани пътнически услуги, например, когато пътуващият запази транспорт и настаняване през различни доставчици, но втората резервация се случи в рамките на 24 часа след първата.

Повече за кампанията и потребителските права научете на: https://europa.eu/youreuright/home_bg

Решение в полза на потребителите

В свое Решение от 11.07.2019 г. по дело C-502/18 Съдът на ЕС постанови, че при директно свързани полети с начален пункт на излитане от държава членка, за които е била направена една-единствена резервация, опериращият въздушен превозвач, извършил първия полет, трябва да предостави обезщетение на пътниците, чийто втори полет, извършен от въздушен превозвач извън общността, е пристигнал с голямо закъснение.

Казусът

Чрез въздушен превозвач České aerolinie пътници са направили една единствена резервация за полет от Прага до Банкок през Абу Даби. Двата полета се извършват от различни превозвачи, които имат сключено споразумение помежду си. Вторият полет е изпълнен с голямо закъснение – повече от 8 часа. Пътниците се обръщат към първия превозвач České aerolinie с искане за обезщетение по реда на Регламент (ЕО) № 261/2004 за правата на пътниците във въздушния транспорт.

Думата на съда

Съдът на ЕС определя, че полет, който се състои от един или повече свързани полети, за които е направена една резервация, съставлява едно цяло за целите на правото на обезщетение на пътниците, предвидено в регламента. Тъй като České aerolinie е извършил полет в рамките на договора за превоз при свързани полети, сключен със засегнатите пътници, той е опериращият въздушен превозвач, пред който следва да се предявят претенциите за обезщетение. Опериращият въздушен превозвач по принцип дължи предвиденото в регламента обезщетение поради голямо закъснение при пристигането на директно свързан полет, независимо от факта, че голямото закъснение е настъпило при втория полет, за който е отговорен друг превозвач, с който обаче първият превозвач има споразумение за съвместно опериране.

Критиките вече дават резултат

Италианската фирма „Ferrero“ съобщи, че продуктът й Nutella е вече еднакъв навсякъде в ЕС и оплакванията на потребителите са взети под внимание. Това се случи след продължилата почти две години проверка за двойните стандарти в хранителните продукти и подозрението, че големите компании продават в Източна Европа стоки с по-ниско качество. Проверката започна след като първо в Братислава, а после в Прага, Варшава и София, заваляха обвинения, че продаваните на местните им пазари продукти се различават от аналозите си в Германия или Австрия. Например, Ferrero беше заподозряна, че слага по-малко какао в Nutella за Източна Европа, а Hipp - че продава бебешка храна с по-малко зеленчуци, но с 15% повече ориз.

Победа и при услугите

В резултат на преговорите между ЕК и Airbnb платформата е подобрила и изяснила напълно начина, по който представя офертите за настаняване на потребителите и тези оферти сега съответстват на стандартите, определени в правото на ЕС за защита на потребителите. Промените са в отговор на призива на ЕК и органите за защита на потребителите от 2018 г.:

  • При търсения на жилищно настаняване с избрани дати потребителите вече виждат общата цена на страница с резултати, включително всички приложими задължителни данъци и такси (като например такси за обслужване, почистване и местни данъци). Понастоящем няма изненадващи задължителни такси, фигуриращи в страниците на по-късен етап;
  • Airbnb ясно разграничава дали дадена оферта за настаняване е пусната на пазара от домакин, който е частно лице, или от професионалист;
  • Airbnb предоставя на своя уебсайт леснодостъпна връзка към платформата за онлайн решаване на спорове и цялата необходима информация за уреждане на спорове.

Пазарът в цифри

  • България е на пето място по икономически растеж сред 28-те държави членки от ЕС, по данни на Евростат.
  • Страната ни е с увеличение на БВП през първото тримесечие на тази година с 1,2%.
  • Пред нас в класацията са само Хърватия с ръст от 1,8%, следвана от Унгария и Полша с по 1,5 и Румъния с 1,3%.
  • 19 от страните от еврозоната имат ръст от 0,2% на месечна база за периода септември – декември 2018 г. и 1,2% на годишна основа.
  • Цялостният растеж на БВП в ЕС през първото тримесечие е 0,5% на тримесечна и 1,5% на годишна база.

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia