• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 31, 09.08.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 31, 09.08.2019

Публикуван на: 09/08/2019 Последна редакция: 16/08/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 31.2019 (249)

2019 - Оптимистични очаквания от ЕС

Новото проучване на Евробарометър, проведено след изборите за Европейския парламент, сочи, че положителното възприятие на гражданите за ЕС значително е нараснало във всички сфери. Това са най-добрите резултати след юни 2014 г. при проведеното проучване преди встъпването в длъжност на Комисията „Юнкер“.

Къде сме ние

  • Доверието в ЕС е на най-високото си равнище от 2014 г. и продължава да бъде по-високо от доверието в националните правителства или парламенти. В двадесет държави членки доверието в ЕС нараства, като най-високите резултати са в Литва (72%), Дания (68%) и Естония (60%). България се нарежда в „златната“ среда с доверие 55%, следвана от Ирландия, Полша, Нидерландия, Кипър, Румъния, Австрия, Латвия и Белгия. От есента на 2018 г. насам се регистрира увеличение от два процентни пункта (+ 10 от пролетта на 2014 г.), което е най-високото равнище през последните 10 години. Освен това по-малко от една пета от гражданите имат отрицателна представа (17%, -3) — най-ниският резултат за последните 10 години.
  • Мнозинството от европейците са оптимисти за бъдещето на ЕС (61%, + 3 процентни пункта), докато едва 34% (-3) са песимистично настроени. Най-висок е оптимизмът в Ирландия, Дания, Литва и Полша. Оптимизмът е по-слабо изразен в Обединеното кралство и Франция.
  • Мнозинството от европейците — 55%, заявяват, че са удовлетворени от функционирането на демокрацията в ЕС — най-високият резултат от есента на 2004 г. насам, а броят на „неудовлетворените“ намалява до 36%.
  • Мнозинството от европейците – 56%, са съгласни, че „гласът им има значение в ЕС“.
  • Подкрепата за Икономическия и паричен съюз и за еврото достига нов рекорден резултат — 76% от анкетираните се изказват в полза на единната валута на ЕС.
  • Мнозинството от отговорилите в 17 държави членки заявяват, че положението на националната им икономика е добро. Най-високи са резултатите в Люксембург, Дания и Нидерландия. Най-нисък процент от положителните мнения се наблюдава в Гърция (7%), Хърватия и България (20%), Италия (22%), Испания (26%) и Франция (29%).
  • Гражданството на ЕС и свободното движение се възприемат като най-важни постижения на ЕС. Във всички 28 държави над половината от отговорилите се чувстват граждани на ЕС. На национално равнище резултатите варират от 93% в Люксембург, 88% в Германия, 87% в Испания до 57% в Гърция и Италия и 52% в България. Общо 81% оценяват най-добре възможността да живеят, работят, учат и извършват стопанска дейност навсякъде в ЕС.

Опасенията

Имиграцията продължава да бъде основна грижа на хората в ЕС, посочвана от 34% от анкетираните, въпреки значителното намаление спрямо есента на 2018 г. Изменението на климата, което заемаше пето място през 2018 г., бележи силно увеличение от 6 пункта и сега е вторият по важност проблем. Три опасения се оценяват на еднакво равнище от 18%: икономическото положение, състоянието на публичните финанси на държавите членки и тероризмът, следвани от околната среда — основна грижа за 13% от гражданите, която бележи увеличение с 4 процентни пункта. Безработицата, която сега е на седма позиция на равнище ЕС, остава основна грижа на национално равнище (21%), заедно с повишаващите се цени/инфлация/разходи за живот (21%), и здравеопазването и социалната сигурност (21%). За пръв път от пролетта на 2014 г. имиграцията не е сред трите основни опасения на национално равнище.

Припомняме ви: Директивата за правата на потребителите

Европейската комисия предложи да се преразгледат няколко съществуващи директиви на ЕС за защита на потребителите, включително Директивата за правата на потребителите.
Директивата предоставя на потребителите едни и същи права в целия ЕС. Тя съгласува и хармонизира националните потребителски правила, например относно информацията, която потребителите трябва да получат, преди да закупят нещо, както и правото им да отменят онлайн покупки. Хармонизирането на правилата означава, че потребителите могат да разчитат на същите права, независимо къде пазаруват в ЕС. Например, потребителите трябва да разполагат с ясна информация за цените, където и да пазаруват. Търговците трябва да посочат общата стойност на продукта или услугата, включително допълнителните такси.

Обхват

Директивата се прилага за всички договори, сключени между „потребител“ и „търговец“. Държавите-членки не могат да се отклоняват от директивата, като налагат повече или по-малко строги разпоредби, освен ако в самата директива не е предвидена специална възможност за отклонение от нейните правила.

Глава II съдържа основна информация, която се предоставя от търговците преди сключването на потребителски договори, които не са договори от разстояние или извън търговския обект. Страните от ЕС могат да добавят допълнителни изисквания за информация за такива договори в тяхното национално законодателство.

Глава III определя изискванията за информация за договорите от разстояние и извън търговския обект, включително информация за функционалността и оперативната съвместимост на цифровото съдържание. Тя урежда правото на отказ (продължителност на периода на оттегляне, процедурата и последиците от оттеглянето), включително стандартен формуляр за отказ, който трябва да бъде предоставен от търговците и може да бъде използван от потребителите за уведомяване за изтеглянето от договора.

Глава IV предвижда правила относно доставката и прехвърлянето на риска, приложими към договорите за продажба на стоки, както и някои правила, приложими към всички видове потребителски договори:

  • правила относно таксите за използване на определени платежни средства (например кредитни или дебитни карти)
  • правила относно таксите за повиквания на горещи телефонни линии, управлявани от търговци
  • забрана за използване на предварително отбелязани полета на уебсайтове за налагане на допълнителни плащания в допълнение към възнаграждението за основното договорно задължение на търговеца.

Ваканция! С куче на борда

Миналата седмица ви предупредихме, че нискобюджетните авиокомпании не позволяват със самолетите им да се превозват домашни любимци. Това можете да направите само с редовните авиолинии. Ако планирате пътуване из ЕС, не е нужно да оставяте вкъщи своя домашен любимец, достатъчно е да се запознаете предварително с установените правила.

ЕС е приел общи разпоредби, които позволяват пътуването с домашни животни като кучета, котки или домашни порове. За да бъде допуснато такова животно в някоя държава-членка, е необходимо да бъдат спазени няколко условия:

  • Животното трябва да има имплантиран чип с цел идентификация. Допускат се и четими татуировки, направени преди юли 2011 г.
  • То трябва да има паспорт, който да доказва, че е направена ваксинация против бяс, и че е в състояние да пътува. Удостоверението се дава от регистриран ветеринарен лекар.
  • Кучета, които пътуват за Великобритания, Ирландия, Малта, Финландия и Норвегия, трябва да бъдат третирани срещу алвеококи − вид паразитен червей, който може да причини опасно заболяване при хората.
  • Можете да пътувате най-много с пет животни.

Когато пътувате в страните от ЕС, можете да носите и други животни и растения или части от тях. В повечето държави обаче има строги правила за пренасянето на застрашени видове или продукти от тях. Възможно е да имате нужда от разрешение при пътуване с определени видове. За да сте сигурни, винаги проверявайте в базата данни за търговията с диви животни и растения в ЕС. Можете също да се свържете с органа по CITES (Конвенция по международната търговия със застрашени видове от дивата фауна и флора) във вашата страна, за да разберете дали е необходим сертификат за вида, с който искате да пътувате.

Ако и вие се стягате за годишната почивка и имате въпроси и притеснения, свързани с пътуването и вашите права, ни пишете. На територията на ЕС можете да потърсите допълнителна информация и помощ от местния Европейски потребителски център, а при нарушаване на правата ви в чужбина, ще получите подкрепа след завръщането си от Европейски потребителски център-България.

Пазарът в цифри

  • Всеки трети българин има кредит, а много от гражданите изплащат по два и повече заема.
  • Към края на 2018 г. в Централния кредитен регистър на БНБ са записани 2,475 млн. кредитополучатели. От тях 2,266 млн. са граждани на страната, 99 хил. са юридически лица, 102 хил. са чуждестранни лица, които нямат ЕГН или ЕИК, а 8 хил. са физически лица със свободни професии, или упражняващи занаятчийска дейност.
  • В края на 2018 г. регистрираните кредити в информационната система на БНБ са 5,433 млн. броя на обща сума над 75,866 млрд. лв.
  • Близо 2,36 млн. броя са отпуснатите заеми от фирми за бързи кредити.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia