• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 32, 16.08.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 32, 16.08.2019

Публикуван на: 16/08/2019 Последна редакция: 23/08/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 32.2019 (250)

Вие и вашите права

Вече ви информирахме, че Европейската комисия активира сайта „Имаш право“. На адреса https://europa.eu/youreuright/home_bg можете да откриете на български език стотици права и казуси, да черпите от опита на други потребители, както и от начина, по който те са разрешили споровете си. За ваше улеснение ви предлагаме поредица от материали, свързани с основни ваши права. А ако имате въпроси и предложения, пишете ни!

Нелоялни търговски практики

Когато рекламират, продават или доставят продукти, фирмите трябва да ви предоставят точна информация преди да вземете решение за покупка. Ако не ви я предоставят, действията им може да се считат за нелоялни и имате право на обезщетение.  

Примамваща реклама. Продавачите нямат право да рекламират стоки/услуги на много ниска цена, когато не разполагат с достатъчна наличност. Те трябва да уведомят потребителите какъв е броят на продаваните артикули и докога е валидно предложението.

Фалшиви безплатни предложения. Продавачите са длъжни да съобщават действителните цени на своите стоки и услуги. Те не могат да описват платена услуга като „безплатна" или да ви предлагат допълнителна „безплатна" услуга.

Манипулиране на деца. Продавачите не могат да карат детето ви да иска от вас да му купувате техните продукти. Директни призиви от типа на „Отиди и си купи книгата сега!" или „Накарай родителите си да ти купят тази игра!" са забранени.

Неверни твърдения относно лечебни средства. Когато даден продукт е рекламиран като лечебен – лекува алергии, възстановява изгубена коса, помага за отслабване и т.н., имате право да знаете дали подобни твърдения са потвърдени научно.

Скрита реклама в медиите. Имате право да бъдете информиран, ако статия във вестник, телевизионна програма или радиопредаване е „спонсорирана" от някоя компания, като по този начин тя рекламира своите продукти.

Пирамидални схеми. При тях вие плащате да се присъедините към схемата в замяна на възможността да получавате възнаграждение. То обаче се финансира основно от привличането на нови хора към схемата. Самата продажба на продукти играе второстепенна роля.

Фалшиви предложения за награди или подаръци. Търговците нямат право да рекламират безплатни награди или подаръци и след това да искат от вас да заплатите, за да ги получите. Ако получите писмо или електронно съобщение, в което пише: „Поздравление, спечелихте награда!", бъдете предпазливи.

Фалшиви специални условия. Продавачите нямат право да твърдят, че ви предоставят специални права, когато в действителност вие вече имате тези права по закон.

Фалшиви ограничени оферти. Когато продавачите рекламират дадено предложение като валидно за много кратък срок, не е лоялно да се твърди, че дадена оферта е ограничена във времето, когато всъщност това не е така.

Настойчиви нежелани оферти. Съгласно правото на ЕС предприятията не могат да ви отправят настойчиви и нежелани оферти по телефон, факс, електронна поща или по друг начин, подходящ за продажби от разстояние.

Пример

Португалски потребител открива ресторант в Порто, който рекламира онлайн „50% отстъпка в менюто“ и прави резервация. Когато пристигна, му съобщават, че вече няма свободни маси, запазени за тази промоция. Организацията на потребителите се свързва с ресторанта и на клиента е предложено възстановяване на 50% от стойността на сметката.

С вашите въпроси – фалшивите лекарства

В началото на тази година ви информирахме, че от 9 февруари в ЕС се въвежда система за разпознаване на фалшивите лекарства. Тя задължава аптеките преди да продадат дадено лекарство с рецепта, първо да го сканират и проверят дали е истинско. За целта аптеките трябваше да купят специален четец и нов софтуер. Въпреки че от здравното министерство дадоха 6-месечен гратисен период, в който да не се налагат санкции, оплакванията на потребители продължават. По данни на Българската организация за верификация на лекарствата (БОВЛ) все още 40% от аптеките не сканират лекарствата за фалшификация.

Ефектите

Верификацията на лекарствата е процес, който обхваща всички страни от ЕС. В България фармацевтите са информирани за новата система още от 2011 г., а от 2016 г. има и европейски регламент, който трябва да се спази. С него пациентите ще бъдат по-спокойни, че купуват качествени лекарства. Според данни на здравното министерство на територията на страната функционират 3 600 аптеки, като 2 400 от тях имат договор с Националната здравноосигурителна каса, т.е. работят с компютри и специализиран софтуер. Тези търговци на дребно е необходимо единствено да си закупят четец, чиято стойност е между 180 и 200 лв., и еднократно да заплатят сумата от 50 лв. за свързване със системата.

Отклоненията

Едва три месеца след старта на системата обаче български търговец се е оказал замесен в първия случай на фалшифициране на лекарства за онкоболни. Четири опаковки от едно лекарство са били изнесени от България за Холандия, а случаят е бил засечен от европейската система за проверка на лекарствата.

Активни потребители се оплакват, че заради новата система фармацевти отказват да им продават лекарства на блистери. Според експертите, пациентите трябва да са спокойни, че след верификацията ще си запазят правото да си купуват лекарства на блистери, тъй като когато се дава част от опаковката, проверката на кода става в началото и не е необходимо и следващите части от нея да влизат в системата.

Защита на данните - усилията трябва да продължат

Европейската комисия публикува доклад, в който разглежда въздействието на правилата на ЕС за защита на данните и възможностите за подобряване на неговото изпълнение. В доклада се стига до заключението, че повечето държави членки са създали необходимата нормативна уредба и че новата система за защита на данните започва да функционира добре. Предприятията развиват култура на спазване на изискванията, а гражданите стават все по-осведомени за своите права. ЕС се стреми да запази челна позиция в сферата на защитата на личните данни в цифровата трансформация, като същевременно се възползва от многобройните й възможности за създаване на работни места. Данните се превръщат в ценен елемент на процъфтяващата цифрова икономика и играят все по-важна роля за разработване на иновативни системи и машинно самообучение при пълно зачитане на индивидуалните права.

Факти в подкрепа

    • Общият регламент повиши осведомеността на гражданите на ЕС за правилата за защита на данните и за техните права, показва проучване на Евробарометър.
    • Въпреки това само 20% от европейците знаят кой публичен орган носи отговорност за защитата на техните данни.
    • Всички държави с изключение на Гърция, Португалия и Словения са актуализирали националните си закони за защита на данните в съответствие с правилата на ЕС.
    • Регламентът помогна на предприятията да повишат сигурността на своите данни и да използват неприкосновеността на личния живот като конкурентно предимство.
    • Националните органи за защита на данните осъществяват по-тясно сътрудничество в рамките на Европейския комитет по защита на данните. До края на юни 2019 г. чрез механизма за сътрудничество са разгледани 516 трансгранични случая.
    • Все повече държави по цял свят приемат модерни правила за защита на данните, като използват стандарта на ЕС. Комисията си поставя за цел да проучи възможността за изграждане на многостранни рамки за обмен на данни в условията на доверие.

      Пазарът в цифри

        • За пет години и половина регистрираните леки коли у нас намаляват с 4,8% и това лято достигат 2,768 млн. броя, сочат данните на Евростат и МВР.
        • Сред страните от ЕС има само три, в които има спад в броя на регистрираните леки коли през периода от 2013 г. до 2017 г. - освен България, това са Франция със спад от 2,6%, и Литва, където намалението е с 25%.
        • С 443 автомобила на 1000 души България изостава и по брой на автомобилите спрямо населението при средно за ЕС 505.
        • На първо място по този показател в ЕС е Люксембург, където на 1000 жители има 670 леки коли.
        • На второ място е Италия с 625 автомобила на 1000 жители.
        • Други страни с висок процент на моторизация са Финландия (617 автомобила), Малта (613 автомобила) и Кипър (609 автомобила).

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.
Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia