• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 36, 13.09.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 36, 13.09.2019

Публикуван на: 13/09/2019 Последна редакция: 20/09/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 36.2019 (254)

Вие и вашите права

Продължаваме да ви запознаваме с основни ваши права и начините за тяхната защита, представени от сайта на кампанията „Имаш право“ https://europa.eu/youreuright/home_bg на Европейската комисия. Днес на ред са банките, сигурността на парите ни и правата, гарантирани от ЕС.

Банкови сметки в ЕС

Може да искате или да ви се наложи да си откриете банкова сметка във вашата страна или в друга страна от ЕС. Ако пребивавате законно в държава от ЕС, имате право да откриете платежна сметка за основни операции. Банките не могат да отхвърлят искането ви за откриването й само защото не живеете в страната, в която се намира банката. Могат да ви откажат откриване на сметка, ако не се съобразявате с правилата на ЕС за изпиране на пари и финансиране на тероризма. В някои страни от ЕС могат да ви откажат откриване на основна банкова сметка, ако вече имате такава в друга банка в същата страна. Ако сте подали заявление за откриване на основна платежна сметка извън страната, в която живеете, банките в някои държави от ЕС може също така да поискат от вас да докажете, че действително имате интерес да го направите — например ако живеете в една страна, а работите в друга.

Характеристики на основната сметка

Платежна сметка за основни операции се нарича сметка, която дава възможност за извършване на стандартни трансакции като депозиране, теглене на пари в брой, получаване и извършване на плащания (например директни дебити и покупки с карта) при регулирани по-ниски такси, които се определят по формула базирана на средните цени на таксите.

Тя може да включва и разплащателна карта, която можете да използвате за теглене на пари и извършване на покупки — както в магазини, така и онлайн. Когато това е възможно, банката трябва да включва достъп до услуги за онлайн банкиране с вашата сметка. Въпреки това, тези услуги не винаги трябва да включват овърдрафт или кредитен механизъм. В някои страни от ЕС вашата банка може да изисква да плащате годишна такса за тази основна платежна сметка.

Прехвърляне на банкови сметки

Можете да прехвърлите банковата си сметка в друга банка в същата страна от ЕС. Новата банка би трябвало да ви помогне за това. Ако искате да преминете към нова сметка в същата страна, уведомете новата си банка, че искате да прехвърлите редовните плащания в новата сметка. В такъв случай вашата нова банка ще гарантира прехвърлянето на данни и анулирането на всички нареждания за периодични преводи от старата ви банка. Новата банка трябва също така:

  • да уведоми трети страни — например работодателя ви, вашия доставчик на комунални услуги и вашата социалноосигурителна институция, че сте сменили сметката си
  • да създаде нови нареждания за периодични преводи
  • да приеме съответните директни дебити по новата сметка

Преместването на сметката в друга банка би трябвало да се случва без усложнения. След като отворите новата си сметка в друга банка, предходната закрива сметката ви там. Не бива да има скрити такси. ЕС изисква от банките да представят своята информация по еднакъв и стандартизиран начин, а всяка държава от ЕС трябва да има поне един независим уебсайт, който сравнява какви такси и лихви се събират от банките. Това ви предоставя аргументи за Онлайн уреждане на споровете в ЕС, за помощ от местната организация на потребителите, а при трансгранични спорове – от офисите на Мрежата на европейските потребителски центрове.

Лична история

Шандор започва работа в компания, намираща се в Словения, като продължава да живее в Унгария. Компанията иска той да си открие банкова сметка в Словения, за да му превежда заплатата в нея. Той намира словенска банка близо до своята работа и поисква да си открие основна сметка там. От банката му позволяват това, въпреки че не живее в Словения.

Банките не могат просто да ви откажат да си откриете основна сметка, понеже не живеете в страната.

В следващия брой очаквайте: Защитени ли са парите ни в банките?

С вашите въпроси – Какво да направим срещу услугите „на черно“?

През последните години се предприемат различни мерки за „изсветляване“ на икономиката и сме свидетели, че много стопански дейности и фирми излизат от сивия сектор. Но важи ли това за услугите? Кой е виждал ценоразпис, касов апарат или бон при фризьора, обущаря, шивача, кварталния майстор по всичко – ВиК, електро и т.н., при бояджията и останалите битови услуги? И да не ги оправдаваме, че това са „дребни пари“ – по 10-20 лева на услуга, защото натрупаните обороти конкурират едно средно предприятие.

За куриози съобщават активни потребители:

Сметки на око

Близо 20 години работи пунктът за пране на килими, одеяла и други едри текстилни изделия в ж.к. „Люлин“, на спирка „Ген. Генев“. Във всеки един момент тук има поне стотина дадени стоки за пране. Но… няма нито ценоразпис, нито касов апарат, нито документ за гаранция и каквато и да е възможност за рекламация. Бизнесът е напълно анонимен.

Прозорец на доверие

Други активни потребители съобщават, че си поръчали нова дограма, но не получили нито предварителен договор с цени и задължения, нито касова бележка, документ за гаранция и фактура. Куриозно звучи и случката със софийско семейство, поръчало си изработката на кухненско обзавеждане за над 2 хил. лева. Не само не получили документ за гаранция и плащането, но им казали, че ако толкова искат касова бележка, да отидат да си я търсят в другия край на града. Парите са взети на ръка.

Майстор да ти влезе в къщата

През лятото стотици всевъзможни майстори помагат на българските семейства с ремонти или освежаване на жилищата срещу доста пари, но все „на ръка“. Е. Митова от София се оплаква, че майсторът й дори отказва да й даде някаква предварителна цена за боядисване на квадратен метър, каквато е практиката, а щял накрая да й вземе „колкото дойде“.

Има ли изход

В интерес на истината потребителите са доста либерални на пазара на битови услуги – има ли въобще такива сред тях, които при плащане за поправените обувки или новата прическа ще поискат ценоразпис и касова бележка? А това е в техен ущърб – не могат да направят рекламация, ако се наложи, лишават държавата от приходи от данъци, които ще се върнат отново в техния джоб, а и мотивират стотиците майстори, работилници и салони да работят извън законите на страната. Либерална към услугите е и данъчната администрация. Във всеки квартал има стотици ателиета – на обущари, шивачи, стъклари и т.н., фризьорски и козметични салони, „забравени“ от проверки и законови правила.

Издаването на касова бележка е задължително при плащане в брой, когато се продава стока или услуга независимо дали това става в търговски обект или на сергия. Получаването на фискален бон и неговото съхранение е важно и за потребителите, защото упражняването на правата им без този документ би било силно затруднено. При всеки подобен случай ваше право, но и ваше задължение е да подадете сигнал на телефона на НАП: 0700 18 700 или на имейл [email protected]. Освен налагането на глоби, когато се установят нарушения, свързани с липса на касови апарати или издадени касови бележки, инспекторите на НАП запечатват търговските обекти, допуснали нарушенията, за срок до месец.

Кой какво купува

Ръстът в продажбите на тридесетте най-големи търговски вериги за потребителски стоки в България плавно и леко се забавя, сочи проучване на Nielsen. Общият им оборот за 2018 г. е 8.15 млрд. лева, което е с 8.3% повече, отколкото през 2017 г., срещу нарастване по 10% през предхождащите я две години. Разликата е, че през последните две години инфлацията се завърна, така че реалните ръстове са дори по-ниски.

В отделните подсектори движенията не са еднакви - докато търговците на спортни стоки, на обзавеждане за дома и дрогериите са имали силна 2018 г., при други тя е средна, а при модните брандове продажбите намаляват. Разлики има и между отделните фирми - докато в един подсектор някои търговци растат бурно с нови обекти, други стоят застинали, а едно дружество свива продажбите си.

Забавянето на растежа идва основно от сектора на бързооборотните стоки, който генерира 71% от продажбите на компаниите в топ 30. Ръстът на осемте най-големи вериги за храни - Kaufland, Lidl, Metro, BILLA, "Фантастико", T-Market, ЦБА, "Коме", на които се дължат 63% от общите продажби в класацията, през 2018 г. е 6.9%. Той е по-висок от средния за пазара на бързооборотни стоки, който според Nielsen през миналата година е 5.9%, но все пак е по-нисък от растежа от над 9%, постигнат година по-рано.

Пазарът в цифри

  • Хладилникът "изяжда" около 50 лв. годишно от бюджета на българското домакинство. С този резултат България се оказва с най-ниски разходи по това перо в ЕС, сочат данните на Евростат. Средно в ЕС разходът е двойно по-висок - 102.40 лева на година.
  • В скъпи държави като Дания, Германия и Белгия плащат между 136 и 156 лв. за студено съхранение на хранителните продукти.
  • Данните на Евростат са за домакинства, които харчат 2500 - 5000 киловатчаса за електроенергия и които ползват нови хладилници - енергоспестяващи с фризер от клас А++.
  • Голяма част от българското население не е обхванато от тази статистика и плаща значително повече за електроенергия, заради ползването на по-стара бяла техника, която харчи повече ток.

Календар на потребителя

На 18 септември от 9 ч. в сградата на БТПП Асоциацията за защита на личните данни организира практически семинар на тема „Длъжностно лице по защита на данните в действие“.

До 20 септември всеки работен ден от 21.15 ч. до 22 ч. пред Национална галерия „Квадрат 500” ще се прожектира визуален спектакъл 3D мапинг - проект по ОП „Околна среда“, който показва последствията от човешкото въздействие върху околната среда и как с осъзнати действия всеки може да помогне за опазването на природата. Темите са: „Отпадъци“, „Наводнения и свлачища“ и „Качество на атмосферния въздух“.

От 20 до 29 септември в Изложбена зала ЦУМ ще се проведе Национална изложба на Индия, по време на която ще могат да се закупят облекла, кожени изделия, сувенири, бижута и много други изделия от над 40 изложителя от цяла Индия. Предвидена е и развлекателна програма с индийски танци. Входът е свободен.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го направите ОТ ТУК.

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia