• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 43, 01.11.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 43, 01.11.2019

Публикуван на: 01/11/2019 Последна редакция: 08/11/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 43.2019 (261)

С вашите въпроси – заробването от телекомите

В миналия брой ви представихме най-честите оплаквания на потребители от практиката на трите телекома в страната. Днес продължаваме темата с „тежката дума“ на закона.

Потребители: При какви условия един срочен договор може да се превърне в безсрочен?

Проучването на експертите на „Активни потребители“ показва, че потребителят е лишен от възможността да направи информиран избор какво ще се случи след изтичане на промоционалния срок – при какви условия ще продължат договорните взаимоотношения с оператора. „А1 България" EАД, Теленор България ЕАД и Виваком (“Българска телекомуникационна компания” ЕAД) прилагат търговска практика, която по своя характер може да се квалифицира като нелоялна. Съгласно чл.68д от Закона за защита на потребителите (ЗЗП) търговската практика е заблуждаваща, когато съдържа невярна информация и следователно е подвеждаща, или когато по някакъв начин заблуждава или е в състояние да въведе в заблуждение средния потребител. Има и императивна разпоредба от Закона за електронните съобщения (ЗЕС), съгласно чл. 229а, ал. 1 от който срочен договор може да бъде продължен само при изрично писмено съгласие на абоната относно условията за продължаване. При липса на такова съгласие след изтичане на срока на договора той се преобразува в безсрочен при същите условия.

Първо, при прегледа на Общите условия на трите оператора се натъкнахме на очевидно несъответствие със закона. В Общите условия на А1 се третира въпросът за превръщане на един срочен договор в безсрочен, но прави впечатление, че текстът спира до тук. Съгласно т.28.5 от ОУ, „при липса на такова съгласие след изтичане на срока на договора той се преобразува в безсрочен.” Съставителите на ОУ не са уважили разпоредбата на закона, която изисква преобразуването на срочния в безсрочен договор да става при същите условия.

Второ, положението при останалите оператори е още по-обезсърчително – в действащите им Общи условия въпросът за преобразуването на срочен в безсрочен договор изобщо не се третира. Все пак в ОУ на Теленор се признава възможността за сключване на безсрочен договор, като в т.19а се посочва, че потребителят има право едностранно да прекрати индивидуален договор срочен или безсрочен, при съществено или системно нарушение на Общите условия и индивидуалния договор от страна на Теленор, с едномесечно писмено предизвестие. Не се посочва нищо относно условията, при които срочен договор се трансформира в безсрочен. В ОУ на Виваком се говори най-общо за договор, като в т.143 се посочва, че абонатът има право да прекрати договора едностранно само след като е погасил всички дължими суми към БТК с едномесечно писмено предизвестие. Отново нито дума относно условията, при които срочен договор се трансформира в безсрочен.

Трето, запознахме се и с индивидуални договори, сключвани между оператор и потребител, за да установим дали е спазена разпоредбата на чл. 229а, ал. 1 от ЗЕС. В индивидуален договор, подписван от Теленор, се съдържа разпоредба, съгласно която след изтичане на срока, същият се превръща в безсрочен при стандартните условия на избрания абонаментен план. В индивидуалните договори, които А1 сключва се посочва, че ако абонатът не уведоми писмено оператора, че желае договорът да бъде прекратен с изтичане на срока, или не желае продължаване ползването на услугите за нов срок при определени условия, „ползването на услугите продължава за неопределен срок при същите условия”. В случая, макар формално, е спазена буквата на закона. В същото време обаче, в друга разпоредба от договора (т.4.1) се посочва, че „отстъпката от месечните абонаментни такси за тарифните планове ... е валидна или се прилага само в рамките на срока на ползване от 2 години. След изтичане на посочения срок се прилага стандартната месечна абонаментна такса” (?). Така потребителят е поставен пред невъзможност да прецени при какви условия би продължило действието на договора, ако същият се трансформира в безсрочен – при старите условия или при т.н. стандартни условия, които обаче е трудно да бъдат открити както в договора, така и в интернет сайт на оператора. В индивидуалните договори на Виваком (стр.7) се посочва: „След изтичане на минималния срок споразумението автоматично продължава действието си за неопределен срок” (не се посочва при какви условия, но в друга разпоредба на договора е записано, че след изтичане на посочения срок се прилагат стандартните цени на услугите, описани в договора за предоставянето им – стр.1).

От анализа на индивидуалните договори може да се направи заключението, че макар законът изрично да е разпоредил изискването един срочен договор да се преобразува в безсрочен при същите условия, нашите оператори в разрез със закона, не ги посочват конкретно - тези условия не се откриват в сайтовете на операторите, или ако са посочени в индивидуалния договор, тяхното осмисляне и разбиране е невъзможно без участието на специализираната помощ на адвокат или техническо лице. Практиката показва, че като нарушават закона, операторите поставят потребителя в неблагоприятното положение при трансформиране на срочен в безсрочен договор да плаща много по-големи такси в сравнение с тези, които е плащал по срочния договор. Така операторите прилагат спрямо потребителите нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68д и във връзка с чл.68е от ЗЗП.

В следващия брой: Защо не ни се предоставя ценова листа на услугите?

Нова услуга за активните потребители

Национална асоциация „Активни потребители“ активира ново приложение в услуга на българските граждани. На https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/ вече ще можете в удобно за вас време и напълно безплатно да сранвявате тарифите на банките в България, включващи основните платежни услуги и най-важното – таксите, сравнени с офертите на останалите банки в страната. Какво по-конкретно можете да сравнявате в новият сайт?

  • условията по разкриване, поддържане и закриване на разплащателни сметки,
  • таксите за обслужване на дебитните карти и за теглене на пари в брой в страната и чужбина,
  • таксите за плащане с кредитни карти,
  • таксите за преводи на пари в национална и чуждестранна валута,
  • условията за заплащане на комуналните услуги.

И ред още полезна информация за всеки потребител и за всеки ден. Очакваме ви на: https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/.

Съвети за вашия дом

Продължаваме да ви представяме съветите на ЕК за икономии на семейния бюджет. Те са особено актуални в навечерието на големите зимни сметки.

В кухнята

Купувайте енергийно ефективни уреди. В ЕС повечето битови уреди за ежедневна употреба, като например хладилници, миялни машини и готварски печки, имат енергиен етикет на ЕС, за да можете да изберете енергийно ефективен модел. Всеки уред получава оценка от А+++ (най-висока ефективност) до G (най-ниска ефективност). Съдомиялна машина клас А+++ например използва два пъти по-малко енергия от машина клас D.

Проверете дали фурната ви е добре уплътнена. Ако ви се налага да купите нова фурна, изберете модел клас А — това може да ви спести около 200 евро през периода на експлоатация в сравнение с фурна клас D.

Избягвайте миенето на чинии на ръка, ако имате миялна машина. Днешните съдомиялни машини използват по-малко вода и енергия и повечето от тях имат екологичен режим, но ги пускайте само когато са пълни.

Кипвайте само толкова вода, колкото ви е нужна. Ако горещата вода е останала в чайника само няколко минути, няма нужда да я кипвате отново.

Перете разумно

Пълнете пералнята. Не я пускайте полупразна. Изчакайте докато се напълни, но не превишавайте максимално разрешеното тегло.

Изберете най-ниската подходяща температура. В днешно време перилните препарати са толкова ефикасни, че почистват дрехите дори при ниски температури.

Прескочете програмата за предварително изпиране, ако дрехите ви не са много мръсни.

Ако можете, избягвайте да използвате сушилна машина. При една сушилна програма може да бъде изразходена два пъти повече енергия, отколкото при средностатистическа програма за пране.

Пестете електричеството

Заменете лампите с нажежаема жичка с енергийно по-ефективни крушки. Една светодиодна лампа ще ви спести над 100 евро разходи за ток, ако я ползвате 20 години.

Изключвайте вашите устройства. Свързаните с интернет устройства, като интелигентни телевизори, принтери и конзоли за игри, произведени през 2016 г. или по-рано, използват до 80 вата електричество в режим на готовност. Използвайте един разклонител, за да можете лесно да ги изключвате всички заедно.

Попитайте вашия доставчик на енергия дали може да инсталира интелигентен електромер във вашето жилище. Интелигентните газомери и електромери могат да намалят потреблението ви на енергия с 3%.

Изберете екологично чисто електричество. Повечето доставчици предлагат тарифи за „зелена“ електроенергия, които спомагат за по-широко разпространение на енергията от възобновяеми източници, като например вятърната и слънчевата енергия. Ако имате покрив, можете да инсталирате слънчеви панели, за да произвеждате сами част от вашата енергия.

Пазарът в цифри

  • Сделките в София се увеличават. Жилищата там са близо три пъти по-достъпни спрямо 2008 г., става ясно от данните за цените на имотите и размера на заплатите.
  • През тази година за покупката на 1 кв. м жилищна площ в София са необходими 1,23 средни заплати, докато през 2008 г. са били нужни 3,43 заплати.
  • Падащите лихви по кредитите правят покупката на жилище все по-лесна.
  • Като цяло за страната 42% от сделките са за двустайни жилища.
  • В София броят на продажбите на жилища бележи ръст от 4,4% през второто тримесечие спрямо същия период на 2018 г. Вписаните сделки са над 7600, а 2600 жилищни проекта са в етап на изграждане.

Календар на потребителя

През октомври отново се разпространяваха фалшиви имейли от името на НАП. Това е класическа форма на „фишинг“ атака, чрез която се цели кражба на лична информация в интернет - потребителски имена за достъп, пароли, банкови сметки и т. н.

На 5 ноември в София ще се проведе семинар на Р. Ролих за успешно управление на личните финанси. Повече информация и регистрация на: www.investments.bg.

От 6 до 9 ноември в Интер Експо Център ще се състоят традиционните изложения на храни, напитки и технологии: Интерфуд и дринк, Салон на виното, Светът на млякото, Булпек и Месомания. Ще има много дегустации и награди за потребителите.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го направите ОТ ТУК.

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia