• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 44, 07.11.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 44, 07.11.2019

Публикуван на: 08/11/2019 Последна редакция: 15/11/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 44.2019 (262)

С вашите въпроси – заробването от телекомите

След като ви запознахме с основните „хватки“ на телекомуникационните ни компании в заблуда и неуважение към своите клиенти, както и с изискванията на закона, днес продължаваме с темата за отговорностите на операторите към българските потребители. А този път в разговора ни се включват и самите те.

Потребители: Защо не ни се предоставя ценова листа на услугите?

Съгласно чл.227, ал.3 от Закона за електронните съобщения операторите са длъжни да разработват и публикуват ценова листа на услугите, в която са посочени цени на предлаганите услуги, ценови пакети или тарифи, и условия за тяхното ползване. Оказва се обаче, че сайтовете са публикували множество ценови пакети с общи тарифи и разнообразни услуги, но ако поискате да се запознаете със стандартните единични цени, включени или невключени в съответен пакет, това е едно трудно и всъщност неосъществимо мероприятие. Не е по-различно положението, ако се посети офис на някой от операторите. Там никой от служителите не би ви насочил към стандартните цени на услугите – нещо повече, те дори не знаят кои са тези цени. Тяхната цел е п отребителят да бъде принуден да сключи пореден нов срочен договор на пакетен принцип, като е невъзможно някоя от услугите да отпадне и да се замени с такава, която би му вършила конкретна работа и да бъде реално ползвана.

Затова считаме, че:

Първо, разпоредбата на закона, която е все още действаща (чл. 229а, ал. 1 от ЗЕС), се нарушава от трите оператора.

Второ, установената маркетингова дейност за предварителното неинформиране или ограничаване на достъпа до т.н. стандартни цени на услугите, телекомуникационните оператори прилагат спрямо потребителите нелоялна търговска практика по смисъла на чл. 68д и във връзка с чл.68е от Закона за защита на потребителите.

Трето, така установената практика от тримата оператори е също така и незаконосъобразна. Тя поставя в неравноправно положение българския потребител, доколкото действащата разпоредба на чл.229а, ал. 1 от ЗЕС е императивна и в този смисъл – задължителна за страните в правоотношението по договор между потребител и оператор. Следва да припомним и разпоредбата на ал.2 на чл. 229а от ЗЕС, съгласно която „Нищожни са всички уговорки, които противоречат на ал. 1.”

В защита на потребителите

Експертите на асоциация „Активни потребители“ настояват пред Комисията за защита на потребителите и Комисията за регулиране на съобщенията да се разгледат въпросите за:

1. Прилагане на нелоялна търговска практика от „А1 България" EАД, Теленор България ЕАД и Виваком (“Българска телекомуникационна компания” ЕAД) при предоставяне на мобилни услуги, като с поведението си операторите въвеждат в заблуждение потребителя чрез непредоставяне на съществена информация относно условията, при които един срочен договор се превръща в безсрочен – чл.68д във връзка с чл.68е от Закона за защита на потребителите.

2. Включване на разпоредби в индивидуалните договори, които са в очевидно противоречие с действащата разпоредба на чл. 229а от Закона за електронните съобщения.

Гласът на потребителите

След като публикувахме мнението на експертите от асоциацията в предишните броеве на бюлетина, получихме и реакцията на потребители:

В. Лазарова: Има и още нередности според мен. Договорът се сключва с един месец предплатена такса. Но в случай, че не се плати до 15 дни след излизането на новата месечна фактура, телефонът се спира и се начисляват допълнителни такси или се предлагат такива за още няколко дни. Този период е вече платен - това не е ли двойно таксуване.

М. Димитров: Само когато се забранят тия зарибяващи промоции, когато всеки оператор си сложи твърди цени за всяка услуга и когато можеш да прекратиш договора с предизвестие без неустойки, само тогава ще се възцари "вечна обич, вечна правда на света"!

М. Маринов пита: Как става този номер? Пишете: "При сключване на договор служителят на телекома дописва НЕпоискани от клиента услуги, за които той разбира едва когато започнат да идват по-високи от договорените месечни такси." Нали подписваме договор с конкретни услуги?

Отговаряме на г-н Маринов: Клиентка от София ни сигнализира, че е била принудена да се подпише върху електронното устройство преди договорът да се разпечата и тя да го види. Обяснението на служителката било, че „такъв е редът“. А. Стоянов пък се оплака, че сключил договор с телеком, който включвал един месец пробно гледане на филми. Впоследствие се оказало, че услугата е постоянна и той по принуда я плаща всеки месец без да я иска. Други клиенти на телекоми ни се оплакаха, че въпреки молбите им, копия на договорите не са им предоставени, за да се запознаят с тях предварително вкъщи на спокойствие.

Анна: Добре де, спрете тези порочни практики! Те направо ни рекетират на всеки 2 години да подписваме по-скъпи договори! Като ги питам дали мога да остана на същия договор/план, със същата цена, те казват, че такъв план няма!! СПРЕТЕ ТОЗИ РЕКЕТ! И ПОНЕ ВИЕ НИ ПОДКРЕПЕТЕ!

Напишете ни и вие вашето мнение! Всички обосновани жалби ще внесем в КЗП и КРС.

„Снимка“ на домакинските бюджети

Според анализ на Института за пазарна икономика на данните на НСИ, през последните години се наблюдава бум на пазара на труда, нарастващи заплати, трайно покачване както на доверието на потребителите, така и на нагласите им за закупуване на стоки за дълготрайна употреба. Ниската доходност на традиционните методи на спестяване (като банковите влогове) също имат ефект в тази посока. Обратната страна на монетата са нарастващите разходи на домакинствата за данъци и осигуровки. През второто тримесечие на 2019 г. те постигат рекорд от 14,23%, което означава, че все повече домакинства включват работещи лица и разходите им за данъци и осигуровки растат.

Намаляват разходите за храна

Другата трайна тенденция в разходната част на домакинските бюджети е намаляващият дял на разходите за храна. Въпреки че те се покачват до 31,4% през второто тримесечие, остава вероятността още през 2019 г. да станем свидетели на първата стойност под 30%, тъй като делът на този тип разходи обикновено спада през второто полугодие. Припомняме, че в началото на десетилетието относителният дял на разходите за храна е бил 37%.

Отпускане на колана

В същото време разходите за свободно време, култура и образование прехвърлят 4% за първи път от 2012 г. насам, което показва способността на домакинствата да отделят по-малка част от дохода си за стоки от първа необходимост и по-голяма за други неща.

Данните на НСИ ясно показват, че общото състояние на домакинските бюджети продължава да се подобрява. Предизвикателствата остават значителни за домакинствата, които не успяват да се възползват от общото подобрение в икономиката. При част от тях причините са структурни (домакинства на пенсионери, хора с увреждания, многодетни семейства), а при други са следствие от липсата на работа, основно поради ниско образование и квалификация. Сред причините за това през последното десетилетие е погрешното припознаване на политиката по отношение на доходите (най-вече определянето на размера на минималното заплащане) като метод за борба с „работещите бедни“. Както се вижда от данните за доходите на домакинствата, огромна част от най-бедните изобщо нямат досег с пазара на труда – обстоятелство, което очевидно налага търсене на други решения на проблема с ниското им благосъстояние.

Съвети за вашия дом

Вече ви запознахме със съветите на ЕК за икономии на семейния бюджет в навечерието на големите зимни сметки. Днес ви предлагаме

един поглед към дома на бъдещето.

Според британската компания Smart Energy GB двете направления, в които ще се развиват домовете на бъдещето са технологии и грижа за околната среда. Като основни цели компанията определя производството на зелена енергия за битови нужди и отглеждането на еко продукция.

По-малко климатици и отоплителни уреди

Легло и спално бельо с контрол на температурата, което осигурява различна степен на топлина на партньорите според техните предпочитания, решава проблема с въртенето заради нощните жеги през лятото, с ползването на климатици 24 часа в денонощието и с нуждата от отопление през студените дни. Прозорци, които се адаптират към светлината, за да осигурят максимално естествена светлина и по-добро отопление/охлаждане на помещенията през различните сезони също са стъпка към оптимизираното потребление на енергия. Соларни панели и ветрогенератори на покривите и големи батерии за съхраняване на добитата енергия са основните решения за самозахранване на всеки дом с електроенергия. Проектирани са тоалетни, които превръщат отпадъка в гориво. А за всяко жилище е предвидена и домашна станция за зареждане на електромобил.

По-разумно пазаруване

Мебели и домашен текстил, които променят формата и цвета си ще намалят значително безумното пазаруване винаги, когато човек има нужда да освежи или промени по-драстично атмосферата на дома си.

Домашни градини на минимум площ

Градини без почва, т. нар., хидропонни градини, позволяват отглеждане на плодове, зеленчуци и билки в кухнята, на балкона, на стената или в поставка, висяща от тавана.

По-здравословен начин на живот

Дом, в който банята проверява всичките ти здравни показатели сутрин и вечер и ти сигнализира кога е време да вземеш мерки или да отидеш на профилактичен преглед, наистина е твоята крепост.

Пазарът в цифри

  • Мнозинството от българите в страната притежават дебитна карта.
  • Кредитна карта ползват 40% от потребителите.
  • 58% от потребителите харесват да плащат безконтактно за суми до 50 лв.
  • Картодържателите използват дебитната карта за разплащане в хранителни магазини (65%), онлайн пазаруване и резервации (43%) и за пазаруване на дрехи (33%).
  • Кредитните карти са предпочитани за онлайн пазаруване и резервации (50%), последвани от пазаруване на храна и дрехи, съответно с 47% и 42%.

Календар на потребителя

На 19 ноември от 10 ч. в сградата на БТПП Enterprise Europe Network и Европейски потребителски център ще проведат безплатно обучение на тема: „Предизвикателствата пред онлайн търговците“.

На 22 и 23 ноември ще се проведе практическо обучение за непрофесионалисти „Как сами да си направим рекламни кампании във Фейсбук“.

На 26 ноември в София тех парк ще се състои Международна конференция „AI&I“ – иновации в областта на изкуствения интелект.

На 29 ноември отново ще настъпи „черен“ петък за масови разпродажби на стоки от почти всички стокови групи.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го направите ОТ ТУК.

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia