• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 3, 22.01.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 3, 22.01.2021

Публикуван на: 22/01/2021 Последна редакция: 31/01/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 3.2021 (323)

На дневен ред: Новите етикети на електроуредите

Новият енергиен етикет ще се появи официално от 1 март 2021 г. Повече от 25 години енергийният етикет помага на европейските потребители да избират енергийно ефективни стоки, като едновременно с това стимулира разработването на иновативни технологии, благодарение на които енергийното потребление и разходите за енергия на уредите драстично спадат. Използваната в момента схема за етикетиране от A+++ до G вече не е толкова ефикасна. Смесената скала, включваща множество плюсове („+“) не е достатъчно прозрачна, а повечето продукти, които се предлагат на пазара, попадат в горните 2-3 класа. По този начин потребителят трудно различава кои са най-ефективните продукти.

Според новите изисквания

скалата за енергийна ефективност ще включва класове от A до G и най-ефективните понастоящем продукти на пазара ще попадат в по-нисък енергиен клас (В или С, в зависимост от продуктовата категория). Ето защо информацията за един и същи продукт, посочена в двата етикета, значително ще се различава. Това обаче не означава, че неговите енергийни характеристики са се влошили. Просто изискванията към продуктите се завишават и методите за калкулация се променят, а най-високият клас се запазва за още по-ефективни технологии, които ще се появят в бъдеще. У нас МС прие нова Наредба за енергийното етикетиране на продукти, свързани с енергопотреблението и отмени действащите „Наредба за изискванията за етикетиране и предоставяне на стандартна информация за продукти по отношение на консумацията на енергия и на други ресурси“ и „Наредба за изискванията за етикетиране на битови уреди по отношение на шума, излъчван от тях във въздуха“.

Като избирате стоки от най-висок енергиен клас,

вие ще постигнете значителни икономии:

  • Ако изберете сушилня от клас A++ вместо от клас В, ще спестите 2 900 kWh електроенергия или 551 лева за целия жизнен цикъл на продукта.
  • Ако предпочетете хладилник от клас A+++ вместо клас A+, това ще ви спести 600 kWh електроенергия или 114 лева за целия жизнен цикъл на продукта.
  • Изборът на хладилник с фризер от клас A+++ в сравнение с подобен от клас A+ ви спестява 1 500 kWh електроенергия или 285 лева за целия жизнен цикъл на продукта.
  • Ако гледате телевизия всеки ден по 4 часа на телевизор от клас A++ LED с плосък екран, в сравнение с телевизор от клас В, ще спестите 1 000 kWh електроенергия или 190 лева за целия жизнен цикъл на продукта.

Въвеждането на новите енергийни етикети

ще се осъществява постепенно. През 2021 г. с нови етикети ще се предлагат: домашни хладилници и фризери; битови перални машини и перални машини със сушилня; домакински съдомиялни машини; телевизори и електронни екрани; светлинни източници. За останалите групи стоки, сред които климатични инсталации, барабанни сушилни машини, прахосмукачки, бойлери за гореща вода, отоплителни уреди и т.н., се очаква това да се случи след 2022 г.

Научете повече на https://bg.label2020.eu/

„ДА“ на чешмяната вода

В ЕС е одобрена Директива за питейната вода, която трябва да осигури по-добър достъп до висококачествена чешмяна вода, включително за уязвимите групи от населението. Новите правила идват в отговор на исканията на над 1,8 милиона европейци, които подписаха първата успешна европейска гражданска инициатива Right2Water за по-добър достъп до безопасна питейна вода за всички европейци. Държавите членки ще гарантират безплатното предоставяне на вода в обществените сгради и ще насърчават ресторантите, столовите и доставчиците на кетъринг услуги да предоставят на клиентите вода безплатно или срещу ниска такса за обслужване. Те следва също така да предприемат мерки за подобряване на достъпа до вода за уязвими групи като бежанци, бездомни хора, за малцинствата, като например ромите.

  • По-ниското потребление на бутилирана вода може да спести на домакинствата в ЕС над 600 млн. евро годишно. 
  • Ако доверието в чешмяната вода се увеличи, това ще доведе до намаляване на пластмасовите отпадъци от бутилирана вода, което ще ограничи морските отпадъци.
  • Пластмасовите бутилки са едни от най-често срещаните боклуци по плажовете.
  • „Право на вода“ (Right2Water) е първата европейска гражданска инициатива, която се превръща в законодателство. 
  • Ще се въведат и по-строги ограничения за някои замърсители. 

Подобряване качеството на чешмяната вода

За да бъдат хората насърчени да пият чешмяна, а не бутилирана вода, качеството й ще се подобри чрез по-строги ограничения за някои замърсители, включително за олово. До началото на 2022 г. ЕК ще изготви списък на веществата или съединенията, представляващи опасност за здравето и ще извършва мониторинг над тях. Списъкът ще включва фармацевтични продукти, ендокринни нарушители и пластмасови микрочастици. Комисията създава европейски списъци с вещества, които могат да влизат в контакт с питейна вода. Държавите членки трябва да направят необходимите промени и да гарантират, че мерките, предприети за прилагане на новите стандарти, се основават на принципа на предпазливост и при никакви обстоятелства не водят до влошаване качеството на питейната вода.

Тема с продължение: Икономично и топло у дома

Промяната на навиците води до значителни икономии на енергия за повечето семейства. Ако не можете да похарчите хиляди левове за нови прозорци, изолация или енергийно ефективна отоплителна система, можете да приложите няколко лесни стъпки, с които да намалите домашните разходи за енергия и то без пари.

Полезни съвети

  • Не покривайте радиаторите с декоративни елементи или дълги завеси, защото това пречи за отделяне на топлината, което може да доведе до прекомерно високи разходи за отопление.
  • Не оставяйте радиаторните вентили напълно изключени за времето, когато сте на работа или отсъствате за кратко време в зимните месеци. Оставете ги на по-ниска степен, за да не изстиват напълно помещенията. В противен случай радиаторите ще изразходват допълнителна енергия и време за затопляне на вече напълно охладеното помещение.
  • Проветрявайте редовно, но за кратко при широко отваряне на прозорците за минута-две. Не оставяйте прозорците постоянно отворени в наклонена позиция, защото така се губи много повече топлина, а проветряването не е толкова ефективно.
  • Намалете потреблението на топла вода, като използвате душове с ограничител на водния поток или с регулируеми глави.
  • Почиствайте редовно уредите от котлен камък, за да повишите тяхната ефективност. Уреди, покрити с котлен камък, консумират повече енергия и са по-малко ефективни.

Научете повече за енергийната бедност: https://www.stepenergy.eu/bg/

Съдът защитава избора на потребителите

Правото на ЕС забранява възпроизвеждането на формата или външния вид на продукт, който се ползва от защитено наименование за произход, при определени обстоятелства (Решение на Съда на ЕС по дело С-490/12 от 17.12.2020 г.)

Казус

„Morbier“ е сирене, което се произвежда в планинския масив „Жура“ (Франция) и от 22.12.2000 г. се ползва от защитено наименование за произход (ЗНП). То има черна ивица, която разделя сиренето на две части в хоризонтална посока. Първоначално тя се състои от слой въглен, а понастоящем — от растителен въглен и това е посочено изрично в описанието на продукта и е елемент от продуктовата спецификация във връзка със ЗНП. Друг производител, който произвежда сирене morbier от 1979 г., но не е в географския район, за който е запазено наименованието „Morbier“, започва да използва друго наименование за идентично сирене. Според френския съд ЗНП има за цел да защити не външния вид на даден продукт или неговите характеристики, а наименованието му. Освен това с него не се забранява даден продукт да се произвежда като се използват същите техники, поради което не представлява практика, която би могла да заблуди потребителя относно истинския произход на продукта.

Съображения

Съдът напомня, че действащите в областта на закрилата на регистрираните наименования Регламент № 510/2006 и Регламент № 1151/2012 забраняват възпроизвеждането на формата или на външния вид на продукт, обхванат от регистрирано наименование, когато това възпроизвеждане може да накара потребителя да вярва, че въпросният продукт е обхванат от това регистрирано наименование. Ето защо, според съда, следва внимателно да се прецени дали това възпроизвеждане може да заблуди европейския потребител от начина на предлагане на пазара на тези продукти. Освен това, съдът напомня, че ЗНП са защитени, доколкото обозначават продукт с определени качества или характеристики.

Решение

Съдът заключава, че трябва внимателно да се прецени дали елемент от външния вид на продукта, обхванат от регистрираното наименование, представлява референтна и особено отличителна характеристика на този продукт, за да може неговото възпроизвеждане да накара потребителя да се заблуди, че става дума за защитения продукт.

„Активни потребители“ в медиите

- „Трябват ясни процедури за хигиена при ресторантьорите“

- „За правата ни в пандемията“

- „Храната ни по време на COVID: Спазват ли се мерки при доставките?“

- „Нови ли са новите сметки за ток“

Пазарът в цифри

  • Българинът заема едно от челните места по най-много разходи за храна в Европа - от семейния бюджет той отделя за нея 36,2%.
  • В България за алкохол и цигари се харчат 5,1% - един от най-високите дялове в Европа, заедно с Румъния и Сърбия.
  • За култура и развлечения българските потребители отделят 6,4%.
  • Жителите на Люксембург имат най-ниския дял разходи за храна в семейния бюджет. За хранителни продукти харчат най-много жителите на Казахстан.

Календар на потребителя

На 28 януари ще се проведе обучение за търговци на тема „Гаранции и рекламации при потребителски договори“ за записвания - https://academy.nais.bg/

2021 г. е обявена в ЕС за Европейска година на железопътния транспорт, за да насърчи използването на влакове като безопасна и екологична форма на превоз.

От началото на март в портала за електронни услуги на НАП ще са достъпни предварително попълнените декларации за облагане на доходите на физически лица. Потребителите, които имат ПИК или електронен подпис, ще могат да се възползват от въведената информация за доходи от трудови правоотношения, граждански договори и хонорари, субсидии, доходи от наем за имоти, чиито наематели са юридически лица.

Приетата от МС Концепция за развитието на изкуствения интелект в България до 2030 г. предвижда системи, базирани на изкуствения интелект, да подпомагат приоритетно образованието, публичните услуги, селското стопанство, здравеопазването и околната среда.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia