• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 5, 05.02.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 5, 05.02.2021

Публикуван на: 05/02/2021 Последна редакция: 16/02/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 5.2021 (325)

Срещу енергийната бедност

В поредица от материали ви запознаваме с проблемите на енергийната бедност у нас – показател, по който държим първенство в ЕС. „Активни потребители“ работи активно по тази тема и се надяваме, че съветите как да се измъкнем от нея са ви полезни.

   60% от жилищния фонд в страната и близо 17% от нежилищния да бъдат обновени до 2050 г. - такава цел си поставя проект за дългосрочна национална стратегия за подпомагане обновяването на сградния фонд. Очаква се това да доведе до спестяването на 7329 GWh енергия годишно, а необходимите инвестиции за периода от 2021 до 2050 г. възлизат на близо 26,8 млрд. лв. Обновената площ до 2050 г. трябва да достигне 55,8 млн. кв. м, от които 483 млн. кв. м са жилищните площи. Спестените въглеродни емисии се очаква да бъдат 3,2 млн. тона, от които 2,7 млн. тона от жилищни сгради.

Причини за ниската енергийна ефективност

Стари сгради. Голяма част от жилищните сгради са построени в години, когато липсват нормативни изисквания за енергийна ефективност. Статистиката на ЧЕЗ показва неблагоприятната им структура.

  • Над половината от обитаваните жилищни сгради са построени през периода 1960-1989 г., когато изникват повечето панелни и стоманобетонни сгради.
  • 34% от обитаваните жилища са изградени преди 1960 г.
  • 7% от жилищните сгради у нас са построени между 1990 и 1999 г.
  • Завишените изисквания за енергийна ефективност влизат в сила след 2000 година, но тогава са въведени в експлоатация едва 7% от жилищните сгради.

Нисък процент газифицирани жилища. Делът на електрическата енергия в общото енергийно потребление е 45%, а на твърдите горива – 36%, като те са без алтернатива за домакинства с ниски доходи. Газифицираните жилища са едва 2,3% при среден дял от 39% в ЕС. Съществува голям потенциал за намаляване на разхода на първична енергия и въглеродни емисии, ако въглищата и електрическата енергия от въглищни централи бъде заменена в по-голяма степен с природен газ и енергоносители с нисък въглероден отпечатък.

ВЕИ. Към момента приносът на възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) в централизираното производство на топлинна енергия е много малък, но тенденцията е делът му да нараства. По-съществен дял при производството на топлинна енергия от ВЕИ има производството на енергия от биомаса от инсталации в топлофикационните дружества в Русе, Банско, Ихтиман.

Какво предвижда стратегията

   Енергоспестяващите мерки са групирани в зависимост от техническите възможности за обновяване на еднофамилни къщи и многофамилни сгради с ниско застрояване, както и за обновяване на многофамилни жилищни сгради със средно и високо застрояване. За достигане до клас С за еднофамилни и многофамилни сгради с ниско застрояване в експлоатация, което би довело до енергийни спестявания под 60%, е предвидена подмяна на прозорци и врати, изолиране на стените, на покрива и на подовата плоча, както и инсталирането на енергоефективно осветление. При основно обновяване на този тип сгради, с което ще се достигне до клас В и над 60% спестена енергия, към посочените мерки се планира също инсталирането на котел на газ или кондензационен котел на газ, или биомаса и инсталиране на активна слънчева система за топла вода. При многофамилните жилищни сгради със средно и високо застрояване, които разполагат с централно топлофициране, е предвидено модернизиране на абонатната станция и подобряване на сградната топлопреносна инсталация.

   Безвъзмездна финансова помощ за енергоспестяващите мерки по системите за отопление, вентилация и топла вода ще се отпуска само за общите части на сградите, а дейностите в жилищата ще се финансират изцяло от собствениците им, предвижда проектът. За да се изпълнят мерките по сградните инсталации, ще е необходимо съгласието на 100% от собствениците на апартаментите. Необходимата инвестиция е 246 лв. на кв. м без ДДС. Разчетите за 8-етажен панелен жилищен блок с площ на кондиционирания обем 3800 т2 показват спестена първична енергия от близо 246 kWh на кв. м годишно, спестени въглеродни емисии от 55,6 кг на кв. м годишно и необходима инвестиция от 155,40 лв. на кв. м без ДДС.

Какво ще спечелят от това потребителите? Четете в следващия брой.

Научете повече за енергийната бедност: https://www.stepenergy.eu/bg/

Европейският съд защитава българска фирма

Европейският съд разгледа вероятност от объркване между колективната марка „HALLOUMI“, запазена за членовете на кипърско сдружение, и знака „BBQLOUMI“, обозначаващ стоките на българско дружество (Решение на Общия съд на ЕС от 20.01.2021 г.  по дело Т-328/17)

Казус

   Фондация за защита на традиционното кипърско сирене „Halloumi“ притежава колективната марка „HALLOUMI“, регистрирана за сирена като специфичен вид марка на ЕС, годна да отличи стоките или услугите на членовете на сдружението. Ето защо притежателят ѝ подава възражение срещу регистрацията като марка на ЕС на фигуративния знак, съдържащ словесния елемент „BBQLOUMI“, поискана от българското дружество Ем Джей Дериз ЕООД, за стоките сирена, месни екстракти, храни с вкус на сирене и за услуги по приготвяне и доставка на храни и напитки, кетъринг. Службата за интелектуална собственост (EUIPO) отхвърля възражението с мотива, че за потребителите не съществува вероятност от объркване между фигуративния знак „BBQLOUMI“ и по-ранната колективна марка „HALLOUMI“. Кипърското сдружение обжалва решението на EUIPO пред Общия съд.

Съображения на съда

   На първо място, съдът установява, че не е налице вероятност от объркване, що се отнася до „месните екстракти“ и услугите по приготвяне и доставка на храни и напитки, и кетъринг, посочени за заявената българска марка, тъй като те не са идентични, нито сходни на стоките, обхванати от по-ранната кипърска марка. Съдът подчертава, че спорните знаци имат общ елемент „loumi“, който по същността си е слабо отличителен за голяма част от съответните потребители. Вниманието на потребителите ще бъде привлечено по-скоро от началната част на словесния елемент - частта „bbq“, отколкото от последната част „loumi“. В този смисъл съществува ниска степен на сходство между разглежданите знаци, което трудно би допринесло за опасност от объркване. Фигуративният елемент на заявената марка също играе разграничителна роля, доколкото по-ранната марка е само словесна. Съдът посочва и наличие на фигуративен елемент на българската марка, който се отнася по-скоро до представата за барбекю, отколкото до тази за сирена от средиземноморско производство. Общият съд приема, че не е налице вероятност от объркване за потребителите по отношение на търговския произход на стоките, обозначени със заявената българска марка. Дори потребителите да насочат вниманието си към елемента „loumi“, което е малко вероятно с оглед на второстепенната му позиция, и да възприемат фигуративния елемент като възможно позоваване на сиренето „halloumi“, изпечено на барбекю, те не биха свързали двете марки поради ниска степен на сходство между тях.

Решение

   Общият съд отхвърля жалбата на кипърското сдружение, като приема, че не съществува вероятност от объркване между фигуративния знак „BBQLOUMI“ и по-ранната колективна марка „HALLOUMI“.

Вода газим, жадни ходим

   В Европейския съюз се създават 88 млн. тона хранителни отпадъци всяка година - това прави по 173 кг на човек. У нас, дори при ниския жизнен стандарт, на всеки се падат по 105 кг изхвърлени храни.

Загуби по цялата верига на доставки

   Според европейската статистика, храната се пилее на всяка една стъпка по пътя от производителя до крайния консуматор - във фермите, в производството, в магазините, в ресторантите и у дома. Най-големи загуби обаче се регистрират от домакинствата (те отговарят за около 53% от хранителните отпадъци) и в процеса на преработка (19%). Според изследване на Евробарометър, означенията върху храните на срока за годност са неясни за потребителите - само 47% разбират означението „най-добър до“, а 40% са запознати със смисъла на означението „използвай до“. Това води до необосновано изхвърляне на храни.

Само факти

  • По данни на Българска хранителна банка у нас се изхвърлят 670 000 тона храна годишно - месо, млечни продукти, плодове, зеленчуци и хляб.
  • Количеството се равнява на близо 2.2 милиарда порции от по 300 грама.
  • Страната ни е трета по бедност в Европа. Над 1.5 милиона българи живеят на ръба, а повече от 50% не се хранят пълноценно. 
  • Същевременно дарителството на храна у нас се „наказва“ с ДДС.

Защо разхищаването на храна е проблем

   Храната, която се изхвърля, е трябвало преди това да бъде произведена, за което са използвани ограничени ресурси като вода, почви, енергия, работно време. Според оценки на Организацията по прехраната и земеделието (ФАО) на ООН, храната, която се разхищава, е отговорна за 8% от емисиите на парникови газове, причинени от човешката дейност. За всеки килограм произведена храна в атмосферата се отделят 4,5 кг въглероден диоксид. Разхищаването има и етичен аспект: по оценки на ФАО близо 800 млн. души по света не се хранят пълноценно. Евростат пък посочва, че в ЕС през 2014 г. 55 млн. души (9,6% от населението) не са можели да си позволят качествена храна всеки втори ден.

През миналата година бе приет Законодателен пакет за отпадъците, а неотдавна се приеха и серия от мерки за намаляване на хранителните отпадъци в ЕС с 50% до 2030 г. Новото, което се предлага, са облекченията в облагането с ДДС на дарения под формата на храни и внасяне на повече яснота относно означенията „най-добър до“ и „използвай до“.

Полезни съвети как да намалим хранителните отпадъци 

  • При пазаруване подготвяйте списъци с необходимите неща; 
  • Проверявайте срока на годност и се запознайте със смисъла на означенията върху етикета; 
  • Съхранявайте храните съгласно инструкциите на опаковката; 
  • Поставяйте новите храни в задната част на шкафовете в хладилника, а по-старите - отпред; 
  • Използвайте това, което е останало от предишното ядене; 
  • Замразявайте храните. 

„Активни потребители“ и в медиите

- „Зачестяват измамите с лекарства за коронавирус“

- „Активни потребители: Внимавайте с продукти, свързани с превенция и лечение на коронавирус“

Пазарът в цифри

  • В последните три години цените на жилищата в ЕС нарастват със средно 5% на година.
  • Между 2010 и 2018 г. около 10% от хората в ЕС са изразходвали над 40% от разполагаемия си доход за жилищни нужди.
  • Делът на тези хора варира значително по страни и е висок в България.
  • В същото време публичните разходи за социални жилища са само 0,66% от брутния вътрешен продукт на ЕС.
  • Според оценки незадоволителните жилища причиняват щети на икономиките в ЕС на стойност 195 млрд. евро годишно.

Календар на потребителя

От 8 февруари на портала за електронни услуги на НАП могат да се подават декларациите: №1 „Данни за осигуреното лице", №3 „Данни за здравно осигуряване на лица, осигурени от държавния бюджет", № 5 „Авансово внесени социални и здравноосигурителни вноски" и № 6 „Данни за дължими вноски и данък по чл. 42 ЗДДФЛ".

От 23 до 26 февруари Европейската комисия организира Дните на индустрията на ЕС като възможност за заинтересовани страни и гражданите от цяла Европа да установят силен диалог за бъдещето на европейската индустрия.

До 25 февруари граждански организации и потребители могат да номинират проекти за най-добри граждански инициативи за конкурса на фондация „Лале“ за 2020 г. 

Фондът за европейско подпомагане на най-нуждаещите се лица (FEAD) вече предоставя храна, облекло и друго основно материално подпомагане на тези, които най-много се нуждаят от него, и финансира дейности в подкрепа на социалното им приобщаване. От 2014 г. насам средно около 13 милиона души се възползват всяка година. Търсенето се е увеличило до 50% в сравнение с периода преди кризата с коронавируса.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia