• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 7, 19.02.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 7, 19.02.2021

Публикуван на: 19/02/2021 Последна редакция: 26/02/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 7.2021 (327)

15 март: Потребителите за по-чиста планета

По традиция на 15 март ще отбележим Световния ден на правата на потребителите. Както вече ви съобщихме, тази година потребителските организации и потребителите от целия свят са призовани да преосмислят замърсяването на планетата с пластмаса, като възприемат принципите на кръговата икономика и направят така наречения кръг 7R: Rethink, Refuse, Reduce, Reuse, Recycle, Repair and Replace: Преосмисляне, Отказване, Намаляване, Повторно използване, Рециклиране, Поправка и Замяна.

Как да стане това?

Системни промени на пазара се изискват на всички нива от правителствата, бизнеса и определящите стандарти, за да се справят със замърсяването с пластмаса и дадат лесен избор за потребителите. За да постигнем въздействие в необходимия мащаб, ни е необходим път, по който неустойчивите възможности вече да не са определящ избор. Предоставянето на по-устойчиви и достъпни алтернативи, изграждане на ефективна инфраструктура за рециклиране и гарантиране, че потребителите разполагат с информацията, от която се нуждаят, за да направят информиран избор, са само някои от начините, по които това може да бъде постигнато. Кампанията за Световния ден на правата на потребителите за 2021 г. се съсредоточава върху тези 7R за преосмисляне, отказване, намаляване, повторно използване, рециклиране, поправяне и замяна на пластмасите. Да покажем как потребителите навсякъде предприемат действия по всеки един от 7R и изискват от правителството и бизнеса да ги подкрепят да правят повече. Потребителите могат да преоценят своите потребителски навици, за да минимизират използването на пластмаса, да отказват ненужната пластмаса, когато е възможно, и да изискват по-устойчиви алтернативи от бизнеса и правителствата, да намалят количеството пластмаса, което купуват и изхвърлят, да удължат живота на пластмасовите изделия чрез повторна употреба.

Алтернативите

Изхвърляйте пластмасовите отпадъци по подходящ начин, като следвате местните насоки за рециклиране, ремонтирайте артикули и уреди, където е възможно, заменете пластмасовите продукти или опаковки с по-устойчиви алтернативи. Справянето със замърсяването с пластмаса е един от най-належащите проблеми пред нашата планета. По този повод в навечерието на Световния ден на потребителите от Потребителския интернационал заявиха: „Потребителите имат решаваща роля за състоянието на пазара и ние трябва да ги подкрепим да мобилизират бизнеса и правителствата, за да гарантират, че устойчивото потребление е достъпно за всички“.

Факти в подкрепа

През 2018 г. ЕС прие амбициозни цели за рециклирането на отпадъци и намаляване на изхвърлянето им на сметища. Идеята е да се стимулира преходът към по-устойчив икономически модел, известен като кръгова икономика. Общинската смет включва отпадъците от домакинства и предприятия. Тя съставлява около една десета от общо 2,5 млрд. тона отпадъци, генерирани всяка година в ЕС. За периода 2005-2018 г. средното количество общинска смет на глава от населението е намаляло в ЕС като цяло. Тенденциите варират по страни - докато в България, Испания, Унгария, Румъния и Холандия се наблюдава намаление, отпадъците растат в Дания, Германия, Гърция, Малта и Чехия. ЕС иска да насърчи предотвратяването на създаване на отпадъци и повторното им използване. Там, където това не е възможно, предпочитаната алтернатива е рециклирането и компостирането, а след това - използването на боклуците за генериране на енергия. Най-вредната опция е изхвърлянето на отпадъци на сметище, макар че това е и една от най-евтините.

  • Според данни на Евростат 46% от отпадъците се рециклират или компостират. Практиката в различните държави обаче варира силно.
  • Депонирането на отпадъци на сметища е много разпространено в Източна и Южна Европа - в Малта, Кипър и Гърция повече от 80% от отпадъците завършват на сметища, а в Хърватия, Румъния, България и Словакия този дял е над 60%.
  • Страните от Северозападна Европа почти не изхвърлят отпадъци на сметища - там изгарянето играе важна роля наред с рециклирането. Германия и Австрия рециклират най-много отпадъци в ЕС.

За Потребителския интернационал

Потребителският интернационал е членската организация за потребителски групи по целия свят. Той обединява над 200 организации, членуващи в повече от 100 страни, за да се защитят правата на потребителите навсякъде. Организацията е техният глас в международните форуми за вземане на политики и на световния пазар, за да се гарантира, че към тях се отнасят безопасно и честно. Световният ден на правата на потребителите се координира в световен мащаб от Потребителския интернационал и се отбелязва ежегодно на 15 март от 1983 г. насам. Всяка година се организира кампания с обща тема, която отразява някой от най-сериозните проблеми на човечеството и правата на потребителите.

Тема с продължение: Срещу енергийната бедност

Вече ви запознахме със стратегията, според която 60% от жилищния фонд в страната и близо 17% от нежилищния да бъдат обновени до 2050 г. Очаква се това да доведе до спестяването на 7329 GWh енергия годишно.

Какво ще спечелят потребителите?

Намаляване емисиите на парникови газове и замърсяване на въздуха. Очаква се да се намалят разходите на домакинствата за отопление, въпреки че изплащането на инвестицията в подобряване на енергийната ефективност на жилището ще отнеме много години.

Понижаване на енергийната бедност. През 2017 г. линията на бедност в България е 351,08 лв. на месец на човек, а под прага на бедност са 1 665 300 души, или 23,4% от населението, сочат данни на НСИ.

  • Според анализа обновяването на многофамилни жилищни сгради до клас В ще доведе до намаляването на средните месечни разходи за отопление на средно жилище от 65 кв. м от 156 на 107 лв.
  • Очаква се да се създадат 17 600 нови работни места за периода 2021-2030 г. и допълнителен годишен ръст на БВП от 557 млн. лв. към 2030 г.
  • Повишаване стойността на имотите. Основното обновяване на сградите повишава стойността на имотите в тях с 10% до 15%.

Финансиране на обновяването

Участието на собственици на жилища в обновяването ще затрудни много домакинства, дори и тези, които са убедени в предимствата на енергийната ефективност. Необходимите инвестиции са разделени на четири периода от 2021 до 2050 г. и възлизат общо на близо 26,8 млрд. лв. За периода 2021 – 2025 г. ще са необходими 1,5 млрд. лв., или малко над 317 млн. лв. на година; 2026 – 2030 г. е планирано инвестирането на малко над 3 млрд. лв., или 6163 млн. лв. на година; 2031 – 2040 г. в енергоспестяващи мерки в жилищни и нежилищни сгради ще бъдат вложени 10,4 млрд. лв., или малко над 1 млрд. лв. годишно; 2041 – 2050 г. е предвидено инвестирането на 11,7 млрд. лв., или 1,1 млрд. лв. на година. Тези инвестиции обаче са само за мерките за енергийна ефективност. Сред възможните източници за финансиране са европейски средства като ОП „Региони в растеж“, програмата „ИнвестЕС“, Планът за инвестиции за устойчива Европа, който е инвестиционният стълб на европейската „Зелена сделка“ и има за цел да мобилизира най-малко 1 трилион евро частни и публични инвестиции в устойчиви проекти през следващото десетилетие чрез бюджета на ЕС, Европейския фонд за енергийна ефективност. Извън еврофондовете финансиране може да бъде привлечено и от ЕБВР, която предоставя кредитна линия за енергийна ефективност в домакинствата, Фонд „Енергийна ефективност и възобновяеми източници“ и Национален доверителен „Екофонд“.

Научете повече за енергийната бедност: https://www.stepenergy.eu/bg/

Вашите права

Не само около 15 март – Световния ден на правата на потребителите, асоциация Активни потребители ви запознава с вашите права и тяхната защита, с ефективната и информирана позиция на пазара на стоки и услуги. Десетки български потребители се обръщат към асоциацията за информация, съвет или подкрепа. Много от въпросите ви засягат европейски директиви и регламенти, които според договора ни за членство са транспонирани в нашето законодателство. Но как можете да изразите позицията си по европейски въпроси? Този въпрос задават много потребители. Това може да стане по три начина: чрез петиция в Европейския парламент, като се включите в гражданска инициатива и, най-вече, като гласувате на европейски избори.

Петиции 

Всеки гражданин на ЕС или постоянно пребиваващо в държава-членка лице може индивидуално или чрез сдружаване с други лица да отправи петиция до Европейския парламент по въпрос, попадащ в сферата на дейност на ЕС и който го засяга пряко. Всяко дружество, организация или сдружение, чието седалище се намира в ЕС, може също да упражни правото си на петиция. Петицията може да бъде под формата на жалба или искане и може да се отнася до въпроси от публичен или частен интерес. Петицията може да представя индивидуално искане, жалба или забележка относно прилагането на правото на ЕС или да бъде призив до ЕП да приеме позиция по конкретен въпрос. Тези петиции дават възможност да се насочи вниманието към всяко нарушаване на правата на европейските граждани от страна на държава-членка, местни власти или друга институция.

Европейска гражданска инициатива 

От 1 април 2012 г. гражданите на ЕС разполагат със съвсем нов инструмент, който им позволява да участват в оформянето на политиката на ЕС. Гражданската инициатива е създадена от Договора от Лисабон и дава правото на 1 милион граждани от поне една четвърт от държавите-членки на ЕС да поискат от Европейската комисия да предложи законодателство в области, които попадат в рамките на нейните правомощия. Организаторите на гражданската инициатива – граждански комитет, съставен от най-малко 7 граждани на ЕС от поне 7 различни държави-членки, разполагат с една година за набирането на необходимата подкрепа. Подписите трябва да бъдат удостоверени от компетентните органи във всяка държава-членка. Организаторите на успешни инициативи участват в изслушване, организирано от ЕП. Комисията има три месеца, за да проучи инициативата и да реши какви действия да предприеме.

Как да упражните и вие правото си на гражданска инициатива? Четете в следващия брой.

„Активни потребители“ и в медиите

"Активни потребители": Отвориха моловете, а там има много залежали стоки

Не се подвеждайте от големите надписи с проценти за намаления, гледайте цената

Отровна течност за чистачки на пазара

Поредна наредба за менюто в училище

Експерт: Следете за старата цена върху етикета на продукта

Пазарът в цифри

  • НСИ определи месечната инфлация за януари - 0.2%. Годишната инфлация за януари 2021 г. спрямо януари 2020 г. е минус 0.6%
  • При храните най-голямо увеличение има при краставиците - 21%., пипера - 12.2%, зелето - 8.7%, маргарина - 2.8%, олиото - 2.2%.
  • Най-голямо намаление има при картофите - 4.4%, ябълките - 4.3%, зрелия лук - 3.7%, доматите - 2.8%.
  • При нехранителните стоки и услугите най-голямо увеличение има при горивата за автомобилите - пропан-бутан 5.6%, дизел 3.2% и бензин А95 - 2.3%.
  • По-евтини са автомобилните застраховки - с 4.6%, облеклото и обувките - с 3.7% и др.

Календар на потребителя

На 23 февруари Световната организация за интелектуална собственост организира Регионален уебинар за алтернативно разрешаване на спорове в областта на ИКТ. Целта е да се обсъдят актуалните правни проблеми, включително и при видеоигрите. За регистрация: https://register.gotowebinar.com/register

На 23 февруари ще се проведе дигитално изложение Pure London на тема „Fashion Together“, насочено към модния сектор. Посещението е безплатно и събитието позволява покупки онлайн.

На портала за обществени консултации на МС е публикуван проект на ПМС за Наредба за изискванията към бързо замразените храни. Целта е да се гарантира, че потребителите са информирани за консумираните от тях храни. С наредбата ще се постигнат и ясни критерии по отношение на производството, спецификациите, представянето или етикетирането, на които следва да отговарят бързо замразените храни, за да се предлагат на пазара.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia