• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 30, 30.07.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 30, 30.07.2021

Публикуван на: 30/07/2021 Последна редакция: 06/08/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 30.2021 (350)

Предизвикателствата пред платформите за съвместно потребление

В постоянно развиващ се технологично свят, в който кибератаките стават ежедневни, група от седем организации от ЕС разработиха програма за обучение за най-уязвимите - възрастните хора, за да се научат как да посрещнат предизвикателствата и възможностите на онлайн базирани платформи за съвместна консумация.

Водещи организации от Испания, Словения, България, Гърция и Румъния са реализирали проекта COL-SUMERS: Разработване на обучителна програма за подкрепа и разширяване на устойчивата съвместна консумация сред възрастните потребители.

В рамките на инициативата с участието на Асоциация Активни потребители беше разработена и иновативна Платформа за електронно обучение на възрастните хора в използването на предимствата на споделеното потребление достъпна на:

https://platform.col-sumers.eu

Повече по темата ще намерите на Интернет страницата на Активни потребители

Пътувай зелено, за да остане зелено!

Вече ви съобщихме, че 2021-ва е обявена за Европейска година на железопътния транспорт, за да се насърчи използването на влакове като безопасна и устойчива форма на превоз. Решението, прието от Съвета, е свързано с усилията на ЕС за развитие на екологично чисти начини на придвижване и за постигане на климатична неутралност до 2050 г., каквато е целта на Европейския зелен пакт.

Транспортът отговаря за една четвърт от емисиите на парникови газове на ЕС. Само 0,4% от тях обаче се падат на железопътния транспорт, който е до голяма степен електрифициран. Той е и единственият вид транспорт, който е намалил значително емисиите си от 1990 г. насам. Благодарение на малкия брой произшествия, железопътният транспорт е най-безопасният вид транспорт по суша: при превоза на пътници на 1 млрд. км се регистрират само 0,1 смъртни случая с влакове, в сравнение с 0,23 смъртни случая при автобусни превози, 2,7 смъртни случая при автомобилни превози и 38 смъртни случая при движение с мотоциклети. През 2018 г. ЕП одобри нови мерки за укрепване на правата на пътуващите с влак. Кризата с коронавируса показа, че влаковете могат да осигурят в извънредни ситуации бърз превоз на основни стоки като храни, лекарства и гориво. През Европейската година на железопътния транспорт трябва да си припомним също колко е важно да останем свързани — помежду си, с Европа, с миналото и бъдещето, с природата.

Кампания „Линии на живота“

По повод на международната година Представителството на Европейската комисия в България събира разкази и истории от железопътните линии, които показват колко е важно да останем свързани, като изберем по-устойчивите начини на придвижване. Всеки, който сподели своя история от „линиите на живота” до 6 септември, може да спечели и европейско пътуване с влак за двама. С тази идея Представителството на ЕК в България инициира кампанията „Линии на живота” в партньорство с People of Sofia. През летните месеци фотографската платформа ще пътува по различни железопътни маршрути в България, за да ни срещне с различни хора и техните истории. В социалните мрежи на People of Sofia ще се запознаем с истории на гари, влакове и хора, ще се върнем към ключови факти и събития свързани с железопътния транспорт у нас, и ще минем през всекидневните маршрути на много българи. Участието в кампанията изисква споделяне на кратък разказ за приключение с влак като коментар под постовете на People of Sofia. 

С избора си да пътува с влак всеки европейски гражданин може да намали над 5 пъти отделянето на вредни емисии от пътуването си в природата. Това, наред със социалната функция на железопътния транспорт, ниските цени на билетите, редки гледки, които могат да бъдат видени само от влак, както и свободата на движение в него, са светлина в тунела и стъпка към възраждането на интереса към този транспорт в условията на сериозни климатични промени. С кампанията „Линии на живота” Представителството на ЕК в България цели да насочи вниманието към железопътния транспорт като достъпен, бърз и зелен начин на придвижване с добавена стойност. Пътувай зелено, за да остане зелено!

Вижте общите условия на играта на: https://ec.europa.eu/bulgaria/events_bg и спечелете европейско пътуване за двама. Включете се и вие!

В спора между клиента и търговеца

НАИС е Национална асоциация за извънсъдебни спогодби. Това е първи по рода си в България, изцяло онлайн базиран, център за решаване на спорове между потребители и търговски фирми. Той дава възможност за директни преговори и провеждане на медиация, с цел търсене на взаимно удовлетворяващо споразумяване между търговците и клиентите.

Хубаво нещо ли са жалбите или враг на търговеца?

Лош знак ли е това, че се трупат оплаквания и доколко трябва да му се обръща внимание? Ще спечели ли фирмата, ако отговори с еднократен категоричен отказ на претенциите на клиент или губи повече, отколкото си мисли, че печели? Независимо какъв е отговорът на тези въпроси, колкото е по-голям един търговски бизнес, толкова повече оплаквания има от клиенти. Всеки търговец търси начин да се справи с жалбите на клиентите си, но само добрите знаят кои са успешните практики, а най-добрите, лидерите на пазара, полагат усилия да извървят последната миля с най-недоволните клиенти. Процесът на работа по жалба е сложен и представлява голямо предизвикателство. Изследванията сочат редица грешки, които се допускат в него. Всяка една постъпила жалба на практика стартира процедура по решаване на спор между недоволен клиент и търговец, чийто продукт или услуга не отговаря на очакванията на този клиент. Най-често срещаните грешки са: проблеми, свързани с човешкия фактор и проблеми, свързани с вътрешно фирмена организация.

Проблеми свързани с човешкия фактор

Тук става дума за хората, които разглеждат жалби и участват в решаване на спорове с недоволни клиенти. Те често пъти са без опит, но от тях се очаква да участват активно в преговорите и да взимат решения. Необходимо е търговците да инвестират в обучение на персонала, който контактува с клиенти, включително с недоволните, гневните, тези, които съобщават неприятните неща на фирмата. Не е лесна работата с такива клиенти. Средата за работа е трудна и неподготвени хора могат да не издържат на напрежението. Освен това, при неблагоприятен развой на спора, може да се наложи ескалация. На по-горното ниво служителят не само трябва да е компетентен, но и оторизиран да финализира казуса. Ако при ескалирането не достига ресурс на компанията, търговците могат да ползват услугите на центрове за извънсъдебно решаване на спорове, какъвто е Център НАИС, където специално обучени професионалисти, медиатори, подпомагат спорещите в преговорите. В Център НАИС медиаторите са не само задължително сертифицирани и обучени, но са и внимателно селектирани, за да бъдат максимално полезни за спорещите. Ролята на медиатора е да идентифицира добре проблема, да съумее да модулира емоциите на участниците, да ги ориентира в реалните параметри на ситуацията, да стимулира страните да предлагат решения, за да се търси взаимноизгодно съгласие. Медиаторът не предлага директно решение и не присъжда такова. Медиацията е напълно доброволна процедура, в която страните сами контролират крайния резултат. Често пъти жалбите се разглеждат само по същество без да се отдава достатъчно внимание на детайли като нюанси в изказа и емоциите, които стоят зад тях. Медиаторите на НАИС са обучавани в работа с емоциите на спорещите. Те могат да съдействат за по-правилното им схващане и разбиране от другата страна, така че да не се разрази спорът на лична основа, а да се идентифицират причините за него.

Реакцията на клиента

Когато клиентът остане неудовлетворен от развоя по жалбата му, ако му се даде възможност да се обърне към център за извънсъдебни спогодби, какъвто е този на НАИС, може да се компенсират грешките, допуснати при първоначалното решаване на спора. Медиаторът ще идентифицира точно проблемите на страните и ще насочи вниманието им към намирането на общите интереси и съвместна работа за намиране на решение. Освен това, различни хора от персонала могат да прехвърлят жалбата помежду си и да дават разнопосочна информация на жалбоподателя. Това води до объркване и негативно отношение у него към търговеца.

Подобно нещо може да подтикне клиента към отказ от продукта/услугата или желание да ескалира казуса. В резултат, той може да се обърне към държавни органи и институции като КЗП или още по-лошо, да заведе дело. Добрата практика в този случай е клиентът да бъде насочен чрез сайта или служителите на търговеца към орган за решаване на спорове. Ако органът работи онлайн, какъвто е случаят с Център за АРС НАИС, това ще даде възможност на жалбоподателя да се ориентира бързо и да бъде поет навреме от медиатор. Така той ще контактува само с един представител на фирмата. Излъченият представител на търговеца в органа е финална инстанция по жалбата и няма опасност да се получи препращане към други служители или объркване с разнопосочна информация.

Научете повече за алтернативното решаване на спорове: https://nais.bg/

„НЕ“ на енергийната бедност

Според Евростат, повече от 40% от населението на България не са в състояние да поддържат домовете си достатъчно отоплени. Това се дължи на фактори, като например ниските доходи и ниската енергийна ефективност на сградите, от една страна, и липсата на разнообразие от участници на енергийния пазар, което води до високи цени на енергията, от друга. В допълнение, достъпът до алтернативни енергийни варианти е все още твърде недоразвит и е изправен пред пречки за развитието, което оставя мнозинството от българските домакинства без жизнеспособна алтернатива на използването на електроенергия за отопление.

Асоциация Активни потребители продължава да ви запознава с идеите за намаляване на домакинските сметки за енергия. Например, знаете ли, че коминът също играе роля в енергийната ефективност на дома. Той предизвиква течение, като топлият въздух се издига нагоре, като може да изтегли целия топъл въздух от голяма стая, например. В същото време студеният въздух нахлува през стените, вратите и прозорците. Изходът е прост. Ако не използвате камината често, просто запушете комина, като не забравяте да го отпушите при нейното запалване. Как да стане това? Научете повече от видеото ни:

https://www.youtube.com/watch?v=3KgPggL5x0w

ВЕИ и нагласите на гражданите

В миналия брой ви запознахме с проучването на нагласите на българските потребители към възобновяемите енергийни източници /ВЕИ/, тяхното използване в страната и резултатите, които очакваме от тях, за да се впишем и ние в Европейския зелен пакт. Защо, обаче, нашите познания по този въпрос изостават от познанията на европейските потребители?

Най-важните причини

Потърсено е мнението на гражданите относно институциите и органите, които са отговорни за прехода към нисковъглеродните технологии и тяхната по-мащабна употреба. Значителен дял от анкетираните, 45%, не са запознати кои са отговорните институции. 16% посочват, че знаят, кои са те, но едва 12% имат доверие в тях. Преходът към повече устойчиви технологии и ВЕИ се свързва най-вече със световните усилия за справяне с глобалното затопляне. В България пътят към нисковъглеродно технологично бъдеще е неясен и не достатъчно ангажиращ. На фона на липсата на достатъчно информация относно предимствата, недостатъците, финансовите параметри и институционалната рамка на ВЕИ технологиите, както и неяснотата по отношение на пътя към национална енергийна система с по-висок дял на възобновяема енергия и участието на гражданите в този преход, обществото показва позитивно отношение към тях и очакваните ползи. Анкетата на гражданите търси оценка на готовността и желанието на интервюираните да се ангажират с конкретни данни за разходите, рисковете и ползите от предстоящата трансформация на енергетиката с цел по-ниски нива на вредни емисии. 30% разглеждат процесите като прозрачни и приобщаващи, но също такъв е делът на гражданите, които не биха са съгласили с това твърдение.

Готовност за финансова подкрепа с цел по-високо потребление на ВЕИ - следващият въпрос се отнася към финансовото измерение на готовността за подкрепа за 10% по-висока цел на възобновяема енергия в енергийния микс на страната. 57% от анкетираните не биха подкрепили такава мярка финансово. Най-висок е делът на анкетираните, 18%, които биха отделили до 20 лв. годишно. 12% биха се решили за такава мярка, ако подкрепата е два пъти по-голяма или до 40 лв. До 120 лв. годишно са съгласни с предложението, ако оскъпяването достигне 10% от месечната им сметка за ток. А при повече 10% оскъпяване, съгласилите се биха били близо 1%. Половината от интервюираните не показват интерес към потреблението на изцяло възобновяема енергия, докато за 27% е трудно да преценят. По-висока готовност за подкрепа се забелязва в София-град и Югоизточен регион. Най-ниска готовност за финансова подкрепа са изразили анкетираните представители на Северен Централен регион.

Какво са енергийните кооперативи и готови ли сме да се включим в тях? С какво общността ще ни помогне в енергийната сигурност на страната? Четете в следващия брой.

„Активни потребители“ и в медиите

Пестициди са открити в алтернативни на пластмасовите продукти

Бамбуковите сламки по-опасни от пластмасовите

Между „да“ и „не“ за ВЕИ

Пазарът в цифри

  • Към 15 юни 2021 г. усвоените европейски средства в България надхвърлят 14 млрд. лева. Това е сумата на всички изплатени пари по проекти, финансирани от структурните и кохезионните фондове на ЕС от началото на 2007 г.
  • Най-много от тях са в столицата – над 4 млрд. лева. Следват областите Пловдив (близо 1 млрд. лв.) Благоевград (800 млн. лв.) и Бургас (750 млн. лв.). Като абсолютна сума пък най-малко са усвоените фондове в областите Перник, Търговище и Кюстендил (по около 130 млн. лв.).
  • По-големият размер на похарчените еврофондове отразява най-вече наличието на проекти в инфраструктурата – столичното метро, пътища и магистрали, водни цикли и т.н., които по своята същност изискват повече средства.
  • Изплатените средства достигат 2010 лева на човек от населението – отново най-много в столицата (3578 лв.), следвана от областите Габрово (3331 лв.), Благоевград (2641 лв.) и Враца (2522 лв.).

Календар на потребителя

На 1 aвгуст в 20 ч. се открива най-голямото арт изложение в България – Международният панаир на занаятите и изкуствата „Булгарика“, който се провежда в Морската градина на Варна. Той е място за изява на едни от най-добрите автори в областта на изящното и приложно изкуство, художествените занаяти, музиката. Демонстрациите дават възможност на посетителите да наблюдават на живо създаването на уникални творби.

След като на 1 юли ЕК стартира цифровия сертификат на ЕС за COVID-19, тя публикува най-добрите начини за проверка на сертификатите преди пътуването, за да се гарантира възможно най-безпроблемно придвижване за пътниците във въздушния транспорт и улеснена работа за персонала. За да се избегне дублиране, т.е. проверки от повече от един участник (авиокомпании, публични органи и т.н.), ЕК препоръчва проверка „на едно гише“ преди заминаването, включващ координация между органите, летищата и авиокомпаниите. Освен това държавите следва да гарантират, че проверката се извършва възможно най-рано и за предпочитане преди пътникът да пристигне на летището на заминаване.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia