• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2022

    • Бюлетин Активни Потребители 2023
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2022 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 30, 30.07.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (422)
Седмичен бюлетин брой 50 (421)
Седмичен бюлетин брой 49 (420)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 30, 30.07.2021

Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 30.2021 (350)

Предизвикателствата пред платформите за съвместно потребление

В постоянно развиващ се технологично свят, в който кибератаките стават ежедневни, група от седем организации от ЕС разработиха програма за обучение за най-уязвимите - възрастните хора, за да се научат как да посрещнат предизвикателствата и възможностите на онлайн базирани платформи за съвместна консумация.

Водещи организации от Испания, Словения, България, Гърция и Румъния са реализирали проекта COL-SUMERS: Разработване на обучителна програма за подкрепа и разширяване на устойчивата съвместна консумация сред възрастните потребители.

В рамките на инициативата с участието на Асоциация Активни потребители беше разработена и иновативна Платформа за електронно обучение на възрастните хора в използването на предимствата на споделеното потребление достъпна на:

https://platform.col-sumers.eu

Повече по темата ще намерите на Интернет страницата на Активни потребители

Пътувай зелено, за да остане зелено!

Вече ви съобщихме, че 2021-ва е обявена за Европейска година на железопътния транспорт, за да се насърчи използването на влакове като безопасна и устойчива форма на превоз. Решението, прието от Съвета, е свързано с усилията на ЕС за развитие на екологично чисти начини на придвижване и за постигане на климатична неутралност до 2050 г., каквато е целта на Европейския зелен пакт.

Транспортът отговаря за една четвърт от емисиите на парникови газове на ЕС. Само 0,4% от тях обаче се падат на железопътния транспорт, който е до голяма степен електрифициран. Той е и единственият вид транспорт, който е намалил значително емисиите си от 1990 г. насам. Благодарение на малкия брой произшествия, железопътният транспорт е най-безопасният вид транспорт по суша: при превоза на пътници на 1 млрд. км се регистрират само 0,1 смъртни случая с влакове, в сравнение с 0,23 смъртни случая при автобусни превози, 2,7 смъртни случая при автомобилни превози и 38 смъртни случая при движение с мотоциклети. През 2018 г. ЕП одобри нови мерки за укрепване на правата на пътуващите с влак. Кризата с коронавируса показа, че влаковете могат да осигурят в извънредни ситуации бърз превоз на основни стоки като храни, лекарства и гориво. През Европейската година на железопътния транспорт трябва да си припомним също колко е важно да останем свързани — помежду си, с Европа, с миналото и бъдещето, с природата.

Кампания „Линии на живота“

По повод на международната година Представителството на Европейската комисия в България събира разкази и истории от железопътните линии, които показват колко е важно да останем свързани, като изберем по-устойчивите начини на придвижване. Всеки, който сподели своя история от „линиите на живота” до 6 септември, може да спечели и европейско пътуване с влак за двама. С тази идея Представителството на ЕК в България инициира кампанията „Линии на живота” в партньорство с People of Sofia. През летните месеци фотографската платформа ще пътува по различни железопътни маршрути в България, за да ни срещне с различни хора и техните истории. В социалните мрежи на People of Sofia ще се запознаем с истории на гари, влакове и хора, ще се върнем към ключови факти и събития свързани с железопътния транспорт у нас, и ще минем през всекидневните маршрути на много българи. Участието в кампанията изисква споделяне на кратък разказ за приключение с влак като коментар под постовете на People of Sofia. 

С избора си да пътува с влак всеки европейски гражданин може да намали над 5 пъти отделянето на вредни емисии от пътуването си в природата. Това, наред със социалната функция на железопътния транспорт, ниските цени на билетите, редки гледки, които могат да бъдат видени само от влак, както и свободата на движение в него, са светлина в тунела и стъпка към възраждането на интереса към този транспорт в условията на сериозни климатични промени. С кампанията „Линии на живота” Представителството на ЕК в България цели да насочи вниманието към железопътния транспорт като достъпен, бърз и зелен начин на придвижване с добавена стойност. Пътувай зелено, за да остане зелено!

Вижте общите условия на играта на: https://ec.europa.eu/bulgaria/events_bg и спечелете европейско пътуване за двама. Включете се и вие!

В спора между клиента и търговеца

НАИС е Национална асоциация за извънсъдебни спогодби. Това е първи по рода си в България, изцяло онлайн базиран, център за решаване на спорове между потребители и търговски фирми. Той дава възможност за директни преговори и провеждане на медиация, с цел търсене на взаимно удовлетворяващо споразумяване между търговците и клиентите.

Хубаво нещо ли са жалбите или враг на търговеца?

Лош знак ли е това, че се трупат оплаквания и доколко трябва да му се обръща внимание? Ще спечели ли фирмата, ако отговори с еднократен категоричен отказ на претенциите на клиент или губи повече, отколкото си мисли, че печели? Независимо какъв е отговорът на тези въпроси, колкото е по-голям един търговски бизнес, толкова повече оплаквания има от клиенти. Всеки търговец търси начин да се справи с жалбите на клиентите си, но само добрите знаят кои са успешните практики, а най-добрите, лидерите на пазара, полагат усилия да извървят последната миля с най-недоволните клиенти. Процесът на работа по жалба е сложен и представлява голямо предизвикателство. Изследванията сочат редица грешки, които се допускат в него. Всяка една постъпила жалба на практика стартира процедура по решаване на спор между недоволен клиент и търговец, чийто продукт или услуга не отговаря на очакванията на този клиент. Най-често срещаните грешки са: проблеми, свързани с човешкия фактор и проблеми, свързани с вътрешно фирмена организация.

Проблеми свързани с човешкия фактор

Тук става дума за хората, които разглеждат жалби и участват в решаване на спорове с недоволни клиенти. Те често пъти са без опит, но от тях се очаква да участват активно в преговорите и да взимат решения. Необходимо е търговците да инвестират в обучение на персонала, който контактува с клиенти, включително с недоволните, гневните, тези, които съобщават неприятните неща на фирмата. Не е лесна работата с такива клиенти. Средата за работа е трудна и неподготвени хора могат да не издържат на напрежението. Освен това, при неблагоприятен развой на спора, може да се наложи ескалация. На по-горното ниво служителят не само трябва да е компетентен, но и оторизиран да финализира казуса. Ако при ескалирането не достига ресурс на компанията, търговците могат да ползват услугите на центрове за извънсъдебно решаване на спорове, какъвто е Център НАИС, където специално обучени професионалисти, медиатори, подпомагат спорещите в преговорите. В Център НАИС медиаторите са не само задължително сертифицирани и обучени, но са и внимателно селектирани, за да бъдат максимално полезни за спорещите. Ролята на медиатора е да идентифицира добре проблема, да съумее да модулира емоциите на участниците, да ги ориентира в реалните параметри на ситуацията, да стимулира страните да предлагат решения, за да се търси взаимноизгодно съгласие. Медиаторът не предлага директно решение и не присъжда такова. Медиацията е напълно доброволна процедура, в която страните сами контролират крайния резултат. Често пъти жалбите се разглеждат само по същество без да се отдава достатъчно внимание на детайли като нюанси в изказа и емоциите, които стоят зад тях. Медиаторите на НАИС са обучавани в работа с емоциите на спорещите. Те могат да съдействат за по-правилното им схващане и разбиране от другата страна, така че да не се разрази спорът на лична основа, а да се идентифицират причините за него.

Реакцията на клиента

Когато клиентът остане неудовлетворен от развоя по жалбата му, ако му се даде възможност да се обърне към център за извънсъдебни спогодби, какъвто е този на НАИС, може да се компенсират грешките, допуснати при първоначалното решаване на спора. Медиаторът ще идентифицира точно проблемите на страните и ще насочи вниманието им към намирането на общите интереси и съвместна работа за намиране на решение. Освен това, различни хора от персонала могат да прехвърлят жалбата помежду си и да дават разнопосочна информация на жалбоподателя. Това води до объркване и негативно отношение у него към търговеца.

Подобно нещо може да подтикне клиента към отказ от продукта/услугата или желание да ескалира казуса. В резултат, той може да се обърне към държавни органи и институции като КЗП или още по-лошо, да заведе дело. Добрата практика в този случай е клиентът да бъде насочен чрез сайта или служителите на търговеца към орган за решаване на спорове. Ако органът работи онлайн, какъвто е случаят с Център за АРС НАИС, това ще даде възможност на жалбоподателя да се ориентира бързо и да бъде поет навреме от медиатор. Така той ще контактува само с един представител на фирмата. Излъченият представител на търговеца в органа е финална инстанция по жалбата и няма опасност да се получи препращане към други служители или объркване с разнопосочна информация.

Научете повече за алтернативното решаване на спорове: https://nais.bg/

„НЕ“ на енергийната бедност

Според Евростат, повече от 40% от населението на България не са в състояние да поддържат домовете си достатъчно отоплени. Това се дължи на фактори, като например ниските доходи и ниската енергийна ефективност на сградите, от една страна, и липсата на разнообразие от участници на енергийния пазар, което води до високи цени на енергията, от друга. В допълнение, достъпът до алтернативни енергийни варианти е все още твърде недоразвит и е изправен пред пречки за развитието, което оставя мнозинството от българските домакинства без жизнеспособна алтернатива на използването на електроенергия за отопление.

Асоциация Активни потребители продължава да ви запознава с идеите за намаляване на домакинските сметки за енергия. Например, знаете ли, че коминът също играе роля в енергийната ефективност на дома. Той предизвиква течение, като топлият въздух се издига нагоре, като може да изтегли целия топъл въздух от голяма стая, например. В същото време студеният въздух нахлува през стените, вратите и прозорците. Изходът е прост. Ако не използвате камината често, просто запушете комина, като не забравяте да го отпушите при нейното запалване. Как да стане това? Научете повече от видеото ни:

https://www.youtube.com/watch?v=3KgPggL5x0w

ВЕИ и нагласите на гражданите

В миналия брой ви запознахме с проучването на нагласите на българските потребители към възобновяемите енергийни източници /ВЕИ/, тяхното използване в страната и резултатите, които очакваме от тях, за да се впишем и ние в Европейския зелен пакт. Защо, обаче, нашите познания по този въпрос изостават от познанията на европейските потребители?

Най-важните причини

Потърсено е мнението на гражданите относно институциите и органите, които са отговорни за прехода към нисковъглеродните технологии и тяхната по-мащабна употреба. Значителен дял от анкетираните, 45%, не са запознати кои са отговорните институции. 16% посочват, че знаят, кои са те, но едва 12% имат доверие в тях. Преходът към повече устойчиви технологии и ВЕИ се свързва най-вече със световните усилия за справяне с глобалното затопляне. В България пътят към нисковъглеродно технологично бъдеще е неясен и не достатъчно ангажиращ. На фона на липсата на достатъчно информация относно предимствата, недостатъците, финансовите параметри и институционалната рамка на ВЕИ технологиите, както и неяснотата по отношение на пътя към национална енергийна система с по-висок дял на възобновяема енергия и участието на гражданите в този преход, обществото показва позитивно отношение към тях и очакваните ползи. Анкетата на гражданите търси оценка на готовността и желанието на интервюираните да се ангажират с конкретни данни за разходите, рисковете и ползите от предстоящата трансформация на енергетиката с цел по-ниски нива на вредни емисии. 30% разглеждат процесите като прозрачни и приобщаващи, но също такъв е делът на гражданите, които не биха са съгласили с това твърдение.

Готовност за финансова подкрепа с цел по-високо потребление на ВЕИ - следващият въпрос се отнася към финансовото измерение на готовността за подкрепа за 10% по-висока цел на възобновяема енергия в енергийния микс на страната. 57% от анкетираните не биха подкрепили такава мярка финансово. Най-висок е делът на анкетираните, 18%, които биха отделили до 20 лв. годишно. 12% биха се решили за такава мярка, ако подкрепата е два пъти по-голяма или до 40 лв. До 120 лв. годишно са съгласни с предложението, ако оскъпяването достигне 10% от месечната им сметка за ток. А при повече 10% оскъпяване, съгласилите се биха били близо 1%. Половината от интервюираните не показват интерес към потреблението на изцяло възобновяема енергия, докато за 27% е трудно да преценят. По-висока готовност за подкрепа се забелязва в София-град и Югоизточен регион. Най-ниска готовност за финансова подкрепа са изразили анкетираните представители на Северен Централен регион.

Какво са енергийните кооперативи и готови ли сме да се включим в тях? С какво общността ще ни помогне в енергийната сигурност на страната? Четете в следващия брой.

„Активни потребители“ и в медиите

Пестициди са открити в алтернативни на пластмасовите продукти

Бамбуковите сламки по-опасни от пластмасовите

Между „да“ и „не“ за ВЕИ

Пазарът в цифри

  • Към 15 юни 2021 г. усвоените европейски средства в България надхвърлят 14 млрд. лева. Това е сумата на всички изплатени пари по проекти, финансирани от структурните и кохезионните фондове на ЕС от началото на 2007 г.
  • Най-много от тях са в столицата – над 4 млрд. лева. Следват областите Пловдив (близо 1 млрд. лв.) Благоевград (800 млн. лв.) и Бургас (750 млн. лв.). Като абсолютна сума пък най-малко са усвоените фондове в областите Перник, Търговище и Кюстендил (по около 130 млн. лв.).
  • По-големият размер на похарчените еврофондове отразява най-вече наличието на проекти в инфраструктурата – столичното метро, пътища и магистрали, водни цикли и т.н., които по своята същност изискват повече средства.
  • Изплатените средства достигат 2010 лева на човек от населението – отново най-много в столицата (3578 лв.), следвана от областите Габрово (3331 лв.), Благоевград (2641 лв.) и Враца (2522 лв.).

Календар на потребителя

На 1 aвгуст в 20 ч. се открива най-голямото арт изложение в България – Международният панаир на занаятите и изкуствата „Булгарика“, който се провежда в Морската градина на Варна. Той е място за изява на едни от най-добрите автори в областта на изящното и приложно изкуство, художествените занаяти, музиката. Демонстрациите дават възможност на посетителите да наблюдават на живо създаването на уникални творби.

След като на 1 юли ЕК стартира цифровия сертификат на ЕС за COVID-19, тя публикува най-добрите начини за проверка на сертификатите преди пътуването, за да се гарантира възможно най-безпроблемно придвижване за пътниците във въздушния транспорт и улеснена работа за персонала. За да се избегне дублиране, т.е. проверки от повече от един участник (авиокомпании, публични органи и т.н.), ЕК препоръчва проверка „на едно гише“ преди заминаването, включващ координация между органите, летищата и авиокомпаниите. Освен това държавите следва да гарантират, че проверката се извършва възможно най-рано и за предпочитане преди пътникът да пристигне на летището на заминаване.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia