• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 31, 06.08.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 31, 06.08.2021

Публикуван на: 06/08/2021 Последна редакция: 13/08/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 31.2021 (351)

Домовете и сградите – адаптирани за бъдещето

Както ви съобщихме, на 14 юли Европейската комисия представи пакет от предложения за намаляване на парниковите газове с най-малко 55% до 2030 г. Сред предложенията свое място заема адаптирането на домовете и сградите за по-екологично бъдеще. С тях се подкрепя разработването на енергийни системи, използващи енергия от възобновяеми и по-малко замърсяващи източници, за нашите домове и обществени сгради. Те ще допринесат за:
• намаляване на емисиите
• икономии на енергия
• справяне с енергийната бедност
• подобряване на качеството на живот
• създаване на работни места и растеж

Основните предложения

На сградите се падат 40% от потреблението на енергия и 36% от свързаните с енергията емисии на парникови газове. Чрез новите предложения ще се повиши енергийната ефективност на сградите и ще се насърчи използването на възобновяема енергия в тях. Търговията с емисии от горивата за сгради ще ускори намаляването на емисиите и ще стимулира инвестициите във възобновяеми енергийни източници /ВЕИ/ и енергийна ефективност. Чрез новия социален фонд за климата, финансиран от приходите от търговията с емисии от автомобилния транспорт и сградите, ще се предоставя финансова подкрепа на гражданите, по-специално на уязвимите домакинства, за да инвестират в реновиране или отоплителни системи, което ще допринесе за постигането на справедлив преход. До края на годината ще бъдат представени още мерки за насърчаване на декарбонизацията на сградите и преразглеждане на Директивата относно енергийните характеристики на сградите.

На Директивата за енергията от ВЕИ се залага да:
• улесни интегрирането на възобновяемите енергийни източници в мрежата (напр. разработване на нови технологии, интегриране на съоръженията за съхранение и подобряване на трансграничното сътрудничество)
• осигури по-големи стимули за електрификация (напр. термопомпи и електрически автомобили) и за използване на нови горива, като например водород от възобновяеми източници
• насърчи подобряването на енергийната ефективност и кръговостта (напр. улесняване на използването на отпадна топлина)

Новите цели

В резултат на изпълнението на новите предложения се определя и нова цел на равнище ЕС за дял от 40% на възобновяеми енергийни източници в енергийния микс, както и дял от
49% на възобновяемите енергийни източници в сградите. Това ще се постигне и с: увеличаване на използването на възобновяема енергия за отопление и охлаждане с 1,1 процентни пункта и на използването на възобновяема енергия в районните отоплителни и охладителни системи с 2,1 процентни пункта всяка година.

С подобрената Директива за енергийна ефективност се повишават целите за икономии на енергия до 2030 г., което изисква:

• да се въведе правно изискване за поставяне на енергийната ефективност на първо място, когато се вземат решения за планиране и инвестиции

• държавите членки да санират годишно поне 3% от разгънатата застроена площ на всички обществени сгради

• намаляване на енергопотреблението в публичния сектор с 1,7% всяка година

• публичните органи да използват договори за енергоспестяване с гарантиран резултат при саниране на големи нежилищни сгради

• приоритет на мерките за енергийна ефективност за уязвимите потребители и домакинствата в положение на енергийна бедност

• по-нататъшни стъпки за овластяване на крайните потребители — основни договорни права по отношение на отоплението, охлаждането и топлата вода.

„НЕ“ на енергийната бедност

Асоциация Активни потребители продължава да ви запознава с идеите за намаляване на домакинските сметки за енергия. Например, подгряването на вода с бойлер струва над 30% от сметката на домакинството за електроенергия. Ако използвате водоспестяващ накрайник за душа, ще намалите потреблението на вода с 25-60%. С всяка минута под душа в канала „изтича“ част от сметката ви за ток. 4-5 минути са достатъчни, за да се изкъпете. Ако намалите ежедневно времето под душа с 1 минута, ще спестите до 25 лева от годишната си сметка за електроенергия. Научете повече от видеото ни:

https://www.youtube.com/watch?v=3KgPggL5x0w

Тема с продължение: близо ли е краят на сиренето-менте?

От 2005 г. асоциация Активни потребители алармира многократно контролните органи, медиите и потребителите за появата на пазара на несъответстващи на стандартите сирена, както и за прилаганите от някои производители практики за получаване на имитиращи храни. Всеки път оповестявахме имената на търговската марка и компанията, а понякога и снимков материал за проверяваните сирена. В резултат на тези усилия редица производители на ментета се сдобиха с глоби и  разклатена репутация. През последната година Активни потребители участва в съвместни проверки на млечните продукти в търговската мрежа, заедно с представителите на Агенцията по храните и браншовите организации. Припомняме някои данни от проведените от асоциацията изследвания на сирена и млечни продукти през последните 5 години:

Палмата

Едва ли някой ще се изненада, че още през 2016г. установихме наличие на немлечни мазнини при 6 от 36 продукти. Това означава е, че имитиращ продукт се представя като сирене, което е много сериозна измама към потребителите и трябва да се санкционира своевременно. В един от тях чуждите мазнини са 100%, което означава, че това е продукт на инженерната химия, в който млякото напълно отсъства.

Сухото мляко

През 2020г. Тестът ни установи, че само в 3 от 17 изследвани пресни млека няма добавено сухо мляко.

Водата

Също през 2020 измерихме водното съдържание на 30 проби сирене. При изискване на БДС за водно съдържание до 54% се вижда, че само една търговска марка покрива това изискване. При 10 марки сирене е отчетено водно съдържание в диапазона 62 – 70%, а при 16 марки водата е над 70%.

Баниците

От 15 анализирани проби през 2019г. „баници със сирене“ в нито една не открихме сирене – в 1 случай не открихме пълнеж, в 3 установихме извара, в 7 сиренето е заместено изцяло с палмов продукт, а в 4 - частично.

Защита на потребителите

След многобройни сигнали и предложения до законодателната и изпълнителната власт МС прие Наредба за специфичните изисквания към млечните продукти, като се акцентира върху:

- Изискванията за етикетирането на храните, при чието производство или приготвяне са използвани имитиращи продукти, съдържащи в състава си мляко.

- Въвеждат се изисквания по отношение наименованията, характеристиките, етикетирането и предлагането в търговската мрежа на най-масово присъстващите на пазара в страната сирена - саламурените.

- Въвежда се дефиниция на продукта "бяло саламурено сирене", както и критерии относно неговите основни характеристики. Съдържанието на сухо вещество и маслеността в него не трябва да бъдат по-малко от 40%. Посочените критерии са в пълно съответствие с изискванията на международния стандарт Кодекс Алиментариус за сирене в саламура - Codex Group Standard for Cheeses in Brine (CODEX ST AN 208- 1999). За този тип сирена са заложени изисквания за използване на означенията "високомаслено", "пълномаслено", "със средна масленост", "частично обезмаслено" и "обезмаслено".

- Съдържанието на вода в сиренето не трябва да е повече от 60% и за първи път се въвежда и дефиниция за "саламурено сирене с повишено водно съдържание". Тя има за цел да намали предпоставките за подвеждане на потребителя и отговаря на техните нагласи, които са предварително обществено коментирани. Предвижда се саламуреното сирене с повишено водно съдържание да се предлага в обектите за търговия на храни само предварително поставено от производителя в опаковки, които не могат да бъдат отстранявани в търговския обект.

„Активни потребители“ и в медиите

Богомил Николов от „Активни потребители”: Нужна е промяна на поведението на потребителите срещу енергийната бедност

Българското сирене вече има конкретни характеристики

Богомил Николов: Продават телевизори с инсталирани приложения, производителят печели от тях

Богомил Николов: Най-голяма част от сигналите при нас са свързаните с комуналните услуги

Богомил Николов пред Lupa.bg: Внимавайте с ипотечните кредити, не се лъжете от ниските лихви!

Пазарът в цифри

  • Един на всеки 20 интервюирани българи (5% при 18% за ЕС) вярва, че изменението на климата е най-сериозният проблем пред света. Той е на шесто място в България и делът на респондентите, които го споменават, е най-ниският от всички държави членки на ЕС.
  • Въпреки това, 75% от анкетираните (спрямо средната стойност за ЕС от 78%) смятат, че изменението на климата е много сериозен проблем.
  • 61% (при средно ниво за ЕС от 63%) смятат, че националните правителства са отговорни за справянето с изменението на климата.
  • По-малък дял от анкетираните смятат, че са лично отговорни за това (21% у нас при средно ниво за ЕС от 41%). 59% казват, че не са предприели действия за борба с изменението на климата през последните шест месеца (средно ниво за ЕС от 35%).

Календар на потребителя

ЕК публикува докладите на Facebook, Twitter, TikTok, Microsoft и Google относно предприетите през юни мерки за борба с дезинформацията, свързана с коронавируса. Кампанията на TikTok в подкрепа на ваксинацията заедно с ирландското правителство достигна над един милион гледания и над 20 000 харесвания. Google работи с органите за обществено здраве, за да покаже информация за местата за ваксинация. В Twitter потребителите вече могат да обучават автоматизирани системи, които да засичат по-добре нарушения на политиката на платформата за дезинформация. Microsoft разшири партньорството си с Newsguard – разширение на Edge, което предупреждава за уебсайтове, разпространяващи дезинформация.

Една от най-бързо развиващите се европейски дигитални банки стъпва на българския пазар. Това е Bigbank, първата в страната изцяло дигитална банка, базирана в Талин, Естония. Тя оперира в балтийските държави Литва, Латвия и Естония и в скандинавските Финландия и Швеция. Дейността ѝ е насочена към бизнес и индивидуални клиенти на финансови услуги. Банката предлага финансови решения под формата на трансгранични услуги и в Германия, Нидерландия и Австрия. Bigbank стъпва на българския пазар с намерението да осигури модерни, надеждни и удобни услуги за банкиране онлайн.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia