• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021

  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2021 > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 39, 01.10.2021

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 39, 01.10.2021

Публикуван на: 01/10/2021 Последна редакция: 08/10/2021
Tweet

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 39.2021 (359)

Децата и рекламите на нездравословни храни

Европейската потребителска организация BEUC и 10 от организациите членки направиха проучване на примерите за маркетинг и реклама на нездравословни храни и напитки. Избрани са тези, за които има съмнения, че нарушават ангажимента на водещите европейски компании за храни и напитки да продават продуктите си отговорно спрямо децата. Тези случаи са внесени в Механизма за отчетност на EU Pledge, инициативата за саморегулиране на промишлеността на ниво ЕС за ограничаване на маркетинга на нездравословни храни. От 81-те подадени жалби само 14 са успешни. Докладът след проучването показва, че маркетинговите ограничения са толкова слаби, че дават голяма свобода на действие на компаниите за храни и напитки да предлагат на пазара нездравословни продукти. Те не защитават европейските деца от реклами, възхваляващи нездравословни храни. Затова потребителските групи се застъпват за обвързващи правила на ЕС.

Факти в подкрепа

Затлъстяването и наднорменото тегло засягат едно на три деца в Европа. Много институции - включително Световната здравна организация, признаха силното влияние на маркетинга на нездравословни храни върху хранителното поведение на децата. Въпреки това, няма обвързващи правила за целия ЕС, които да ограничават маркетинга на храни за деца. Единствената гаранция е доброволна инициатива на големите хранителни компании - наречена EU Pledge, за ограничаване на техния маркетинг. Но тя има и недостатъци:

  • Продуктите, които се считат за приемливи за предлагане на деца, са с много по-високо съдържание на хранителни вещества, отколкото препоръчват независимите органи за обществено здраве.
  • Популярни телевизионни предавания се поддават на рекламата, въпреки огромния процент деца в публиката.
  • Правилата подценяват значителната експозиция и мощните маркетингови тактики, използвани както в дигиталния, така и във физическия свят.
  • Компаниите се измъкват от нарушаването на собствените си правила.
  • Процесът на жалби в ЕС е твърде бавен, неясен, непоследователен и снизходителен.

Какво става на пазара?

Френският член на BEUC - UFC-Que Choisir, откри през 2020 г., че повечето храни, които се продават на деца във Франция, са хранително бедни, като 88% имат високи нива на мазнини, сол или захар. В същото време доброволният кодекс на Франция твърди, че има 99,8% съответствие. По същия начин, в Испания, докато последните данни за мониторинга на съвместния регулаторен код показват съответствие с над 94%, потребителската организация OCU установи, че почти 6 от 10 продукта, предлагани на деца по испанската телевизия, са с високо съдържание на хранителни вещества. В Норвегия скорошно пилотно упражнение за картографиране на дигиталния пейзаж на храни и напитки, рекламирано за деца, установи, че 8 от 10 продукта не отговарят на хранителния профил на СЗО, докато само 9% не са спазили норвежките насоки за саморегулиране. От решаващо значение „маркетингът на марката“ не е обхванат от саморегулиращи се модели като Залога, който гласи, че ангажиментите му се отнасят само до „рекламиране на продукти“. Това означава, че дори компании, които са синоними на храни с високо съдържание на мазнини, сол или захар, могат да продължат да продават своята марка на деца, стига сами да не представят такива продукти в рекламата. Португалският и испанският членове на BEUC откриха, че „Happy Meal“ на McDonald’s се рекламира по телевизията с много привлекателни за деца елементи, като например играчките за медийни герои с лиценз „My Little Pony“, предоставени в менюто. Въпреки това, тъй като представените продукти бяха по-здравословни варианти (в случая с португалската реклама бяха показани само резенчета ябълка), тези жалби бяха отхвърлени. Докато резените ябълка и млякото може да се предлагат в Happy Menu, има и много по-малко здравословни опции като чийзбургер, пържени картофи, сладки напитки и сладолед.

Пълното проучване вижте ТУК.

Как да защитим децата от нездравословните храни? Четете в следващия брой.

Опаковките на храни: хартия и картон

Продължава поредицата ни за опаковките на храните, за тяхната специфика, опасности за здравето и възможността за рециклиране.

Хартията и картонът се състоят от целулозни влакна, като по време на производството се използват различни добавки - пълнители, покрития, биоциди, и синтетични свързващи вещества. Освен това, те са отпечатани, боядисани, залепени или етикетирани. Следователно, химическата безопасност на хартиените и картонените опаковки често не се разбира добре.

Миграцията на химикали, присъстващи в основния материал, но също така на печатарски мастила и лепила може да бъде много висока. Химическата миграция зависи от такива фактори като вид храна, температура и време за съхранение, но и от летливостта на химикала.

Рециклиране

Хартия и картон, произведени по химичен път като водоустойчиви и устойчиви на мазнини, се използват все по-често като алтернатива на пластмасовите опаковки. Например, пер- и полифлуороалкилови вещества (PFAS) редовно се използват в такива опаковки. Въпреки това, PFAS са силно устойчиви и експозицията им може да доведе до влошаване на човешкото здраве. Следователно, разширяване на функционалността на хартиени и картонени опаковки може да се получи и за сметка на химическата им безопасност.

В много страни хартията и картонът са редовно събирани и рециклирани, но хартиените и картонените опаковки за храни често не се рециклират поради покрития, химическа обработка или замърсяване с остатъци от храна. Алтернатива е изгарянето и депо за отпадъци. На теория опаковки от хартия и картон са компостируеми, но устойчиви химикали (като PFAS) могат да се разпръснат в околната среда чрез тази практика. Рециклирането на хартия и картон е утвърдена технология в много страни, а продуктите от рециклирана хартия и картон също се използват широко в контакт с храна. Добавянето на пресни влакна обикновено се изисква по време на рециклирането за поддържане на желаните механични свойства на продукта. Потоците от отпадъци съдържат много видове хартия и картон, като например списания, опаковъчен материал, хартия за копиране без карбон и термична хартия. Много химикали, присъстващи в тези продукти, не са предназначени за контакт с храна, но не могат да се извадят от потока за рециклиране. Поради това те често остават в опаковките за храни, направени от рециклирани хартия и картон и в крайна сметка може да мигрират в пакетираната храна.

Химическа безопасност

Няколко групи химикали с опасни свойства са били редовно намирани в опаковки за храни, направени от рециклирани хартия и картон и в опаковани храни. Мигрантите могат да бъдат:

• Въглеводороди от минерални масла, които произхождат от печатни мастила, лепила, восъци и помощни средства за обработка

• Бисфеноли, които са били използвани в термични хартиени разписки, влизащи в рециклирания поток.

• Фотоинициатори, които не са напълно преобразувани по време на печат.

• Фталати, които са широко разпространени и използвани в много материали през последните десетилетия.

Защита на здравето

Химическата миграция от хартия и картон в опаковките на храните може да бъде намалена:

• Използването на девствени влакна в директен контакт с храната води до подобрени материали.

• Вътрешни торбички и бариерни слоеве върху вътрешната повърхност на рециклираната хартия и картонените опаковки могат да забавят химическата миграция.

• Добавки, като активен въглен, присъстват в рециклираната хартия и могат да намалят миграцията.

На свой ред тези мерки увеличават въздействието върху околната среда и върху рециклирането. Тази дилема може да бъде разрешена само чрез избягване на опасни химикали през цялото време на производство.

Измамите с лични данни

Запознахме ви със случаите на злоупотреба с личните ви данни и начините да се предпазите.  Личните ми данни са загубени след нарушение, какви са моите права? Питат потребители.

Ако разберете, че дадена организация е загубила вашите лични данни, можете да предприемете стъпки, за да се защитите и в някои случаи да поискате обезщетение след нарушение на данните. Много от организациите притежават по-голямо количество информация, като: вашето име, адрес, дата на раждане, електронна поща, телефонни номера, данни за вашата кредитна карта, банкови данни, парола/и.

Какво е нарушение на защитата на данните?

Нарушение на личните данни е, когато защитените лични данни са случайно или умишлено унищожени, изгубени, променени, разкрити или достъпни без разрешение, обикновено в резултат на инцидент със сигурността. Нарушенията на личните данни, за които най-често чувате, са тези, при които неоторизирана трета страна, например хакер, е получил достъп. Друг пример е, когато технологията, съдържаща лични данни, се загуби или открадне. Но също така е нарушение, когато компаниите изпращат личните ви данни на някой друг без ваше съгласие, или когато данните ви се променят без ваше разрешение. Ако разберете, че дадена организация е загубила вашите лични данни в резултат на нарушение, има стъпки, които можете да предприемете, за да се защитите и в някои случаи да поискате обезщетение.

Какво трябва да направи една компания, когато има нарушение на данните?

Ако има сериозно нарушение на личните ви данни, което е вероятно да доведе до висок риск за вашите права и свободи, компанията е задължена от Закона за защита на данните 2018 (GDPR) да ви уведоми без излишно забавяне за:

  • името и данните за контакт на неговия служител по защита на данните или друга точка за контакт, която може да предостави повече информация
  • описание на вероятните последици от нарушаването на личните данни
  • описание на мерките, предприети или предложени да бъдат предприети за справяне с нарушаването на личните данни и включително, когато е целесъобразно, мерките, предприети за смекчаване на всички възможни неблагоприятни последици.

Как да се защитите?

Променете паролите си. Ако вашите данни са загубени и използвате същата или подобна информация за вход - като пароли и потребителски имена - за други уебсайтове или онлайн акаунти, трябва незабавно да промените тези данни.

Следете банковите си сметки и извлечения. Може да следите отблизо банковите си сметки като активирате уведомяване чрез СМС, особено ако смятате, че нарушението включва някакви финансови данни или данни, които измамник би могъл да използва, за да извърши измама чрез крадена самоличност. Ако видите нещо необичайно, незабавно се свържете с банката си и обяснете, че сте станали жертва на измама. Ако не сте доволни от начина, по който вашата банка обработва жалбата ви, можете да отнесете случая към помирителна комисия.  

„Активни потребители“ и в медиите

"А1", "Билла", "Кауфланд" и "Петрол" най-много цакат потребителите

Роди ли галопиращата инфлация ценови шок?

Пазарът в цифри

  • По данни на Евростат България е на второ място в ЕС по процент на работещите бедни, които не могат да си плащат сметките за отопление.
  • Преди нашата страна е само Кипър с 45,6%, у нас той е 42,8%, следва Литва с 34,5%.
  • Заради ниските заплати, които получават, почти 3 милиона души в ЕС не могат да си позволят да отопляват домовете си, въпреки че работят.
  • През последното десетилетие ситуацията се е влошила в десетина държави-членки, а сега рязкото покачване на цените на електроенергията в Европа рискува да доведе до енергийна бедност още повече работещи.

Календар на потребителя

23 септември занапред ще се отбелязва като ежегоден „Ден на биологичното производство в ЕС“. Общата цел на Плана за действие за развитието на биологичното производство е значително да се стимулира производството и потреблението на биологични продукти, за да се допринесе за постигането на целите на стратегията „От фермата до трапезата“ и Стратегията за биологичното разнообразие, като например намаляване на употребата на торове, пестициди и антимикробни средства.

От 4 до 8 октомври Съюзът по хранителна промишленост към ФНТС организира обучение за придобиване на професионална квалификация по професията “Техник-технолог по качеството на храни и напитки”, специалност “Контрол на качеството и безопасност на храни и напитки”.

ЕК предложи Курс за цифровото десетилетие — конкретен план за осъществяване на цифровата трансформация на обществото и икономиката до 2030 г. Целите му са в областта на цифровите умения, цифровите инфраструктури, цифровизацията на предприятията и обществените услуги, осъществяване на мащабни цифрови проекти с участието на държавите членки. Нужно е той да затвърди водещата роля на ЕС в областта на цифровите технологии и да поощри изготвянето на ориентирани към човека и устойчиви цифрови политики, които осигуряват на гражданите и предприятията допълнителни възможности.

Научете как да сравните банковите такси:

https://banki.aktivnipotrebiteli.bg/

Научете повече за енергийната бедност:

https://www.stepenergy.eu/bg/

Научете повече за споделеното потребление:

https://bg.col-sumers.eu/

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го  направите ОТТУК

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia