• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2023-2024 > Бюлетин 2023 > Седмичен бюлетин брой 21 (443)

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Седмичен бюлетин брой 21 (443)

Публикуван на: 26/05/2023 Последна редакция: 31/05/2023
Tweet
photo

   Предлаганата покупка – изгодна и качествена   

     Продължаваме да ви запознаваме с основна информация за покупката на климатик чрез асоциация Активни потребители и финансовата изгода от нея. Предлагаме ви отговори на въпросите: Как покупката на евтин климатик ще ни изгуби пари? Защо покупката на по-качествен климатик ни излиза по-евтино дългосрочно?

Линк към статията

 

5.png

 

   Съдът решава казуси на потребители   

    Когато търговецът не е предоставил информация за правото на отказ, потребителят е освободен от всяко задължение за плащане, ако се откаже от сключен извън търговския обект договор за услуги, дори когато този договор вече е изпълнен (Решение на Европейския съд от 17 май 2023 г. по дело C-97/22)

Казус

    Германският съд разглежда спор между потребител и търговец  по повод сключен договор за услуга за извършване на ремонт на електрическата инсталация на къщата на потребителя. Търговецът не информира потребителя, че в срок от 14 дни има право да се откаже от договора, сключен извън търговския обект на предприятието-търговец. Въпреки това предприятието изпълнява договора и представя фактура на потребителя. Последният обаче не плаща, а заявява, че се отказва от договора. Потребителят твърди, че няма право на плащане на цената, тъй като не е информиран за правото му на отказ и за намерението на търговеца да изпълни ремонтните работи преди изтичането на срока за този отказ (съгласно закона срокът за отказа се удължава с една година в случай на неизпълнение на задължението за информиране).

    Германският съд счита, че съгласно разпоредбите на германското право, приети с цел транспониране на Директивата за правата на потребителите, потребителят не е длъжен да плаща каквито и да било разходи за услуги, предоставени му преди изтичането на срока за отказ, ако търговецът не го е информирал за това му право. Във връзка със спора, германският съд иска от Европейския съд (ЕС) да установи дали посочената директива изключва правото на търговеца на „компенсаторно обезщетение“ и в случаите, когато потребителят упражни правото си на отказ, след като договорът извън търговския обект вече е изпълнен, т.е. дали потребителят е увеличил имуществото си в противоречие с общия принцип на правото на Съюза за забрана на неоснователно обогатяване.


Обосновка на съда

    Според Съда правото на отказ има за цел да защити потребителя в конкретния контекст на сключване на договор извън търговския обект – в тези случаи следва да се отчитат специфичните обстоятелства – като например: върху потребителя да бъде упражнен психологически натиск или да бъде изправен пред елемент на изненада, независимо дали е поискал посещението на търговеца или не.

Що се отнася до твърдението за евентуално увеличаване на имуществото на потребителя и забраната за неоснователното обогатяване, Съдът припомня, че целта на директивата е да осигури високо равнище на защита на потребителите. Постигането на тази цел би било възпрепятствано, ако на потребител, който се е отказал от договор за услуги, сключен извън търговския обект, бъде позволено да понесе разходи, които не са изрично предвидени в Директивата.

 

Решение 

    Съдът е категоричен, че потребителят е освободен от всяко задължение за плащане на услуги, предоставени му в изпълнение на договор извън търговския обект, ако съответният търговец не го е информирал за правото му на отказ от този договор, дори ако потребителят е упражнил това си право на отказ, след като договорът вече е изпълнен. Т.е. търговецът трябва да поеме разходите, които е направил за изпълнението на договора по време на срока за отказ.

 

   SOS: Залива ни пластмаса. Къде е спасението?   

    В България всеки от нас изхвърля средно по 17 кг пластмасови опаковки на година, от които по-малко от половината се рециклират. А лошото е, че веднъж озовала се на сметището или в природата, пластмасата може да си стои там стотици години, без да се разгради напълно, което има своите негативни последици върху околната среда и здравето ни. Какви са новите данни?

Линк към статията

 

   „Активни потребители“ и в медиите    

Euronews - Богомил Николов, „Активни потребители“: Вносителят на експлодиралата тротинетка трябва да покрие всички щети (euronewsbulgaria.com)

Защо компаниите, които произвеждат некачествено сирене, остават в тайна? - Бизнес новините (businessnovinite.bg)

Как да намалим опасния акриламид у дома? - Бизнес новините (businessnovinite.bg)

Салатата "Снежанка” вече с палмова мазнина, но измести от вкусовете тази с млякото (24chasa.bg)

Защо депутатите не решават проблемите на хората с монополистите?! - Общество - Новини Бг (novini.bg)

 

   Пазарът в цифри   

  • По данни на НСИ от предметите за дълготрайна употреба най-разпространен у нас през 2022 г. е телевизорът - притежават го 99,7 на сто от домакинствата, а 32,1 на сто имат по два и повече телевизора.
  • На второ място е хладилната техника - 99,5 на сто от домакинствата в страната (99,6 на сто в градовете и 99 на сто в селата) имат хладилник и/или фризер.
  • Автоматична перална машина притежават 96,7 на сто от домакинствата, 1,5 на сто не могат да си позволят този уред по финансови причини, а 1,8 на сто смятат, че нямат необходимост.
  • Без телефон (стационарен или мобилен) са 1,1 на сто от домакинствата. Само стационарен телефон имат 1,1 на сто, а 86,4 на сто - само мобилен (преобладават тези с два и повече мобилни телефона). Двата вида телефони (стационарен и мобилен) притежават 10,4 на сто от наблюдаваните домакинства.
  • С компютри разполагат 53,8 на сто от домакинствата (59,9 на сто в градовете и 35,2 на сто в селата), а 42,7 на сто преценяват, че нямат необходимост от компютър в дома.
  • Наличие на интернет връзка в жилището имат 68,3 на сто от домакинствата в страната. В градовете домашен интернет има в 73,6 на сто от жилищата, а в селата - в 52,2 на сто. Посочили, че нямат необходимост от интернет връзка в дома си, са 29,7 на сто от домакинствата.
  • Климатици притежават 54,2 на сто от домакинствата, а 13,9 на сто не могат да си закупят такава техника поради липса на финансови средства. 31,9 на сто от домакинствата в страната са заявили, че нямат необходимост от климатик.

 

   Календар на потребителя   

От 29 май до 2 юни Съюзът по хранителна промишленост ще проведе в София курса "Производство на алкохолни и безалкохолни напитки".

На 2 юни projecta.bg ще проведе онлайн Информационен семинар "Безвъзмездно финансиране за слънчеви и фотоволтаични системи за домакинствата". 

На 9 юни Master Events организира онлайн обучение „Финансово-правни аспекти при
oнлайн магазини и eлектронна търговия.
Актуални изисквания на НАП, КЗП, КЗЛД и КЗК“.
ЕП одобри първия в света набор от всеобхватни правила за регулиране на криптовалутите. Целта им е да има защита за инвеститорите от злоупотреби и манипулации. Държавите - членки на ЕС, подкрепиха законодателството, което обхваща криптоактивите. В тях са включени криптовалути като биткойн, етериум и други търгувани токени (жетони). Стойността на тези „жетони” е обезпечена чрез блокчейн технология, като например NFT (non-fungible token - или "незаменим знак"), което е нещо като виртуален сертификат за собственост на физически или виртуален субект.

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia