• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги

    • Транспорт

    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

  • Тест

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Услуги > Транспорт > Статии > Права и за пътуване с автобус

Още по темата:

Качествени ли са транспортните услуги?
Авиокомпании

Кампания

Права и за пътуване с автобус

Публикуван на: 21/05/2013
Tweet
photo

Права и за пътуване с автобус

От март 2013 пътуващите с градски и междуградски автобуси вече имат специализирани пътнически права.

След като в Европейския съюз през годините последователно бяха въведени регламенти, които защитават правата на пътниците на въздушен, воден и железопътен транспорт, от 1 март 2013 г. влезе в сила Регламент относно правата на пътниците в автобусния транспорт. По този начин ЕС вече е единственото място в света, в което потребителите разполагат с точно определени и ясни права при всички видове транспорт.

Регламентът цели да осигури висока степен на защита на пътниците, сравнима с тази при другите видове транспорт. Предвид популярността на автобусните превози в България и погазването на правни и морални норми от шофьори и собственици на автобусни компании, подобен е крайно небходим за българските потребители.

Правата за пътниците можем да разделим условно на две групи – такива, които се отнасят за всички автобусни пътувания, независимо дали градски или междуградски, и такива, които намират приложение, само когато разстоянието е повече от 250 км.

Права при всички пътувания

Регламентът задава задължения към всички автобусни превозвачи:

1. Да информират подробно пътниците за всичко, свързано с пътуването им, включително и правата, които имат преди и по време на пътуването;

2. Да полагат специални грижи и помощ за хората с увреждания и намалена подвижност.

Трябва да се гарантира недискриминацията на пътниците по отношение на транспортните условия. Това е особено важно за нашата реалност, тъй като най-сетне превозвачите ще бъдат принудени да положат усилия, за да осигурят достъп на хората с увреждания до автобусите. Ако пък по някаква причина се повреди инвалидна количка или друго помощно средство, превозвачът е задължен да възстанови съответната сума на пътника.

Важно е да споменем, че и самият персонал на автобусните компании ще трябва да премине обучение, за да могат да оказват необходимото съдействие на трудноподвижни хора. В случай, че не е направено такова обучение и например шофьорът не е в състояние да помогне, е предвидено без допълнително заплащане пътуващият да бъде придружен от лице по негов избор – социален асистент, роднина и т.н.

Права при пътувания над 250 км

Втората голяма група права се отнася за пътувания над 250 км, независимо дали в страната или чужбина. Явно европейските законотворци са сметнали, че не е целесъобразно да се предвиждат толкова строги правила за по-кратки разстояния, което обаче за страна с големината на България в известна степен ограничава обхвата на правата, тъй като много от дестинациите в България са по-малки от 250 км.

Права при пътуване

В случай че пътувате, например, от столицата за морето и мястото ви в автобуса е дублирано, пътуването е отменено или закъснее с повече от 2 часа, превозвачът е длъжен да ви даде възможност да изберете дали да ви възстанови заплатената сума или да ви превози по друг начин до крайната точка. В случай че не ви даде този избор, освен възстановяване на стойността на билета превозвачът вече ще дължи и обезщетение  на стойност 50% от цената на билета. Срокът за връщане на сумата е 14 дни от подаването на искането за възстановяване. Превозвачът или съответните служители на автогарата имат задължение в случай на закъснения или отмяна на пътувания да информират пътниците своевременно, но не по-късно от 30 минути след първоначално предвидения час за заминаване.

Както и при самолетните превози, ако закъснението е повече от 90 минути, превозвачът трябва да предложи на пътника безплатно закуски, храна и напитки. Ако обаче се налага престоят да е твърде дълъг на пътниците трябва да се осигури и нощувка в хотел.

В Регламента са предвидени и съответни задължителни обезщетения в случай на произшествие, като размерите им се изчисляват конкретно за всеки случай. В случай на смърт или телесна повреда максималният размер на обезщетението е 220 000 евро. Ако превозвачът вследствие на инцидент загуби или повреди багажа ви, той дължи обезщетение до 1200 евро. Освен това превозвачът трябва да осигури разумна и пропорционална помощ във връзка с непосредствените практически нужди на пътниците след произшествието. Тази помощ при необ­ходимост е  настаняване, храна, дрехи, транспорт и улесняване на предоставянето на първа помощ.

Механизъм за разглеждане на жалби

Превозвачите имат задължение да създадат и поддържат механизъм за разглеждане на жалби на пътници. По този начин всеки потребител, който счита, че правата му по регламента са нарушени, ще може да подаде своето оплакване до превозвача в 3-месечен срок от датата на пътуването. В срок от 1 месец превозвачът трябва да ви уведоми за движението на жалбата, а максималният срок, в който трябва да ви отговори е 3 месеца.

Контролен орган

По всички тези въпроси е предвидено национални органи в държавите-членки да осъществяват необходимия контрол. В България за такъв орган е определена Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".  Тя контролира изпълнението на всички задължения на превозвачите и шофьорите по Регламента.

Важно е да отбележим, че някои от настоящите правила така или иначе бяха спазвани и преди влизането в сила на Регламента от редица превозвачи, тъй като голяма част от тях са напълно естествени и няма нищо по-нормално от това един държащ на името си търговец да оказва съдействие на потребителите на услугите му. От 1 март обаче и не до там коректните фирми нямат друг избор освен да съобразяват действията си със законодателството. В противен случай ги очакват глоби. В Закона за автомобилните превози  са предвидени санкции конкретно за неизпълнение на Регламента от превозвачите, шофьорите на автобуси, управители, собственици на автогари и т.н. Те варират от 500 до 10 000 лв.

Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“

гр. София – 1000, ул. „Ген. Йосиф Гурко“ № 5
тел.: 9308810
факс: 9818115

www.rta.government.bg


Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia