Парите на българина през 2018 и 2019 г.
Финансовото поведение на българина през 2018 г. показва, че той е наблягал на регулярни инвестиции в злато – коментира експертът Мартин Миланов в Економи.бг. Има 13% ръст в покупката на злато спрямо 2017 г. Сред най-купуваните инвестиционни продукти са 50-грамово кюлче, исторически златни монети, австралийски лунари, както и сребърни монети. През последните години българинът има по-голяма покупателна способност и това се вижда не само в парите, които влага в инвестиция или спестяване, но и които отделя за пътуване. Тази тенденция, освен ако не се смени драстично икономическата обстановка, ще продължи и през 2019 г., като повечето международни анализатори казват, че тя може да бъде последната година на развитие на световната икономика и в общи линии икономическият цикъл е в своя край. Никой не може да предрече кога ще свърши той, но много икономисти твърдят, че 2018-та и до някаква степен и 2019-та са двете най-силни години и след това се очаква свиване на международните пазари и на покупателната способност на хората, така че много потребители ще намалят своите разходи по един или друг начин.
Прогнозата
В момента България е стабилна и дори е надминала очакванията за икономически ръст през 2018 г.2019-та ще е година, в която хора, които искат да имат дългосрочна сигурност в спестяванията си, е хубаво да се доверят на инвестиционното злато. Причината е много проста – в момента, в който икономическият ръст и възход спре, и световната, както и българската икономика влезе в поредната рецесия, то това рефлектира на абсолютно всички активи на компаниите и държавите. Предвид, че златото е буквално единственият „лек“ за такъв тип икономически промени, не е неразумно стойността на този ценен метал да послужи не само като убежище, но и да увеличи парите на хората, инвестирали в жълтия метал. Пари, които няма да загубят стойността си в по-трудни икономически времена.
На прага на 2019 г.
Продължаваме нашата рубрика за развитието на пазара, нашите права и тяхната защита през Новата година.
Изгодна за потребителите директива
Европейската комисия, Европейският парламент и Съветът постигнаха политическо споразумение относно авторското право върху телевизионните и радиопрограми.С новите правни норми европейските радио- и телевизионни оператори ще могат по-лесно да предлагат някои предавания чрез услугите си за онлайн достъп до преки или непреки излъчвания, а операторите на услуги за препредаване ще бъдат облекчени при предлагането на повече радио- и телевизионни канали. Това споразумение е важна стъпка към постигане на един напълно функциониращ цифров единен пазар.
Какво ще промени Директивата за разпространението на телевизионни и радиопрограми?
- Принцип на страна по произход: с директивата се въвежда принципът на страна по произход, за да се улесни лицензирането на права за някои предавания, които операторите могат да предлагат чрез своите услуги за онлайн достъп (услуги за симулкастинг, „догонване“ на предаване или допълване на основното предаване с предварителен преглед).
- Препредаване: с директивата се въвежда механизъм за улесняване на лицензирането на права за препредаване на телевизионни и радиопрограми, което включва услуги за препредаване, предоставяни през интернет при определени условия.
- Пряко въвеждане: новите правни норми ще гарантират адекватно възнаграждение за носителите на права, когато произведенията им се използват в излъчвани чрез пряко въвеждане предавания.
Внимание на предпразничния пазар!
„Доста интересен и все по-често практикуван начин за търговия е продажбата на стоки извън търговските обекти по време на презентации в зали“ – констатира председателят на КЗП Димитър Маргаритов. Особено по-възрастни хора получават примамлива покана да посетят презентация, на която, дори и нищо да не закупят, ще получат подарък и ще общуват с други хора. Така те отиват на тези презентации, където с много красиви думи могат да бъдат подведени да си закупят неща, които не са им необходими. Впоследствие обаче установяват, че или нямат нужда от тях, или че далеч не са чак толкова голяма панацея, за каквато се представят.
Потребителско право
Запомнете! В случаите на търговия извън търговския обект потребителите имат право на отказ в 14-дневен срок от закупуването на стоката и да получат обратно парите си, след като я върнат на търговеца. Трябва особено внимателно да се подхожда в случаите, в които закупуването на стоки от презентации е съпроводено с отпускането на заеми. След това – освен, че е възможно да се окажем с нещо, което няма да използваме и да сме дали за него доста пари, може и да се видим натоварени с допълнителни плащания, заради лихвите по бързия кредит.
Митове и истини за личните данни
Адвокатско дружество „Попов, Арнаудов и партньори“ разкри на специален семинар някои от най-разпространените митове, свързани с прилагането на GDPR. Един от тях е, че Регламентът не се прилага за медиите. Това не е вярно, той се прилага спрямо абсолютно всички, които обработват лични данни. При медиите има редица специфики и дерогации от общите правила. Друг мит е, че данни, които са достъпни от интернет, не са лични данни. Това че данните са качени в интернет не ги прави по-малко „лични“. Друго широко разпространено и невярно схващане е, че GDPR въвежда конкретни срокове за съхранение на данни, след изтичането на които данните трябва да бъдат изтрити. GDPR посочва само критериите за определяне на сроковете за съхранение. Най-общо казано обработваме лични данни дотолкова и за такъв период от време, за колкото ни е нужно да си постигнем целта, за която ги обработваме. Важен е и въпросът за упражняване на правото да бъдеш забравен в контекста на участието в журналистически материал. „Правото да бъдеш забравен не е абсолютно“, подчерта адв. Николов и припомни делото Google vs. Spain. При този казус мъж поиска статия, коментираща неговия личен фалит, да бъда свалена от медията и да не бъде показвана при търсене в Google. Съдът на ЕС уважи искането по отношение на търсачката, но не и по отношение на медията. Последният мит е, че откакто влезе в сила Регламентът през май месец, вече трябва публично в публикации да се посочват само инициали на субекта на лични данни. Това изцяло не е вярно.
Пазарът в цифри
- Фирма "Грипс–ПВЦ" - гр. Раковски държи 60% от пазара на изкуствени елхи в страната, съобщава в. „Капитал“.
- Годишно тя продава по над 240 хил. елхи, а останалите са внос основно от Китай и Холандия.
- Тази зима българската фирма пусна на пазара два нови модела – 3D и заснежена.
- Компанията е инвестирала в нови производства 160 хил. евро.
Календар на потребителя
НАП организира семинар за промените в данъчното и осигурително законодателствоот 1 януари 2019 г. Можете да го проследите на запис в официалния канал на НАП в YouTube.
На сайта на НОИ вече е достъпна нова електронна справка - „Изчисляване на периоди на временна неработоспособност, бременност и раждане по болнични листове и по заявления-декларации“. Тя е със свободен достъп и може да се ползва от всички граждани.
На всички наши читатели, на всички активни потребители от страната желаем от сърце светли празници, пълни домове с настроение, топлота и обич, с доброта и щедрост! Следващият брой на бюлетина ще излезе на 4 януари.