Кампания
Седмичен бюлетин брой 19 (390)

На дневен ред:
Европейски здравен съюз – повече права за потребителите
Европейската комисия даде старт на европейското пространство на здравни данни (ЕПЗД). То ще даде възможност на хората да контролират и използват здравните си данни в своята страна или в други държави от ЕС.
Пандемията от COVID-19 ясно показа значението на цифровите услуги в областта на здравеопазването. Използването на цифрови инструменти се увеличи значително през този период. Сложността на правилата, структурите и процесите в държавите членки обаче затруднява достъпа до здравни данни и споделянето им, особено в чужбина. Освен това понастоящем здравните системи са обект на засилени кибератаки.
Първи стъпки
ЕПЗД ще използва текущото и предстоящото внедряване на обществени цифрови блага в ЕС, като например изкуствен интелект, високопроизводителни изчислителни технологии, изчислителен облак и интелигентен мидълуер. Освен това ЕПЗД ще бъде подкрепено от рамки за ИИ, електронната самоличност и киберсигурността. ЕПЗД насърчава истински единен пазар за цифрови здравни услуги и продукти:
- Благодарение на ЕПЗД хората ще имат незабавен, безплатен и лесен достъп до своите здравни данни в електронен вид. Те могат лесно да обменят тези данни с други здравни специалисти в държавите от ЕС, за да се подобри предоставянето на здравни грижи.
- Държавите от ЕС ще гарантират, че обобщените данни за пациентите, електронните рецепти, медицинските изображения и заключенията във връзка с тях, лабораторните резултати и епикризите са издадени и приети в общ европейски формат.
- Оперативната съвместимост и сигурността ще станат задължителни изисквания.
- За да се гарантира защитата на правата на гражданите, всички държави от ЕС трябва да създадат органи в областта на цифровото здравеопазване, които ще участват в трансгранична цифрова инфраструктура (MyHealth@EU, инфраструктура за данни „Моето здраве в ЕС“), помагаща на пациентите да споделят своите данни в чужбина.
COVID-19: Подготовка за следващата фаза на пандемията
ЕК предлага набор от действия за управление на настоящата фаза на пандемията от COVID-19 и за подготовка за следващата. Комисията призовава държавите членки да предприемат действия преди есента.
В тази връзка Комисията приканва държавите членки:
- да ускорят поставянето на ваксини и бустерни дози, като вземат предвид едновременното разпространение на COVID-19 и сезонен грип;
- да създадат интегрирани системи за наблюдение, които вече не се основават на идентифицирането и докладването на всички случаи на COVID-19, а на получаването на надеждни и представителни оценки;
- да продължат целевото тестване и секвениране на достатъчно проби с цел точна оценка на разпространението на вариантите и откриване на нови варианти;
- да инвестират във възстановяването на здравните системи и да направят оценка на по-широкото въздействие на пандемията върху здравето;
- да прилагат координирани правила на ЕС за осигуряване на свободно и безопасно пътуване както в рамките на ЕС, така и с международните партньори;
- да подкрепят разработването на следващото поколение ваксини и терапевтични средства;
- да засилят сътрудничеството срещу разпространението на невярна информация и дезинформация относно ваксините срещу COVID-19;
- да продължат усилията си за солидарност в световен мащаб и подобряване на глобалното управление.
Вашите права:
По-големи санкции за търговеца и по-добра защита за потребителя от 28 май тази година
В Законa за защита на потребителите се правят крачки към засилването на защитата на потребителите и един от основните пункта са завишаването на размера на глобите и имуществените санкции за нарушения по смисъла на Закона. В тежки случаи се предвижда санкция от 4% от оборота на търговеца от предходната година или ако няма информация за този оборот – до почти 4 млн. лева!
Определят се и обективни, но неизчерпателни критерии за налагане на санкциите и се отчитат елементи като: тежест, продължителност на нарушението, повторни нарушения и т.н. Нещо повече, законодателят е предвидил особено строги санкции спрямо „широко разпространени нарушения“, а това са всяко действие или бездействие, което противоречи на законодателството на ЕС за защита на потребителите и което е увредило, уврежда или има опасност да увреди колективните интереси на потребителите, пребиваващи поне в две държави – членки на ЕС.
Включва се ново правило, позволяващо на потребителите да претендират намаляване на цената или да търсят обезщетение за претърпени вреди в резултат на използвана нелоялна практика от търговеца. Нужно е да се сигнализира* за тази практика, като следва произнасяне от председателя на Комисията за защита на потребителите, който трябва да прецени дали тази търговска практика е забранена от закона. След произнасяне, че тази практика е нелоялна, се издава заповед, с която се забранява прилагането на нелоялната търговска практика, и след като влезе в сила се поражда правото на потребителя да иска намаляване на цената или да търси обезщетение за вредите от търговеца.
*Ако смятате, че някой търговец провежда практика, която считате за несправедлива, има вероятност тази практика да бъде нелоялна, заблуждаваща или агресивна. В такъв случай се свържете с нас по email: [email protected] или на тел. 02/989 01 06. Ако информацията спада под някоя от законовите категории за забранена търговска практика, с Ваша помощ ще предприемем мерки пред компетентните органи!*
В следващия брой четете още за промените в Закона за защита на потребителите – разширява се кръга от нелоялни търговски практики.
На ред:
Изкуственият интелект
Последователно ви запознаваме с политиките на цифровата трансформация и нейното отражение върху живота ни като потребители и граждани. Цифровата трансформация е сред главните приоритети на ЕС, които целят да засилят капацитета на Европа в дигиталната област, да увеличат възможностите пред бизнеса, да развият уменията на хората, да подпомогнат зеления преход и да подобрят обществените услуги, като през цялото време гарантират зачитане на основните права и ценности. Цифровата трансформация е интеграцията на цифровите технологии от компаниите и отражението на технологиите върху обществото. Цифровите платформи, Интернет на нещата, компютърните услуги в облак и изкуственият интелект са някои от водещите технологии, които променят множество сектори на икономиката - енергетика, транспорт, селско стопанство и производство на храни, телекомуникации, финансови услуги, фабрично производство, здравеопазване, а също така преобразуват начина на живот на хората. Технологиите правят възможни оптимизацията на производството, намаляването на емисиите и отпадъците, предлагането на нови услуги и продукти и засилване на конкурентните предимства на компаниите.
Изкуственият интелект е ключова технология за бъдещето, която намира все повече приложения днес. Проучване на Евробарометър показва, че 88% от европейците смятат, че технологиите с изкуствен интелект изискват внимателно управление. В същото време 61% от анкетираните гледат положително на изкуствения интелект и роботите.
Какво е изкуственият интелект
Изкуственият интелект може да бъде дефиниран като способността на една машина да демонстрира способности, присъщи за хората - да разсъждава, да се учи, да планира или да твори. Говорим за изкуствен интелект, когато технически системи наблюдават околната си среда, получават данни (които са подготвени от другиго или които набират сами), преработват ги и извършват действия, свързани с постигането на конкретна цел. Системите с изкуствен интелект са способни да адаптират поведението си до известна степен, като анализират резултатите от предишни действия, и работят автономно.
Защо е важен изкуственият интелект
Някои технологии с изкуствен интелект съществуват от над 50 години, но в последните години бяха постигнати истински пробиви благодарение на увеличената процесорна мощ, набирането на огромни масиви от данни и разработването на нови алгоритми. Прогнозите са, че изкуственият интелект ще доведе до големи промени, дори цялостна дигитална трансформация на обществото. Затова той се превръща в приоритет за ЕС.
Видове изкуствен интелект
- Софтуер: виртуални асистенти, софтуер за разпознаване на изображения, онлайн търсачки, системи за разпознаване на реч и лица
- Изкуствен интелект с физическа форма: роботи, автономни коли, дронове
Изкуственият интелект в ежедневието
Изкуственият интелект вече е в основата на много приложения, които използваме непрекъснато:
Рекламиране и пазаруване онлайн. Изкуственият интелект се използва широко за предоставянето на персонализирани предложения за покупка въз основа на нещата, които потребителите търсят или са закупували в миналото. В търговията изкуственият интелект има важно значение, защото помага за оптимизирането на продукти и на доставката им.
Търсене онлайн. Търсачките набират и обработват големи обеми от данни, за да предоставят на потребителите все по-прецизни и индивидуализирани резултати.
Дигитални лични асистенти. Смартфоните предлагат виртуални асистенти, които отговарят на въпроси, правят препоръки и организират ежедневни рутинни дейности.
Машинни преводи. Софтуерът за устни и писмени езикови преводи разчита на изкуствен интелект за извършването и подобряването на преводите. Подобни технологии се използват и за автоматичното изработване на субтитри.
Интелигентни домове, градове и инфраструктура. Умни термостати анализират нашето поведение, за да спестяват енергия, а градските архитекти разчитат да подобрят мобилността и намалят задръстванията чрез регулиране на трафика.
Автомобили. Макар че автономните автомобили все още не са навсякъде по улиците, днешните коли използват много функционалности с изкуствен интелект, сред които е навигацията. ЕС например е помогнал за финансирането на VI-DAS - автоматични сензори, които идентифицират потенциално опасни ситуации.
Изкуственият интелект срещу COVID-19. На летищата и други места се използват термални камери, които засичат хора с повишена температура. В медицината технологиите помагат за идентифициране на инфекция при сканиране на белите дробове. Изкуственият интелект помага и за проследяване на скоростта на разпространението на болестта.
Борба с дезинформацията. Някои приложения се опитват да идентифицират фалшиви новини и дезинформация чрез анализ на данни от социалните мрежи, търсене на думи със сензационен или стряскащ ефект.
Какви промени се очакват в нашия живот през утрешния ден и за какво се опасяват потребителите от изкуствения интелект? Очаквайте в следващия ни брой.
Тема с продължение:
Общото зарядно устройство става реалност
Асоциация Активни потребители отдавна следи отблизо проблема с въвеждането на общо зарядно за преносими устройства, защото то е изгодно и за потребителите, и за бъдещето на планетата. Ето какво публикува в негова защита асоциацията преди време:
„Въвеждането на единно зарядно би довело до намаляването както на електронните отпадъци, така и на разходите за потребителите, подобряване на безопасността и на взаимозаменяемостта.
- Изследване от 2014 г. показва, че броят на видовете зарядни за смартфони е спаднал от 30 през 2009 г. на три. Въпреки това всеки нов апарат идва с ново зарядно при покупка.
- Електронните отпадъци са най-бързо растящият вид отпадъци в ЕС, като се очаква те да достигнат над 12 милиона тона през 2020 г.
Предложенията
Призивите за създаването на единно зарядно са още от 2014 г. Досега ЕК залагаше на доброволен подход, като насърчаваше производителите на мобилни телефони да си сътрудничат. Сега обаче от нея се иска да предложи обвързващи правила чрез специален регламент.
- Потребителите да не са задължени да купуват нови зарядни с всяко ново устройство, като по този начин би се намалило количеството на ежегодно произвежданите зарядни устройства;
- Отделянето на продажбата на зарядни от продажбата на устройства би довело до по-големи ползи за околната среда;
- Всяка мярка, насочена към отделяне на продажбите, следва да избягва потенциално по-високи цени за потребителите“. Повече информация ще намерите на: https://aktivnipotrebiteli.bg/
Какво ще спечелим от проекта
Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите в Европейския парламент е инициатор на въвеждането на общото зарядно и формулира основните му предимства:
- По-малко излишни кабели и зарядни устройства: в полза на околната среда и потребителите.
- Парламентът е готов да започне преговори за общо зарядно устройство, за да се намалят електронните отпадъци и да се направи по-удобно използването на различни електронни устройства.
- Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите прие позицията си по изменената Директива за радиооборудването и сега Парламентът е готов да започне преговори с правителствата на ЕС за окончателния вид на законодателството.
- USB Type-C порт за зареждане като нов стандарт за преносими устройства.
- Хармонизиране на безжичното зареждане.
Новите правила ще гарантират, че потребителите вече няма да се нуждаят от ново зарядно и кабел всеки път, когато купуват ново устройство, а ще могат да използват едно зарядно устройство за всички свои малки и средни електронни уреди. Мобилните телефони, таблетите, цифровите фотоапарати, слушалките, портативните конзоли за видеоигри и преносимите високоговорители, които могат да се зареждат чрез кабел, ще трябва да бъдат оборудвани с USB Type-C порт за зареждане, независимо от производителя. Изключения ще се прилагат само за устройства, които са твърде малки, за да имат USB Type-C порт, като например смарт часовници. Това преразглеждане е част от по-широките усилия на ЕС да направи продуктите по-устойчиви и да намали електронните отпадъци.
Ясна информация относно зареждането
Членовете на ЕП искат също така да има ясна информация и етикетиране на новите устройства относно възможностите за зареждане, както и дали даден продукт включва зарядно устройство. Това би помогнало да се избегне объркването и да се улеснят решенията за покупка на потребителите, които често притежават няколко различни устройства и не винаги се нуждаят от допълнителни зарядни устройства.
При положение, че всяка година в Европа се доставят половин милиард зарядни устройства за преносими устройства, които генерират 11 000 до 13 000 тона електронни отпадъци, едно единствено зарядно устройство за мобилни телефони и други малки и средни електронни устройства би било от полза за всички. Тази наистина всеобхватна промяна на политиката се основава на предложението на Европейската комисия, като призовава за оперативна съвместимост на технологиите за безжично зареждане до 2026 г. и за подобряване на информацията, предоставяна на потребителите, с ясни етикети. Освен това се разширява обхватът на предложението, като се добавят още продукти, като например лаптопи, които ще трябва да отговарят на новите правила. Целта е да се избегне нова фрагментация на пазара, да продължи намаляването на отпадъците за околната среда, да се гарантира, че решенията за зареждане са удобни за потребителите и да се избегне така нареченият ефект на "заключване", създаден от зависимостта на потребителя от един производител.
Опасни стоки
Вид на стоката: Бебешки шезлонг
Описание на продукта: Бебешки шезлонг-люлка, марка “Honeybaby”, арт. №29273.
Страна на произход: Китай
Производител: Неизвестен
Дистрибутор: „Джамбо ЕС.Б“ ЕООД
Приложими изисквания и стандарти: „Изделия за отглеждане на малки деца. Бебешки люлки“
Опасност/естество на риска: Нараняване
Продуктът не съответства на стандарта по следните показатели: Опасно ниво на звук, Ъгли, Система за обезопасяване и Опасност от възможно движение на бебешката люлка по пода.

Ако разполагате с информация за наличие на някой от тези продукти на пазара, можете да уведомите КЗП тук. Ако вече сте закупили такъв продукт, моля не го използвайте. Имате право да го върнете на търговеца и да си получите парите обратно.
Други опасни стоки може да намерите
сайта на КЗП
и
Safety gate RAPEX на Европейската комисия
„Активни потребители“ и в медиите
Какво предлагат алтернативните пазари у нас и в чужбина - Общество - България - Новините на NOVA - NOVA
Експерт: Детската пушка, с която са обстрелвали украинчета в Св. Влас, е била опасна - Общество - България - Твоят ден - NOVA
11.05.2022 г., 13:00 – 17:00 ч., „Днес” с Биляна Славчева - (bnr.bg)
Инфлацията остави на предела на силите потребители и бизнес - Последни Новини от DNES.BG
Пазарът в цифри
- НСИ разпространи данните от наблюдението на потребителите за месец април. Изследването показва нарастване на песимизма в оценките и очакванията на потребителите в сравнение с януари. Общият показател на доверие на потребителите намалява с 4.9 пункта спрямо равнището си от преди три месеца, което се дължи на пониженото доверие сред населението както в селата, така и в градовете - съответно с 5.7 и 4.6 пункта.
- Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца, са по-песимистични спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 11.8 и 15.0 пункта.
- По-негативни в сравнение с януари са и оценките и очакванията им относно промените във финансовото състояние на техните домакинства. Потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени.
- Същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца се засилват (повишение на балансовия показател с 4.9 пункта).
- Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване.
- Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.
Календар на потребителя
До 21 май в Централни Софийски хали продължава търговското изложение „Доверете се на българското“, организирано от Българската търговско-промишлена палата. Участие вземат производители, търговци, предприемачи, които предлагат различни български продукти. 80% от участниците са малки фирми от следните браншове: био продукти (5%); сувенири и бижута (5%); кожени изделия (15%); конфекция и трикотаж (75%).
До 30 ноември се удължава играта за потребители „Сканирай и спечели“. След като първата игра, за която нашите читатели бяха информирани, е приключила с голям интерес, сега тя има ново издание. Целта е потребители да подават неверни и фалшиви баркодове на стоки и услуги. GS1 България се грижи за гарантиране на правото на информиран избор при покупка на гражданите и осигуряване на проследимост на стоките, пречка за което се явява неправомерното използване на баркод номера. Проверката може да бъде направена бързо и лесно от всеки с помощта на безплатното мобилно приложение БГ Баркод. Приложението е налично в Android и iOS. Основното предназначение на БГ Баркод е да предоставя качествени и пълни данни за продуктите, в приятен и удобен вид за крайния потребител, с което да помогне в избора му и по-добрата информираност при покупка. За хранителните продукти приложението позволява персонализация чрез настройване на аларма, която да сигнализира, когато даден артикул съдържа опасен за потребителя алерген. Всички, които подадат сигнали в този период, ще бъдат включени в томбола за спечелването на десет ваучера от по 100 лв. за пазаруване в eMAG.
От 1 до 3 юни Обучителен център "Темида" организира специализиран онлайн курс за длъжностни лица по защитата на личните данни. Накрая на обучението участниците преминават изпит, който обхваща материалa, усвоен по време на учебните часове. На всички, преминали успешно изпита, ще бъде издаден Сертификат за завършено специализирано обучение за „Длъжностно лице по защита на личните данни (DPO)”.