От Българската Национална Асоциация Активни Потребители искаме да популяризираме практиката на колективна покупка през през нашата платформа, тъй като дава достъп до ниски цени на крайните потребители. Искаме да зарадваме един от Вас с ваучер на стойност 1000 лева, с който може да закупите продукт по ваш избор от сайта на Vimax.
За по-голяма ангажираност в проблемите на общността
Отчитайки необходимостта гражданското общество да бъде по-активно при решаване на глобални проблеми, асоциация Активни потребители се включва в проекта (W)E-democracy, който има за цел да пилотира краудсорсинг дейност в 5 европейски държави по темата за „кръговата икономика“.
Българската търговско-промишлена палата /БТПП/ е направила анализ на предизвикателствата пред кръговата икономика в промишлеността, общините и потребителите у нас. Анализът е „стъпил“ на седем ключови сектора, приети от ЕК за изграждане на кръговата икономика. В тях е необходимо да се направят промени на различните етапи от веригата - от дизайна през производството до използването им от крайните потребители:
производство на пластмасови изделия
текстил
електроника и ИКТ продукти
храни и хранителни вещества
опаковки
батерии и превозни средства
строителство на сгради.
Преходът към кръгова икономика ще намали екологичното замърсяване, ще облекчи проблемите с набавянето на суровини, ще засили иновациите и конкурентоспособността. Потребителите ще получат достъп до по-устойчиви и икономични продукти.
Информираност на потребителите
Само 8% от анкетираните потребители заявяват, че нямат нужда от повече и регулярна информация за практики за намаляване на отпадъци като елемент от кръговата икономика. 6% не могат да преценят, а преобладаващото мнозинство – 85%, преценяват, че имат нужда от информация. Едва 25% от анкетираните граждани и представители на гражданското общество са участвали в проекти за демонстриране и популяризиране на кръговата икономика, а 74% отговарят с категорично „Не“. От друга страна, 76% от анкетираните познават принципа „3R-Reduce, Reuse, Recycle“ (Намалявай, използвай, рециклирай) и вярват, че той е в основата на кръговата икономика, а останалите или не познават този принцип, или не могат да преценят. Интересни изводи могат да се направят за потребителските предпочитания на анкетираните. Най-много от тях (91%) са готови да купуват продукти с по-дълъг жизнен цикъл – което предполага по-високо качество и съответно цена, следвани от почти равен брой респонденти, които биха купили изделия от рециклирани материали (73%) и продукти с марка „Еко дизайн“ (71%). От друга страна, 12% не биха купували изделия от рециклирани материали, 11% – с марка „Еко дизайн“ и едва 4% не биха купували по- скъпи, но с по-дълъг жизнен цикъл изделия.
Причините
Като пречки пред участието на повече представители на гражданското общество, анкетираните виждат в непознаването на принципите на кръговата икономика и Стратегията на България 2021-2027 г., изискванията за значителен финансов ресурс и експертиза в областта на технологиите и организацията. Повече от 1/3 от респондентите (36%) се страхуват, че кръговата икономика ще доведе до повишаване на таксите за генериране и оползотворяване на битови и промишлени отпадъци, а 46% не могат да преценят. Само 18% са категорични, че това няма да се случи. Огромното мнозинство от респондентите (92%) считат, че общините и държавата трябва да стимулират намаляване генерирането на отпадъци и въвеждане на кръговата икономика; 6% не могат да преценят и само 2% отговарят с „Не“.
Препоръки
В резултат от анализа експертите на БТПП са изготвили няколко препоръки: Повече информираност, Финансови стимули, Намаляване на отпадъците и рециклиране. Ето по-конкретно какво предлагат те.
Нужда от повече информация: • Мероприятия/обучения за повишаване информираността по въпросите на кръговата икономика и нейните приложения. • Да се изучава кръговата икономика в училище и да се подготвят кадри за зелени работни места. • Принципите на кръговата икономика, добрите практики и законодателство да се популяризират повече, включително чрез включването на такива теми в училищното образование. • Дигитални уроци по зелено предприемачество. • По-широка гласност за значението на кръговата икономика сред граждани и техни структури. • Хората трябва да бъдат информирани как правилно разделно да изхвърлят/рециклират отпадъците си и да бъдат стимулирани за това.
Финансови стимули и подпомагане: • Достъп до програми, финансиращи въвеждането на кръговата икономика. • Повече стимули. • По-евтини екопродукти.
Намаляване на отпадъците и рециклиране: • Подобряване на кръговата свързаност между големите градове и малките населени места; Да се намали употребата на пластмаси, които не се рециклират. • Да се намали употребата на пластмасови опаковки. • Повече машини за рециклиране на пластмасови отпадъци. • Повече разделно събиране и рециклиране. • Общините да прилагат разделно събиране и рециклиране и да използват екологичен градски транспорт. • Изграждане на квартали с енергийна самостоятелност.
Предизвикателствата пред онлайн търговията
Европейският потребителски център – България /ЕПЦ - България/ организира пореден семинар за предизвикателствата пред електронната търговия, отговорностите на търговците и правата на потребителите. Игнат Арсенов - директор на Дирекция „Контрол на пазара“ в Комисията за защита на потребителите, разкри, че обичайно нарушенията на търговците са причинени от незнание. Той посочи, че базовата информация за онлайн търговците е заложена в Закона за предоставяне на цифрово съдържание и цифрови услуги и за продажба на стоки, включително правата и задълженията им. Специално внимание той отдели на индивидуалните изисквания за съответствие на стоките. Те трябва да съответстват на описанието, вида, количеството и качеството и да притежават функционалност, съвместимост, оперативна съвместимост и други характеристики, предвидени в договора. Стоките трябва да са годни за конкретната цел, търсена от потребителя, за която той е уведомил продавача най-късно в момента на сключване на договора за продажба и за която търговецът се е съгласил. Стоките трябва да се доставят с всички принадлежности и всички указания, включително за инсталиране и монтаж, предвидени в договора и да се актуализират съгласно заложеното в него.
Правилата на „играта“
Обективните изисквания за съответствие на цифровите стоки или услуги са, че при еднократното им предоставяне, заедно със стоката – търговецът трябва да предостави актуализации за период от време, който потребителят разумно може да очаква предвид вида на стоката и целта, за която тя ще се използва. При предоставяне на такива услуги през определен период от време търговецът е длъжен да предоставя съответните актуализации, настъпили през този период. Отговорността на търговеца за несъответствие при доставка на стоки без цифров елемент е до две години след предоставянето на стоката. Търговецът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договор, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след това. Когато става въпрос за доставка на стоки с цифров елемент, отговорността на продавача е също до две години, считано от доставянето на стоката или услугата. Това е в случаите за еднократно предоставяне.
Когато договорът предвижда непрекъснато предоставяне на цифрови стоки или услуги в рамките на определен период от време, на по-дълъг от 2 години, продавачът отговаря и за всяка липса на съответствие на физическите и цифровите елементи на стоката, което възникне или се появи в рамките на две години, считано от доставянето на стоката и от започването на непрекъснато предоставяне на цифровата стока или цифрова услуга. Когато договорът е за непрекъснато предоставяне на стока/услуга с цифров елемент за по-дълъг срок и несъответствието се дължи на цифровите елементи, продавачът отговаря за всяка липса на съответствие, която възникне или се появи в рамките на периода от време на предоставяне, съгласно договора. Всяко несъответствие на потребителската стока с договора, което се прояви до една година след доставянето на стоката, се смята, че е съществувало при доставянето й.
Правото на рекламация е правото, с което потребителят ангажира гаранционната отговорност на търговеца /законова или търговска гаранция/. Потребителят има право на рекламация за всяко несъответствие на стоката с договореното качество, включително за стоки втора употреба, когато след доставката, при първоначалния преглед или при съхранението, монтажа, изпитванията или експлоатацията са открити несъответствия с договора. Право на потребителя е да прецени дали да ангажира законовата или търговската гаранция. Търговецът не може да откаже да удовлетвори законова рекламация с аргументи, че производителят или друг търговец е дал търговска гаранция. Търговецът няма право да откаже да приеме рекламация.
Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба е безплатно за потребителя. Той е длъжен да предостави стоките на разположение на търговеца. Разходите за тяхното вземане и доставка на ремонтираната/заменена стока се носят от търговеца. Задължение на търговеца е и демонтажът на дефектните стоки и монтажът на заместващите стоки. При отстраняването на несъответствието търговецът не трябва да причинява значителни неудобства на потребителя. Последният не дължи плащане за обичайната употреба на заменените стоки за времето преди тяхната замяна.
Гаранции
Ако първоначално предявената рекламация не може да бъде удовлетворена изобщо или не е удовлетворена чрез замяна или ремонт в разумен срок /за стоки с цифров елемент/ или до 1 месец след рекламацията /за стоки без цифров елемент/, потребителят има право или да развали договора, да върне стоката и да получи обратно пълния размер на платената цена, или да получи пропорционално намаляване на цената. Развалянето на договора/намаляването на цената е възможно, ако продавачът не е извършил ремонт или замяна на стоката в законоустановения срок; ако продавачът е отказал ремонт/замяна, тъй като са невъзможни или водят до непропорционално големи разходи; както и ако стоката е ремонтирана, но се появи втори дефект или стоката е с дълготрайна употреба, или е стока с цифров елемент и е била обект на два ремонта в рамките на гаранционния срок. Това е възможно и ако несъответствието е толкова сериозно, че оправдава незабавно намаляване на цената или разваляне на договора за продажба. Възможно е и когато продавачът е заявил или от обстоятелствата е ясно, че няма да приведе стоката в съответствие в разумен срок или без значително неудобство за потребителя.
Търговецът/гарантът има свобода да я предостави или не, да определи нейния срок, да определи способите за удовлетворяване на потребителя и да определи другите изисквания и ограничения на приложното поле на гаранцията. Когато търговецът удовлетвори рекламацията, той издава акт за това, в два екземпляра, един от които е за потребителя. Неиздаването му води до административни санкции.
В Общите условия на сайта на търговеца е задължително присъствието на следната информация:
Какви са сроковете за връщане на продукт и правото на отказ от договора от страна на потребителя;
Как се разпределят транспортните разходи, когато потребителят върне купената стока;
Каква е законовата гаранция на стоките;
Какви са отговорностите при поръчки, направени онлайн;
Какви са изискванията за предоставяне на преддоговорна информация при поръчка на стоки по интернет.
Вода вместо храна? Как сгъстителите могат да засегнат вашето здраве?
В днешното видео ще ви покажем каква е ролята на модерните сгъстители, така наречените "гуми", и какви могат да са последствията върху вашето здраве, ако ги консумирате редовно! Ако настоящото видео ви е харесало, можете да последвате канала ни! Ако желаете да получавате важна потребителска информация, можете да се абонирате за безплатния ни седмичен бюлетин чрез този линк: https://www.subscribepage.com/buletinbnaac.
Новите данни на БНБ сочат, че кредитите за домакинствата и НТООД са 34,441 млрд. лв. (19,5 процента от БВП) в края на април.
Спрямо същия месец на 2022 г. те се увеличават с 14,3 процента.
Жилищните кредити са 17,275 млрд. лв. в края на април, като те нарастват на годишна база със 17,6 процента.
Потребителските кредити възлизат на 15,555 млрд. лв. и се увеличават с 11,7 процента спрямо април м.г.
На годишна база другите кредити, в което се включват и средствата, отпуснати на сдруженията на собствениците по Национална програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, нарастват с 6,8 процента, като достигат 399 млн. лева.
Кредитите за работодатели и самонаети се увеличават с 10,9 процента на годишна база през април и в края на месеца са 426,2 млн. лева.
Календар на потребителя
От 1 юни основният лихвен процент (проста годишна лихва), обявяван от БНБ, се увеличава и той вече е в размер на 2,96 на сто.
На 22 юни GS1 България и GS1 Европа организират онлайн семинар „Как QR кодът и GS1 Digital Link ще повлияят на алкохолната индустрия“. Пред индустрията стои необходимостта в краткия срок до края на тази година да се подготви за изискването да информира потребителите относно съставките, хранителните стойности и алергените на алкохолните напитки чрез използването на електронни етикети.
На 27 юни Обучителен център "Темида" ще проведе специализиран онлайн практически курс на тема „Създаване и функциониране на канал за вътрешно подаване на сигнали“.В рамките на обучението подробно разгледани ще бъдат: Основни положения в Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения.