Кампания
Седмичен бюлетин брой 46 (468)
Предпразничен пазар: Плюсове и минуси
Един по един производители и търговци се настройват към най-големия предпразничен пазар на годината. Ноемврийските намаления, „черните“ петъци и седмици насочват към предстоящите празници. Откога, обаче, потребителите да започнат подготовката? Най-предвидливите още през лятото са планирали големите покупки и подаръци и са си направили специален фонд в семейния бюджет. А той е планиран за всички покупки: обновяване на къщата и техниката, храна и напитки, подаръци, украса, пътувания или резервации за заведения и клубове. Непредвидливите ще мислят тепърва, а най-непредвидливите ще оставят всичко за последния момент, както правят по традиция хиляди потребители у нас. Какво толкова, си казват те, и харчат на посоки и по хрумвания. Но! След дългите празници идват тежките месеци – отопление, данъци, застраховки, сезонни болести и ред още плащания. Затова простата формула на спокойния и икономичен предпразничен пазар е: планиране, бюджет, разумно потребление, подготовка и покупки отрано.
Хайде на базара!
Има ли някаква регулация на стотиците базари, които „изникват“ предпразнично къде ли не? Не разбрахме отговора, но сме свидетели на „иновации“ – базари на тротоарите, базари по спирките, базари по пазарите. Миналата година по това време проследихме един такъв „базар“, за да му видим предимствата. Продаваха се главно играчки, украси, сладки неща и дребни коледни подаръци. На нито един артикул не видяхме информация за произхода им, състава и съдържанието им, начина на употреба, рисковете, които пораждат, начините за рекламация, цените. А както сме писали много пъти, едни от най-рисковите стоки и подаръци са детските изделия. На този „базар“ липсваше касов апарат и клиентите си тръгваха без касова бележка. В интерес на истината, не уцелихме нито един потребител, който да претендира за полагащата му се по закон информация и защита.
„Бизнес център България“ е една от фирмите, които проправиха пътя на предпразничните базари в страната. През 1994 г. организира първото изложение-базар „Произведено в България“ и поради големия интерес всички етажи на НДК бяха запълнени до горе с изложители, а потребителите идваха от всички краища на страната. Тогава много от тях откриха, че има български стоки – основно конфекция и трикотаж, които могат да конкурират витрините на бутиците по „Витошка“.
Къде са сега тези изложители и потребители? Потърсихме управителката на „Бизнес център България“ Йорданка Чавдарова.
- Да, интересът на посетителите се запазва , както и към логото "Произведено в България", въпреки че са станали по-взискателни, сподели пред нас тя. Но те разчитат на качеството на продуктите и на достъпните цени. Участниците са традиционни. Малко фирми са нови и трудно се задържат. Но от нашите фирми някои се разраснаха и развиха международни търговия. Сега предстоят изложенията: „Златен лъв“ за българските производители – от 15 до 26 ноември в София, партера на ЦУМ; Коледен базар в НДК – от 15 до 22 декември; Коледен базар в ЦУМ – от 8 до 25 декември.
Коледа по Интернет
Виж, търговците онлайн се раздвижиха отрано – с реклами, оферти и намаления. Но в бързането и залисията много потребители могат да попаднат и на фалшиви оферти, измами и традиционни „хватки“.
Интернет предлага неограничени възможности за всичко, но в това число и за измами. Независимо, че към момента няма бум на този вид престъпление, потребителите винаги трябва да проявяват бдителност, особено когато попадат на атрактивни предложения и реклами. Сезонът предполага активно търсене на дърва и пелети за огрев, както и на оферти за планирана ваканция или наемане на къща за гости за празниците в края на годината – напомнят от Главна дирекция „Национална полиция“. Интернет пространството е залято с безброй обяви, но как потребителите да разпознаят истинските от онези, зад които се крият измамници? Ето няколко съвета от полицията:
Когато става въпрос за измама с обява за доставка на дърва и пелети, обикновено се залага на атрактивна цена, която да провокира интереса на жертвата и тя сама да потърси връзка. Договарянето e обикновено по телефона или мобилно приложение. ВНИМАНИЕ: В този случай е особено важно да се проследи офертата и ако в нея се съдържа изискване за капаро на дадена сума за самата стока или за доставката ѝ, която да се плати било по банков път или чрез системите за бързо разплащане, бъдете сигурни, че става дума за опит за измама. Следвайте правилото, че пари се превеждат само при получена стока!
При обявите за екскурзии/ наемане на къща също водеща е цената. Затова първото правило, което потребителят трябва да спази, е не да провери дали фирмата има свой сайт, а дали тя има лиценз за туроператорска дейност. Това става с едно кликване в сайта на Министерството на туризма https://ntr.tourism.government.bg/Registration.nsf/alltato.xsp).
Прегледайте и коментарите в интернет за съответната компания, но не се доверявайте изцяло на написаното. Второ правило – преди да подпишете договор, в офис или пратен ви по интернет, внимателно го прочетете. Проследете задължително дали в него името на фирмата е написано по един и същи начин навсякъде, фигурира ли ЕИК и дали поставеният печат е на същата фирма. Трето правило е начинът на плащане. Туроператорите трябва да имат регистрирани фирмени банкови сметки. Това означава, че титуляр на сметката е името на фирмата, в никакъв случай тя не следва да е на управителя или на когото и да било друг служител. ВНИМАНИЕ – ако ви предложат сметка на физическо лице, сметка в чужда банка или плащане през система за бързо плащане, това е сигурен белег за измама. Не плащайте!
Какво се случва преди празниците на пазара за храни и напитки? Очаквайте в следващия ни брой.
Прочетено за вас: Какво е бъдещето на блокчейн и криптовалутите?
15% от българите инвестират в криптовалути – заяви Фабиен Офрештер - вицепрезидент Web 3.0 във Vivendi, пред Economy.bg. Но какво стои зад тези понятия и какво трябва да знаят потребителите? Как вижда бъдещето на блокчейн и криптовалутите? Ето какво споделя той.
Бих разделил двете теми. Бих казал, че блокчейн ще стане мейнстрийм, изчезвайки. Доскоро определени марки залагаха на „блокчейн“ като нашумял термин. Но днес тенденцията е зад нас. И потребителите не е нужно да знаят какво е блокчейн или дали използват блокчейн технологии: те просто искат добре работещи решения и продукти. Ако тези решения и продукти изискват блокчейн, ще го имат. Това е като с използването на софтуер: имате алгоритми, но никой не се интересува от тях (и никой не се опитва да превърне думата „алгоритъм“ в модерна дума, за да продаде продукта), за вас е важно просто как работи крайният продукт.
Нека ви дам пример: преди няколко години някои марки бяха атакувани с фалшиви прессъобщения. Беше и все още е много лесно да се дестабилизира компания с изпращане на фалшиво прессъобщение, защото никой няма да провери дали това е вярно, или не. Освен журналистите. Да, те ще го направят, защото това им е работата. Но все повече медии използват чатботове за копиране и поставяне на съдържание. Чатботовете обаче не могат да различат истинско от фалшиво прессъобщение. Това е един от случаите, в които блокчейнът е наистина полезен. Можете да удостоверите съдържанието на прессъобщението, което може да бъде много удобно за гарантиране на репутацията на компаниите.
Но е важно да разграничим бизнес възможностите от шума. Например новата сензация на годината беше генеративният AI /изкуственият интелект/, тъй като всички говорим за ChatGPT. Обаче забравяме, че в телефона и в компютрите си отдавна имаме AI, но не се интересуваме от технологиите, интересуваме се какво можем да правим с тях. Така че за мен това е бъдещето на блокчейна: ще изчезне, защото ще има вече реална употреба.
При криптовалутите обаче е различно, защото това не е технологичен проблем, а въпрос на финанси, икономика и геополитика. Единственото нещо, което знаем със сигурност е, че парите скоро ще станат все по-дигитални. Каква ще бъде котировъчната стойност на парите? Това е истинският проблем, който стана гореща тема на Г-20 в Индия неотдавна: Г-7 настоява за доларизация на стейбълкойните, докато Г-20 би предпочел да избегне това, за да остане по-независим. Въпросът става все по-стратегически, откакто Китай пусна своя дигитален юан. И един от проблемите, които могат да възникнат, е, че все повече държави ще залагат на традиционни криптовалути, вместо на стейбълкойни, за да защитят своя суверенитет. Дихотомията е много интересна, защото това е битка не само за технологиите, но и за финансите и властта. И дори да не мога да разчета бъдещето, това са много интересни теми, които трябва да се следят отблизо, тъй като въпросите са стратегически.
И още - Колко рисковано е да инвестирате в криптовалути?
Крипто пазарът е пословично непредсказуем и както често създава милионери, така и довежда инвеститори до банкрут. Ако трябва да бъдем реалисти – всяка инвестиция е рискова и само интуицията и опитът ще ви помогнат да излезете като победители. Колко ще инвестирате зависи от това колко сте готови да изгубите, това трябва да ви дава по-ясна идея за нивото на риск, което поемате с влизането в пространството на криптовалутите. За разлика от традиционния пазар на акции, тук няма централизирани органи, които да поемат отговорността. Това прави блокчейн индустрията перфектна за действащи измами и е от изключително голямо значение да инвестирате само в проекти, които смятате, че имат стойност. Това, че цената на даден актив се увеличава не означава, че той задължително струва нещо.
Инвестирането, в каквото и да било, изисква анализи. За дългосрочните си начинания, инвеститорите използват три главни метода, за да измерват рисковете на конкретен актив. Основните анализи преценяват токените или проектите, посредством тяхната присъща стойност в контекста на сегашния пазар и неговата перспектива. Повечето проекти публикуват доклад преди началото на продажбата на съответния токен и изучаването на този доклад може да ви даде по-задълбочен поглед в това какво предлага активът. Бъдете сигурни, че сте прегледали икономическите фактори и други събития специфични за индустрията, като запаса на Биткойн, който се разполовява на всеки четири години.
Инвестицията в криптовалути означава, че можете да видите голям ръст за кратко време, но е от огромно значение да сте наясно как работи един проект, преди да рискувате капитал в негова полза. Краткосрочните инвестиции може и да изглеждат като чудесен начин за правенето на бързи пари, но този тип търговия, всъщност изисква опит, интуиция и нюх. Нестабилните пазари могат да разпалят различни емоции в неопитните търговци и нещо, което е изглеждало като правилно решение, често се превръща в унищожително за по-голямата картина. Блокчейнът отнема контрола от централизираните институции и дава власт на индивидуалните инвеститори. Биткойн ни донесе децентрализираните пари, а алтернативните монети – децентрализирана икономика. Индустрията може и да е все още зелена, но вече е на път да бъде възприета от масата. Колкото повече хора се качват на борда, толкова по-осезаема става реалността, в която криптовалутите вече няма да са просто инвестиция, а една бъдеща икономика.
Мухъл у дома? Ами сега?
Развитието на мухъл винаги е резултат от твърде много влага - от счупени керемиди и дефектни улуци и спукани тръби до покачване на подпочвените води. Често срещана причина са така наречените топлинни мостове, като конзолни бетонни и стоманени части към балкона или върху прегради на прозорци без изолация.
Линк към статията
„Активни потребители“ и в медиите
Избор на ефективно отопление: варианти и сравнение - Акценти от програмата (bnr.bg)
Богомил Николов: Държавата се опитва да поеме по бързата писта - Новини (bnr.bg)
Богомил Николов по Дарик: Държавата трябва да компенсира хората с ниски доходи - България - Дарик (darik.bg)
Пазарът в цифри
- Едва 7% от площта на обитаваните жилищни сгради в България е в съответствие със съвременните изисквания за енергийна ефективност.
- В тях влизат построените след 2010 г. и вече обновените сгради.
- 90% от необновения жилищен фонд е с най-лоши енергийни характеристики.
- На сградите в ЕС се падат 40% от употребената енергия и 36% от произведените въглеродни емисии.
- За да се постигне предложената от Европейската комисия цел за намаляване на емисиите с най-малко 55% до 2030 г., ЕС трябва да намали парниковите газове от сградите с 60%, изразходването на енергия с 14% и разходът за отопление и охлаждане с 18%.
Календар на потребителя
От 18 до 26 ноември се провежда Европейската седмица за намаляване на отпадъците. Целта е да се повиши информираността на международната общност за намаляването на отпадъците, повторната употреба на продукти и стратегиите за рециклиране на материали, както и свързаните с тях политики на Европейския съюз и страните членки.
На 21 ноември от 9.30 часа в Гранд хотел София се организира Кръгла маса „Електроенергийни мрежи и мрежови услуги – предизвикателства пред енергийния преход и пазарната либерализация“.
На 29 ноември от 9.30 ч. в София, Бест Уестърн Плюс Бристол Хотел, Българска национална асоциация „Активни потребители“ ще проведе заключително събитие на проект CLEAR-X- Consumers Leading the EU’s Energy Ambition Response, Expansion, който е част от инициативата за повишаване на енергийната ефективност на домакинствата чрез закупуване на енергийно ефективни уреди. CLEAR-X се финансира от програмата на Европейския съюз за научни изследвания и иновации "Хоризонт 2020". По време на събитието ще се представят резултатите от извършените основни дейности по проекта, ще се дискутира актуална информация относно темата за енергийна ефективност и използването на възобновяеми енергийни източници от домакинствата.
По повод на Европейската година на уменията (2023), Службата на ЕС за интелектуална собственост (EUIPO) стартира втория модул на масивния онлайн отворен курс (МООС), посветен на авторското право за потребители и създателите на цифрови технологии. Целта е да се подобрят уменията в областта на интелектуалната собственост на всички обучаеми - от ученици в средните училища и студенти във висшите учебни заведения до всички заинтересовани лица без предишни познания в тази област. Всички учебни материали по интелектуална собственост могат да бъдат намерени на уебсайта IdeasPowered@School.