Кампания
Седмичен бюлетин брой 47 (469)
Предпразничен пазар: Търговия без логика
Странни неща се наблюдават с храните и напитките по нашите пазари преди празници. Докато търговците по цял свят свалят цените, за да печелят от големия оборот, у нас преди Коледа и Нова година те често „хвърчат“ нагоре. Много производители и търговци често предпочитат да заложат на максимата „ден година храни“. И докато в страната от 15 ноември се прилага инициативата “Достъпно за вас”, според която цените на определени стоки в хранителните магазини ще бъдат по-ниски, за да се постигнат трайно ниски цени за българските потребители, в кварталния ни магазин цената на кравето сирене „скочи“ с 2 лева за килограм. Може би, като се включи в инициативата, магазинът ще намали тази цена с 2 лева и ще отчете „грижа за потребителите“. Държавната комисия по стоковите борси и тържищата прогнозира по-евтини празници тази година, но още е рано за анализи и резултати както на инициативата “Достъпно за вас”, така и на реалната ситуация на пазара.
Приходи - разходи
През отиващата си година повечето европейски страни овладяха в голяма степен инфлацията, която сериозно „подяждаше“ доходите на потребителите. По данни на европейската статистическа агенция Евростат темпът на потребителските цени в Европейския съюз се е забавил до 3,6% през октомври на годишна база, докато през септември бе на ниво от 4,9%. В еврозоната годишната инфлация също е намаляла миналия месец - до 2,9% спрямо 4,3% през септември.
През октомври в България потребителските цени са нараснали с 5,9%, отнесено към същия месец на миналата година, докато през септември темпът им на растеж е 6,4%.
Затрудненията при покриване на ежедневните разходи на домакинствата остават значителни. Например, през първото тримесечие на 2023 г. делът на лицата, които изпитват затруднения да покриват ежедневните си разходи, продължава да е относително висок - над 75%. С известни затруднения са 35.8% от лицата, 26.8% определят покриването на ежедневните разходи като трудно, а 14.2% - като много трудно. Делът на лицата, които се справят много трудно, се увеличава с 0.6 процентни пункта в сравнение с първото тримесечие на 2022 година. Относително лесно могат да покрият ежедневните си разходи 19.7% от лицата, а едва 3.5% не изпитват никакви затруднения. Общо делът на лицата без затруднения през първото тримесечие се увеличава с 1.5 процентни пункта спрямо първото тримесечие на 2022 година.
Много потребители си отдъхнаха, като се появиха и регламентираха фермерските пазари. Няма посредници, няма спекула, няма пестициди, качеството е проверено, а заради всичко това, цените ще са по-ниски – си казаха потребителите. Но само докато посетиха пазарите и направиха първите покупки. Въпреки директната търговия производител-купувач, цените са високи и дори изпреварват предлагането на традиционните пазари.
Странна работа! При растящи цени и неспособност да ги догонят доходите и в делничен ден, но особено след празниците, контейнерите за боклук преливат от хранителни остатъци. Проучване в ЕС показва, че у нас се изхвърлят средно 86 кг хранителни отпадъци на човек годишно, като 26 кг от тях се падат на член на домакинството. А за цялото домакинство? За сметка на това страната ни е в челната тройка на страните с най-високи загуби на храна в първичното производство. Според проучване на Kaufland в Европа годишно се изхвърлят близо 100 милиона тона храна, а в България – близо 670 хил. тона. Лошата новина е, че в повечето случаи тези храни все още са били годни за консумация при изхвърлянето им. Плодовете и зеленчуците, например, понякога попадат в кофата само защото имат вдлъбнатина или нямат така наречения "търговски вид". Също така, често продуктите се изхвърлят веднага след достигане на отбелязаната дата на годност. Отговорното пазаруване и намаляването на хранителните отпадъци трябва да станат приоритет както за търговците и производителите, така и за потребителите.
В България още няма методика за измерване на хранителните отпадъци с произход, различен от домакинствата. Също така на национално ниво няма действаща стратегическа рамка по отношение предотвратяване образуването на хранителните отпадъци. Липсват реални мерки и действия, които да обхванат всички етапи на хранителната верига от производството, преработката на храни, търговията на едро и дребно, общественото хранене и домакинствата.
Страната ни има Национална програма за предотвратяване и намаляване загубата на храни, но по-скоро поставя срокове вместо да решава конкретни проблеми. Според програмата трябваше от миналата година да работи обща методика за изчисляване на хранителните отпадъци. Всяка година до края на май да изпращаме информация до Европейската комисия за хранителните отпадъци у нас. До 15 юни пък трябва да се прави ежегоден доклад за количеството хранителни отпадъци, но и доклад за изпълнението на Плана за действие. В програмата е предвидено също да се създаде Национална платформа относно загубата на храни, която да обединява всички, която все още е объркващо какво точно ще прави.
Върху дарените храни у нас се дължат 20% ДДС, а ако храната се унищожи, задължения няма. Големите хранителни вериги предпочитат да хвърлят храната вместо да я даряват, защото трябва да плащат ДДС, а както знаем, у нас данъчни облекчения няма. Как го правят другите? Белгия: Когато се дарява храна на регистрирани към Белгийската федерация на хранителните банки организации, даренията не се облагат с ДДС. Франция: ДДС върху даряваните храни не се дължи, като дарителите имат право и на данъчен кредит в размер 60% от стойността на дарението. Полша: Дарителите на храни са освободени от задължението да начисляват ДДС върху тези дарения от 2003 година насам. Ако са изпълнени определени условия, даренията на храни могат да се приспадат от облагаемата данъчна основа (в размер до 10% от облагаемия доход).
Малки тайни: Как да пестим енергия през зимата
В навечерието на зимата и очакваните празници Асоциация Активни потребители ви припомня някои прости мерки, с които можете да намалите енергийните си разходи през сезона. Извършването на прости ремонти или подобрения и промяна на разточителните навици води до значителни икономии на енергия за повечето семейства.
Линк към статията
Борба с влагата
Топлоизолацията увеличава ли риска от мухъл? Това е мит. В действителност е точно обратното: Проучване на test.de показва, че съществува риск от заразяване с мухъл, особено от вътрешната страна на студените външни стени. С други думи, където топлоизолацията е лоша или никаква.
Линк към статията
„Активни потребители“ и в медиите
„Събуди деня“ на 20 ноември 2023 г. с Биляна Славчева - (bnr.bg)
Енергоспестовните навици на човек могат да намалят с до 20% разходите му - Bloomberg (bloombergtv.bg)
На Черен петък не гледайте процента на намалението, а крайната цена - Общество (bnr.bg)
Мухъл вкъщи? Можем да го прогоним - Новини СЕГА (segabg.com)
Пазарът в цифри
Асоциацията на търговците на нехранителни стоки (АТНС) представи резултатите от национално проучване на покупка на нехранителни стоки. То цели да покаже какви са тенденциите при пазаруване на нехранителни стоки в България, кои са най-често посещаваните обекти с цел покупка, както и кои стоки най-често се купуват онлайн и защо. Проучването показва, че при всички групи нехранителни стоки се запазва тенденцията за покупка в голям магазин или верига. Веригите са предпочитани от най-много потребители при покупка на големи мебели (58%) и строителни материали (54%). На високи позиции остават дребните мебели за дома (49%) и стоките за домакинството и градината (48%). Най-рядко на място в голям магазин потребителите закупуват спортни аксесоари (29%) и книги (27%), но и при тях той е предпочитаното място за покупка. В малките квартални магазини значителна част от респондентите предпочитат да пазаруват стоки за домакинството, за градината, мебели за дома и аксесоари за домакинството. Магазините в моловете са предпочитано място за пазаруване за относително малко купувачи (около 10%) в големите градове, най-често за покупка на спортни дрехи и обувки, спортни аксесоари, както и някои стоки за бита и домакинството.
Купуващите онлайн стават все по-голям дял от населението, основно от младите потребители и такива на средна възраст, градско население. Онлайн се купуват най-често книги, спортни дрехи и обувки, спортни аксесоари. Наблюдава се нарастване и на броя пазаруващи строителни материали онлайн.
Над 62% от българите предпочитат да пазаруват нехранителни стоки в големи магазини и вериги, около 16% – в малки квартални магазини, около 12% – онлайн и едва около 8% в моловете, което е обяснимо предвид наличието на молове само в най-големите градове на страната.
Преобладаващи причини за избор на място за покупка са:
- Разнообразието от стоки и марки – над 50% от всички купувачи са я посочили за всички места за покупка;
- Цените са водещ мотив за почти половината – 47-48%;
- За около една трета цялостното преживяване и обслужването, което влияе върху него, са също важен фактор за избор на място за покупка.
Над половината респонденти са заявили, че пазаруват онлайн – 58%. От тях едва 5% от потребителите пазаруват нехранителни стоки веднъж седмично онлайн, 17% го правят веднъж месечно, 17% веднъж на тримесечие, 19% – по-рядко от веднъж на 3 месеца. Тези, които пазаруват веднъж седмично са по-често от големите градове и столицата и са най-вече сред купувачите на възраст между 25-39 г. След тях се нарежда групата на 40-54 годишните – 7%. Тези, които не пазаруват онлайн основно са от хора над 55 г. – 67% и са от селата – 59%.
Календар на потребителя
От 28 до 30 ноември от 10:00 до 12:00 СЕТ Центърът за арбитраж и медиация към Световната организация за интелектуална собственост (СОИС/WIPO), организира онлайн семинар по медиация и арбитраж. Целта е да се насърчи разбирането на участниците по отношение на възможностите за алтернативно решаване на спорове (ADR) в областта на интелектуалната собственост и технологиите. Програмата е фокусирана върху провеждането на процедури за медиация, арбитраж и ускорен арбитраж при международни спорове в областта на интелектуалната собственост и технологиите. Участниците ще получат и насоки за изготвяне на клаузи за алтернативно решаване на спорове.
На 29 ноември от 9.30 ч. в София, Хотел Централ, Българска национална асоциация „Активни потребители“ ще проведе заключително събитие на проект CLEAR-X- Consumers Leading the EU’s Energy Ambition Response, Expansion, който е част от инициативата за повишаване на енергийната ефективност на домакинствата чрез закупуване на енергийно ефективни уреди. CLEAR-X се финансира от програмата на Европейския съюз за научни изследвания и иновации "Хоризонт 2020". По време на събитието ще се представят резултатите от извършените основни дейности по проекта, ще се дискутира актуална информация относно темата за енергийна ефективност и използването на възобновяеми енергийни източници от домакинствата.