Статия
Нови пазарни стандарти за храните
Европейската комисия предложи промени в пазарните стандарти, приложими за редица продукти на хранително-вкусовата промишленост като плодове и зеленчуци, плодови сокове и конфитюри, мед, домашни птици и яйца. Предложенията целят да помогнат потребителите за по-информиран избор свързан със здравословното хранене и намалявене разхищението на храни. Какво се предлага:
Етикетиране на произхода |
Определят се по-ясни и задължителни правила за етикетиране на произхода на мед, ядки и сушени плодове, узрели банани, както и почистени, преработени и нарязани плодове и зеленчуци (като например опаковани салатни листа). В случай на смеси, върху етикета трябва да бъде посочена и държавата (или държавите) на произход, което ще увеличи прозрачността за потребителите и би насърчило производството на съответните продукти в ЕС. |
Разхищение на храни |
Предложените изменения обхващат проблема с хранителните отпадъци и отпадъците от опаковки. Ще се предвиди например освобождаване от задължението за съответствие с пазарните стандарти за т.нар. „грозни“ плодове и зеленчуци (с външни дефекти, но иначе подходящи за местна/директна консумация), продавани на местно равнище и пряко от производителите на потребителите. Това се очаква да стимулира късите вериги на доставки. |
Опаковане |
Продуктите, предназначени за даряване, могат да бъдат освободени от основните изисквания за етикетиране. Това ще намали административната тежест. |
Плодови сокове |
Ще бъде възможно плодовите сокове да носят обозначението „без добавени захари“, за да се поясни, че те, за разлика от плодовите нектари, не могат да съдържат добавени захари — особеност, която не е известна на повечето потребители. Също така, върху етикетите на плодовите сокове с променен състав ще може да се поставя обозначението „сок от плодове с намалено съдържание на захар“. |
Конфитюри и мармалади |
Количеството вложен плод в конфитюрите ще бъде увеличено от 35% на най-малко 45% (при конфитюрите екстра качество това количество ще е 55%). Наименованието „мармалад“, което досега беше разрешено само за цитрусови конфитюри, ще може вече да се използва за всички конфитюри. |
Яйца |
Ще бъде разрешено използването на слънчеви панели в открити площи за свободно отглеждане на кокошки-носачки, с което ще се увеличи предлагането на енергия от възобновяеми източници. Също така маркирането на яйцата ще се извършва директно в стопанствата, с което ще се подобри проследимостта им. |
Предлага се въвеждане на пазарни стандарти и за ябълковото и крушовото вино и за произхода на бобовите култури, които досега не са обхванати от пазарните стандарти.
Цели на стандартизацията
Целта на пазарните стандарти на ЕС е да се гарантира постоянно високо качество, защита на потребителите и съгласуваност на стандартите в съответствие с международните стандарти. Новите предложения са в съответствие със стратегията „От фермата до трапезата“ и целите на ООН за устойчиво развитие и се очаква да допринесат за популяризирането и навлизането на устойчиви продукти. Пазарните стандарти се отнасят както до външните качества на продуктите, така и до невидимите им качества, произтичащи от спецификата на тяхното производство (като например съдържанието на плодове в конфитюрите). Те се прилагат по еднакъв начин към европейските и към вносните продукти.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous