Статия
Радиацията по време на полет със самолет
Според проучване на Българска национална асоциация на потребителите (БНАП) над 85% от българите не са информирани за повишеното радиационно облъчване по време на полет със самолет. Известен факт е наличието на нормален радиационен фон на земната повърхност. Също така е известно, че самолетите и космическите апарати са подложени на по-високо радиационно облъчване в сравнение на облъчването на земната повърхност.
По данни на Федералната авиационна агенция на САЩ (1992 г.) пилотите и екипажите на самолети получават по-голямо годишно радиационно натоварване от работниците в атомни електроцентрали. По други данни пилотите и екипажите на самолети се нареждат на трето място по приетата доза радиационно облъчване след работниците в уранови/радонови мини и тези преработващи уранова руда. От потребителска гледна точка е интересно да се провери дали авиокомпаниите и самолетната индустрия са предприели мерки за ограничаване на облъчването върху пътниците, които ежедневно превозват. По-важно е, обаче дали авиокомпаниите предупреждават пътниците си, че по време на полета ще бъдат изложени на радиационно облъчване, както и каква доза ще поемат сумарно за целия полет. Всъщност компаниите правят точно обратното. Когато летят на малка височина, самолетите срещат по-голямо съпротивление от гъстия въздух, и следователно ползват повече гориво и изразходват повече пари. Авиокомпаниите и респективно самолетната индустрия решават този икономически проблем, чрез полети на по-голяма височина - така всичко е по-евтино и бързо. Това, което не споменават е компромиса със здравето на клиентите си - на всеки 2000 м височина, радиационното облъчване се удвоява! Слънчевата активност, за която много се говори и пише по съмнителни медии, е важен фактор, когато става въпрос за радиационно облъчване по време на полет. Връзката между повишената слънчева активност и облъчването се дължи на слънчевите изригвания. По време на силни слънчеви изригвания облъчването по време на полет може да се увеличи до 20 пъти. Тази информация също няма да намерите в билета си за самолет. Опасността, за която става дума в настоящата статия не се пренебрегва от законодателството на Европейския съюз - според него пилотите и екипажите на самолети могат да летят определен брой часове на определена височина всяка година. След определена граница на тяхното облъчване, те биват заземявани - не им е разрешено да летят поради опасност от патологичен ефект върху здравето. А кой се грижи за пътниците? Някои авиокомпании публикуват съобщения свързани с облъчването с космическа радиация на интернет страниците си, с които обявяват колко е безопасно да се пътува с техните полети. Да, потребителя на тяхната услуга няма да усети облъчването; и - да, потребителят с голяма вероятност няма да почине от лъчева болест по време на полета. По-важното е, че няма достатъчно научни данни за влиянието на радиацията по време на полет и бъдещото и влияние върху здравето на пътниците. Липсата на данни, от една страна, е продиктувана от това, че самолетната индустрия не се развива от векове, а е сравнително млада. От друга страна самолетната индусттрия и авиокомпаниите нямат икономически интерес клиентите им да са информирани за опасността, която обсъждаме. БНАП ви съветва:
- Проверявайте слънчевата активност в периодите, в които планирате пътувания със самолет.
- Когато купувате билет за самолет или пътувате с него, питайте за облъчването, което получавате по време на полета. Попитайте защо радиационното натоварване не е описано в билета ви.
- Честото пътуване със самолет (особено далечните дестинации), на бременни жени, не се препоръчва.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 2 общо )
anonymous
PATUVAM 4ESTO I NE GO ZNAEX ZA OBLA4VANETO ZA6TO NE NI UVEDOMIAVAT
Написан на: 28/03/2015 22:57 Докладвай този коментар
anonymous
Ако на земята радиацията е 1 единица, на 2000м е 2, на 4000м - 4, на 6000м - 8, на 8000м - 16 и на 10000м вече е 32 единици. Над 10000 м облаци почти няма и това подсказва на какво голямо облъчване са подложени летците и пътниците
Написан на: 17/04/2015 23:14 Докладвай този коментар
anonymous