Статия
Най-лошите компании за 2009 г.
Audi, Microsoft и EasyJet са сред „отличените”
За трета поредна година Потребителският интернационал (Consumers International) връчи своите награди за „Най-лоша компания” в света. Целта е да се подчертае безотговорното поведение на някои от водещите фирми и да се обърне по-сериозно внимание върху правата на потребителите. „Победителите” в надпреварата са се изявявали през последните 12 месеца с рекламни кампании и пиар съобщения, които грубо манипулират потребителите.
Тази година наградите са с екологична насоченост в знак на солидарност на Потребителския интернационал с решенията на Конференцията за климатичните промени в Копенхаген. В селекцията за 2009 г. са попаднали фирми, които фиктивно са се пребоядисали в „зелено”, за да се възползват от нарастващата загриженост на хората за околната среда и по този начин да добавят несъществуваща стойност към репутацията и продуктите си.
Ето и наградените:
Audi, които твърдят, че дизеловият им автомобил Audi A3 TDI е чист и зелен.
В мащабна телевизионна и интернет рекламна кампания през годината Audi претендира, че автомобилът Audi A3 TDI се движи с „чист дизел“ и е толкова щадящ за околната среда, колкото карането на велосипед или придвижването с автобус. В края на 2009 г. Audi масирано облъчва зрителите в САЩ със следната телевизионна реклама: първо се виждат изтормозени пътници, които се блъскат в автобус от градския транспорт, а след това – нещастен велосипедист, когото го вали проливен дъжд и залита по пътното платно. Третата сцена е с комичен идиот, който насмита пътниците по тротоара с тротинетката си. Накрая се вижда как едно ново, лъскаво Audi A3 TDI задминава очукан автомобил, който се движи с растително гориво. В това време прозвучава „авторитетното” послание на Audi към зрителя: „Много хора се опитват да дадат своя принос (б.ред. - за чиста околна среда). Но някои изпитват повече удоволствие, докато го правят”. По екрана тръгват рекламните надписи: „Audi A3 TDI – чист дизел” и др. Подобни груби манипулации са използвани и за рекламата в интернет. Според Потребителския интернационал, да се заблуждават хората, че карането на Audi A3 TDI оказва ефект върху околната среда, сравним с колоезденето, вече е крайно заблуждаващо и тежък случай на екологична безотговорност и злоупотреба.
British Petroleum, която обещава да инвестира във възобновяеми енергийни източници и опазване на околната реда, но върши обратното.
В публичното пространство British Petroleum говори за ангажимента си към възобновяемата енергия, засаждането на дървета, схемите за търговия с емисии въглероден диоксид, но през последната година компанията се е оттеглила от няколко големи проекта за възобновяеми енергийни източници, намалила е инвестициите си в тази област значително, като същевременно продължава да инвестира мощно в изкопаеми горива. British Petroleum е обещала от 2005 година нататък да инвестира по 1,5 млрд. долара годишно в „алтернативна енергия“. Въпреки това, през 2009 г. бюджетът на компанията за целта е намален с между 500 милиона и 1 млрд. щатски долара.
EasyJet, която лъже, че самолетите й са по-екологични от хибридeн автомобил.
Хибридните автомобили имат и бензинов, и електрически двигател, пестят гориво и отделят по-малко вредни емисии. Най-популярната марка хибриден автомобил в света е „Тойота Приус”. През годината EasyJet нееднократно е молена да свали от уебсайта си абсурдното твърдение, че да летиш с нейните самолети е по-екологично от това да караш „Тойота Приус”. В условията на криза компанията така отчаяно се стреми да привлече нови клиенти, че се осмелява да се сравнява с един от най-уважаваните екологични автомобили – „Тойота Приус”.
Microsoft, която рекламира Windows 7 като зелен, а същевременно насърчава потребителите да купуват нови компютри.
През последната година Microsoft проведе мащабна маркетингова и рекламна кампания на новата си„зелена” операционна система Windows 7. С посланията си обаче, компанията насърчава потребителите да си купуват нови компютри, за да се възползват максимално от ползите на „зеления“ софтуер. По този начин Microsoft реално увеличава приноса на потребителите в замърсяването на околната среда, като ги кара да си купуват нови компютри, много преди старите им да са станали негодни за употреба.
Организацията „CO2 is green” - специална награда за обявяване на въглеродните емисии за „зелени“.
Нова организация, подкрепена от няколко основни играча от петролната индустрия, твърди, че увеличаването на емисиите въглероден диоксид е полезно за околната среда. Въпреки че „CO2 is green” не е компания, Потребителският интернационал награждава организацията с „Оскар“ за най-безскрупулна манипулация на тема „екология”. В края на 2009 година „CO2 is green” излъчва 30-секундна реклама в няколко американски щата, която уверява зрителите, че „няма научни доказателства, че въглеродният диоксид е замърсител“. Рекламата е на път да внуши, че „в действителност, при по високи нива на CO2 от досегашните, ще имаме по-устойчиво развитие на екосистемите и по-голямо разнообразие от растителни и животински видове”.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous