Статия
Европейският съд отсъди
Представяме ви накратко две от последните решения на Европейския съд, които имат отношение към потребителските ни права.
Забранени са агресивните търговски практики
Правото на ЕС забранява на предприятията да създават невярно впечатление, че потребителят вече е спечелил, ще спечели, или при извършване на конкретно действие ще спечели награда или друга облага, когато всъщност извършването на каквото и да е действие във връзка с предявяване на претенция за наградата или друга еквивалентна облага, е повод за заплащане на пари от потребителя.
OFT (Служба за лоялна търговия), задължава търговците да преустановят практиката си да изпращат адресирани лично писма, купони и други рекламни притурки, поставени във вестници и списания, с които на потребителя се съобщава, че е спечелил награда или друга облага, чиято стойност може да бъде значителна или само символична. Потребителят има на разположение няколко начина, за да разбере каква е неговата награда и да получи съответен номер: да позвъни на телефонен номер с добавена стойност, да изпрати текстово съобщение (SMS), или да получи информация по обикновената поща (на възможността да се използва последният способ се набляга най-малко). На потребителя се дава информация за цената на минута и за максималната продължителност на обаждането, но той не е уведомен, че предприятието-рекламодател получава някаква част от стойността на обаждането.
Европейският Съд приема, че правото на Съюза забранява агресивните практики, които създават у потребителя впечатление, че вече е спечелил награда, когато всъщност, за да се информира за естеството на наградата или за да предприеме действия за получаване на наградата, той трябва да направи някакъв разход.
Съдът уточнява, че тези практики са забранени, дори ако наложеният на потребителя разход, (като стойността на пощенска марка, например) е незначителен спрямо стойността на наградата, или че той не осигурява никаква печалба на търговеца.
Освен това тези агресивни практики са забранени, дори ако действията във връзка с получаване на наградата могат да се осъществят по няколко предложени на потребителя начини, дори ако един от тези начини е безплатен. echoua.com
==========================
При полет с голямо закъснение - обезщетение
Когато пътниците достигат своя краен пункт на пристигане три часа или повече след планираното време за пристигане те могат да поискат от авиокомпанията обезщетение с фиксиран размер, освен ако закъснението се дължи на извънредни обстоятелства
Съдът напомня, че принципът на равно третиране налага пътниците на закъснели полети да се разглеждат като намиращи се в сходно положение като пътниците на отменени „в последния момент“ полети що се отнася до прилагането на тяхното право на обезщетение, тъй като тези пътници търпят сходно неудобство, тоест загуба на време.
Тъй като пътниците на отменени полети обаче имат право на обезщетение, когато тяхната загуба на време е равна на или по-голяма от три часа, Съдът решава, че пътниците на закъснели полети също могат да се позоват на това право, когато понасят поради закъснение на техния полет същата загуба на време, тоест когато достигат своя краен пункт на пристигане три часа или повече след предварително планираното от въздушния превозвач време за пристигане по разписание.
С приемането на тази правна уредба се цели да се постигне равновесие между интересите на пътниците, ползващи въздушен транспорт и въздушните превозвачи. Така подобно закъснение не дава право на обезщетение в полза на пътниците, ако въздушният превозвач е в състояние да докаже, че голямото закъснение се дължи на извънредни обстоятелства, които не са могли да бъдат избегнати, дори да са били взети всички необходими мерки, тоест обстоятелства, които се намират извън ефективния контрол на въздушния превозвач.
Съдът счита, че посоченото задължение е съвместимо и с принципа на правна сигурност, според който пътниците и въздушните превозвачи трябва да познават с точност съответния обхват на техните права и задължения.
============
Как да подадем жалба в 6 стъпки
Държавните институции предприемат действия по сигнали и жалби, които получават, като има определени изисквания при написването на жалбата, които трябва да спазвате, за да бъде приета и разгледана.
Често незнанието как да напишем официален документ е причина да се откажем и да не потърсим правата си. Предлагаме ви шест стъпки, които да следвате, за написването на ефективна и ясна жалба. Уверете се, че вашият документ съдържа:
1. Наименование на органа, до който се подава жалбата, сигналът или предложението.
2. Трите имена, пощенски или електронен адрес на жалбоподателя, активен телефон за контакт.
3. Срещу кого се подава жалбата, сигналът или предложението, като се посочи наименованието на фирмата или на търговския обект, както и неговото седалище или адрес на управление.
4. Оплакванията и исканията на жалбоподателя.
- Формулирайте точно проблема.
- Конкретизирайте какво съдействие искате от страна на държавния орган.
- Опишете всички обстоятелства, свързани с проблема.
5. Подпис на лицето, което подава жалбата или на неговия пълномощник. В случаите когато се подава от пълномощник е необходимо приложено пълномощно към документацията.
6. Доказателства, с които жалбоподателят разполага (копие от касови бележки, фактури, договори и други, на които основава претенцията си).
Важно:
Ако жалбата, сигналът или предложението не отговаря на горепосочените изисквания жалбоподателят трябва да бъде уведомен. В такъв случай не се образува производство по разглеждането на документите, докато нередовностите не бъдат отстранени.
=========
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous