Доставчиците,които мъчат българина
Доставчици на ток, ипотечни кредити и имотни посредници мъчат българина
Потребителите са най-доволни от авиокомпаниите,културните и развлекателни услуги
Българите са най-доволни от услугите в областта на въздушния транспорт, козметичните, културните и развлекателни услуги, показва проучването на Европейската комисия „Индекс на потребителските пазари”. Най-ниско са класирани доставчиците на електроенергия, ипотечните кредити и посредниците на недвижими имоти. Асоциация „Активни потребители” предупреждава, че топлофикационните услуги не присъстват в класацията. Заради спецификата на топлоснабдяването в повечето европейски държави, потребителите са давали мнението си за доставчиците на природен газ, но не и за топлофикациите.
Разлики с ЕС
Съществуват големи различия между българските резултати и общото класиране на пазарите на услуги. В България рейтингите на пет вида услуги са много по-високи от средните за ЕС: банкови сметки, застраховки живот, услуги за къщата и градина, доставка на Интернет и кабелна телевизия. Трите услуги, които българите са класирали по-ниско в сравнение с европейските, са хазартът, градският транспорт и поправката на автомобили.
По отношение на продуктовите пазари рейтингът на големите домакински уреди В България е по-висок от средното за ЕС, докато на хляба и млечните продукти - по-нисък.
Сравнение с 2010 година
В сравнение с миналата година три пазара са се издигнали значително в класацията – туристическите пакети (от 17-а до 7-а позиция), автомобилите под наем (от 18 до 8) и стоките за свободното време (от 17 до 9).
Драматичен срив на доверието се наблюдава при мобилните оператори. Техният рейтинг е спаднал с над 10 пункта, пропадайки в общата класация от 10-то на 27-мо място.
Най-значимо положително нарастване на резултатите има при културните и развлекателни услуги и тези по поддръжка на дома и градината. Положителна тенденция сред продуктите е най-видима при пазарите на стоки за свободното време и за къщата и градината.
Общо за ЕС
Както и през 2010 г., пазарите на услуги продължават да са слаби, с финансови и мрежови услуги под средното. Трите най-ниски показателя са за потребителските пазари на инвестиции (включително пенсии и ценни книжа), услуги в областта на недвижимите имоти и ипотечните заеми.
С няколко изключения (колите втора ръка, автомобилните горива), пазарите на стоки като цяло изглежда, че са започнали да работят значително по-добре. В сравнение с 2010 г. пазарите на електроенергия и горива са се влошили най-много, което може да отразява и нагласите на потребителите за цените на електроенергията и горивата.
Като последващи действия Европейската комисия ще стартира две задълбочени пазарни проучвания за:
- Потребителския кредит,където резултатите са лоши, особено по отношение на доверието и възможността за сравнимост на офертите. Резултатите ще бъдат включени в предстоящия преглед на Директивата за потребителските кредити.
-Пазара на горива, който се класира на предпоследно място сред пазарите на стоки и е четвъртият по големина дял в бюджета на домакинствата.
България няма традиция за извършване на подобни задълбочени проучвания, с които да се набелязват мерки в областта на отделните политики, но е време и това да се промени, за да не се налага потребителите да излизат на улицата и да протестират, както в случая с мобилните оператори.
За подпомагане на потребителските организации за последните три години в бюджета на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма бяха предвидени общо 240 000 лева, от които бяха предоставени едва 40 000.
За проучването
Проучването обхваща 5 основни аспекта на изследваните потребителски пазари: сравнимост, доверие, проблеми и жалби, удовлетвореност и смяна на доставчика.
•Сравнимост – възможността за потребителите да сравняват стоките и услугите по цена и качество.
•Доверие – доколко потребителите считат, че компаниите зачитат потребителските права.
•Удовлетвореност - посочва дали пазарите отговарят на жeланията на потребителите, като косвено информира за сериозността на други недостатъци, които са останали неразкрити от конкретните показатели.
•Проблеми и жалби - комбинацията от „жалби“ и „проблеми“ дава представата за сериозността на проблемите и за вероятността потребителите да са в неизгодно положение, като съчетава честотата на проблемите и честотата на жалбите.
•Смяна на доставчика – възможността за избор на доставчик и липсата на бариери пред този избор.
На базата на 4 от 5-те аспекта (сравнимост, доверие, проблеми и жалби и удовлетвореност) е калкулиран обобщен пазарен индекс (Показател за функционирането на пазарите (MPI). За 11-те пазара, за които съществуват данни относно смяната на доставчика, е изчислен допълнителен индекс (MPIS – Показател за функционирането на пазарите, включително смяната на доставчика).
|