15 март – Световен ден на правата на потребителите
За по-добър живот на всички
Месец март идва с Баба Марта, Първа пролет, с очакванията на първите щъркели и лястовици по нашите земи. Но по традиция, на 15 март всяка година отбелязваме Световния ден за правата на потребителите, повод да говорим отново за позицията ни на пазара на стоки и услуги, за нашите права и тяхната защита.
За тази година Потребителският интернационал призовава потребителите и потребителските организации от целия свят да се обединим около борбата за: Справедлив преход към устойчив начин на живот. Защо точно сега трябва да говорим по този въпрос? Ето каква оценка прави Потребителският интернационал.
Последното десетилетие беше най-топлото в историята и екстремното време се превърна в рутина в много нации, нарушавайки живота и поминъка. В същото време загубата на биологично разнообразие и замърсяването представляват нарастваща заплаха за планетарното и човешкото здраве. Става все по-ясно, че въздействието на тези кризи не е само екологично, но и икономическо и социално и подкопава напредъка към целите за устойчиво развитие (ЦУР). За да останем в границите на планетата, ще трябва да направим фундаментални промени в начина, по който се храним, как пътуваме, как отопляваме, охлаждаме и захранваме домовете си, както и продуктите и услугите, които купуваме и използваме. И все пак е от съществено значение устойчивият и здравословен избор за потребителите да бъде по-достъпен и по-достъпен. И че този преход не е за сметка на основните права и нужди на хората, а вместо това е възможност за напредък, осигуряващ устойчив начин на живот за хората, както и за планетата.
За Световния ден на правата на потребителите през 2025 г. заедно ще поискаме по-голяма защита и овластяване на потребителите в подкрепа на драматичния обрат, от който се нуждаем, за да постигнем глобалните цели.
Нашето споделено предизвикателство
Жизненоважното значение на устойчивото потребление е широко признато. Междуправителственият панел по изменение на климата изчислява, че действията върху потреблението или „стратегиите от страна на търсенето“ биха могли да намалят емисиите на парникови газове с 40-70% в ключови сектори до 2050 г. По същия начин „осигуряването на устойчиво потребление“ е една от ключовите цели, установени от Глобалната рамка за биоразнообразието за 2022 г. Също така е ясно, че без спешни действия за защита на околната среда, много от най-сериозните предизвикателства, пред които са изправени потребителите, ще ескалират значително. Нашите неуспешни хранителни системи и зависимостта от изкопаеми горива допринесоха значително за покачването на цените на храните и енергията по света, докато замърсяването на околната среда (включително замърсяване на въздуха, химикали и пластмаса) вече е причина за най-малко 9 милиона преждевременни смъртни случая всяка година.
Има значителна обществена подкрепа за действие
В доклад, публикуван с GlobeScan и с данни от 30 000 потребители в 31 страни, установихме, че 94% подкрепят преминаването към по-устойчив начин на живот. И все пак потребителите са изправени пред значителни бариери пред предприемането на действия. Нашето проучване показа, че над 80% казват, че се нуждаят от по-силна подкрепа от правителства, фирми и международни организации, за да направят устойчивия начин на живот по-достъпен. Повишаването на разходите за живот през последните пет години направи все по-трудно за мнозина да си позволят основни нужди, оставяйки малко място за разходи или промени в начина на живот, които изискват допълнителни средства. От съществено значение е да действаме сега, за да осигурим устойчив начин на живот – отговаряйки на правата и нуждите на хората, без да надхвърляме планетарните граници. Ние ще призовем за справедлив преход към устойчив начин на живот, който поддържа законните нужди на потребителите. Това включва:
Достъп до основни нужди като храна и енергия, защита на здравето и безопасността на хората.
Прави устойчивия и здравословен избор по-достъпен, достъпен и достъпен за всички, вместо да прехвърля отговорността върху отделните потребители.
Гарантира, че гласовете на потребителите се чуват на всички нива на управление, както и от бизнеса, с акцент върху включването и защитата на уязвимите потребители и потребителите с ниски доходи.
Признава, че пътищата към устойчив начин на живот варират в зависимост от контекста, това, което работи в една среда, може да не е осъществимо или подходящо в друга, тъй като местните приоритети и предизвикателства оформят уникални подходи.
Нашата кампания ще се фокусира върху устойчивия начин на живот в основните сектори, включително храна, вода, енергия, мобилност, потребителски стоки, жилища, финанси и свободно време.
Покупателна способност в България – 2004-2024
В общественото пространство често се дискутира ръста на разходите за живот, но този въпрос рядко се разглежда в контекста на промените в доходите на населението. Това може да създаде усещане за влошаване на стандарта на живот, дори когато реалната ни покупателна способност се подобрява. За да проверим това сравнихме цени и доходи в България през последните 20 години.
Състояние на доходите
Проучването на динамиката в покупателната способност на доходите за периода 2004–2024 година разкрива значителeн ръст на доходите и разширени възможности за придобиване на хранителни продукти. За 20 години доходите са нараснали номинално почти 10 пъти като най-високо е то при средната заплата, а най-ниско при минималната заплата (7,75 пъти).
Означава ли това, че сега можем да си купим почти 10 пъти повече стоки и услуги?
Проверено за вас: Как да сравняваме цените на стоките
Цените отново подлудиха потребителите. Около споровете и коментарите кой е виновен и какво да се предприеме, наши читатели описват интересен казус. Магазин за плодове и зеленчуци насред жк „Люлин“, наричан от клиентите си „Корекома“, заради поддържаните с години много високи цени. И то – не таван от 20-30%, а увеличение от 3 до 5 ПЪТИ в сравнение със стоковите борси и Женския пазар. Но, според максимата „Не е луд този, който яде зелника, а който му го дава“, в него купувачите са много. Заради удобното му място „на кьоше“, отдалечеността от центъра на града и … липсата на контрол. Преди около 3 години НАП прави тук проверка, поради отсъствието на касови апарати, затварят го за 15 дни – докато приведат дейността към изискванията на закона, облепят го с надписи, за назидание може би. Но на третия ден магазинът отваря и все така – без касови бележки, апарати, данъци, проверки на доставни и продажни цени, та досега. Явно е намерен „правилният“ данъчен служител. Но да не пропускаме и вината на потребителите, които търпят тази практика и пълнят касата на търговеца. Прост и масов казус, който обяснява и една от причините за „хвърчащите“ цени.
С такива казуси се сблъсква всеки български потребител. Но как може той да сравни цените и си подбере магазин според джоба? В Интернет ни се предлагат сайтове за сравнение, но дали те са обективни и полезни? В асоциацията ни попадна практика на съседите: Турското правителство преподава урок как се прави информационен портал за наблюдение и сравнение на цените на основни продукти от потребителската кошница на гражданите.Направихме сравнение с нашата „платформа“.
Добрата практика
Платформата marketfiyati.org.tr е създадена с цел да предостави на турските граждани информация за цените на основни стоки и да насърчи конкуренцията между големите вериги. Създател на платформата е Турският научно-технологичен изследователски съвет – TÜBİTAK, в сътрудничество с Министерството на промишлеността и технологиите на Турция.
Платформата предоставя в реално време цените на над 10 000 продукта, вариращи от хранителни стоки като месо, млечни продукти, плодове и зеленчуци, до продукти за домакинство и лична хигиена. Това позволява на потребителите да взимат решения въз основа на най-актуалните данни, което е особено важно в контекста на инфлацията в Турция.
Създателите на платформата заявяват, че ще включат 50 000 продукта, от които потребителите ще могат да избират. Актуализацията на данните е ежедневна и това помага на потребителите да се ориентират в динамиката на ценовите промени на стоките. Вижда се постепенният прогрес на добавени нови стоки на платформата, което показва ангажираността към постигане на заявената цел. Какви са функционалностите на платформата?
Бърза търсачка за определен продукт на главната страница;
Видове продукти - плодове и зеленчуци, месни изделия, млечни продукти и закуска, основна храна, напитки, десерти, продукти за почистване и лична хигиена;
Ежедневно обновяване на цените на продуктите;
Падащо меню с основните видове продукти;
Интерактивна карта с опция за избор на местоположение, за да покаже най-близките магазини;
Върху всеки продукт има бутон с интерактивна карта, на която се показва къде е наличен този продукт в близост до потребителя;
Секция „Моята количка“ (списък на покупки) за бързо сравнение на цените на всички продукти, които са избрани от потребителя, сред различните магазини.
Не може да се поръчва през платформата;
На страница на продукт показва кога е обновена цената последно, цените на този продукт в другите магазини, включително и процентното съотношение на намалената цена, и показва подобни продукти, от които потребителят да избира;
Търсачка с филтри – вид стока, магазин, цена, тегло.
Българският „конкурент“
Нека сега направим преглед на българския еквивалент - https://foodprice.bg/ онлайн платформа за сравнение на цените. Нейното представяне гласи: „Порталът дава информация за цените на стоките по цялата верига на доставките, от производителя до щанда в магазина, и възможност за сравнение с цените на същите продукти в няколко страни от Европейския съюз.Данните се актуализират и предоставят всяка седмица от държавните структури, които разполагат с информация за всеки етап от веригата на доставки. “
Съдържа справка за цените на 36 основни стоки: брашно тип 500 – 1 кг, олио 1 л, ориз 1 кг, боб 1 кг, захар 1 кг, прясно мляко 3,2%-3,6% 1 л бутилка или тетрапак, кисело мляко 2% 400 г, кисело мляко 3,6% 400 г, масло 250 г, бяло саламурено сирене 1 кг от витрина, бяло саламурено сирене 400 г, кашкавал от краве мляко 1 кг, кашкавал от краве мляко 400 г, кайма 60/40 свинско/телешко 1 кг, свински бут без кост охладен, цяло пиле 1,2/1,4 кг охладено, цяло пиле 1,2/1,4 кг замразено, пилешко филе охладено, пилешки бутчета охладени, яйца М кутии цена за брой яйце, адаптирано сухо мляко за кърмачета 0-12 мес. 800 г, хлебна пшеница, маслодаен слънчоглед, домати, краставици, картофи, лук зрял, моркови, ябълки, банани, лимони, портокали, бял хляб 650 г, хляб Добруджа 650 г.
Функционалности на платформата foodprice.bg:
Обновяването на цените е ежемесечно и позволява да се проследи движението на цената на избрания продукт.
Възможно е да се избира цената на съответния продукт по райони.
Платформата предоставя възможност да се съпоставят в съответните региони цените на продукти и с нивото на цените в цяла България.
Не става ясно обаче кои марки продукти струват толкова и изглежда това да е осреднена цена за този тип продукт. Например, цената на кашкавал от краве мляко 1 кг е 23,66 лева, но не става ясно как се получава тя, защото марка не се посочва. Впечатление прави, че до 24.07.2024 г. цените са обновявани ежеседмично, след което започват да се обновяват само веднъж месечно.
Тази платформа е по-скоро насочена към статистици, отколкото към потребителите. Средната цена за потребителя не му помага да направи информиран избор, доколкото реалността в магазините е друга. Платформата също не подпомага и по-засилената конкуренция между търговците, защото не се прави съпоставка на цените на конкретни продукти в реално време (ежедневна актуализация).
При направена съпоставка между двете платформи открихме следната разлика:
Foodprice.bg
marketfiyati.org.tr
Интерактивна карта с магазини в близост
Не
Да
Сравнение на цени между различни марки на продукти
Не
Да
Покритие на заявените възможности
Не (не се обновява седмично)
Не (не са 50 000 продукта)
Разделение на видове стоки
Не
Да
Търсачка на продукти
Не
Да
Разделение на видове продукти
Не
Да
Графа за осреднени цени
Да
Не
Ежедневно обновяване на цени
Не
Да
Тенденции в промяна на цените
Да
Не
Конкуриране на цени на търговци
Не
Да
Видео: Опасни салатки? Как да се предпазим от патогени в листните зеленчуци?
Еднократната помощ за деца в първи, втори, трети, четвърти и осми клас е отпусната на 233 хиляди семейства за над 251 хиляди ученици.
За учебната 2024-2025 година еднократната помощ от 300 лева се изплаща на семействата с деца от 1 до 4 клас и за осмокласниците без доходен критерий, но на тези, които са подали заявления в дирекциите "Социално подпомагане".
Първите 150 лева вече са платени, а още толкова държавата ще даде през втория учебен срок, но ако детето продължава да посещава училище и не е допускало 5 и повече неизвинени отсъствия.
Не е необходимо ново подаване на документи.
Календар на потребителя На 6 март в „Интерпред-СТЦ“, София, ще се проведе AI Innovation Summit – първото издание на конференцията за изкуствен интелект и иновации, организирана от сп. Enterprise. Лекторите ще дават практически примери от тяхната практика за оптимизиране на бизнес вертикали и процеси в сферата на маркетинга, продажбите, проектния мениджмънт, бизнес анализа, управлението на човешките ресурси и други.
На 12 март в гр. Павел Баня се организира Международен форум-конференция за актуалните тенденции в областта на козметиката, парфюмерията и етеричните масла с нетуъркинг.
ЕК стартира общоевропейска кампания с участието на заинтересовани страни, включително правителствата на държавите членки, регионалните структури и гражданите по повод на следващата многогодишна финансова рамка (МФР). В нея се очертават основните политически и бюджетни предизвикателства, които ще оформят структурата на следващата МФР, и се поставят основите за размисъл относно начините за адаптиране на дългосрочния бюджет на ЕС към променящите се нужди и приоритети. Европейският бюджет подкрепя граждани, фермери, изследователи, предприятия и региони в цяла Европа и извън нея. Той се е доказал като важен инструмент за подобряване на живота на европейците. Новите предизвикателства и очаквания за действията на ЕС изискват преразглеждане на начина, по който бюджетът на ЕС работи, за да бъде подготвен за бъдещето. Целта за свободна, демократична, силна, сигурна, просперираща и конкурентоспособна Европа изисква реформиран и подсилен бюджет на ЕС — по-опростен, по-гъвкав, по-целенасочен и въздействащ. Новият подход за модерен бюджет на ЕС следва да включва план за всяка държава с ключови реформи и инвестиции, разработен и изпълнен в партньорство с националните, регионалните, местните органи и гражданските организации.
Европейската комисия и Европейският съвет за цифровите услугиодобриха интегрирането на доброволния Кодекс за поведение във връзка с дезинформацията към Законодателния акт за цифровите услуги. Тази интеграция ще превърне Кодекса в еталон за определяне на съответствието на платформите със Законодателния акт за цифровите услуги. През януари 2025 г. подписалите Кодекса – включително дружествата, определени съгласно Акта за цифровите услуги като много големи онлайн платформи и търсачки, като Google, Meta, Microsoft и TikTok – представиха всички необходими документи в подкрепа на искането си за преобразуването му в кодекс за поведение. С неговото интегриране, пълното спазване на Кодекса може да се счита за подходяща мярка за намаляване на риска за подписалите страни, определени като много големи онлайн платформи и търсачки. Кодексът ще бъде референтен показател за определяне на съответствието с Акта за цифровите услуги. Спазването на ангажиментите по Кодекса също ще бъде част от годишния независим одит, на който тези платформи подлежат съгласно Акта.