На 15 март по традиция отбелязваме Световния ден на правата на потребителите. Повод да говорим отново за нашите права и тяхната защита. Акцентът тази година, поставен от Потребителския интернационал, е: Справедлив преход към устойчив начин на живот.
Защо на този ден?
На 15 март 1963 г. американският президент Джон Ф. Кенеди обявява за първи път пред Сената идеята за Закон за защита на потребителите. Той формулира четири основни права на потребителя: правото на безопасност, на информация, на избор и да бъдеш чут. Впоследствие са добавени още четири права: на образование, на задоволяване на основните потребности, на обезщетение и на здравословна околна среда. Тези осем основни права са залегнали в правилата за защита на потребителите, приети от ООН. За първи път празникът е отбелязан на 15 март 1983 г. и оттогава става важна дата за потребителските организации и потребителите в цял свят. Две години по-късно, на 9 април 1985 г., Общото събрание на Организацията на обединените нации одобрява идеята той да стане Световен ден на правата на потребителите. В България се отбелязва от 1991 г., а от 2006 г. е в сила Законът за защита на потребителите.
Той урежда защитата на потребителите, правомощията на държавните органи и дейността на сдруженията на потребителите. Целта му е да осигури защита на
Основните права на потребителите:
1. право на информация за стоките и услугите;
2. право на защита срещу рискове от придобиването на стоки и услуги, които могат да застрашат живота, здравето или имуществото им;
3. право на защита на икономическите им интереси при придобиването на стоки и услуги при нелоялни търговски практики и способи за продажба, неравноправни договорни условия и предоставянето на гаранции за стоките;
4. право на обезщетение за вреди, причинени от дефект на стоки;
5. право на достъп до съдебни и извънсъдебни процедури за разрешаване на потребителски спорове;
6. право на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им;
7. право на сдружаване с цел защита на интересите им;
8. право на представителство пред държавните органи, вземащи решения по въпроси, които ги засягат.
Организаторът
Потребителският интернационал е организация за потребителски групи по целия свят, включваща над 200 организации-членове в повече от 100 държави, за да овластят и подкрепят правата на потребителите навсякъде. Потребителският интернационал е гласът на потребителите в международен план с форуми за създаване на политики и глобалния пазар, за да се гарантира, че хората на пазара са третирани безопасно, честно и равноправно. Всеки 15 март потребителското движение се обединява, за да подчертае належащ проблем, пред който са изправени потребителите в световен мащаб. Последните кампании обединиха мощни коалиции в призоваването за справедлив и отговорен ИИ за потребителите (2024 г.), защитавайки потребителите в преход към чиста енергия (2023 г.) и справедливо цифрово финансиране (2022 г.). „Ние защитаваме правата на потребителите навсякъде, говорейки от името на повече от 200 потребителски организации и групи по целия свят. Това ни дава глас, който си заслужава да бъде чут, и богатство от информация, която да споделим с нашите членове – заявяват от организацията. Големи или малки, ние се ангажираме да помагаме на нашите членове да растат и да процъфтяват в бързо променяща се социална, икономическа и технологична среда“.
През тази година представители на Потребителския интернационал взеха участие в Световния икономически форум в Давос, за да се застъпят за справедливи, устойчиви и приобщаващи решения, които дават приоритет на потребителите по целия свят. По този повод Хелена Лоран - генерален директор на Потребителския интернационал, заяви: „Тази година се навършват 40 години от Насоките на ООН за защита на потребителите — мощно напомняне за напредъка, който сме постигнали, и за предстоящите критични предизвикателства. В един бързо развиващ се свят, оформен от икономическа несигурност, технологичен напредък и спешната нужда от устойчиви преходи, ролята на потребителските организации никога не е била по-решаваща. Потребителският интернационал се ангажира да гарантира, че потребителите имат реален глас при оформянето на икономически политики, бизнес практики и глобално управление. Потребителите се движат в бурен пазар – рязко нарастващи разходи за живот, климатични сътресения, дигитални прекъсвания и последиците от пандемията – оставяйки ги уязвими и претоварени. Затова важните въпроси пред нас са цифровите финанси, устойчивото потребление, отговорният изкуствен интелект, цифровите права, енергийните преходи и др. Хората трябва да са наясно и да участват в решенията, които оформят тяхното бъдеще“.
Ключовите послания на Потребителския интернационал днес са:
Сътрудничеството движи решения: От ИИ до енергийни системи, истинският напредък изисква правителствата, бизнесът и гражданското общество да работят заедно.
Потребителите формират бъдещето: Техните решения движат пазарите. Техните нужди трябва да ръководят политиките.
Системната промяна е от съществено значение: Имаме нужда от смели действия, за да се справим с предизвикателства като цифрова безопасност, устойчивост на климата и справедливо финансиране.
Нашето участие
От 1998 г. Българска национална асоциация „Активни потребители“ (БНААП) защитава правата и интересите на потребителите чрез предоставяне на информация, съдействие при нарушени права и работа в посока усъвършенстване на законодателството. БНААП е представителна потребителска организация. Нейната безпристрастност и независимост са гарантирани от Министъра на икономиката. Като представителна организация за защита правата на потребителите, БНААП:
следи за неравноправни клаузи в общите условия на търговците;
води искове за преустановяване на нелоялни търговски практики и подава сигнали за законови нарушения;
провежда сравнителни тестове на продукти и услуги като публикува резултатите и сигнализира компетентните институции;
издава множество информационни материали за правата на потребителите;
издава седмичен информационен бюлетин.
БНААП е член на множество международни организации за защита на потребителите: Consumers International (Потребителски интернационал - световната организация на потребителските организации) от 2005 г.; BEUC (Европейски съюз на потребителските организации) от 2007 г.; International Consumer Research and Testing (Международна организация за потребителски тестове и проучвания) от 2009 г.; ANEC (Европейският потребителски глас в стандартизацията) от 2013 г. През 2016 г. БНААП стана един от учредителите на първия частен орган за алтернативно решаване на потребителски спорове „НАИС ПРО“, който бе признат по реда на Закона за защита на потребителите.
Към българските потребители:
Ние ви поздравяваме със Световния ден на правата на потребителите и ви призоваваме да бъдем активни, да познаваме своите права и се борим за тях! Да не бъдем просто „консуматори“, а да потребяваме така, че да съхраним света около нас. Да настояваме производителите и правителствата да се съобразяват с нас и нашите интереси, да ни осигуряват вярна и полезна информация, която да ни позволи ежедневно да правим на пазара информиран, здравословен и полезен за обществото и нас самите избор. И да не забравяме, че всеки един от нас е потребител.
Честит празник на всички! Знайте и отстоявайте вашите права! Бъдете информирани! Бъдете активни на пазара на стоки и услуги!
Нови измамни схеми в социалните мрежи
В днешния онлайн свят измамите стават все по-добре замаскирани и отиграни. Социалните мрежи, които използваме всеки ден, често се превръщат в инструмент на недобросъвестни хора. Какви са най-честите измами и как да се защитите? Съвети и от бизнеса.
Най-добрият регулатор са потребителите, ако има механизми
Напоследък все по-често се говори за промяна на закони, по-засилено спазване на законите и искането регулаторите да вършат своята работа съвестно и ефективно. Считаме, че сега е времето да повдигнем темата за регулирането на поведението на търговците в отношенията им с потребителите. Коя е най-добрата регулация? Дали държавата може да регулира достатъчно адекватно отношенията между двете страни – едната икономически слаба, а другата с ресурс и възможности за защита. Може ли държавата да гледа за интересите и на двете страни?
Нашето мнение е, че най-добрата регулация в потребителско-търговски отношения е овластяването на потребителите – или регулация осъществявана от самите тях. Единичните случаи на защита на правата на потребителите допринася за колективния ефект върху поведението на търговци. Ако един търговец упражнява определена практика, с която да вреди на потребителя и го ощетява икономически, срещу него може да бъде заведено дело, което освен навреждане на репутацията ще донесе и възстановяване на увредената правна сфера на потребителя. Бездействието от страна на потребителя за практиката на търговеца пък от друга страна отново му дава сигнал, че щом хората не се противят да бъдат подлъгвани и увреждани означава, че е позволено без значение законно или не. Законът работи само когато се прилага. Без прилагане на закона и правото, несправедливостта ще царува за сметка на по-слабата икономическа страна
Не е възможно да назначим за всеки един човек по един държавен служител, който да следи за нередност, а и не бива. Потребителите освен права имат и отговорности. Тези отговорности са да бъдат бдителни като пазаруват, да изследват продуктите, които купуват съобразно цена и качество, и да се предпазват от очевидни измами. Неспазването на определени правила при пазаруване може да доведе до невъзможност за упражняване на своите права – да се въведе в невъзможност да изпълни основни задължения.
Всеки потребител носи отговорността да пазарува разумно и според възможностите си, защото в противен случай ще навреди на себе си, ако не се отнася отговорно към собственото си благодеяние.
Въпреки внимателността на потребителя, все пак се стига до ситуация, в която е бил честен с търговеца, но търговецът не е бил честен с него. В такива ситуации имаме правото да търсим съдействие от съответните държавни органи да ни помогнат, но това не изчерпва нашата възможност да се борим срещу несправедливостта на нечестния търговец.
При упражнена нелоялна търговска практика според настоящия закон едва след влезнала в сила заповед на КЗП можем да развалим договора с търговеца, сключен при резултат от търговската практика. Следователно нашият закон ни ограничава да искаме разваляне на договора в самостоятелен съдебен процес или поне е неясен дали е възможно това заради начина, по който е написан. Нужни са малки промени за добри резултати (чл. 68м, ал. 1 от Закона за защита на потребителите).
Истинската сила на народа се определя от неговата способност да се сдружава, да се защитава и да се саморегулира. И тук идва основният въпрос – след като можем да водим индивидуални дела срещу търговци и да ги печелим, защо няма колективни дела с реален успех?
Защо няма колективни съдебни производства, които да защитят интересите на всички засегнати лица от едностранно повишаване на цените на определени услуги за телекомуникация (например)? Или изплащане на щети при ПТП, които не покриват нанесените вреди?
Пътят към развитието на нашето гражданско общество и потенциалът, който може да се реализира, е чрез колективните действия срещу нечестните и нелоялни търговци. Нашето общество е готово, набрало е инерция и има граждански заряд, въпреки опитите да се изхаби тази енергия на гражданите. Нужно е само да бъдем активни в защита на своите права и в изпълнение на задълженията си.
Предстои приемане на нормативни разпоредби за колективните искове от потребителите, в които ще настояваме да се позволи механизъм за представителство на всички ощетени, без нуждата същите да трябва да се присъединяват. Това ще позволи на всички потребителски организации да защитят интересите на всички ощетени от нелоялни търговци и ще бъде предупреждение за останалите търговци да спазват правилата на пазара.
Видео: Как отпадъците могат да ни бъдат полезни? Компостиране
НСИ съобщава, че през януари оборотът в раздел „Търговия на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети“ по съпоставими цени запазва нивото си от предходния месец.
Отчетено е нарастване на оборота при „Търговия на дребно с автомобилни горива и смазочни материали“ - с 9.2% и при „Търговия на дребно с нехранителни стоки, без търговията с автомобилни горива и смазочни материали“ - с 0.2%.
Намаление е регистрирано в „Търговия на дребно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия“ - с 2.7%.
Търговският оборот се увеличава с 8.1% спрямо януари.
Ръст на оборота е регистриран при всички големи групи: „Търговия на дребно с автомобилни горива и смазочни материали“ - с 15.5%, „Търговия на дребно с нехранителни стоки, без търговията с автомобилни горива и смазочни материали“ - с 9.8%, и при „Търговия на дребно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия“ - с 3.9%.
Календар на потребителя
По повод на 15 март – Световният ден на потребителя, главна дирекция „Надзор на пазара“ (ГДНП) при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), започва национална кампания „Ден на потребителя 2025 г.“ под егидата на Министерството на икономиката и индустрията. В рамките на кампанията ще бъдат проверени: играчки, лични предпазни средства, машини, радиосъоръжения, електрически продукти, пиротехнически изделия, съоръжения под налягане, строителни продукти и др. Кампанията има за цел проверка за наличие на инструкция за употреба на продуктите на български език, която е задължителна, за наличие на маркировка за съответствие „СЕ“, наличие на наименование и адрес на производител и вносител, декларация за съответствие, когато се изисква да придружава продукта. В резултат на проверките от предходни години се забелязва тенденцията на трайно намаляване на нарушенията за продукти без инструкция на български продукт, предлагани на нашия пазар.
На 28 март Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: Новият закон за киберсигурност. Директива МИС2 (NIS-2).
До 30 май МЗХ ще приема заявления за подпомагане на дейности, насочени към развитие на услуги по интервенция „Инвестиции за неселскостопански дейности в селските райони“ от Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони 2023-2027 г. Подпомагането е насочено към подкрепа на дейности, които да допринесат за повишаване потенциала на селските райони, сред които: природни, исторически, културни и екологични дадености, както и туристически услуги, създаващи условия за развитие на местната икономиката. Приоритет ще получат дейности в областта на здравеопазването и социалните услуги за преодоляване на здравни проблеми и социални неравенства, както и оптимизиране на извънболничната помощ. Осигурява се и подкрепа за инвестиции, насочени към опазване на околната среда и борба/адаптация с климатичните промени, чрез производство на устойчива енергия от ВЕИ за собствено потребление. Максималният размер на допустимите разходи за един кандидат е до 400 000 евро.
Над 60% от образуваните електронни съдебни дела са приключили за по-малко от 30 дни, показват обобщените данни на Единния портал за електронно правосъдие(ЕПЕП). За сравнение, преди оптимизацията на платформата приключването на част от делата отнемаше няколко месеца, а при някои и повече от година. Сега времето е намалено драстично във всеки етап - от иницииране на дело до неговото приключване. Оптимизираният портал, който бе пуснат в експлоатация от Информационно обслужване през март 2023 г., спестява на гражданите и адвокатите значително време и разходи поради отпадане на необходимостта от посещаване на съдебни сгради, чакане пред гишета, събиране на хартиени документи и др.
Данните показват, че общият брой на образуваните електронни съдебни дела надхвърля 21 300, като само за последните 4 месеца те са близо 8 000. По 98% от всички подадени иницииращи документи са образувани електронни дела, което означава, че процесът на завеждане на дела е почти изцяло дигитализиран, спестявайки време и ресурси. Анализът сочи, че все повече граждани се възползват от възможността да инициират съдебно дело по електронен път. Порталът се ползва активно от близо 22 000 потребители, а адвокатите и юридическите лица управляват дела и подават документи по-бързо и лесно. Данните показват, че общият брой на електронните достъпи до съдебни дела за последните 2 години достигна 410 000, което е шесткратно увеличение спрямо всички достъпи в периода преди пускането му. Освен възможността за подаване на документи изцяло онлайн, оптимизираният ЕПЕП предоставя възможност за преглед на съдебни документи и решения в реално време, електронно призоваване, онлайн плащания на съдебни такси и синхронизация със съдебни заседания по дела с календара на мобилното устройство. В следващата фаза от дигитализацията, порталът за електронно правосъдие ще разшири възможностите си с още автоматизирани услуги, включително интеграция с други държавни платформи и повече възможности за онлайн разплащания. Като част от проекта за оптимизация, Информационно обслужване е разработило мобилното приложение eCase, което предлага бърз достъп до съдебни дела от мобилно устройство, преглед на електронни документи и хронология на делото, електронно призоваване и известяване в реално време и автоматично напомняне за съдебни заседания. Само за година и половина отворените потребителски сесии в eCase надхвърлиха 860 000, което показва нарастващ интерес и доверие в разработената електронна система.