Кампания
Седмичен бюлетин брой 24 (550)

Тема на деня: Има ли рискове от цъфтежа на водорасли в язовир Искър
През последният месец потребители се оплакват от влошаване на качеството на питейната вода в София – повишена мътност, лош мирис и вкус. „Софийска вода“ обяви, че проблемите са следствие от цъфтеж на водорасли в язовир Искър, а РЗИ София не е открила отклонения от нормите. Означава ли това, че всичко е наред?
През последният месец потребители се оплакват от влошаване на качеството на питейната вода в София – повишена мътност, лош мирис и вкус. „Софийска вода“ обяви, че проблемите са следствие от цъфтеж на водорасли в язовир Искър, който е основния източник на вода за столицата. Повече подробности засега не са известни. Според районната здравна инспекция в питейната вода на София не са открити отклонения от нормата. Много потребители сега са изправени пред дилема – очевидно получават миришеща и мътна вода, а според доставчика и институциите проблем няма!
Какво е цъфтеж на водорасли?
При определени условия количеството на фитопланктона във водните басейни рязко се увеличава. Фитопланктон са микроскопични, невидими с просто око, еукариотни и бактериални видове, способни да фотосинтезират подобно на растенията. Сред факторите водещи до масово развитие на фитопланктона са повишените температури и замърсяването с торове от земеделието и отпадни води от животновъдство или човешка дейност. Цъфтеж на водорасли се наблюдава в морска и сладководна вода – езера и язовири. В зависимост от вида на микроводорслите се установява промяна в цвета и качеството на водата в съответните басейни. Официално състояние на цъфтеж се обявява при всяко нарастване на количеството на клетките над обичайните стойности, и/или при над 1000 клетки/мл, и или при концентрация на хлорофил, пигмента съдържащ се във всички фотосинтезиращи организми, над определени стойности. В Европа обичаен причинител на цъфтеж в сладководните басейни са синьо-зелените водорасли, които всъщност са бактерии наричани цианобактерии.
Рискове и проблеми
1. Повишението в количеството на фитопланктона променя качеството на питейната вода, появява са лош мирис и вкус, водата помътнява, т.е. типични промени които столичани констатират от собствен опит.
2. Изменя са екологичната среда в сладководните басейни, изразяващо се в изчерпване на кислорода и подкиселяване на водата. Поради тези причини често се установява измиране на рибата, и/или промяна в поведението на водните обитатели. При някои животни се констатират неврологични нарушения.
3. Много видове водорасли отделят токсични за хората и животните вещества. Най-обичаен за Европа проблем са токсините синтезирани от синьо-зелените водорасли (цианобактерии) наречени цианотоксини (Cyanotoxins). Типични техни представители са микроцистините (Microcystins). Те са силно токсични за черния дроб и са класифицирани и като канцерогени. Има много реални примери за цъфтеж на цианобактерии в сладководни басейни, съпроводени с продукция на микроцистини, което прави водата негодна за консумиране от хората.
Какво трябва да се направи?
1. Цъфтежът на микроводораслите е пряко следствие от замърсяването на водните басейни. Най-добрата превантивна мярка е спиране безконтролното застрояване около язовир Искър. Водният басейн осигурява питейна вода за над 1 милион човека и е ключов елемент от националната сигурност. Държавата трябва да изчисти околностите от нароилите се вили и хотели и да контролира входящите водни потоци и земеделието в региона.
2. Трябва да се въведе мониторингова програма за контрол на фитопланктона в язовир Искър. Според компанията „Софийска вода“ те разполагат с датчик/буй за измерване на съдържанието на хлорофил. Досега данни от него не са публикувани и може да се предположи, че въпросното устройство е в неактивно състояние. При всички случаи една точка за контрол за размерите на този воден басейн е недостатъчна.
Мониторинговата програма трябва да е отговорност на държавата (РЗИ София) и да включва следните елементи:
- поне 5-6 точки за автоматично измерване на водните показатели, включително хлорофил, температура и кислород.
- периодично пробовземане от входящите водни потоци за идентифициране на потенциални проблеми във водосборния регион.
- периодичен оглед на бреговете за идентифициране на нелегални вливания на отпадни води от човешка дейност, типично български проблем така присъщ за всички водоеми и черноморското крайбрежие.
- периодично пробовземане за биологичен анализ на фитопланктона – определяне на концентрацията и видовия състав. Този анализ в момента не се извършва.
- опционално тестове на водата в язовира и водопреносната мрежа за съдържание на цианотоксини, включително микроцистини.
Последните две не са включени в остарялата регулация и затова е желателно компанията „Софийска вода“ да прояви инициатива и да не разчита на обещанията, че ултразвуковото третиране в язовир Искър ще реши проблема.
Енергийната ефективност на дома ни
Започнахме темата за енергийната ефективност на жилищата с препоръките за използване на ВЕИ – както за намаляване на домашните сметки, така и за допълнителни доходи на потребителите. Но темата не се изчерпва с това. Предстоят ни години работа и усилия, за да се преборим със старите навици и разбирания.
Но защо е толкова важна?
Терминът "енергийна ефективност" представлява съотношението между изходното количество производителност, услуга, стока или енергия и вложеното количество енергия.
Необходимостта от подобряване на енергийната ефективност в България е един от основните приоритети на българското правителство. Страната ни разполага със значителен потенциал за реализация на мерки по енергийна ефективност. Повишаването й ще допринесе за ограничаване на емисиите от въглероден диоксид и други парникови газове, ще спомогне за предотвратяване на изменението на климата, а и ще се отрази на личния и семейния ни бюджет. Тя ще помогне за облекчаване на енергийната бедност и ще доведе до повишаване на конкурентоспособността, създаване на повече работни места и повишена стопанска активност в цялата икономика.
Спестяването на енергия става все по-актуална тема през последните години. От една страна, непрекъснато ни се казва, че световните ресурси трябва да се пазят и че трябва да дадем своя принос за спиране на климатичните промени. От друга страна, има значителен интерес да се спрат нарастващите разходи за енергия. Нещо повече, нагласата днес е, че най-евтината енергия е тази, която няма да бъде консумирана. Съществуват много начини едно домакинство да намали своята консумация на енергия, а в дългосрочен план това означава повече пари в джоба на потребителя. Това може да бъде направено без да окаже влияние върху качеството на нашия живот. Всъщност е съвсем обратното – една съвременна съдомиялна машина, например, се нуждае от значително по-малко енергия отколкото се използва при миенето на ръка.
Но защо в битката за икономия на енергия се включват и домовете ни? Въпреки че във всички сектори потенциалът за икономии продължава да е голям, особено сериозно е предизвикателството при сградите, тъй като 75% от сградния фонд на ЕС е с лоши енергийни характеристики. Можем да бъдем сигурни, че този дял е по-висок у нас.
Какво предстои да направим?
Във втория етап на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради в България е предвиден бюджет от 2.5 млрд. лева и той обхваща периода от 2025 до 2029 г. Но има още много какво да направим.
От 28.05.2024 г. е в сила Директива (ЕС) 2024/1275 относно енергийните характеристики на сградите. След 2030 г. всички новопостроени сгради трябва да бъдат с нулеви въглеродни емисии. За публичните сгради този срок е още по-близо - 2028 г. Това означава, че освен висока степен на изолация и използване на възобновяеми източници, сградите ще трябва да бъдат изграждани с минимално въглеродно въздействие през целия си жизнен цикъл. Държавите-членки трябва да приемат национални пътни карти за обновяване на сградния фонд с цел премахване на най-ниския клас енергийна ефективност - най-късно до 2030-2033 г., в зависимост от типа сграда. Това ще наложи сериозни усилия от страна на собствениците, както и необходимост от достъп до финансиране. Съгласно тази директива държавите-членки се насърчават да увеличат процента на обновяване на съществуващи сгради, особено тези с по-ниски енергийни характеристики, чрез адаптивни мерки, подходящи за тях. Директивата също така подчертава значението на енергийните одити и системите за енергиен мениджмънт, за да се гарантира, че сградите не само отговарят на новите стандарти, но и допринасят за спестяване на енергия в дългосрочен план. Всяка държава членка изготвя национален план за саниране на сгради за осигуряване на санирането на националния сграден фонд от жилищни и нежилищни сгради, както обществени, така и частни, за постигане на високо енергийноефективен и декарбонизиран сграден фонд до 2050 г., с цел преобразуване на съществуващите сгради в сгради с нулеви емисии. Например, новата директива въвежда и задължително изграждане на зарядна инфраструктура в нови и значително реновирани сгради с повече от 5 паркоместа. За жилищните сгради се изисква полагане на предварително окабеляване за всяко място, докато за нежилищни сгради се предвиждат минимален брой реални зарядни станции. Това е част от усилията за ускоряване на прехода към електрическа мобилност и намаляване на емисиите от транспорта.
При нови сгради: Те трябва да бъдат с нулеви емисии: а) от 1 януари 2028 г. - новите сгради, притежавани от публични органи; и б) от 1 януари 2030 г. - всички нови сгради. Те трябва да се проектират така, че да имат оптимален потенциал за генериране на слънчева енергия въз основа на слънчевото греене в даденото местоположение и да дават възможност за последващо ефективно инсталиране на слънчеви технологии. Задължително е тези сгради не само да поддържат висока енергийна ефективност, но и да задоволяват енергийните си нужди чрез възобновяеми източници, като ефективно намаляват въглеродните емисии на място до нула. Очаква се това да бъде постигнато чрез:
- Инсталиране на място за производство на възобновяема енергия, главно слънчева;
- Задоволяване на допълнителни енергийни нужди с енергия от възобновяеми източници.
При съществуващи сгради: При основен ремонт се насърчават алтернативните високоефективни инсталации, обръща се внимание на качеството на вътрешната среда,
приспособяването към изменението на климата, пожарната безопасност, рисковете, свързани с интензивна сеизмична активност, отстраняването на опасни вещества, вкл. азбест, и достъпността за хората с увреждания. Продуктите за изолация на външни и вътрешни стени, покриви, тавани, подове и тръби могат да повишат енергийната ефективност на всяка сграда и да допринесат за намаляване на сметките за енергия с над 70%. До 29 май 2026 г. всяка държава членка изготвя национална крива за постепенното саниране на жилищния сграден фонд с цел преобразуването на националния сграден фонд в сграден фонд с нулеви емисии до 2050 г.
Сгради с нулеви емисии: Не трябва да са източник на никакви въглеродни емисии на място от изкопаеми горива. Търсенето на енергия на дадена сграда с нулеви емисии трябва да отговаря на определен максимален праг, определен от държавата. Той е най-малко 10% по-нисък от прага за общото потребление на първична енергия, установен на равнището на държавите членки за сгради с близко до нулево потребление на енергия към 28 май 2024 г. Започвайки от 2028 г., всички нови обществени сгради в рамките на ЕС трябва да отговарят на стандартите за нулеви емисии, разширявайки се, за да включват всички нови конструкции до 2030 г.
Проверено за вас: Кафе за всеки вкус, но на каква цена?
Автоматична кафемашина или кафемашина на капсули, коя да изберете? Ето какво са проучили потребителски организации от Франция.
Докато машините с капсули бързо завладяха домовете, кафемашините за еспресо с мелнички на зърна се завръщат с двойно обещание: повече вкусове от класическото филтърно кафе и по-малко отпадъци от кафемашините на капсули. Тези машини, оборудвани с мелница за зърно, отдавна са скъпи, но тяхната демократизация тласна цените надолу: сега те се предлагат на цени от 300 евро. Най-високият клас модели надхвърлят 800 евро и ви позволяват да приготвяте кафе по ваш вкус, както и други напитки. Тази сравнително висока инвестиция се компенсира от себестойността на чаша два до три пъти по-ниска от тази на капсула за еспресо.
Автоматичната кафемашина по-изгодна ли е от кафемашината с капсули?
Цената на чаша кафе, направено с автоматична кафемашина е около 0,10 евро в сравнение с около 0,30 евро за капсули. От 4 кафета на ден допълнителните разходи за закупуване могат да се амортизират доста лесно. Всъщност 1 година кафе на зърна ще ви струва 146 евро (0,10 x 4 x 365), докато консумацията на капсула ще бъде 438 евро (0,30 x 4 x 365). Чрез преминаване от капсули към кафе на зърна е възможно да спестите 292 евро на година. Следователно такъв избор може бързо да бъде печеливш. Илюстрация с кафемашина с капсули за 67,50 евро и кафемашина за еспресо с мелничка за зърна, продадена за 700 евро: разликата е 632,50 евро. При икономии от 0,20 евро на чаша и за 4 чаши на ден, допълнителните разходи представляват 2 години и 2 месеца консумация.
- Кафемашини за еспресо с мелнички на зърна, наричани още кафе роботи, автоматични кафемашини или напълно автоматични кафемашини, са насочени към любителите на кафето или към тежките консуматори: те ви позволяват да избирате аромата, интензитета и продължителността на вашето кафе.
- Цената им от 300 до 1500 или дори 2000 евро е висока. Най-евтините кафемашини обаче са надеждни и по-ниската цена на кафе на зърна в сравнение с капсулите прави инвестицията печеливша след няколко години.
- Най-интересните опции за кафемашини с мелница са тези, които ви позволяват да разнообразявате напитките (еспресо, капучино, чай, млечни напитки и др.) и тези, които улесняват поддръжката на машината.
- Противно на външния вид, използването на тези машини е много просто.
- Кафето на зърна, което отново стана модерно, навлиза все повече по рафтовете. Следователно е лесно да се получи.
Стоманена или керамична мелница да изберете?
Мелницата в кафемашината може да бъде изработена от стомана или керамика. Когато е направена от стомана, тя има предимството да е нечуплива, въпреки че е подложена на износване и е по-евтина от керамичната. Керамичните мелачки не се износват и преди всичко са по-тихи от стоманените. Те са и по-скъпи... Друг недостатък на керамиката: тя може да се счупи, ако например малко камъче е проникнало сред вашите кафеени зърна. Но това е много рядко! Броят на позициите или нивата на мелачката зависи от модела на машината. Колкото по-високо в класацията се качва машината, толкова по-вероятно е да намерите нивото на смилане, което ви подхожда най-добре. Но в действителност рядко ще го промените.
Какво се предлага на нашия пазар?
У нас вече има голям избор на кафе машини от различни производители. На „елитни“ и по-скромни цени. Преди да изберете конкретен модел, първо трябва да си отговорите на въпроса какъв тип кафемашина ще ви подхожда най-добре.
В еспресо машините горещата вода се изпомпва през фино смлени кафени зърна при високо налягане 8,5-9,5 бара, за да се извлече от тях най-добрият вкус и аромат. Еспресото от тези машини под налягане се характеризира с интензивен, дълбок вкус и пяна, т. нар крема, която се оформя отгоре на кафето. Използва се и като основа за направата на много други напитки, като капучино и лате макиато. Тези еспресо машини се предлагат в два вида - автоматични, които все повече набират популярност, както и ръчни кафемашини, често използвани както у дома, така и в кафенетата. При автоматичните кафемашини, мелачката е вградена, докато при ръчната кафемашина обикновено няма вградена мелачка и меленето на кафе се извършва с отделно устройство. Основната разлика е, че ръчната кафемашина за еспресо изисква от нас да изпълняваме определени задачи ръчно. Името на този тип машина идва от ръкохватката, в която се изсипва равномерното и фино смляно кафе, след което се прикрепя към машината, където гореща вода под налягане извлича аромата. Ръчните кафемашини обикновено нямат вградена мелачка, но често разполагат с приставка за разпенване на млякото.
Машините за филтърно кафе са идеалният избор за любителите на класическото, дълго, черно кафе. В такива кафемашини процесът на приготвяне на кафе включва преминаването на гореща вода под ниско налягане през по-едро смляно кафе за по-дълго време, след което бива прецедена през филтъра в контейнера на кафемашината. Те нямат мелачка, поради което се налага да се купува готово смляно кафе или да се използва отделна машинка за мелене. Те също така нямат вградени млечни решения или приставка за разпенване на млякото.
Кафемашините с капсули често имат адаптери за различни капсули. Те са лесни за употреба, работят само с едно натискане на бутона. Имат тих режим и лесно се почистват.
„Активни потребители“ и в медиите
Има ли нещо страшно в либерализацията на пазара на ток за домакинствата?
Meta обучава AI с данните ни. Богомил Николов
Изкуственият интелект се обучава с личните ни данни
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ за последните десет години процентът на домакинствата с климатици у нас почти се е удвоил.
- През 2024 г. близо 68% от домакинствата в страната са били снабдени с климатици.
- В градовете над 73% от домакинствата имат климатици.
- Само за една година делът на домакинствата по селата, които притежават климатици, се е увеличил с над 12 процентни пункта.
- Повече от половината от домакинствата в селата вече имат климатици - преди 5 години те са били 18,2% .
Календар на потребителя
На 3 юни отбелязахме Деня на данъчна свобода. Бюджетът за 2025 г. залага консолидирани приходи в размер на 90,3 млрд. лв. Отчитайки, че за ден изработваме близо 590 млн. лв. (на база прогнозен размер на БВП от 215 млрд. лв.), то ни трябват близо 154 дни да попълним държавната хазна. Денят на данъчната свобода идва рекордно късно, което е следствие от експанзията на бюджета и по-високите нива на преразпределение – от приходи в размер на 36-37% от БВП в последните години до очакваните 41,9% от БВП в бюджета за 2025 г.
На 19 и 20 юни Институт GATE, Софийски университет, кани безплатно на конференцията: Иновирай бъдещето: дигитална, зелена и ИИ-движена трансформация в Европа. За повече информация: www.spinoff.bg
От 20 юни в Европейския съюз влизат в сила нови регулации, които променят стандартите за смартфони и таблети. Всички нови модели, пуснати на пазара след тази дата, ще трябва да отговарят на редица изисквания, насочени към удължаване на експлоатационния живот на устройствата и намаляване на електронните отпадъци. Сред най-съществените промени е задължението производителите да осигуряват поне пет години софтуерна поддръжка. Този срок ще се брои не от датата на пускане на устройството, а от последния ден, в който моделът се предлага в продажба. Освен това ще бъде изискван наличен запас от резервни части за седем години, които трябва да бъдат доставяни в рамките на десет работни дни. Новите правила предвиждат също батериите да издържат поне 800 цикъла на зареждане и разреждане, като запазят минимум 80% от капацитета си. За независимите сервизи ще бъде осигурен достъп до необходимата документация, което ще улесни процеса на ремонт.
На 25 юни Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: „Правна регулация на криптовалутите в Европа и България. Законопроект за пазарите на криптоактиви“. В рамките на обучението подробно разгледани ще бъдат следните теми: Преглед на новите изисквания, съгласно Регламент (ЕС) 2023/1114 относно пазарите на криптоактиви (MiCA).
Уредбата в България – Законопроект за пазарите на криптоактиви. Данъчни аспекти на търговията с виртуални валути и изискванията във връзка с мерките против изпиране на пари. Световни тенденции при регулацията на децентрализираните финанси.
Министерският съвет прие решение, с което се създава Механизъм за координация на наблюдението и контрола във връзка с въвеждането на еврото в България като допълнителна гаранция за плавното преминаване към единната европейска валута. Механизмът ще установи рамка за засилена и по-ефективна координация между правителството и органите, осъществяващи наблюдение и контрол във връзка с въвеждането на еврото. Целта е подобряване на изпълнението на тези процеси, по-ефективно наблюдение на цените в периода преди и след въвеждането на еврото и повишаване на нивото на информираност на гражданите по темата. В допълнение, това ще доведе до навременно идентифициране на възможни нелоялни търговски практики, включително неправилно превалутиране на цените от левове в евро и необосновано повишаване на цените на стоките и услугите, както и прилагането на законоустановените санкции за нарушителите.
Министерският съвет одобри проект на меморандум за сътрудничество с работодателски, синдикални и браншови организации и асоциации във връзка със защитата на потребителите в процеса на въвеждане на еврото, включително предотвратяване нелоялни търговски практики и на необосновано покачване на цените на стоките и услугите. Целта на сключването на меморандуми е установяването на устойчива рамка за партньорство, сътрудничество и съгласувани действия в контекста на подготовката и реализирането на процеса по въвеждане на еврото в България в интерес на стабилността, предвидимостта и общественото доверие. Сключването на меморандум ще бъде израз на добрата воля и партньорското сътрудничество между страните, насочено към укрепване на общественото доверие в прехода към единната европейска валута и към насърчаване прилагането на добри практики от страна на бизнеса.
Подготвя се информационна система за управление и наблюдение на кандидатстването по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, позната като Държавната програма за саниране. Идеята е подаването на документи и оценката на подадените предложения да се улесни, като в същото време се запазва разбирането за обективност и прозрачност при изпълнението на програмата. Кандидатстването ще се осъществява и от сдруженията на собствениците, които са създадени по реда и условията на Закона за управление на етажната собственост. Моделът ще бъде същият, като при предходната програма - чрез участието на общинските администрации и Българската банка за развитие (ББР). Реализирането на програмата ще допринесе значително към енергийното обновяване на българските жилищни фондове. Това е втори етап на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, която е с бюджет от 2.5 млрд. лева и обхваща периода от 2025 до 2029 г.