• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • Всичко за еврото
    • Всичко за еврото (част 2)
    • Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
    • Двойното обозначаване на цените- част 1
    • Kакво се случва с небанковите финансови услуги?
    • Конкуренция в действие - турската платформа за сравнение на цени
    • Двойното обозначаване при банки и финансови институции
    • Двойното обозначаване на цените- част 2
    • Какво трябва да знаем за прехода към новата валута?
    • Как да обменяме левове в евро?
    • Право на основна банкова сметка
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

  • Седмичен бюлетин брой 1 (525)
  • Седмичен бюлетин брой 2 (526)
  • Седмичен бюлетин брой 3 (527)
  • Седмичен бюлетин брой 4 (528)
  • Седмичен бюлетин брой 5 (529)
  • Седмичен бюлетин брой 6 (530)
  • Седмичен бюлетин брой 7 (531)
  • Седмичен бюлетин брой 8 (532)
  • Седмичен бюлетин брой 9 (535)
  • Седмичен бюлетин брой 10 (536)
  • Седмичен бюлетин брой 11 (537)
  • Седмичен бюлетин брой 12 (538)
  • Седмичен бюлетин брой 13 (539)
  • Седмичен бюлетин брой 14 (540)
  • Седмичен бюлетин брой 15 (541)
  • Седмичен бюлетин брой 16 (542)
  • Седмичен бюлетин брой 17 (543)
  • Седмичен бюлетин брой 18 (544)
  • Седмичен бюлетин брой 19 (545)
  • Седмичен бюлетин брой 20 (546)
  • Седмичен бюлетин брой 21 (547)
  • Седмичн бюлетин брой 22 (548)
  • Седмичен бюлетин брой 23 (549)
  • Седмичен бюлетин брой 24 (550)
  • Седмичен бюлетин брой 25 (551)
  • Седмичен бюлетин брой 26 (552)
  • Седмичен бюлетин брой 27 (553)
  • Седмичен бюлетин брой 28 (554)
  • Седмичен бюлетин брой 29 (555)
  • Седмичен бюлетин брой 30 (556)
  • Седмичен бюлетин брой 31 (557)
  • Седмичен бюлетин брой 32 (558)
  • Седмичен бюлетин брой 33 (559)
  • Седмичен бюлетин брой 34 (560)
  • Седмичен бюлетин брой 35 (561)
  • Седмичен бюлетин брой 36 (562)
  • Седмичен бюлетин брой 37 (563)
  • Седмичен бюлетин брой 38 (564)
  • Седмичен бюлетин брой 39 (565)
  • Седмичен бюлетин брой 40 (566)
  • Седмичен бюлетин брой 41 (567)
  • Седмичен бюлетин брой 42 (568)
  • Седмичен бюлетин брой 43 (569)
  • Седмичен бюлетин брой 44 (570)
  • Седмичен бюлетин брой 45 (571)
  • Седмичен бюлетин брой 46 (572)

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2025 > Седмичен бюлетин брой 46 (572)

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?
ТЕСТ Спирали за очи (2012)
Има ли безвредна козметика?

Кампания

Седмичен бюлетин брой 46 (572)

Публикуван на: 14/11/2025
Tweet
photo

   С вашите въпроси за еврото: Сигналите за нарушения   

      Продължаваме да ви запознаваме с новата брошура на асоциация Активни потребители Какво трябва да знаем за прехода към новата валута. В нея експертите отговарят на най-масовите въпроси на потребителите и им дават ценни съвети, за да се ориентират бързо и лесно в търговията с евро и да не загубят пари в този период. Без съмнение, брошурата ще бъде удобен пътеводител на всеки българин преди и по време на въвеждане на еврото в България.

     Въвеждането на еврото у нас ще бъде новост, която ще изисква висока организираност от институциите, дисциплина, много добра информираност на потребителите и спазване на всички правила от тяхна страна. И все пак, като един нов за нашата страна процес, са възможни някои нарушения – неволни, от страна на институции, и преднамерени – от някои търговци.

 

Къде ще могат да подадат сигнали в такива случаи потърпевшите потребители?

• Националната агенция за приходите – когато нарушенията са свързани с издадени разплащателни документи на граждани, или когато търговец е увеличил цените на предлаганите от него стоки и услуги без това да е обосновано от обективни икономически фактори;

• Комисията за защита на потребителите – когато нарушенията са свързани с двойното обозначаване на цените или с друго подвеждане на потребителите, или когато търговец е увеличил цените на предлаганите от него стоки и услуги без това да е обосновано от обективни икономически фактори;

• Българската народна банка – при нарушения на поднадзорните на БНБ кредитни институции;

• Комисията за финансов надзор – при нарушения на поднадзорните на КФН банки и инвестиционни посредници, изпълняващи функциите на депозитари, лица, управляващи алтернативни инвестиционни фондове, организирани пазари на ценни книжа; за нарушения в застрахователния сектор и в този на допълнителното пенсионно осигуряване;

• Министърът на електронното управление – когато административните органи, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, не са привели информационните си системи, обработващи финансова информация, в съответствие с изискванията на Закона за въвеждане на еврото в Република България и на Закона за електронното управление.

 

Полезни съвети

• Не обменяйте левове преди 1 януари 2026, защото може да заплатите курсова разлика или такси!

• Не обменяйте пари извън банките, пощите или обменните бюра (работят с комисиона), за да избегнете измами!

• Не откликвайте на никакви покани за смяна на пари у дома. Възможно е да ви пласират фалшиви купюри, неточни суми или просто да ви ограбят!

• Не се презапасявайте! Не са налице никакви условия за резки промени на цени на пазара.

• Не подписвайте никакви анекси към текущи договори или каквото и да е във връзка с въвеждането на еврото! Не откликвайте на имейли или съобщения в социалните мрежи във връзка с промени в договори!

• Ако имате пощенски марки, лотарийни билети, купони за отстъпка, купони за стойността на върнати стоки, ваучери, ваучери за храна или подарък в левове, ще могат да се използват и

след датата на въвеждане на еврото до изтичане на срока им или до изчерпване на наличностите.

• При намаляване на цените обозначение в две валути може да се постави само на крайната цена.

• Ако имате налични левове през януари 2026 година, е по-добре да ги обмените в банка и да пазарувате в евро, отколкото да ги харчите в магазина. Така ще избегнете рисковете при превалутиране на рестото.

• При връщане на ресто в евро обърнете специално внимание на монетите от 1 и 2 евро. Поради визуалната си прилика е възможно да ви върнат лев вместо евро.

• Ако имате възрастни родители или трудно подвижни близки, можете да им помогнете, като смените пари в банката вместо тях.

• Още информация за защитните механизми на банкнотите можете да намерите: в сайта на БНБ, evroto.bg или ecb.europa.eu.

• Можете да сравнявате цените в търговските вериги ежедневно на платформата kolkostruva.bg.

 

В допълнение – съвети от Хърватия

     Председателката на Хърватската асоциация за защита на потребителите (ХАЗП) Ана Кнежевич сподели някои от подробностите около въвеждането на еврото в Хърватия и даде полезни съвети на нашите институции и потребители. С какви трудности са се сблъскали в страната?  

     Само около 40 на сто от търговците предварително са си купили пакетите с евромонети.

     До малките населени места, където няма пощенски или банков клон, стартовите комплекти са стигали трудно и асоциацията е настояла за мобилни доставки, за да се достигне до отдалечените общности. И до днес на някои места има табели, че банкноти от 200 евро не се приемат - следствие от липсата на касови наличности за връщане на ресто.  

     Кнежевич акцентира и върху информацията и инструментите, осигурени за ориентация на гражданите - макар двойното етикетиране на цените да е приключило на 31 декември 2023 г., мнозина не са напълно свикнали и дори представители на институциите още пресмятат в куни. Асоциацията е препоръчала физически конвертори (калкулатори) по словенски модел - в Словения такива са получавали всички, докато в Хърватия централната банка е поръчала около 60 000 броя при около 1,2 млн. пенсионери в страната, голяма част от които нямат смартфони.  

     "На 2 януари телефоните прегряха – най-честите сигнали бяха за цените на кафето и хляба" - споделя Кнежевич. Кафето, което в края на декември струвало около 10 куни (приблизително 1,33 евро), масово се е продавало по 2 - 2,5 евро, а хляб от около 7 куни (0,93 евро) - за по 1,20 -1,50 евро. Държавната инспекция е започнала проверки и издаване на актове, но много от тях били обжалвани, а глобите сами по себе си не връщат цените към нивата от 31 декември. 

 

   Топло и евтино! Възможно ли е това?   

     Журналистическо проучване на Медиапуул на практиката на потребителските кооперативи в Нидерландия за колективно производство на топлоенергия ни върна към една „любима тема“ на Активни потребители – енергийните общности. Преди близо пет години асоциацията публикува проучване сред потребителите, за да установи какво ги възпира да инвестират в енергиен кооператив.

  • 42% от интервюираните посочват като причина липсата на финансови средства.
  • Една трета от анкетираните са посочили, че биха се включили в енергиен кооператив.
  • Една трета от нежелаещите да станат част от енергийна общност споделят, че имат притеснения по отношение на сдружаването.
  • За 25% причините да не се включат са липсата на време и знания.
  • Административните процедури възпират 20% от анкетираните, които не показват интерес към споделената възможност за производство и потребление на енергия.

     Данните от проучването показват, обобщават експертите на Активни потребители, че в допълнение към определянето на юридическия статут на енергийните кооперативи, тяхното въвеждане следва да бъде подкрепено със сериозна информационна кампания, адаптирани финансови инструменти за подсигуряване на тяхното съществуване и помощ на гражданите при уреждане на правните взаимоотношения помежду им, така че публичното недоверие да бъде сведено до минимум.

     През изтеклите пет години у нас не са се появили кооперативи за топлоснабдяване на домовете. А сметките и жалбите на ощетени от Топлофикация потребители „хвърчат“. Първи „лястовички“ са някои общности на потребители за използване на ВЕИ за производство на ток в Бургас и Габрово, подкрепени от общините, но, както ви съобщихме, нормативни улеснения за собствениците на жилища в многофамилни сгради все още няма.

 

Добрите практики

     В Кулемборг, на 65 км от нидерландската столица Амстердам, действа енергийна общност с 60 члена, които още преди 18 години приемат предизвикателството сами да са производители и ползватели на топлоенергия. Днес техните месечни сметки са между 60 и 150 евро, според големината на жилището, изолацията му и кой колко иска да му е топло вкъщи. Инициативните жители се обединяват в първата "гражданска" топлофикация в Нидерландия и в Европейския съюз – Thermo Bello ("Термо Бело"). Правят бизнес план за десет години и с подкрепата на общината, която дава банкови гаранции, теглят заем и успяват да договорят почти на безценица кварталните активи на енергийното дружество "Витенс". Разходите им са за термопомпи за водата, която идва от градския тръбопровод. Кредитът е изплатен и през 2015 г. е теглен нов – за 350 хил. евро и ниска лихва, и в комбинация с 80 хил. евро от членовете и спестен близо 100 хил. евро собствен капитал. Парите отиват за присъединяване на второ училище и нови потребители към общностното парно. Сега с приходите от сметките се изплаща вторият заем и се заделя за бъдещи инвестиции.

     Примерът на "Термо Бело" е заразен и вече са подготвени десет подобни пилотни проекта, за чиято реализация се работи в други общини на Нидерландия. Един от тях е в сърцето на столицата на страната – т.нар. Малък Амстердам, където съжителстват както "обикновени" хора със собствено жилище или под наем, така и интелектуалци, художници, населили двете сгради на бившата болница, но и обитатели на "социални жилища". Точно те всъщност ще са над 60 процента от ползвателите на топлоенергията от създадения там кооператив. Да станеш клиент на "Кетълхус" е с 500 евро по-евтино, отколкото да се присъединиш към централното парно в града, обяснява финансистът на общността. Първоначалната инвестиция на членовете на кооператива е 3500 евро, с което са събрани над 6 млн. евро гражданско финансиране от общата стойност на проекта от 30 млн. евро. Организацията успява да убеди правителството да предостави субсидия от 13 млн. евро. Общината пък подпомага проекта с 1.5 млн. евро. Кооперативът обаче е получил и държавни гаранции, които са му позволили да вземе изключително изгоден банков заем за 8 млн. евро.

 

Възможно ли е това в България?

     Клиентите на общинската столична топлофикация от години се оплакват от високи цени на топлоенергията на фона на аварии и лошо качество на услугата, а финансовото състояние на дружеството е окаяно. То реално е пред фалит с огромни загуби – само за тази година се очаква те да са 400 млн. лв., а дълговете му за природен газ ще надхвърлят 2 млрд. лв. На този фон общината разглежда като вариант единствено привличането на концесионер, който да поеме управлението и да инвестира в развитието на възобновяеми проекти като начин за намаляване на разходите за гориво и за купуване на въглеродни емисии. А гражданите на София може да са част от решението на проблема, споделя пред Медиапуул Кристиян Димитров, координатор "Енергийни общности" в екоорганизацията "Грийнпийс" България. Според него нито едно от ръководствата на общинското дружество досега не е било достатъчно амбициозно да приложи плановете за внедряване на възобновяеми енергийни източници за производството на топлоенергия. Затова добре би било да се смени подходът от централното към индивидуалното. "Ако фокусът е върху хората, може в отделните станции - дори на ниво блок, да се поставят термопомпи и хората да са напълно самостоятелни. Това е възможно чрез нормативни промени, които да позволяват етажната собственост да придобие абонатните станции и вътрешната топлоснабдителна инсталация, за да могат да се правят корекции на системите. Може да се започне с анализ на интереса на гражданите в пилотен квартал, разчет на необходимите инвестиции и подход за частично субсидиране от общината или държавата на подобни проекти". Той признава, че трябва и промяна в мисленето на хората, да искаме да се обединим и да допринасяме за благополучието си, а не да чакаме някой друг да ни реши проблемите. Според анализа на Европейската асоциация на енергийните общности потенциалът на енергийните общности в Европа е огромен. 50 процента от необходимата на домакинствата енергия в Европа може да бъде произвеждана от самите тях и примерът на Нидерландия за трансформация на топлоснабдяването е показателен.

 

   Проверено за вас: Как да изберем електрически радиатор   

     С първите сигнали на наближаващата зима е време да изберем и проверим с какво и как ще отопляваме дома си. Много семейства предпочитат или са принудени поради липса на по-добра алтернатива, или не са се включили в кампанията на Активни потребители за колективна покупка на климатик, да използват доброто старо електричество, въпреки че то осигурява най-скъпото отопление на дома. Пазарът предлага разнообразие от модели и цени на електрически радиатори, но как да изберем най-подходящия за нашия дом и джоб? Ето съветите на европейски потребителски организации, „подплатени“ с проверки и тестове.

 

Въпросите, които чакат отговор

     Изборът на електрически радиатор, независимо дали за нова инсталация или за подмяна на стари отоплителни уреди, никога не е лесен. Десетки марки, стотици модели и най-вече много различни въпроси: трябва ли да се придържате към конвектори? Трябва ли да изберете инерционни отоплителни уреди, лъчисти панели? Или така наречените „двуядрени“ отоплителни уреди? Какви са разликите между тях и защо цените варират толкова широко?

     Това са все въпроси, които потребителите си задават, след като пристигнат в магазина. Тези въпроси са само част от пъзела, тъй като следващата стъпка е да се обмисли мощността на избор и всички опции. Това ръководство за купувачи ще ви насочи към радиатори, подходящи за вашите нужди. В обобщение. Има различни видове електрически радиатори, с предимства и недостатъци:

- Конвекторите затоплят бързо, но изсушават въздуха;

- Лъчистите панели са по-удобни и евтини;

- Инерционните радиатори са бавни, но осигуряват нежна топлина;

- Двуядрените радиатори са много цялостни, но по-скъпи за закупуване.

     Цените на електрическите радиатори варират от няколко десетки до няколкостотин евро. Необходимата мощност варира в зависимост от дома и помещението - от 50 W/m² (за дом, който отговаря на стандарта RT2021) до 100 W/m². Разликата в консумацията на електроенергия между различните видове радиатори е нищожна: подмяната им няма да доведе до икономии на сметката ви, единствено може да окаже влияние върху домашния комфорт.

 

Какво трябва да знаете за конвекторните отоплители

     Конвекторните отоплители са непопулярни радиатори поради начина си на работа: те директно нагряват въздуха в помещението. Този въздух се издига до тавана и се връща обратно надолу, докато се охлажда. Следователно конвекторните отоплители имат пряк ефект върху въздуха, който изсушават, докато нагряват, за разлика от други радиатори, които нагряват помещението чрез радиация или инерция. Последицата? По-малък топлинен комфорт: сух въздух, миризма на прах, изгорял от нагревателния елемент, и понякога лоша точност на термостата. Конвекторните отоплители също са обвинявани, че са много енергоемки. Тази лоша репутация произтича от инсталирането през 80-те години на миналия век на много евтини модели (известните „тостери“) в лошо изолирани домове; комбинация, която доведе до рязко покачване на сметките за ток.


Предимства на конвекторните отоплители:

Много достъпен отоплител за начално ниво

Бързо покачване на температурата

Намален размер и тегло


Недостатъци на конвекторните отоплители:

Лош топлинен комфорт с въздух, изсушен от нагревателния елемент

Лоша топлинна равномерност; горещият въздух се издига към тавана

Късо разстояние на нагряване

Възможна неприятна миризма (изгорял прах) 

 

Какво трябва да знаете за панелните радиатори с лъчисто покритие

     В панелните радиатори с лъчисто покритие – разпознаваеми по вдлъбнатите им панели – резисторите нагряват плоча (изработена от въглерод или метална сплав), която излъчва топлина. Повишаването на температурата е по-добре насочено и по-приятно от това, излъчвано от традиционен конвектор: лъчението се отразява от мебелите и стените, подобно на слънчевата светлина; следователно топлината е всеобхватна. Достъпната цена и по-големият топлинен комфорт на тези панелни радиатори с лъчисто покритие ги правят добър компромис за помещения, отоплявани периодично (входове, коридори и др.).


Предимства на панелните радиатори с лъчисто покритие:

Бързо покачване на температурата и моментално усещане за топлина

Точна и стабилна температура в помещението

Ниска покупна цена

По-приятен топлинен комфорт от конвектор


Недостатъци на панелните радиатори с лъчисто покритие:

По-малко нежна топлина от инерционните радиатори

 

Какво трябва да знаете за инерционните радиатори

     Инерционните радиатори се състоят от твърд елемент (чугунена плоча, керамична плоча и др.) или течен елемент (топлоносител), който съхранява топлината, произведена от резистор, преди да я освободи. Топлината е нежна и комфортна, което обяснява защо тези отоплителни уреди са толкова популярни. Направеният тест показва, че при стартиране тези устройства консумират повече, защото освен че им отнема повече време за нагряване, те се „зареждат“ с топлина. Впоследствие те се активират по-рядко, но това не води до финансови спестявания.


Предимства на инерционните радиатори:

Топлинен комфорт, мека топлина

Отлична температурна стабилност

Много широк избор (опции, дизайн и др.)


Недостатъци на инерционните радиатори:

Преувеличени маркетингови аргументи

Бавно покачване на температурата

Необходима е изолация на стените, тъй като радиаторът нагрява от двете страни

Колкото по-голяма е инерцията, толкова по-тежък е уредът 

 

Какво трябва да знаете за двуядрените радиатори

     Въпреки че инерционните радиатори се нагряват бавно, те осигуряват приятна и дълготрайна топлина. Лъчистите панели, от друга страна, работят бързо. Затова производителите са решили да комбинират най-доброто от двата свята, като предлагат хибридни системи, наречени „двойни нагревателни ядра“ или „двойни нагревателни елементи“. При стартиране те бързо затоплят помещението благодарение на лъчистия панел, като същевременно съхраняват топлина. Когато се достигне желаната температура, излъчването спира и инерцията поема контрола. Не е изненадващо тогава, че тези радиатори получиха най-високи оценки в направения нарочен тест, особено за температурна стабилност и разпределение.


Предимства на двуядрените радиатори:

Бързо покачване на температурата на лъчистите панели, съчетано с нежната топлина на инерционните радиатори

Много широк избор (опции, дизайн и др.)

Оптимално регулиране на температурата в помещението (равномерност, прецизност)


Недостатъци на двуядрените радиатори:

По-висока покупна цена

По-голямо тегло

Необходима е изолация на стените поради инерцията

 

Нашите съвети

     Въпреки новите технологии за производството, отоплението с електроуреди е по-скъпо. Цените започват от 300 евро за стоманени и керамични модели и могат да достигнат пикове: 1000 евро или дори 2000 евро за дизайнерски модели, изработени от вулканичен камък. Тези суми са трудни за оправдаване, когато електричеството представлява най-скъпият източник на енергия за отопление. Дори най-скромния климатик с по-ниска енергийна ефективност, разходва 3 пъти по-малко електроенергия, отколкото който и да е модерен електроуред.

     Ние препоръчваме, ако се нуждаете от денонощно отопление, по-добре обмислете инсталирането на климатик. Въпреки първоначалната по-висока инвестиция, енергийните спестявания многократно компенсират високата първоначална цена.

 

   „Активни потребители“ и в медиите   

Експерт за Черния петък: Планирайте, за да не ви излъжат с фалшиви промоции

“Активни потребители” със съвет: През януари да се разплащаме с карти

Заливат училища, детски градини и хотели с опасни имитиращи продукти?

9500 тона фалшиво сирене са продадени у нас за девет месеца

 

   Пазарът в цифри   

  • По данни на БНБ кредитите за Домакинства и НТООД са 53.675 млрд. лв. (24.4% от БВП) в края на септември 2025 година.
  • Спрямо същия месец на 2024 г. те се увеличават с 20.9% (20.8% годишно повишение през август 2025 година).
  • В края на септември жилищните кредити са 30.800 млрд. лв. и нарастват на годишна база с 27.6% (27.4% годишно увеличение през август 2025 година).
  • Потребителските кредити възлизат на 20.941 млрд. лв. и се увеличават с 13.5% спрямо септември 2024 г. (13.6% годишно повишение през август 2025 година).
  • На годишна база другите кредити нарастват със 17.3% (18.9% годишно повишение през август 2025 г.), като достигат 526.4 млн. лева.
  • Кредитите за Работодатели и самонаети лица се увеличават с 5.8% на годишна база през септември 2025 г. и в края на месеца са 542.5 млн. лева.

 

   Календар на потребителя   

На 4 ноември са отворени 11 конкурса по програма „Цифрова Европа“ за финансиране с 89.4 млн. евро на проекти за внедряването на основани на ИИ решения в областта на медицинските образни изследвания, биомедицинските изследвания и въвеждането на персонализирано здравеопазване, подкрепа на обмена на промишлени данни, цифровите умения, публичния и автомобилния сектор, както и за  подкрепа на центровете на Европейската обсерватория за цифрови медии (EDMO) за борба с дезинформацията. Краен срок за кандидатстване – 3 март 2026 г. 

 

От 5 ноември до 5 януари 2026 г. се провежда четвъртото издание на играта „Сканирай и спечели с БГ Баркод“, с която потребители докладват за невалидни баркод номера, започващи с 380. Проверката може да бъде направена бързо и лесно от всеки с помощта на мобилно приложение БГ Баркод. Приложението е налично в Android и iOS и е безплатно за изтегляне и ползване. Основното предназначение на БГ Баркод е да предоставя качествени и пълни данни за продуктите, в приятен и удобен вид за крайния потребител, с което да помогне в избора му и по-добрата информираност при покупка. За хранителните продукти приложението позволява персонализация чрез настройване на аларма, която да сигнализира, когато даден артикул съдържа опасен за потребителя алерген. Сканирайки продукт, маркиран с неоторизиран баркод, се получава съобщение „невалиден баркод“, потребителят може да направи снимка и да изпрати сигнал през приложението БГ Баркод до екипа на GS1 България за разрешаването на конкретния случай. Всички, които са подали сигнали, ще бъдат включени в томбола за спечелването на десет ваучера от по 100 лв. за пазаруване в eMAG. Няма ограничения за броя на подадените сигнали от един участник! Всеки подаден сигнал увеличава шанса да спечелите награда!

 

Неотдавна ви запознахме с незабавните плащания в еврозоната. Тяхното внедряване е съпроводено и с услугата Проверка на получателя. "Общинска банка“ АД първа в България въвежда услугата "Проверка на получателя“ (Verification of Payee – VoP) – иновативно решение, гарантиращо по-висока сигурност и защита при преводи в евро в рамките на Европейското икономическо пространство (ЕИП). С този стратегически ход банката използва една от ключовите мерки от Регламента на ЕС за незабавни плащания. VoP е създадена, за да предпазва клиентите от измами и грешни преводи, като проверява дали въведеното име на получателя съответства на посочения IBAN. Проверката се извършва автоматично и отнема само няколко секунди. При нареждане на превод в евро – стандартен SEPA или незабавен SEPA превод – доставчикът на платежни услуги (ДПУ) на подателя изпраща автоматично запитване към ДПУ на получателя. В рамките на до 5 секунди системата проверява дали името и IBAN-ът на получателя съвпадат и връща отговор. "Проверката на получателя“ е достъпна за физически и юридически лица и се активира след потвърждение или избор от страна на клиента. Услугата е напълно безплатна, достъпна 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, 365 дни в годината и може да се използва през мобилното приложение MB-mobile, чрез онлайн банкирането или във всички филиали и бизнес центрове на банката.   

 

Проучване на ИПИ сочи, че в България 1,9 млн. души все още живеят в населено място без аптека. В 23 общини изобщо няма такава, при все че 2,6% от БВП  (или около 4,7 млрд. лева) отиват за лекарства, основно от джоба на пациентите. Обикновено това са села или местности, в които да поддържаш аптека е икономически безсмислено – разходите са високи, а оборотът – малък, няма и желаещи фармацевти. Но това, което често се забравя, са всички други възможни решения, които биха улеснили достъпа до лекарства – ако, разбира се, някой наистина иска да улесни пациентите. През последните два месеца екипът на ИПИ е пропътувал над 2 500 километра из България, за да разбере как хората се справят с проблема. Решения съществуват:

  • Онлайн доставки на лекарства с рецепта – за хора, които не могат да пътуват;
  • Мобилни аптеки, които обикалят отдалечени райони;
  • Филиали с помощник-фармацевти, които могат да обслужват малки населени места.

Институтът започва кампанията „Занеси здраве“ „Ако потърпевшите мълчат, проблемът ще продължи да се неглижира. Затова призоваваме гражданите да споделят кампанията в социалните мрежи с хаштаг #занесиздраве, да разкажат своята история или да ни пишат на [email protected] – включително напълно анонимно чрез формата на ime.bg/zanesizdrave“ – заявяват от института. „Обръщаме се и към всички колеги, журналисти, представители на организации, заинтересовани страни и активни граждани с молба да споделят кампанията, за да може повече хора без лесен достъп до лекарства да се присъединят“. За допълнителна информация и контакт: [email protected]

 

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia