Статия
Какво да правим при отменено или отложено събитие бъде заради пандемията от COVID-19
От 28 ноември т.г. влизат в сила нови ограничителни мерки поради пандемията от COVID-19. Какви са правата ви при отмяна или отлагане на концерти или други културни събития на живо и спорт, за които вече сте закупили билети?
При закупени билети за концерт например, директно от организатор на събитието или от търговци на дребно (например от Eventim, Тикетпро и др.), можете да се възползвате от някои потребителски права.
Обръщаме внимание, че пандемичната обстановка се приема като непредвидено обстоятелство/ форсмажор/ непреодолима сила. Съгласно законовите разпоредби в сферата на гражданските и търговски отношения, за да се позове на форсмажор, страната, която е отговорна за организиране и провеждане на едно събитие, следва да е сключила договор (т.е. да е продала билети) преди възникване на непредвидено или непредотвратимо обстоятелство/момент, което прави изпълнението невъзможно. В условията на пандемията от COVID-19, хипотезата на непреодолима сила настъпва при налагане на ограничителни мерки от държавни органи (например Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. на министъра на здравеопазването или извънредното положение от 13 март 2020), с които се препятства страната да изпълни договорните си задължения. Това означава, че изпълнението е станало обективно невъзможно. Изключително важно е страната, която се позовава на непреодолимата сила да не е изпаднала в забава към момента на настъпване на форсмажора, защото в противен случай тя не би могла да се позове на него. Друг съществен детайл е, че при възникване на непреодолимата сила и при отлагане/отмяна на събитието, организаторът трябва по подходящ начин да предупреди другата страна (онази, която е закупила билет) за отлагане или отмяна на събитието, в противен случай дължи обезщетение за настъпване на вреди. (чл.306, ал.3 от Търговския закон).
Ако отлагането или отмяната на събитието е свързано със субективен фактор и не при условията на непреодолима сила/форсмажор, организаторът на събитието е отговорен на общо основание и би следвало да предприеме съответните действия за връщане в най-кратки срокове на парите, платени за закупен билет/билети.
При така действащите правила и във връзка с възникналата пандемична обстановка обаче, за потребителя е изключително важно да проследи информацията, която предоставя съответният организатор на събитията.
Възможни са няколко хипотези:
1. Организаторът да обяви отлагане за друга дата, като билетите важат без или при заверяване на мястото, от където билетът е закупен. В този случай потребителят ще получи изпълнение, макар и по-късно във времето и след като са отпаднали непреодолимите обстоятелства.
2. Организаторът да обяви отмяна, като в този случай следва да проверите както описаното върху билета, така и на убебсайта на организатора или на мястото, от където сте закупили билета, какви действия да предприемете.
На интернет страницата на Ивентим БГ (https://www.eventim.bg) например, е публикувана информация относно стъпките, които потребителят следва да предприеме, за да поиска връщане на парите си, или да направи презаверка на билет за нова дата, или да уточни дали билетите важат без заверка за новата дата и т. н.
Пак там е дадена подробна информация за хипотезата как да се възстановят парите при отменено или отложено събитие. Така, ако билетите са закупени посредством партньорската мрежа на Eventim.bg, сумите се възстановяват от конкретния обект, от където са закупени, или се връщат на адреса на централния офис на Ивенттим БГ, при посочване на банкова сметка, по която да бъде възстановена сумата, заедно с име на титуляр на сметката и телефон за връзка.
Ако билетите са закупени от сайта на Ивентим БГ с кредитна карта, билетите трябва да се изпратят до централен офис на Ивентим БГ и до 7 работни дни ще бъде възстановена сумата по кредитната карта, с която са закупени.
Билетите могат да се върнат и по пощата, на адрес до централния офис на Ивентим БГ, като се посочи банкова сметка, по която да бъде възстановена сумата, с наложен платеж или по банков път, като задължително се посочва името на титуляра на сметката и телефон за връзка.
Нашият съвет
Свържете с компанията, която ви е продала билетите, за да уточните дали събитието се отлага за друга дата, дали билетите важат със заверка или без. Ако се окаже, че събитието се отменя, следва да поискате възстановяване на сумата по ред, който уточнявате с търговеца.
|
В настоящите условия на съчетание на пандемична с икономическа криза не би било реалистично, при отмяна на събитие да се очаква незабавно възстановяване на сумата. Особено ако отлагането се случва в момент, близък до обявяването на форсмажор и на фона на вече изплатени хонорари, наем на зала, самолетни билети, реклама и др. В този случай е разумно да се обсъди с търговеца както възможностите за връщане на билетите, така и варианти за замяна на отложеното събитие с други не по-малко интересни и значими събития. Всичко е въпрос на споразумение и взаимоизгодни условия, които могат да се постигнат с желание и разбирателство от двете страни. В противен случай, може да се наложи да прибегнете до съдебна процедура за връщане на заплатените суми, което обикновено е бавно и скъпо начинание.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous