Статия
Как да постъпим при отменено или отложено туристическо пътуване поради Коронавирус
Продължаващата месеци наред извънредна епидемична обстановка и обявеното от 28 ноември 2020 г. ново затваряне на държавата, поставя на дневен ред въпроса за правата на потребителите на туристически услуги при отмяна или отлагане на пакетно туристическо пътуване поради COVID-19.
Когато сте закупили пакетно пътуване, което поради разпространението на COVID-19 бъде отменено до 31 декември 2020 г. , като потребители, вие имате нормативно разписани права в чл.25 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (накратко Закона).
Водещото в Закона е защитеното право на потребителя да получи обратно парите си при нереализирано пътуване, независимо от общото правило, че при възникване на непреодолима сила, каквато е COVID пандемията и обективно наложената забрана за пътувания и почивки, организаторът/туроператорът не носи отговорност за неизпълнението. Законодателят обаче прави възможно връщането на парите за отменено поради COVID пътуване, при спазване на няколко ясно очертани стъпки.
Първо, с оглед защитеното право на избор на потребителя, той има възможност да получи ваучер за същата дестинация, но при планирана нова дата. Друга възможност е, да получи ваучер за друга, сходна дестинация – заместител, при същите или по-благоприятни условия, за съответна нова дата. И ако, въпреки тези предложения, същите се окажат неприемливи за потребителя, и между двете страни не се постигне споразумение, туроператорът следва да възстанови до 12 месеца, считано от датата на отмяната на пътуването, всички плащания, които е получил от пътуващия или от негово име.
Така, с последно направената редакция в Закона, в сила от 11.08.2020 г., за потребителите се дадоха гаранции, че могат да договарят с туристическите фирми условията за бъдещи пътувания и ако откажат заместващи предложения, да могат да получават обратно дължимите им пари, макар и в срок до 12 месеца от датата на отмяната на пътуването. Тъй като законодателят е посочил и крайна дата, до която могат да бъдат отменяни туристически пътувания – 31.12.2020 г., то съответно - крайната дата, до която следва да бъдат върнати дължимите на потребителите пари е 31.12.2021 г.
Нашият съвет
1. Търсете споразумение - с оглед дългите срокове за връщане на дължимите пари при отменено пътуване/почивка (до 12 месеца от отмененото пътуване) и предвид сложната икономическа обстановка, разумното решение би било с вашия туроператор да постигнете споразумение за намиране и осъществяване на най-благоприятното туристическо пътуване-заместител, което може да се окаже едно по-изгодно и приятно преживяване.
2. Направете си застраховка - при всяко следващо бъдещо споразумяване за закупуване на туристически пакет, съветваме да сключвате застраховка „Отмяна на пътуване”, която дава гаранции и защити при евентулно възникнали неблагоприятни за потребителя събития.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous