Потребителските организации в ЕС срещу авиолинии
Днес, 22-ри юни 2023 г. Европейската потребителска организация и още двайсет нейни членове подадоха жалба до Европейската комисия и мрежата от органи за защита на потребителите, като осъждат използването на подвеждащи екологични твърдения от 17 авиолинии.[1] Според правния анализ, изготвен по поръчка на BEUC, подобни твърдения представляват нарушение на законова уредба за нелоялните търговски практики.[2]
Призоваваме да се извърши разследване на територията на ЕС относно този проблем, като се проучат, както посочените компании, така и всички останали в този сектор. Целта е да бъде спряна употребата на твърдения, които създават у потребителите убеждение, че въздушния транспорт е устойчив. Това не е вярно, нито транспорта е устойчива опция за придвижване, нито се очаква да стане такава в близкото бъдеще. В случаите когато авиолиниите са предлагали на потребителите да платят допълнителна „зелена“ такса, за да „компенсират вредните емисии“, да летят „по-екологично“ или други подобни твърдения, органите за защита на потребителите на територията на ЕС да изискат авиолиниите да възстановят разходите на потребителите за тях.
Членовете на BEUC откриха множество примери за подвеждащи практики, насочени към потребители:
- Твърдения, че срещу допълнително заплащане могат да „компенсират“, „неутрализират“ или „спрат“ емисиите на CO2 в следствие на полет са фактологично неправилни, тъй като не е ясно какви са ползите от подобни действия, докато един полет със сигурност ще доведе до повишаване на CO2-емисии.
- Авиокомпаниите подвеждат потребителите като ги таксуват допълнително, за да допринесат към създаването на „Устойчиво авиационно гориво“ (SAFs): Подобни горива не са готови все още да се ползват масово и наскоро приетото европейско законодателство по темата поставя условия за минималното им присъствие в горивния микс на самолета. Това означава, че преди SAFs да започнат да се ползват масово на пазара (най-вероятно след 2030 г.), те в най-добрия случай ще представляват само малка част от съдържанието на самолетните керосинови резервоари.
Заблуждаващо е да се убеждават потребителите, че самолетният е „устойчив“, „отговорен“ и „зелен“ транспорт. Няма стратегия на авиационния сектор, която да се занимава с ограничаване на вредните парникови емисии. Важно е да спрем използването на подобни твърдения, защото въздушният транспорт става все по-популярен, а в резултат на вредното му въздействие емисиите единствено ще се увеличават.[3]
Урсула Пашъл, зам. главен директор на BEUC, коментира следното:
“Въпреки че е кристално ясно, че въздушния транспорт е причината зад голям и нарастващ дял от емисиите на парникови газове, авиокомпании свободно примамват потребителите с твърдения за „компенсиране на CO-емисите“ или „CO2-неутрално“.
Ние призоваваме властите да вземат въпроса в свои ръце и да се справят с тази практика на грийнуошинг, която може сериозно да подведе потребителите.”
“Независимо дали ще платите „зелена тарифа“ или не, вашият полет все още ще отделя вредни за климата газове. Технологичните решения за декарбонизиране на авиацията скоро няма да влязат в масова употреба, така че представяне на летенето като устойчив начин на транспорт е класически пример за грийнуошинг. Сега когато мнозина искат да пътуват по-устойчиво, авиокомпаниите трябва незабавно да спрат да предлагат на потребителите фалшиво спокойствие.”
„От решаващо значение е да се насочи вниманието на потребителите към по-устойчив транспорт. Авиокомпаниите трябва да спрат да създават у потребителите погрешното впечатление, че избират такъв. Освен това властимащите трябва да търсят начини как да предоставят на потребителите надеждни, привлекателни и устойчиви алтернативи, като например висококачествени железопътни връзки за дълги разстояния.“
Организациите, членове на BEUC, които участват в координираните действия са: TestAchats/TestAankoop (Белгия); Асоциация Активни потребители (България); Forbrugerrådet Tænk (Дания); CLCV and UFC-Que Choisir (Франция); Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry (Финландия); EKPIZO (Гърция); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Унгария); Altroconsumo (Италия); Forbrukerrådet (Норвегия); Fundacja Konsumentów and Federacja Konsumentów (Полша), DECO (Португалия), Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (Словакия), Zveza potrošnikov Slovenije (Словения), ASUFIN, CECU и OCU (Испания), Sveriges Konsumenter (Щвеция). vzbv (Германия) изпрати предупредително писмо до няколко търговци, които са посочени в сигнала.
За повече информация:
Линк към промо видеото: https://youtube.com/shorts/gjWhvMjvDT8
Линк към пълния доклад: тук
Линк към информационната брошура: тук
Идентифицирани практики на авиолинии: тук
[1] В азбучен ред: Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling, Wizz Air.
[2] От Директивата за нелоялни търговски практики (2005/29/EC).
[3] EASA доклад.