Европейска жалба срещу фирми за бутилирана вода
На 7 ноември 2023 Европейската потребителска организация (BEUC) и нейни членове от 13 държави включително Асоциация Активни потребители от България сезират органите на ЕС за подвеждаща търговска практика. Потребителските организации забелязаха, че големи търговци на минерална и бутилирана вода, като Coca-Cola HBC, Danone и Nestlé Waters разпространяват продукти с етикети, които рекламират пластмасовите бутилки като екологични и напълно рециклируеми. Според нашия анализ тези твърдения отговарят на европейските критерии за нелоялни търговски практики.
Средностатистическият европейски потребител изпива около 118 литра бутилирана вода годишно, като 97% от тази вода идва в пластмасова опаковка. Бутилките от напитки са един от основните източници на замърсяването с пластмаса по европейските плажове. В индустрията се ползват много и разнообразни твърдения за рециклируемост, които според нашите проучвания са твърде неясни, неточни и/или недостатъчно обосновани. Трите основни са:
- "100% рециклируема бутилка": Истинността на този двусмислен термин зависи от много фактори, като например наличната инфраструктура за събиране на отпадъци, ефективността на процеса по сортиране или подходящи механизми за рециклиране. Възможността за рециклиране на корпусите на бутилките за напитки от PET се оценява на едва 50 % в ЕС, а шансът ви отново да се превърне в бутилка - на около 30 %.
- "100% рециклирана бутилка ": Грешно е да се предполага, че цялата бутилка е изработена от рециклирани материали. Факт е, че капачките не могат да бъдат изработени от рециклирани материали по силата на законодателството на ЕС , а за етикетите рядко се използват рециклирани материали. Освен това добавянето на първична пластмаса (т.е. нерециклирана пластмаса) към тялото на бутилката най-често се прави, за да подсили материала.
- Използване на измислени символи за екологичност: Затворен цикъл, зелени лога или изображения на природата се използват за брандиране на много бутилки за вода в Европа. Те внушават фалшивата представа за екологична неутралност, безкраен кръговрат на пластмасата и дори могат да създадат впечатлението, че бутилките ще имат положително въздействие върху околната среда.
BEUC и нейните членове подадоха жалба до Европейската комисия и мрежата от органи за защита на потребителите (CPC), част от които е Комисия за защита на потребителите в България, с призив да започне разследване. Обръщаме се към органите с молба да не позволяват на търговците да заблуждават потребителите, като използват подобни твърдения.
Урсула Пахл, заместник-генерален директор на BEUC, коментира:
„Независимо дали става дума за покупка на нови дрехи, откриване на банкова сметка или бутилки за вода, потребителите все повече се интересуват от най-устойчивия избор и търсят надеждна информация на кое твърдение или етикет да се доверят."
"Използването на твърденията "100% рециклирани/рециклируеми бутилки" или добавянето на природни изображения и зелени символи, които внушават, че пластмасата е екологично чиста, е подвеждащо за потребителите. Проблемът е, че няма гаранция, че една бутилка ще бъде напълно рециклирана, след като попадне в кошчето за боклук. Такива твърдения обаче можете да прочете на много бутилки за вода, продавани в Европа. Този грийнуошинг трябва да спре."
Джъстин Уилкс, изпълнителен директор на ECOS, добавя:
"Политиците трябва да създадат ясни правила за рециклираните продукти, които да се прилагат чрез стандартизирани и надеждни методики, за да се сложи край на хаоса от екологичните твърдения."
Роза Причард, юрист по пластмасите в ClientEarth, заключава:
"Всъщност пластмасата за еднократна употреба не е нито екологична, нито устойчива. Рециклирането трудно ще се пребори с огромния обем пластмаса, произвеждан на нашата планета. Компаниите имат възможността да насочат потребителите, но понастоящем тези твърдения - които смятаме за подвеждащи – единствено затрудняват екологичния избор."
________________________________________________________________________________________________
Бележки за редакторите:
Членовете на BEUC, които участват в тази инициатива, са: VKI (Австрия) ; Асоциация Активни потребители (България) ; CLCV (Франция) ; Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet (Финландия) ; EKPIZO и KEPKA (Гърция) ; Tudatos Vásárlók Egyesülete (Унгария) ; Altroconsumo (Италия) ; Consumentenbond (Нидерландия) ; DECO (Португалия) , Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.OS) ( Словакия) ; Zveza potrošnikov Slovenije (Словения) ; OCU (Испания).
За BEUC
Европейската организация на потребителите (BEUC) обединява 45 независими национални организации на потребителите. Основната им роля е да представляват потребителите пред европейските власти и да защитават техните интересите.
За ClientEarth
ClientEarth е организация с нестопанска цел, която разчита на правото, за да постигне промяна, да защити Земята за - и заедно с - нейните обитатели. С помощта на техните партньори и гражданите от целия свят се борят с изменението на климата, защитават природата и се опитват да спрат замърсяването. Те смятат, че индустрията и правителствата трябва да защитават правото на всеки човек за един здравословен свят. Имат офиси в Европа, Азия и САЩ, прилагат и осигуряват спазването на закона в името на бъдещето на нашата планета, на която хората и природата да живеят заедно.
За ECOS
ECOS е международна неправителствена организация с мрежа от членове и експерти, занимаващи се с екологосъобразни технически стандарти, политики и закони. Гарантират, че гласът на околната среда се чува при тяхното разработване, и подпомагат промяната, като споделят експертен опит на европейските органи и заинтересованите страни, с което подпомагат прилагането на екологичното законодателство.
Приложения:
Доклад с основните констатации и заключения:
https://www.beuc.eu/sites/default/files/publications/BEUC-X-2023-142_Unbottling_greenwashing_Lifting_the_lid_on_plastic_bottle_recycling_claims.pdf
Информационно видео:
https://www.youtube.com/watch?v=NCLc-bDr1y8
Компании, към които е насочена жалбата, и информация за етикетите:
https://www.beuc.eu/sites/default/files/publications/BEUC-X-2023-143_Unbottling_greenwashing_Identified_practices.pdf
Проучване, приложено към жалбата:
https://www.beuc.eu/sites/default/files/publications/BEUC-X-2023-144_Unbottling_greenwashing_accompanying_study.pdf
________________________________________________________________________________________________
[1]Институт за околна среда и здраве към Университета на ООН (UNU INWEH), Z. Bouhlel и др., „Global Bottled Water Industry: A Review of Impacts and Trends“ (март 2023 г.), достъпно онлайн:
https://inweh.unu.edu/wp-content/uploads/2023/03/UNU_BottledWater_Report_F.pdf.
[2]Съвместен изследователски център (СИЦ) на Европейската комисия, AM Addamo и др., „Top Marine Beach Litter Items in Europe: A review and synthesis based on beach litter data“ (2017 г.), достъпно онлайн:
https://mcc.jrc.ec.europa.eu/main/dev.py?N=41&O=441 (страница 38).
[3]Теглото на материала, влизащ в операцията по рециклиране, спрямо общото тегло на материала, пуснат на пазара. Като вземете предвид загубите в процеса на рециклиране, процентът вероятно ще бъде още по-нисък. Eunomia и Zero Waste Europe,
„Is PET circular? A report on the circularity of PET bottles, using Europe as case study“ февруари 2022 г.
https://zerowasteeurope.eu/library/how-circular-is-pet
[4]Регламент (ЕС) 2022/1616 на Комисията от 15 септември 2022 г. Относно материалите и предметите от рециклирани пластмаси, предназначени за контакт с храни, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 282/2008 (Регламент относно рециклираните материали за приложения в контакт с храни).