• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало

Още по темата:

Наші права споживача в ЄС: рахунки за комунальні послуги та права під час подорожі
Наші права споживача в ЄС: оренда та банківські рахунки
Наші права споживача в ЄС: покупки в Інтернеті та договори з мобільними операторами

Индекс за цифрово овластяване на потребителите 2023

      В България потребителите се чувстват най-овластени по показателя „Общност и комуникации“ и заемат трето място в класацията за „Информация и медии“

  • 38% от респондентите в България използват поне 20 от 40-те изследвани цифрови услуги.
  • 67% от българските потребители, участвали в проучването, смятат, че след десет години потреблението ни ще се извършва предимно по дигитален път.
    • Най-малко 70% от анкетираните в България предпочитат цифровите услуги, които използват, отколкото алтернативния офлайн вариант.

      Най-добре приетите цифрови услуги на 2023 г. в България са социалните медии, платформите за незабавни съобщения и имейл и видеоразговори с конкретно лице или с група хора

      Най-ниско оценените цифрови услуги за 2023 г. в България са автоматично превключване към най-удобния доставчик на енергия, платформи за колективно финансиране на културни и артистични проекти, използване на платформи за сравняване на доставчиците на енергия на база различни аспекти.

 

Резултати за България за 2023 спрямо средното за 10 държави

s4.PNG

 

2023 г. спрямо 2022 г. 

      Индексът за цифрово овластяване на потребителите поддържа стабилни резултати със значителни подобрения и малко на брой недостатъци.

      Цифровите услуги, които са се подобрили най-много в сравнение с миналата година, са Peer-to-peer плащанията (+4.7), Получаване на електронни рецепти за лекарства (+4.5), Запазване на консултация с лекар (+4.2).

      Цифровите услуги, чието овластяване е намаляло през последната година, са Онлайн библиотечни услуги и електронни книги (-3.8), Електронно пациентско досие (-3.6), Достъп и контрол на училищното досие на децата (-2.3).

 

Информираност и доверие

„Информираността“ и „доверието“ са от ключово значение за увеличаване използването на цифрови услуги в България
  • 40% от потребителите, които не са следили по дигитален път енергийното си потребление през последните 2 години, не са го направили, защото не са знаели, че е налична подобна услуга.
  • 27% от потребителите, които не са използвали услуги за проверка на факти, за да проверят истинността на определена информация през последните 2 години, не са го направили, защото не са знаели, че е възможно.

 

      Услугите, за които потребителите споделят, че липсата на доверие към доставчика е основна причина да не използват цифрови услуги, са: 11% за банкови сметки онлайн, 8% за закупуване на продукти онлайн, 6% за социални медии.

Устойчивост

Цифровите услуги могат да ни помогнат да открием устойчиви решения за планетата, но трябва да се погрижим това да не е за сметка на безопасността на онлайн потребителите.
  • Само 40% от анкетираните потребители проверяват дали са получили фишинг и измамен имейл, а 76% от тях избягват да отварят прикачени файлове към имейли, изпратени от неизвестни податели

 

      Когато потребителите използват цифрови услуги, те подобряват устойчивостта на ежедневните си стоки и услуги.

 

В обобщение най-устойчивите цифрови услуги в България са:

 • Подаване онлайн на данъчни декларации (31%)  

 • Подаване онлайн на искане относно документи или удостоверения към държавните органи (25%).

 • Използване на платформи/решения за споделена мобилност (15%)  

 

Най-малко устойчиви са:

• Купуване на продукти (86%)

• Използване на социални медии (92%)

• Комуникация с фирми или с доставчици на потребителски услуги чрез чатове на живо (52%)

 

Пълните резултати на Индекс за цифрово овластяване на потребителите за 2023 година, можете да намерите на  - https://index.cep-project.org/

_________________________________________

Методология на индекса

      След като бяха идентифицирани цифровите услуги, взети предвид при изготвяне на индекса, и тяхното значение при оценяване на цифровото овластяване на потребителите, беше организирано онлайн проучване за събиране на данни относно опита на потребителите и оценката на цифровите услуги. Проучването беше проведено два пъти в избрани 10 държави, като първият кръг беше проведен през септември 2022 г., а вторият - през септември 2023 г. с цел оценка развитието на индикаторите. През септември 2022 г. в проучването са участвали общо 18 861 анкетирани на възраст между 18 и 74 години, а през септември 2023 г. броят им се увеличил до 20 103. Извадките бяха предварително стратифицирани, а след това и претеглени, за да отразяват разпределенето на интернет потребителите в страната. В обхвата на проучването не попадат цифрови измами или въпроси, свързани с неприкосновеността на личния живот. 

      Втората фаза на проекта беше онлайн проучване, направено в 10 държави: Белгия, България, Дания, Германия, Италия, Испания, Полша, Португалия, Франция и Швеция. Във всяка от тези страни въпросникът беше адресиран до извадка от 2000 интернет потребители във възрастовия диапазон от 18 до 74 години.

      За целите на този проект „потребител на интернет“ е физическо лице, отговарящо на поне на едно от следните условия:

  • използване на интернет браузър за търсене на продукти, услуги или информация   онлайн за лични цели поне веднъж седмично;
  • проверка на личен имейл акаунт поне веднъж седмично.

      Индексът обхваща 10 сфери на потребление: Управление & публична администрация, Пари & инвестиции, Информация & медия, Жилище & битова енергия, Мобилност & туризъм, Образование & обучение, Здравеопазване, благосъстояние & спорт, Общество & комуникации, Култура & развлечение, Пазаруване.

      Всяка национална извадка беше предварително стратифицирана въз основа на взаимосвързани квоти по възраст, пол и географска област, а след това и претеглена въз основа на взаимосвързани квоти по възраст, пол, географска област и образователно ниво. Тъй като данните относно разпределението на целевото население не бяха налични за всички страни, беше проведено предварително CATI проучване на цялото население.

      Проучването беше проведено през първата половина на септември 2022 г. и септември 2023 г. чрез метода CAWI (компютърно подпомогнато уеб интервюиране).

      Данните бяха анализирани от Отдела за статистическо проучване на потребителите, като се използва SPSS. Наред с информацията, необходима за изчисляване на индекса, въпросникът е предназначен за събиране на данни за сегментиране на резултатите и задълбочен анализ (избори и нужди на потребителите, бариери пред достъпа до цифрови услуги и др.).

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia