• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги

    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия

    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Статии

  • Как търговците информират и съветват да пестим енергия
  • Без ток в 21ви век

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Услуги > Електроенергия > Статии > Регулиране на дейностите в енергетиката

Още по темата:

Подкрепа за домакинствата при либерализация на енергийния пазар

Енергодружество съди клиент

Без ток в 21ви век

Статия

Регулиране на дейностите в енергетиката

Публикуван на: 21/06/2013
Tweet
photo

Енергетиката е широко понятие, което включва в себе си дейности, свързани с електрическа и топлинна енергия, природен газ, нефт и нефтопродукти. В случая ще се спрем на правилата, свързани с електрическата енергия в България.

Потребителите трябва да знаят, че дейността, която извършват електроразпределителните дружества в България, е обект на сериозни и подробно разписани в законодателството изисквания.

 

Държавна политика в сферата на енергетиката

 

На първо място е важно да се спомене, че цялата дейност се осъществява на базата на т.нар. „енергийна политика”, която се определя от държавата чрез Народното събрание и Министерския съвет. Чрез тази политика се определят основните цели, етапи, средства и методи за развитие на енергетиката. На определени периоди се приема енергийна стратегия, която е в основата на цялостната политика в сферата. Сегашната такава стратегия е приета до 2020 г. Макар че звучи прекалено абстрактно и далечно за потребителите, това не е така, тъй като подобен държавен акт отразява политическите възгледи на властимащите и е в основата на всички извършвани дейности в сферата.

 

Основните приоритети, заложени в стратегията, са:

• гарантиране сигурността на доставките на енергия;

• достигане на целите за възобновяема енергия;

• повишаване на енергийната ефективност;

• развитие на конкурентен енергиен пазар и политика, насочена към осигуряване на енергийните нужди;

• защита на интересите на потребителите.

На основание на тези приоритети са определени и стъпки за тяхното реализиране:

• поддържане на сигурна, стабилна и надеждна енергийна система;

• енергетиката остава водещ отрасъл на българската икономика с ясно изразена външнотърговска насоченост;

• акцент върху чиста и нискоемисионна енергия – ядрена и от възобновяеми източници;

• баланс на количество, качество и цени на електроенергията, произведена от възобновяеми източници, ядрена енергия, въглища и природен газ;

• прозрачно, ефективно и високопрофесионално управление на енергийните компании.

 След като енергийната политика е приета, тя се провежда конкретно от Министъра на икономиката, енергетиката и туризма.

 

Държавната комисия за енергийно и водно регулиране

 

Регулирането на дейностите в енергетиката се осъществява от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране. Тя е държавен колегиален орган.

Тя обаче не е просто административен орган, който отстранява възникнали проблеми в сферата, а има редица правомощия, посредством които регулира дейността на електроразпределителните дружества.

 

Най-важните по отношение на потребителите правомощия са: 

• да издава, изменя и съответно отменя лицензи при производството и преноса на ел. енергия;

•  да  одобрява общите условия на електроразпределителните дружества. Това правомощие е особено важно, т.к. веднъж одобрени общите условия придобиват да го наречен „държавен облик”, а понякога в тях могат да бъдат открити спорни текстове.

•  да осъществява регулиране на цените на електрическата енергия.

• да определя правила за търговия с ел. енергия и да съблюдава тяхното спазване

• да осъществява цялостен контрол по отношение на електроразпределителните дружества

• да разглежда жалби на потребители

 

Последното е може би най-важното правомощие, което е в полза на потребителите. Именно към ДКЕВР потребителите могат да се обръщат в случаи на нередности в процеса на електроснабдяване. Когато не получите съдействие за отстраняване на възникнал проблем от страна на вашето електроразпределително дружество, винаги може да отправите жалба към Комисията в писмен вид или на телефоните й. Тя от своя страна, след като извърши необходимата проверка, е в състояние да даде задължителни предписания на дружеството за отстраняване на съответната нередност, както и да го санкционира.

 

Координати на ДКЕВР:

гр. София 1000
бул. „Княз Александър Дондуков“ 8-10

 

Отдел "Жалби и работа с потребители"
тел./факс: 980 1551
Приемно време за работа с потребители:
вторник, четвъртък и петък от 14:00 до 17:00

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia