• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.

  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2019 г. > Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 40, 11.10.2019

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (524)
Седмичен бюлетин брой 50 (523)
Седмичен бюлетин брой 49 (522)

Кампания

Бюлетин АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, бр. 40, 11.10.2019

Публикуван на: 11/10/2019 Последна редакция: 19/10/2019
Tweet
photo

Асоциация "Активни потребители"

Седмичен бюлетин 40.2019 (258)

Палмата измести сиренето от баничките

От 15 анализирани проби „баници със сирене“в нито една не открихме сирене – в 1 не открихме пълнеж, в 3 установихме извара, в 7 сиренето е заместено изцяло с палмов продукт, а в 4 частично. За първи път в тестове на Активни потребители не откриваме нито един продукт със задоволително качество.

Изследвахме 15 проби банички закупувани са от тайни клиенти в различни квартали на София с цел да се определи качеството на сиренето влагано в баничките и да отговорим са два въпроса - дали в закуската се влага сирене или извара и какво е качеството на сиренето в баничките, т.е. дали това е класическото за страната бяло саламурено сирене?

Сирене или извара

От закупените 15 проби банички със сирене в една изобщо не открихме пълнеж. Възможно е да не е влаган такъв или „сиренето“ да се е стопило напълно при изпичането. Останалите 14 са анализирани чрез метод за разделяне и визуализация на белтъци. Резултатите показват, че 3 (от 14) банички съдържат извара. В други 2 проби се открива смес от извара и сирене. Наличието на извара не вреди на здравето на консуматорите но в случая представлява търговска измама. Производителите декларират на етикета съдържание на сирене, а на практика влагат извара, която има различни вкусови и хранителни стойности.

Анализът на „сиренето“ откри най-вече палмови мазнини

След първият етап на изследването останаха 11 проби банички в които пълнежа притежава привидни характеристики на сирене. Тези проби са подложени на допълнителен химичен анализ за идентификация на мазнините. Крайните резултати от тестването показаха, че всички 11 проби съдържат палмово масло в различни съотношение. Казано по друг начин във всички банички е вложен имитиращ млечен продукт вместо саламурено сирене. В 4 от продуктите дялът на палмовата мазнина варира от 26 до 80%. Останалите 7 закуски са със 100% съдържание на палмова мазнина. Последните не отговарят на нито един от критериите за сирене. Технологията по която се произвеждат е коренно различна, а суровините представляват смес от индустриално добити млечни протеини, палмова мазнина, вода, емулгатори и други технологични добавки – така наречените Е-номера.

В крайна сметка от изследваните 15 проби, в нито една не беше открито класическо бяло саламурено сирене.

Внимание!

Консумацията на имитиращи млечни продукти представлява директна заплаха за здравето на потребителите. Те съдържат високи нива на палмово масло, включително наситена палматинова киселина и вероятно частично хидрогенирани мастни киселини. Тези компоненти увреждат сърдечно-съдовата система и увеличават риска от инфаркти и инсулти. В много страни по света влагането на частично хидрогенираните мазнини в храните е забранено!

Пълното проучване можете да прочетете на aktivnipotrebiteli.bg

Вие и вашите права

Продължаваме да ви запознаваме с основни ваши права и начините за тяхната защита, представени от сайта на кампанията „Имаш право“ https://europa.eu/youreuright/home_bg на Европейската комисия. Днес коментираме един актуален проблем – срока 14 дни.

Не харесваш това, което си купил? Можеш да го върнеш в рамките на 14 дни. Това е едно от основните ти права на онлайн потребител и не ти е нужна причина. Просто уведоми продавача в рамките на 14 дни и изпрати продукта обратно - това е твое право. Има изключения: не можеш да върнеш потребителски стоки като храна, книги, софтуер или лични продукти. Не можеш просто да „вземеш назаем“, да носиш дреха и след това да я върнеш. Но независимо от това, МОЖЕШ да върнеш покупката си и разполагаш със средства, които да ти помогнат. Имай предвид, че ако продавачът не те е уведомил за правото ти на отказ, периодът на това право се удължава с 12 месеца, считано от края на първоначалния срок за отказ.

Ако продавачът не уважи това право, имаш необходимите инструменти, които да ти помогнат да си върнеш парите. Продавачът следва да предостави образец на формуляр за отказ. Освен това, можеш да се свържеш с местната организация на потребителите. В случай на трансгранични спорове, офисите на Мрежата на европейските потребителски центрове могат да ти съдействат да се свържеш с дадена компания, за да уредиш спора.

Лична история

Италиански потребител закупува яке на уебсайта на датска марка за облекло. То пристига след 8 дни, но става ясно, че е твърде малко. Затова той е упражнил правото си на отказ при условията, посочени на уебсайта. Освен това, искането за възстановяване на сумата е било прието и потвърдено от продавача с имейл. Въпреки това, след като изпраща опаковката с върнатата стока, потребителят не получава никакъв отговор от компанията за дрехи и след многократните имейли. Той се свързва с националната организация на потребителите, която осъществява контакт с компанията. Тогава сумата на потребителя е възстановена.

Връзка с ЕС

Ако имате проблеми или въпроси за вашите потребителски права, можете да се обадите безплатно през работните дни от 9 до 18 ч. централноевропейско време на всеки език на ЕС на телефон 00 800 67891011.

Можете да изпратите и имейл по форма от сайта https://europa.eu/youreuright/home_bg.

Отново на всеки език на ЕС, като опишете проблема колкото е възможно по-подробно и дадете данни за връзка. Обикновено ще получите отговор до 3 работни дни (за по-сложните въпроси може да е необходимо повече време).

Нов живот за домакинските уреди

Няма потребител, който да не се е сблъсквал с проблеми с някой от уредите си след изтичане на гаранцията. Производителите вече така програмират изделията си, че те „плачат“ за нови още с настъпване на гаранционния срок. Добрата новина е, че поне за част от домакинските уреди проблемът ще се реши. Благодарение на много жалби от потребители в ЕС са приети нови стандарти, според които от 2021 г. фирмите ще трябва да правят уредите по-дълготрайни и да доставят резервни части за тях до 10 години. Правилата важат за 5 вида електроуреди - лампи, перални, съдомиялни, хладилници и монитори (в т.ч. телевизори). Производителите са задължени да предоставят резервни части като уплътнения и термостати, достъпни за професионални сервизи. Тези части е нужно да бъдат лесни за ремонт с достъпни инструменти и без да повреждат продукта. Поставя се въпросът на потребителите също да се разрешава да купуват резервни части и да оправят собствените си машини, но производителите твърдят, че това ще повдигне въпроси относно риска и отговорността. Вместо това те ще трябва да гарантират, че ключовите части на продукта могат да бъдат заменени от независими професионалисти.

Икономия на ресурси

Новите стандарти ще гарантират по-дълъг живот на уредите, като се включват и разпоредби за повишаване на енергийната им ефективност. Например скалата (от А до F) за енергийна ефективност на уредите ще бъде променена, така че А+++ ще отпадне и всички продукти ще се вместват в скалата А-F. Този ход би могъл пряко да спести 20 милиарда евро от сметките за енергия годишно в Европа след 2030 г., което се равнява на 5% от потреблението на електроенергия в ЕС. Очаква се годишната икономия на домакинство да бъде 150 евро. „От решаващо значение е да преодолеем сегашната тенденция на „изхвърляне“, която изчерпва природните ресурси и изпразва джобовете на потребителите“, коментира Моник Гойенс, генерален директор на BEUC, Европейската организация на потребителите.

Пазарът в цифри

  • България и Румъния, в сравнение с цяла Европа, имат едно от най-високите нива на доплащане за лекарствени продукти и здравна грижа от пациентите.
  • Приблизително половината от разходите у нас се покриват от пациента, а другата част от държавата.
  • В Европа средното ниво, заплащано от държавата, е близо 75%.

Календар на потребителя

Започна Европейският месец на киберсигурността, който има за цел да насочи вниманието към киберзаплахите и да повиши осведомеността на европейските граждани и организации по тези въпроси чрез образование и споделяне на добри практики. Тази година акцентът ще бъде върху поведенческите модели, представящи на потребителите примери, които да им помогнат да осъзнаят рисковете на новите технологии.

До 13 октомври в изложбена зала ЦУМ се провежда традиционното есенно издание на „Доверете се на българското“. 35 фирми – производители и търговци, предлагат различни български стоки. Вход свободен.

До 15 октомври в дирекциите "Социално подпомагане" в страната се подават заявления за еднократна помощ за първокласници. Тя е в размер на 250 лв. и на нея имат право семейства със средномесечен доход на член от тях за предходните 12 месеца по-нисък или равен на 450 лв.

До 15 октомври поделенията на НОИ в страната ще издават удостоверения за профилактика и рехабилитация по годишната програма за финансова помощ.

Научете повече за правата си от сайта на кампанията „Имаш право”:

https://europa.eu/youreuright/home_bg

Обучения за МСП и обучителни материали по потребителски теми:

https://consumerlawready.eu

Научете повече за защитата на личните си данни от играта “Съгласи ли се":

https://www.tvoitedanni.eu/

Проверявайте за фалшиви намаления на сайта ни “Следи цените”:

http://ceni.aktivnipotrebiteli.bg 

Научете повече за знака за доверие Е надежден:

https://e-nadejden.bg

Научете повече за кръговата икономика:

#CircularEconomy

https://twitter.com/EU_ENV

https://www.facebook.com/EUEnvironment

http://ec.europa.eu/environment/circular-economy/

Интернет страницата на Активни потребители публикува уникални, експертни и независими изследвания, които ви пестят време и пари. Това е един от малкото сайтове БЕЗ РЕКЛАМИ, който се издържа само от своите читатели. Без вашата помощ няма да можем да осъществяваме тестове и проучвания на пазара.

Абонирайте се само за 15 лева за година и ще получите пълен достъп до нашите рейтинги на тестваните стоки и услуги.

Най-лесно може това може да направите ТУК.

Последвайте ни във Facebook и в Twitter.

Ако не искате да получавате бюлетина, може да го направите ОТ ТУК.

Туроператорски фирми не виждат форсмажорни обстоятелства в Турция
Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia