• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2023-2024 > Седмичен бюлетин брой 2 (475)

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (473)
Седмичен бюлетин брой 50 (472)
Седмичен бюлетин брой 49 (471)

Кампания

Седмичен бюлетин брой 2 (475)

Публикуван на: 12/01/2024
Tweet
photo

   Без ток в 21ви век   

      Снегът в България е истинско събитие. Едни от най-честите явления при лошо време са проблемите с електрозахранването в редица населени места. Съществуват няколко хипотези, при които е възможно нашето електрозахранване да бъде спряно – при неплащане на сметки, по желание на потребителя, при планирани ремонти дейности или при аварии. Какви са правата на потребителите попаднали в подобна ситуация, каква е практиката и кой може да ни съдейства?

Прочетете нашето проучване тук

 

   2024: Отпадъците от опаковки са на дневен ред    

     В самия край на старата година в ЕС се повдигна въпросът за отпадъците от опаковки. Един бърз поглед по улиците у нас показва, че контейнерите за смет „преливат“ от изхвърлени най-различни опаковки – по вид, материали и по размери. Това се наблюдаваше най-вече по празниците. Повечето потребители, не „заразени“ от идеята за рециклиране и икономиите от ресурси, сигурно са изхвърлили хиляди бутилки, буркани, пластмасови опаковки, тонове хартия и картон от опаковане на подаръците и т.н. Но това ли е най-важният проблем?

     Онлайн пазаруването, бързото хранене и вземането на кафе за вкъщи означават повече опаковки и повече отпадъци. В днешния свят има голямо разнообразие от видове опаковки - например бутилки, контейнери, консерви, кутии или торби, като материалите за производство също варират - те могат да бъдат от хартия, картон, пластмаса, стъкло, дърво или метал. Опаковките се използват във всички етапи на производство - от добиването на суровини до подготовката на крайните стоки за транспорт и продажба. Защитата на стоките и безопасният превоз са сред основните причини, които ги правят толкова важни за производители, превозвачи, супермаркети, ресторанти и домакинства. Какво е опаковка? Това са продукти, използвани за съхранение, защита, обработка, доставка или представяне на стоки.

Колко отпадъци от опаковки създаваме?

     На всеки жител на ЕС средно са се падали 189 кг отпадъци от опаковки през 2021 г. За предишните десет години количеството на отпадъците се е увеличило с над 20%. Това има негативни последствия за природата. Най-малко отпадъци от опаковки са регистрирани в Хърватска - 74 кг на човек от населението, а най-много са в Ирландия - 264 кг на човек. В България през 2019 г. на човек са се падали 79,5 кг отпадъци от опаковки.
     През 2021 г. в ЕС са генерирани общо 84,3 милиона тона отпадъци от опаковки, което показва увеличение от 4,8 милиона тона в сравнение с предходната година. Най-много са били хартията и картонът (40,3%), следвани от пластмаса (19%), стъкло (18,5%), дървесина (17,1%) и метал (4,9%). Около 64% от отпадъците от опаковки са били рециклирани през 2021 г., а около 80% са били оползотворени по един или друг начин, включително рециклирани, за да могат да служат за полезни цели в бъдеще.


Правила на ЕС относно опаковките и отпадъците от опаковки


     Правилата на ЕС относно опаковките и отпадъците от опаковки обхващат както дизайна на опаковките, така и управлението на отпадъците от опаковки. Целта е да се намалят отпадъците и да се увеличат повторната употреба, рециклирането и оползотворяването на опаковките. Правилата също така налагат минимални изисквания, на които трябва да отговарят опаковките, произведени за пазара в ЕС. Законодателният текст е от 1994 г. и е изменен през 2018 г. Една от целите на ЕС е да създаде кръгова икономика до 2050 г., в която продуктите се използват многократно или се рециклират. В момента ЕП работи по предложение на ЕК от ноември 2022 г. за ново преразглеждане на правилата. През октомври 2023 г. са направени следните предложения за включване в правилата:

  • забрана на продажбата на много тънки найлонови торбички, които досега не са били обхванати от забраната на найлонови торбички;
  • задаване на конкретни цели за намаляване на отпадъците от пластмасови опаковки;
  • насърчаване на възможностите за повторна употреба чрез определяне на специфични критерии за опаковки за многократна употреба и предоставяне на възможност на потребителите да носят свои собствени контейнери при закупуването на храна и напитки за вкъщи;
  • забрана на устойчиви замърсители (известни също като „вечни химикали“), използвани за огнеупорни или водоустойчиви опаковки на храни, които могат да бъдат опасни за здравето.


   Стимулиране на енергийната ефективност   

     През януари Министерството на енергетиката пуска в каналите си в социалните медии кратки съвети за подобряване на енергийната ефективност от страна на домакинствата. Целта е минимизиране на използваната енергия с предприемането на сравнително лесни стъпки.

     Онлайн кампанията е под наслов „Енергийната ефективност: по-ниски сметки, по-топли домове“.

     Стартът й съвпада и с отварянето за кандидатстване по втората процедура за енергийно ефективни системи за улично осветление. След изпълнението на проектите подмененото улично осветление трябва да спести на общините не по-малко от 30% от изразходваната електроенергия.

     Енергийната ефективност е стратегически приоритет за Европа и неслучайно енергийният съюз почива на принципа „Енергийната ефективност на първо място“. ЕС си поставя все по-амбициозни цели за намаляване на първичното и крайното потребление на енергия. Целта е запазване на природните ресурси, подобряване на околната среда и качеството на живот, както и спестяване на разходи. В крайна сметка най-евтината енергия е тази, която няма да бъде консумирана.

     Потреблението на електрическа енергия и отоплението се изчисляват в kWh. Един киловатчас съответства на използваната енергия от електрически уред с мощност един киловат (=1000W) за един час. Нека си „преведем“ това с примери: един киловатчас електрическа енергия би стигнал за сърфиране в интернет на домашния компютър в продължение на около шест часа или около четири часа гледане на телевизия на голям плазмен телевизор с плосък екран. Това е и количеството енергия, с което бихте могли да измиете чиниите вкъщи с ефективна миялна машина или да пуснете битов климатик за един час. Затова съветите са насочени към минимизиране на използваната енергия с предприемането на сравнително лесни стъпки.

 

Първи стъпки

     Старите електроуреди често консумират големи количества електроенергия. Специалистите казват, че разликата в консумацията между стар и нов уред може да достигне до три пъти. Затова един от основните критерии за избор на нов електроуред е неговата енергийна ефективност. Всички нови електроуреди са снабдени с енергийни етикети, които показват какво количество електроенергия е необходимо за нормалната работа на уреда. Така потребителят предварително може да изчисли какъв разход на електроенергия ще е необходим за ефективното му използване.

     Етикетът за енергийна ефективност е единен като визия и съдържание за целия Европейски съюз. От март 2021 г. върху всички електроуреди, продавани в рамките на ЕС, присъства нов етикет. В него са въведени промени в класовете на енергийна ефективност – така например предишните класове А+++, А++ и А+ са заменени с уеднаквена скала за консумация, отбелязана с буквите от А до G. Уредите с най-ниска консумация на енергия (т.е. най-ефективните), са от клас А, следвани от такива, клас B, C, D и т.н.

     Енергийният етикет предоставя информиран избор на потребителите вече над четвърт век. Общоевропейско проучване на Евробарометър преди време показа, че 93% от потребителите в ЕС разпознават етикета, а огромното мнозинство отговарят, че етикетът е повлиял на решението им кой продукт да закупят.

     Проверете енергийната ефективност на вашия електроуред в сравнение с други: https://tool.label2020.eu/bg.

     Информация за Енергийния етикет можете да откриете на: https://bg.label2020.eu/

 

   „Активни потребители“ и в медиите   

Големи опаковки - малко бонбони: Разочаровани потребители от ефекта "шринкфлация" - Bgonair

Изследване на „Активни потребители“ установи: Опаковката по-тежка от бонбоните! - Бизнес - Телеграф (telegraph.bg)

Пращаме и получаваме пари за секунди - Пари - www.pariteni.bg

 

   Пазарът в цифри  

  • НСИ публикува данни за ключови икономически показатели - производство, индивидуално потребление, инвестиции, пазар на труда, международни транзакции, които се отразяват и в стандарта на живот.
  • През третото тримесечие на 2023 г. брутният вътрешен продукт (БВП) нараства с 1.8% в сравнение с третото тримесечие на 2022 година.
  • През октомври 2023 г. общият показател на доверие на потребителите нараства с 3.3 пункта спрямо юли 2023 година.
  • За индивидуално потребление през третото тримесечие на 2023 г. са изразходвани 66.9% от произведения БВП.
  • Относителният дял на заетите лица от населението на възраст 15 и повече навършени години е 53.9%.
  • Коефициентът на безработица е 4.0% (при 3.6% през трето тримесечие на 2022 г.) и съответно 4.3% за мъжете и 3.8% за жените.
  • През третото тримесечие на 2023 г. индексът на цените на жилищата нараства с 9.2% в сравнение със същото тримесечие на 2022 година.

 

   Календар на потребителя   

На 2 януари в "Държавен вестник", брой 1 са обнародвани заповеди на министъра на финансите: Заповед № ЗМФ-1312 от 28 декември 2023 г. за одобряване на образец на декларациите за местните данъци и такси (ЗМДТ) за необходимите данни за определяне на данъка върху недвижимите имоти на новопостроена сграда, завършена в груб строеж, и на самостоятелните обекти в нея. Заповед № ЗМФ-1313 от 28 декември 2023 г. за одобряване на образци на данъчни декларации по ЗМДТ: за облагане с данък върху недвижимите имоти; за освобождаване от данък върху недвижимите имоти или за ползване на данъчно облекчение; за облагане с данък на плавателно средство; за облагане с патентен данък.

Близо 200 000 потребители могат ежедневно да проверяват дали касовите бележки, които търговците им издават, са истински или фалшиви. Те са свалили на устройствата си мобилното приложение на НАП – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. Чрез него, през 2023 г. са проверени над 250 000 бележки, а от началото на тази година те са повече от 20 000 и нито една не е била фалшива. За да проверят дали фискалните бонове, които търговците им издават, са истински или фалшиви, е необходимо потребителите да сканират отпечатания на бележката QR код. Приложението показва кодираните в него стойност на покупката, дата, час и номер на касовата бележка и фискалната памет на касовия апарат. Клиентът може да сравни дали данните в бележката и мобилното приложение съвпадат или се различават. Ако има разлика, мобилното приложение позволява директен контакт с НАП по телефона за сигнализиране за фалшива касова бележка. 

България ще получи 1,2 милиарда евро, след като Европейската комисия одобри териториалните й планове за справедлив преход. Чрез Фонда за справедлив преход (ФСП) ще бъде подпомогнато създаването на нови работни места и икономически дейности за справедлив климатичен преход в областите Стара Загора, Кюстендил и Перник, които са изправени пред най-големите социално-икономически предизвикателства в контекста на прекратяването употребата на въглища и намаляването на въглеродните емисии. Чрез фонда България ще бъде подпомогната също да постигне целите на ЕС в областта на климата и енергетиката до 2030 г., както и неутрална по отношение на климата икономика до 2050 г.

Мерките за енергийна ефективност на жилищните сгради, насочени към енергийно бедните домакинства и уязвимите потребители, ще спомогнат за справяне с енергийната бедност. Ще бъдат подкрепени също потребителите, които са производители, както и създаването на общности за енергия от възобновяеми източници. По този начин, освен че ще бъдат подобрени условията на живот, ще бъдат намалени потреблението на енергия, сметките за електроенергия и емисиите на парникови газове.

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia